هیوندای

معرفی نسخهٔ تمام الکتریکی هیوندای کُنا

هیوندای همان‌طور که وعده داده بود، نسخهٔ تمام الکتریکی کراس‌اوور ساب‌کامپکت خود یعنی کُنا را معرفی نمود. این اولین کراس‌اوور ساب‌کامپکت الکتریکی است که در اروپا عرضه خواهد شد. کُنا الکتریکی در دو نسخهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود. مدل پایه از یک موتور الکتریکی با ۱۳۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که از یک پکیج باطری ۳۹ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و می‌تواند تا ۳۰۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند. نسخهٔ دوربرد اما به یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت به همراه یک پکیج باطری ۶۴ کیلووات ساعتی مجهز است که بُردی ۴۷۰ کیلومتری را برای آن فراهم می‌کند.

نسخهٔ پایهٔ کُنا الکتریکی برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند به ۹.۳ ثانیه زمان احتیاج دارد درحالی‌که نسخهٔ دوربُرد این کار را ظرف ۷.۶ ثانیه انجام می‌دهد. حداکثر سرعت هردو نسخه اما برابر با ۱۶۷ کیلومتر در ساعت است. هیوندای برای کُنا الکتریکی سیستم بازیابی انرژی ترمزها را هم در نظر گرفته که راننده می‌تواند قدرت این سیستم را از طریق پدال‌های پشت غربیلک فرمان تنظیم کند. برای شارژ کامل باطری‌های نسخهٔ پایه با استفاده از شارژرهای استاندارد خانگی به حدود ۶ ساعت زمان نیاز است درحالی‌که این زمان برای باطری‌های مدل دوربرد به بیش از ۹ ساعت می‌رسد.

اما به گفتهٔ هیوندای، با استفاده از شارژرهای سریع ۱۰۰ کیلووات ساعتی، ۸۰ درصد از باطری‌های هر دو نسخه ظرف تنها ۵۴ دقیقه شارژ می‌شود. علاوه بر این، هیوندای اضافه کرده است که پلت‌فرم کُنا به‌گونه‌ای طراحی شده که تعبیهٔ پکیج باطری‌ها در آن هیچ‌گونه تأثیر منفی در فضای کابین نداشته باشد؛ اما فضای صندوق بار کُنا کاهش داشته و از ۵۴۴ لیتر در نسخهٔ معمولی، به ۳۷۳ لیتر در نسخهٔ الکتریکی رسیده است.

در داخل خودرو، یک صفحه آمپر تمام دیجیتال از طریق یک نمایشگر هفت اینچی وضوح‌بالا ارائه شده درحالی‌که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های اتصالی همچون کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل را ارائه می‌کند. برای کنا الکتریکی همچنین یک کنسول مرکزی ویژه طراحی شده که دکمه‌های کنترل خودرو روی آن قرار گرفته و در زیر آن نیز فضایی برای قرار دادن اشیاء در نظر گرفته شده است.

یکی از آپشن‌های قابل‌توجه کنا الکتریکی صندلی‌های برقی هشت جهتهٔ جلوی آن است که به گرم‌کن و تهویه هم مجهز هستند. علاوه بر این، پشتی صندلی راننده نیز به‌صورت برقی در دو جهت اضافی تنظیم می‌شود تا راننده بتواند به موقعیت ایده‌آل خود در پشت فرمان دست پیدا کند. طیف سیستم‌های کمک‌رانندهٔ این کراس‌اوور الکتریکی کره‌ای نیز قابل‌توجه بوده و شامل مواردی چون کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و… می‌شود.

طراحی ظاهری کُنا الکتریکی اما تا حد زیادی با نسخهٔ معمولی یکسان است ولی تغییراتی جزئی در آن صورت گرفته تا از نمونه‌های درون‌سوز متمایز گردد. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی منحصربه‌فرد و جلوپنجرهٔ مسدود اشاره کرد. هیوندای همچنین در ورودی‌های هوای درون سپر جلو نیز اصلاحاتی را انجام داده تا آئرودینامیک‌تر شده و آشفتگی‌های هوای اطراف گلگیرها کاهش یابد. کُنا الکتریکی برای اولین بار در نمایشگاه ژنو به نمایش عمومی درخواهد آمد.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. vahid 956

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (474 ديدگاه)

    چه میکنه این هیوندای!
    قیمتش چنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهران

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    هیوندا یه مدل زده به اسمه یونیک اونم الکتریکیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوستان به نظرتون به ایران میاد؟ تعرفه صفر داره و خیلی منطقی هست خریدش اگه بیاد ارزش خرید داره در مقابل رقبا به نظرم ، گرچه تعرفه فقط یکی دو سال اول صفر هست بعدش یهویی به ١٠٠ درصد میرسه
    کی وارد بازارها میشه؟ قیمتش چنده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      کنای هیبریدی واسه ایران خوبه، اما الکتریکی احتمالا چند سال اول استقبال زیاد نباشه. و خب واسه مسافرت مشکل ایجاد میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا