هیوندای

بررسی هیوندای سوناتا پلاگین هیبرید 2016

اولین خودروی پلاگین هیوندای یک پروژه نازپرورده و یا یک تجربه‌ی محدود نیست. این خودرو یک نسخه‌ی تکاملی از سوناتای هیبریدی است که محدوده‌ی حرکتی تعجب‌آور ۹۶۵ کیلومتری را ارائه می‌کند.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
درحالی‌که سوناتا پلاگین هیبرید هنوز هم بر پایه‌ی نسخه‌ی معمولی این سدان بنا شده و از صفر تا صد همانند خودروهایی چون ولت و پریوس ساخته نشده، اما این خودروساز کره‌ای تلاش دارد تا نمونه‌ای پاک را عرضه کند.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
سوناتا پلاگین هیبرید تقریباً به برادر غیر هیبریدی خود نزدیک است. نشانه‌های به‌روز شده کمی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سپرها و چراغ‌های بازبینی‌شده، رکاب‌های جانبی با نوارهای کرومی و البته درگاه شارژ در گلگیر جلوی سمت راننده اشاره کرد. همچنین رینگ‌های آلیاژی با طراحی منحصربه‌فرد وجود دارند و نسخه‌های پلاگین هیبرید در ۴ رنگ انحصاری در دسترس هستند: خاکستری متالیک، سفید صدفی، مشکی اکلیپس و Seaport Mist.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
داخل کابین نیز به‌روزرسانی‌های خاص مدل هیبرید انجام شده که شامل صفحه کیلومتر شمار جدیدی است که وضعیت شارژ باتری‌ها را به راننده نشان می‌دهد.
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییر در کابین دکمه‌ای است که اولویت‌بندی سیستم پلاگین را برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت تغییر می‌دهد. حالت هیبرید از بنزین و باتری استفاده می‌کند درحالی‌که حالت EV اولویت را به استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی می‌دهد و تا قبل از به کار افتادن پیشرانه‌ی احتراق داخلی، تنها این واحد کار می‌کند. حالت سوم از پیشرانه‌ی احتراق داخلی همانند یک ژنراتور و به منظور شارژ باتری استفاده می‌کند و می‌تواند با نگه‌داشتن دکمه‌ی HEV فعال شود. علاوه بر حالت‌های رانندگی مختلف، یک انتخاب‌گر حالت سواری نیز وجود دارد که پاسخ‌های خودرو و فرمان آن را مشخص می‌سازد.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
برخلاف سوناتای هیبریدی معمولی، حالت اسپورت وجود ندارد. البته مشکلی نیست زیرا نسخه‌ی پلاگین قدرتمندتر از مدل هیبریدی نرمال احساس می‌شود. این خودرو در مجموع توان تولید ۲۰۲ اسب بخار قدرت را دارد که ۹ واحد بیشتر از نسخه‌ی هیبریدی است اما واحدهای الکتریکی نسخه‌ی پلاگین هیبرید پیشرفته‌تر هستند. مجموعه‌ی باتری پلیمری لیتیومی خودرو ۵ برابر بزرگ‌تر از برادر هیبریدی هستند و پیشرانه‌ی الکتریکی ۳۲ درصد قدرتمندتر نیز هست. بر لاف دیگر خودروهای دوستدار سوخت، این خودرو در هنگام فشار سرزنده احساس می‌شود.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
واحد احتراق داخلی جفت شده به این پیشرانه‌ی الکتریکی یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری است که ۱۵۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. برخلاف دیگر خودروهای هیبریدی که از گیربکس‌های CVT یا تک سرعته استفاده می‌کنند، هیوندای از گیربکسی ۶ سرعته استفاده می‌کند که نرم است و تمایل زیادی به دنده‌های بالاتر دارد.

2016-hyundai-sonata-plugin-review-3
سواری خودرو نرم و سریع است و حالت EV بسیار پاسخگو است مخصوصاً وقتی بدانید که وزن خودرو ۱۷۲۳ کیلوگرم است. اگرچه که وزن دشمن راندمان و کارایی است اما سوناتا پلاگین در حالت هیبرید به مصرف سوخت ۵.۸۸ لیتری دست می‌یابد. خودرو در حالت تمام الکتریکی تنها ۴۴ کیلومتر را می‌تواند بپیماید اما در حالت هیبریدی و استفاده از هر دو پیشرانه این محدوده به ۹۶۵ کیلومتر افزایش می‌یابد. دینامیک سواری خودرو خاص سگمنت سدان های میدسایز است که به معنی سواری آسان و بی‌دردسر است. این خودرو به تیزی مزدا ۶ نیست و در مباحث هندلینگ و راحتی به طرف تویوتا کمری تمایل نشان می‌دهد.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
همانند برادر هیبریدی، این خودرو نیز نرم و سریع است. انتقال از حالت‌های بنزینی-الکتریکی به الکتریکی خالص و بالعکس به سختی قابل درک است. باتری بزرگ‌تر و پیشرانه‌ی الکتریکی قدرتمندتر به این معنی است که خودرو در سرعت‌های بالاتر در فواصل طولانی‌تری می‌ایستد.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
در بحث استفاده و به‌کارگیری سیستم پلاگین هیبرید چند سؤال پیش می‌آید. ما هرگز شارژر سطح ۲ را که در خانه نصب شده بود را نیاز نداشتیم و باتری در هنگام شارژ شبانگاهی به‌طور کامل پر شده بود. صبح روز بعد، خودرو بدون استفاده از پیشرانه‌ی احتراق داخلی و تنها با حالت الکتریکی به دفتر هدایت شد. در مجموع، در حالات مختلف ما به مصرف سوخت ۳.۹ لیتر در هر صد کیلومتر دست یافتیم.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid
به جای سرعت‌سنج، سوناتا پلاگین هیبرید یک نشان‌گر رانندگی دارد که اگر در حالت غیراقتصادی رانندگی کنید شما را آگاه می‌سازد. اگر در یک حد آستانه‌ی معین رانندگی کنید، خودرو در حالت EV کار می‌کند و محدوده‌ی حرکتی به‌طور معقولی افزایش می‌یابد. در کل این سیستم بسیار کمک‌کننده بوده و از شما یک راننده‌ی دوستدار محیط‌زیست می‌سازد.

برخی تجهیزات کمک راننده‌ به‌صورت اضافی نصب شده‌اند که عبارت‌اند از تشخیص نقاط کور و سیستم کمک تغییر خط رانندگی که می‌تواند شتاب خودروی بغلی شما را تخمین بزند و شما را از وضعیت تغییر خط رانندگی‌تان آگاه سازد. به‌علاوه، سیستم هشدار خروج از خط و هشدار ترافیک پشتی وجود دارد که شما را از حضور خودروی دیگر در بخش پشت مطمئن می‌سازد.

از تجهیزات رفاهی خودرو می‌توان به صندلی راننده‌ی خنک شونده و غربیلک فرمان گرم شونده اشاره کرد. کروز کنترل تطبیق شونده با قابلیت توقف کامل خودرو نیز در دسترس است. سوناتا پلاگین هیبرید همچنین از امکان باز کردن صندوق‌عقب بدون استفاده از دست برخوردار است که با وجود کلید خودرو و هنگام نزدیک شدن به بخش عقبی خودرو کار می‌کند. متأسفانه، حجم کامل صندوق به خاطر وجود بخش‌هایی از پیشرانه‌ی الکتریکی محدود شده است.

شارژ باتری‌ها با شارژر سطح ۲ در مدت‌زمان ۳ ساعت و با شارژر سطح ۱ در مدت‌زمان ۹ ساعت صورت می‌گیرد.
هیوندای سوناتا پلاگین یک ویژگی کشنده دارد و آن محدوده‌ی حرکتی ۹۶۵ کیلومتری است. این ویژگی سوناتا را در بخش متمایزی نسبت به دیگر خودروهای هیبریدی و سبز قرار می‌دهد. این خودرو هنوز به برخی بازارها محدود شده است هرچند که تخفیف‌های خوبی را پیشنهاد می‌دهند. ساکنان ایالات کالیفرنیا، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک، ورمونت و… می‌توانند از تخفیف ۴۵۰۰ دلاری استفاده کنند که باعث کاهش قیمت خودرو می شود.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid 2

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid 3
نقاط قوت: محدوده‌ی حرکتی ۹۶۵ کیلومتری، زمان شارژ دوباره‌ی کوتاه، پاسخگوتر از نسخه‌ی هیبریدی عادی
نقاط ضعف: فضای بار محدود

مشخصات هیوندای سوناتا پلاگین هیبرید ۲۰۱۶
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری جفت شده به واحد الکتریکی، توان مجموع ۲۰۲ اسب بخار
گیربکس: ۶ سرعته ی اتوماتیک
قیمت: آغاز از ۳۵۴۳۵ دلار

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مهندسی فوق العاده ای داره. واقعا این شرکت عالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. یو اس اس اینترپرایز

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قیمتش 35435 دلار میشه 124022500 تومن
    قدرت 202 اسب بخار هم به نظرم خوبه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مجید. بهترین یا هیچ.

      ۳۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      وارد بشه حداقل 200 تومن رو شاخشه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۳۰ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        بیشتر از 200 تومن میشه با این تعرفه های گمرکی ما

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. رامتین

          ۳۰ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (3047 ديدگاه)

          وقتی کمری هیبرید جدید با 205 اسب مدل 2017 وارد بازار شده و میشه همین الان با قیمت 195 میلیون از ایرتویا خریداری کرد و از همه مهمتر ساخت خود ژاپن هم هست، چه دلیلی داره به این فکر کنی که هیوندا چی هست اصلا، و چه قیمتی داره….

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. Madjid

          ۳۱ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          رامتین
          حتما دلیلی داره که بعضی ها فکر میکنن دیگه….. خودشون بهتر از شما میدونن.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. omid

          ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (166 ديدگاه)

          تعرفه خودروهای هیبریدی فقط 4 درصده. واسه همینه که کمری هیبرید ارزونتر از مدل معمولیش درومده. این مدل هم اگه بیاد میتونه زیر 130 قیمت بخوره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. 제네시스

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (402 ديدگاه)

    من سوناتا مدل بنزینی را خیلی دوست دارم تو چین و امریکا فروش بالایی داره در واقع پرفروشترن مدل هیوندای میباشد، یه چیز دیگه ای هم میخوام بیان کنم در مورد Galaxy s7 با وجود اینکه این اسمارت فون شش ماه پس از ایفون6 معرفی و روانه بازار جهانی شد، فروش این غول کره ای تو خود امریکا و خیلی از بازارهای دیگه پیشی گرفته

    یه کشوری بدون هیچ منابع طبیعی با هدف. گذاری سرمایه گذاری و جذب ارگانهای داخلی و خارجی و با توسعه شرکتهایی همچون سامسونگ الجی هیوندای کیا جنسیس امروز زبان زد خاص عام شده، واقا بهشون تبریک میگم:)

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در همه زمینه ها داره تلاش می کنه و هیچ زمینه ای رو خالی نمیذاره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. شایان

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    عاشقتم کررررره،افرین به هیوندای.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. Hj

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (83 ديدگاه)

    رانا هیبرید رو با این مقایسه کنید لطفا!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. Fgf

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین داخل ایران plug in نیست و شارژ برقیش هم با انرژی ترمز و سرعت بالای 80 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا