هیوندای

بررسی هیوندای سوناتا 2018

هیوندای سوناتا مدل ۲۰۱۸ که طراحی آن الهام گرفته‌شده از برند لوکس هیوندای، یعنی جنسیس و البته با تزئینات کمتر است، قوای محرکه خود را از پیشرانه‌های مختلفی دریافت می‌نماید که ازجمله می‌توان به موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار به همراه جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک برای سطح استاندارد این خودرو اشاره نمود. همچنین پیشرانه ۱۷۸ اسب بخاری ۱.۶ لیتری مدل اکو که با گیربکس هفت سرعته جفت شده و گزینه‌های هیبرید و پلاگین هیبرید نیز در دسترس خواهد بود؛ اما گل سرسبد این نیروگاه‌ها، موتور توربو چهار به قدرت ۲۴۵ اسب بخار است که در کنار گیربکس هشت سرعته زوج مناسبی برای خوشبختی خریداران این مدل تشکیل داده‌اند.


نرم‌افزارهای Android Auto و Apple carplay به همراه سیستم تعلیق نرم و فرمان‌پذیری خوشایند، خودروی خوبی را تشکیل داده‌اند که هیچ جایی برای عذرخواهی مهندسان این شرکت باقی نمی‌گذارد.


هیوندای سوناتا از ابتدای تولیدش به‌تدریج جای خود را در دل هواداران باز کرد و محبوبیت زیادی برای خود دست‌وپا نمود اما هفتمین نسل از این خودرو که به نام مدل ۲۰۱۵ مشهور است نتوانست مانند نسل قبل از خود به فروش مناسبی دست یابد و شرکت کره‌ای امیدواراست تا بتواند با مدل به‌روزرسانی شده ۲۰۱۸ این ناکامی را جبران نماید.

نقابی جدید بر چهره سوناتا ۲۰۱۸
هیوندای تلاش دارد تا میزان فروش این محصول را تقویت نماید و بدین منظور تقریباً بر هر آنچه از نمای روبرو در چهره سوناتا نمایان بوده، گرد تحول پاشیده است. جلوپنجره آبشاری جدید به همراه چهره تهاجمی با ارتفاع پایین‌تر، چراغ‌های جلوی جدید و کاپوت تغییر شکل یافته، نمایی عضلانی را برای سوناتای جدید به ارمغان آورده است.


قسمت عقب خودرو نیز به‌واسطه درب صندوق، چراغ‌ها و سپر عقب جدید، کاملاً دستخوش تغییر شده است. در ضمن هیوندای بخش داخلی سوناتا را نیز از تغییرات بی‌بهره نگذاشته، هرچند که این تحولات اندک به شمار آیند. کنسول میانی جدید اگرچه ذات خود را حفظ کرده اما از دکمه‌ها و کنترل‌های باکیفیت بالاتر بهره می‌برد و هم‌زمان راننده می‌تواند از غربیلک فرمان سه پره جدید لذت ببرد.


علاوه برتریم های,SE ،ECO، SPORT Limited, Sport 2.0T و limited 2.0T، تریم SEL نیز در مدل ۲۰۱۸ قابل دسترس خواهد بود. با قیمتی معادل ۲۴,۵۸۵ دلار، ازنظر بهای پرداختی در جایگاهی بالاتر نسبت به دو تریم SE با قیمت ۲۲,۹۳۵ دلار و ECO با قیمت ۲۴۵۸۵ دلار، قرار می‌گیرد که به‌صورت استاندارد با امکاناتی نظیر ریموت کنترل، استارت دکمه‌ای، صندلی راننده با قابلیت تنظیم، صندلی‌های جلوی گرم شونده و یک پورت USB برای سرنشینان ردیف عقب، عرضه می‌شود. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی دارای قابلیت سازگاری با اپل کارپلی و اندروید اتو، چراغ‌های جلوی خودکار و سیستم نمایشگر نقاط کور، در کلیه نسخه‌ها به‌صورت استاندارد موجود خواهند بود.


در صورت انتخاب‌تریم SEL صفحه‌ای نو از دفتر لیست تجهیزات ایمنی پیش رویتان گشوده خواهد شد، در بین این امکانات می‌توان به ترمز اضطراری خودکار، سیستم ضد انحراف یا نگه‌دارنده در مسیر (lane keeping)، کروز کنترل تطبیق‌پذیر که تمامی آنها را می‌توان در قالب یک پکیج تکنولوژیک به قیمت معقول هزار دلار دریافت نمود، اشاره کرد. متأسفانه قبلاً این تجهیزات تنها مختص ‌تریم‌های لیمیتد و لیمیتد ۲.0T عرضه می‌شد و همچنین تاکنون چنین امکاناتی در سایر نسخه‌های هیوندای سوناتا مشاهده نشده است؛ این در حالی است که هوندا آکورد و تویوتا کمری مدل ۲۰۱۸ هردو در حالت استاندارد به این‌گونه امکانات مجهز شده‌اند.

سرچشمه قدرت جنگجوی کره‌ای:
همان‌طور که در ابتدای بحث خدمتتان عرض کردیم، سوناتای ۲۰۱۸ می‌تواند نیروی محرک خود را از منابع مختلف چهار سیلندر تأمین نماید. پیشرانه توربوشارژ کوچک‌تر توسط نسخه اقتصادی و سازگار یافته با محیط زیست، یعنی تریم اکو پیشاپیش رزرو شده است؛ موتور ۲.۴ لیتری مجدداً با گیربکس شش سرعته پیمان برادری بسته تا با هم از مسیرهای گوناگون گذر کنند اما پیشرانه ۲ لیتری توربو برخلاف موتور ۲.۴ لیتری چندان به عهد خود وفادار نمانده و علیرغم نسل قبلی که از جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک بهره می‌برد، این بار گیربکس هشت سرعته جدید را به‌عنوان شریک زندگی برگزیده است.


برای اینکه به میزان خوشبختی این زوج پی ببریم با هم به‌سوی مسیرهای کوهستانی و همچنین آزادراه‌های اطراف شهر رهسپار شدیم. در این مسافرت کوتاه متوجه شدیم که جعبه‌دنده هشت سرعته جدید یار بسیار مناسبی برای پیشرانه ۲.۰ توربو بوده و به‌خوبی وظایفش را حتی زمانی که به حال خود واگذاشته می‌شود، انجام می‌دهد.


به کمک یک حالت جدید رانندگی هوشمند، بسته به شرایط مختلف و نوع سبک رانندگی، سوناتا قادر خواهد بود تا حالات متفاوتی از میان برنامه‌های رانندگی کامفورت، اکو و یا حالت رانندگی اسپرت را برای شما به‌صورت خودکار انتخاب نماید. این برنامه هوشمند همچنین قادر است تا نحوه دنده کشی گیربکس اتوماتیک را بر اساس نوع نیاز شما تغییر دهد، مثلاً در زمانی که نیازمند سبقت‌گیری باشید دنده‌ها دیرتر و در هنگامی مشغول سواری عادی باشید، دنده‌ها را به‌واسطه موضوعات مرتبط با کاهش مصرف سوخت، زودتر تعویض می‌نماید و انصافاً هم وظیفه خود را آن‌چنان به دقت انجام می‌دهد که راهی جز تحسین و قدردانی از سیستم رانندگی هوشمند برای ما باقی نمی‌گذارد. البته در حین عملکرد این سیستم تعویض دنده‌ها با کمی تقه همراه است که چندان قابل توجه نیست. همچنین افرادی که خواهان هیجان بیشتر در رانندگی هستند می‌توانند از پدل شیفترهای تعبیه شده پشت فرمان کف-تخت در دو نسخه ۲.۰ توربو و ۲.۴ اسپرت برای تغییر نسبت دنده‌ها استفاده نمایند.

و اما سرانجام حکایت:
همان‌طور که شاید بسیاری از شما مخاطبین محترم مجله پدال به‌واسطه حضور پرشمار نسل‌های مختلف هیوندای سوناتا در میهن عزیزمان مستحضر باشید، باید به عرضتان برسانیم این خودروی جدید نیز به‌مانند نیاکان خود از راحتی و آسایش مثال‌زدنی برخوردار بوده و سکوت کابین سوناتا می‌تواند آن را به گهواره‌ای جهت آرام گرفتن نوزاد دلبندتان در حین حرکت خودرو بدل نماید اما شاید این موارد برای یک رانندگی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده چندان کافی به نظر نرسد. به‌استثنای بازوی یدک‌کش در قسمت عقب که نسبت به مدل ۲۰۱۷ از ضخامت بیشتری بهره‌مند گشته، ما تفاوت خاصی در مشخصه‌های مرتبط به هندلینگ و سواری سوناتای ۲۰۱۸ در قیاس با نسل پیش از آن احساس نکردیم. سیستم تعلیق نیز در سر پیچ‌ها عملکرد مطلوب و مورد انتظار ما را از خود بروز نداده و حتی فنرهای خودرو هنگام دور زدن کمی حس سفت‌وسخت بودن را در ذهن سرنشینان تداعی می‌نمایند. سیستم فرمان موسوم به rack and pinion (نوعی از تبدیل حرکت خطی به دایره‌ای از طریق تسمه دندانه‌دار و چرخ‌دنده واسط) که به‌صورت الکترونیکی بهینه‌سازی شده، در سرعت‌های پایین حس تصنعی کمتری را به راننده منتقل می‌نماید. اگرچه دقت این سیستم نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته اما درتریم ۲.۰ توربو، هنگام حرکت با سرعت بالا شتاب گرانشی بیشتری را به دست‌ها منتقل نموده و موجب سفتی بیشتر فرمان می‌شود که در سرعت‌های زیاد یک مزیت محسوب می‌شود.


درنهایت با توجه به‌احتمال بالای حضور این خودرو در کشورمان بایستی خدمتتان عرض نماییم که اگرچه مدل ۲۰۱۸ هیوندای سوناتا ازنظر ظاهری دستخوش تغییروتحول شده است اما در حقیقت به‌مانند یک انسان که با تعویض لباس چندان دچار تحول شخصیتی نمی‌شود، این خودرو نیز در مقام قیاس با مدل قبلی از باب کاراکتر و شخصیت، تحول درونی ویژه‌ای را در روح و روان خود به وجود نیاورده است. به لطف صندلی‌های عقب سایزپذیر و صندوق عقب بزرگ، این خودرو خود را با نیازهای خانوادگی تطبیق داده است. البته انتظار عرضهٔ تجهیزات پیشرفته ایمنی را برای تریم های بیشتری از این خودرو داشتیم، همچنین سطح امکانات و آپشن‌های ارائه شده ویژه نسخه اکو ناکافی جلوه می‌کند. به هرصورت اگرچه سوناتای ۲۰۱۸ از دید شرکت سازنده بهترین سوناتای عرضه شده تاکنون لقب گرفته اما برای رقابت با حریفان پرقدرتی همچون هوندا آکورد و تویوتا کمری ۲۰۱۸ بایستی کمربند خود را محکم‌تر نماید و تلاش بیشتری را سرلوحه کار خود کند.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. مهران

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هم قیمت جک اس 5 هست نسخه فولش ولی سوناتا کجا و جک چش بادومی کجا!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (990 ديدگاه)

      اگه قیمت بر مبنای اون 22 هزار دلار تبدیل کردی اره ولی باید گمرگ را هم حساب کنی به همراه دلالی و سود نماینده و غیره وگرنه اونطوری چینی ها هم خیلی ارزون در میان تقریبا بیشترشون زیر 50 میشن

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. aston martin

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      این موارد برای یک رانندگی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده چندان کافی به نظر نرسد.
      شوخی میکنه این متن؟ برا مایی که عمری آشغال سوار شدیم به لطف حاکمیته مردم دوستمون الان این ماشین بهشته آخر دنیاس
      من بعد عمری سمند سواری یه سوناتا سوار شدم فهمیدم که واقعا وقتی راجب فرق بین دو خودرو حرف میزنیم راجب چی صحبت میکنیم
      سریع از ایران فرار کنین برین کشورای خارجی اولین کار یه ماشین بروز بخرین لذت ببرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Moein

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (74 ديدگاه)

        خدا رو شکر هیوندای چراغ جلوی این مدلو کوچیک نکرده.چیه چراغای هیوندای کونا؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حسن باقری

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (110 ديدگاه)

    به نظر من طراحی چراغ های مه شکنش جلوش خیلی بی قاعده و بد هست انگار دست طراح خط خورده. وقتی با آلمانی ها یا بعضی ژاپنی ها مثل مزدا مقایسه کنید در طراحی بصری مشکلاتی می بینید. که باعث می شه ماندگار نباشه و زود از گردونه خارج بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (146 ديدگاه)

      تویوتا کمری توی این 10 12 سال چقدر قیافش عوض شد…پس الکی نگین ماندگار نیست دوران ماندگاری گذشته چون انقدر سرعته پیشرفت تکنولوژی زیاد شده که نمیشه تغییر نداد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن باقری

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (110 ديدگاه)

        ماندگاری طرح رو شما با برند های دیگه حتی نیسان مقایسه کن. می بینی که یک مدل حداقل ۳ تا ۴ سال روی خط تولید هست ولی هیوندای دایم به اجبار اپدیت می کنه و این اپدیت کردن هزینه داره. مفتی که نیست. نقش طراح اینجا خودشو نشون میده. حالا هی منفی بدید!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Pooya

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    اولش بدم میومد ولی الان بنظرم اونقدم بد نیس.
    راستی مدل هایبرید هنوز با همون ظاهر قبلی تولید میشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. کوروش

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    برخی دوستان احتمالا یادشان باشه تا چهارسال پیش برخی سوناتا های ۹۰ توی فرودگاه مهراباد فعال بودند که زمان خودشان ماشین های قوی ولی پر استهلاک محسوب می شدند در چندین نسل سوناتا(هیوندایی) انقدر پیشرفت کرد که دیگر با المان ها همکلاس رقابت می کند هزینه بسیار پایین و اپشن و طراحی ظاهری عالی تمام ویژگی های منفی رو به کنار برد و امروز خودرویی عالی با رانندگی بسیار نرم و لذت بخش داریم سواری این خودرو را من شخصا بخاطر نرمی زیاد و بیصدایی خیلی دوست دارم شما سه نسل سوناتا را سوار شوید بزرگ ترین مشکل یعنی ضعف ترمز ها را طی زمان ببینید الان تنها یک مشکل بنظرم هیوندایی دارد و ان مصرف سوخت است که اگر حل شده باشه بنظرم عالی شده حوصله ندارم بخواهم ار ایرانخودرو و … بگم منتها واقعا اگر و تنها اگر یک مدیر دلسوز و نه کاسب صنایع ما داشت با اطلاعاتی که بمرور سال ها ازین صنعت فهمیدم سمند ما لااقل در کشور های اطراف ما شاید شاید موقعیت سوناتا را پیدا می کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهران

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیز ( ایران خودرو ….) منظورم قیمت واقعیش بود نه قیمت های فضایی و ضالمانه ای که روی خودرو ها میزارن وگرنه این ماشین ها اصلا قیمتی ندارن ( قیمت جهانی ) اصلا و در امد سالانه در کشورهای امریکایی حتی واسه یه کارمند خیلییی عادی دو برابر قیمت این خودرو هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. راد

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (46 ديدگاه)

    راستی پلاک جلو کجا نسب میشد ؟
    فکر کنم اداره استاندارد این پاس نکند !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Hamid.Hellcat

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    کاملا مشخصه در طراحی بدنه و کابین سعی کردن شبیه اپتیما بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامتین

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    با موتور 2400 هنوز هم که هنوزه داره 185 اسب میگیره. کمری امسال 206 اسب گرفت. واقعا این کره ایها جلوی کمری هیچ هستن. هر کسی در ایران بتونه کمری 2018 بگیره یه عمر راحته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان.م

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (338 ديدگاه)

      متاسفانه چون کمری تو امریکا ساخته میشه وارد نمیشه دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامتین

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (3050 ديدگاه)

        دوست عزیر واردات کمری 2018 اوکی شده (فکر کنم از کانادا یا استرالیا) و بزودی وارد کشور میشه. یه سر برید خبرگذاری ایرتویا رو بخونید. حتی کرولا 2018 هم وارداتش در شرف انجامه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. محمد

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (29 ديدگاه)

    دیدگاه…خیلی شبیه محصولات کیا شده…از بقل هم که مثل آئودی شده…کلا” هیوندای همیشه یه نیم نگاه به آئودی داشته…هیوندای مثل سامسونگ همیشه کپی زیرکانه میکنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد رضا

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (804 ديدگاه)

    خیلی چهرش باکلاس شده
    شبیه خودرو های لوکس گرانقیمت شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسن

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    البته باید بدپنید مالک کیا در واقع همون هیونداست بنابراین رقابت هاصی با هم ندارند.
    در مل پلی من قیافش رو نپسندیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. فیصل

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    دیلایت با جلو پنجرش همخونی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سامان

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    دوباره فیس جلوش کره ای شده.!!! بعد از یک دوره همکاری موفق با پیتر شرایر دوباره پسرفت در طراحی دیده میشه. فیس قبلی خیلی بهتر و با کلاس تر بود . نمای جانبی خوبه و عقب هم بد نیست ولی نمای جلوش خیلی چیپه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا