هیوندای

نقد و بررسی شاسی‌بلند هیدروژنی هیوندای نکسو 2018

خودروهای هیدروژنی این روزها احساسی شبیه اخبار قدیمی دارند. در این میان هیوندای تجربه مناسبی در این بخش داشته و از سال ۲۰۰۱ تاکنون خودروهایی با قوای محرکه سلول سوختی را توسعه داده است. وارد شدن کره‌ای‌ها به تولید انبوه بیش از ۴۰ سال طول کشیده و حتی کارهای زیادی پیش رو وجود دارد.

هیوندای نکسو 2018
اما حس اعتماد به نفس نهایی هیوندای در بازار خودروهای سلول سوختی، شاسی‌بلند نکسو است. برخلاف تلاش‌های قبلی صورت گرفته این خودرو از صفر به عنوان یک شاسی‌بلند هیدروژنی سفارشی طراحی شده است. ما اولین بار در کره جنوبی پشت فرمان این خودرو نشسته‌ایم و البته باید گفت مدل‌های بازار اروپا سال آینده وارد بازار خواهند شد.

هیوندای نکسو 2018
خب چرا نکسو باید در مقایسه با تلاش‌های قبلی موفق‌تر باشد؟ هیوندای ادعا می‌کند فاکتور کلیدی در این بخش دوام و اطمینان است. مجموعه سلول سوختی توسان (ix35) طول عمر ۵ ساله‌ای داشت درحالی‌که مجموعه بکار رفته در نکسو عمری ۱۰ ساله خواهد داشت. این امر نه تنها به معنی اطمینان خاطر بیشتر در خرید این محصول است بلکه باعث افزایش ارزش خودرو در بازار دست‌دوم شده و بنابراین نکسو را به گزینه مناسب لیزینگی تبدیل می‌کند.

هیوندای نکسو 2018
فاکتور دیگری که می‌تواند به فروش نکسو کمک کند استایل منحصربه‌فرد می‌باشد. بهای ۵۳ هزار پوندی توسان سلول سوختی اصلاً توجیه نداشت زیرا در هر حال با طراحی یک توسان طرف بودید؛ اما در نکسو که ابعادی مشابه آئودی Q5 دارد شاهد فرمی خاص، دستگیره‌های درب آسان‌بازشو و چراغ‌های جلو و عقب کریستال مانند خواهید بود که ظاهر شیک و متمایزی را ایجاد کرده است.

هیوندای نکسو 2018
این احساس خاص بودن به کابین نیز سرایت کرده است. کابین این خودرو شبیه هیچ‌یک از محصولات دیگر هیوندای نبوده و داشبورد در تسلط صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی است. منوها را می‌توان با لمس بخش‌های مربوطه یا اهرم چرخانی که در کنسول مرکزی قرار گرفته کنترل کرد. این کنسول پلاستیکی بوده اما لیست تجهیزات نکسو باعث خواهد شد این موضوع را فراموش کنید. کیفیت متریال بکار رفته در کابین یک پله بالاتر از سطح کاری هیوندای احساس می‌شود اما هنوز هم پایین‌تر از مبلغی است که شما برای این خودرو می‌پردازید.

هیوندای نکسو 2018
نکسو علاوه بر لیست بلندبالای تجهیزات پر از سیستم‌های ایمنی پیشرفته می‌باشد. هیوندای از نکسو به عنوان بستر آزمایش تکنولوژی خودران سطح ۴ استفاده کرده اما حتی نمونه‌ی حاضر در تست نیز می‌توانست در بزرگراه‌ها عملکردهای ترمز، شتاب و فرمان را به عهده بگیرد. دوربین‌هایی در آینه‌های جانبی کار گذاشته شده‌اند که نقاط کور عقب را در صفحه‌نمایش نشان می‌دهد. این خودرو را حتی با ریموت می‌توان پارک کرد. البته این ویژگی در خودروی حاضر در تست کار نمی‌کرد.

هیوندای نکسو 2018
موضوع احساس‌برانگیز اینکه با توجه به ابعاد مخزن‌های هیدروژن قرار گرفته در کف نکسو، گلایه زیادی درباره فضای کابین وجود ندارد. فضای سر و پا در عقب فوق‌العاده خوب بوده و درحالی‌که صندوق‌عقب ۴۷۱ لیتری خیلی عمیق نیست اما برای اکثر خانواده‌ها کافی خواهد بود. همچنین در کابین نیز فضاهای ذخیره‌ای زیادی وجود دارد.

هیوندای نکسو 2018
خب همه‌چیز نکسو به تجهیزات و ظاهر ختم نمی‌شود. نسل جدید قوای محرکه سلول سوختی در این خودرو بکار رفته و گفته می‌شود راندمان آن با بهبود ۵ درصدی به ۶۰ درصد رسیده است. این سیستم همچنین ۱۵ کیلوگرم سبک‌تر و جمع و جورتر از قبل است. میزان دوام سیستم سلول سوختی نکسو نیز بسیار بهبود یافته و قدرت خروجی نیز به ۱۵۲ اسب بخار رسیده است. محدوده حرکتی نکسو در دنیای واقعی نیز حدود ۶۴۰ کیلومتر می‌باشد.

هیوندای نکسو 2018
یکی از رضایت‌بخش‌ترین ویژگی‌های این سیستم هیدروژنی وجود فیلتر هوای هوشمندی است که می‌تواند ۹۹.۹ درصد ذرات را جذب کند. این سیستم در یک شب نخواهد توانست مشکل آلودگی هوای شهرهای بزرگ را حل کند اما استفاده از این‌گونه فیلترها در برخی نواحی شهری می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد. همانند تمامی خودروهای هیدروژنی، نکسو نیز می‌تواند نیروبخش خانه شما باشد. هیوندای می‌گوید یک مخزن هیدروژن نکسو می‌تواند انرژی کافی یک خانه را در سه روز متوالی تأمین کند.

هیوندای نکسو 2018
علیرغم پیچیدگی ساختار کف خودرو، نکسو بیشتر سواری‌ای مشابه یک خودروی الکتریکی نرمال دارد. هیچ دنده یا پله‌ای در فرایند انتقال قدرت وجود نداشته و تنها یک دکمه ساده D در کنسول مرکزی قرار دارد که خودرو را به جلو حرکت می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هیوندای نکسو برابر با ۹.۷ ثانیه است که برای یک شاسی‌بلند ۲ تنی مناسب ارزیابی می‌شود.

هیوندای نکسو 2018
تست نکسوی جدید اکثراً در بزرگراه صورت گرفته اما حتی در جاده‌های نرم و روان نیز وزن سه مخزن هیدروژن و قوای محرکه قابل‌توجه بود. این امر بر تکان‌های بدنه تأثیر گذاشته است؛ اما اگر این موضوع را نادیده بگیرید شاهد سواری نرمی خواهید بود که این امر به لطف سیستم تعلیق با بازه حرکتی بلندتر و آرامش زیاد و دوری از صدای باد به دست می‌آید. ما باید منتظر نسخه‌های تولیدی نهایی بمانیم و قضاوت اصلی را به آن زمان موکول می‌کنیم.

هیوندای نکسو 2018
متأسفانه مشکلات قدیمی خودروهای هیدروژنی هنوز هم پابرجاست. علیرغم قول‌های داده ‌شده همچنان فقدان زیرساخت‌ها در بریتانیا دیده می‌شود؛ بنابراین اگرچه سوخت‌گیری دوباره مخزن‌های ۱۵۶ لیتری تنها ۵ دقیقه زمان می‌برد اما باید مسافت زیادی را برای این کار طی کنید. بدین ترتیب نکسو هنوز هم گزینه قابل‌اعتنایی برای اکثر خریداران محسوب نمی‌شود. البته هیوندای مطمئن است که سرمایه‌گذاری‌ها باعث افزایش تقاضا خواهند شد.

هیوندای نکسو 2018
مشکل دیگر این خودروها قیمت بالاست. هیوندای جزئیات کامل قیمت‌گذاری را منتشر نکرده اما یکی از سخنگویان شرکت ادعا می‌کند این خودرو رقابت مناسبی با محصولات ۶۶ هزار پوندی‌ای همچون تویوتا میرای خواهد داشت و شرایط لیزینگی مناسبی خواهد داشت؛ اما این قیمت هنوز هم بالاست.

هیوندای نکسو 2018
تجربه هیوندای در ساخت خودروهای سلول سوخت واقعاً خود را در نکسو نشان داده است. این خودرو نشان دهنده تلاش‌ها و جاه‌طلبی‌های هیوندای بوده و احساس خاص‌تری نسبت به توسان قبلی ارائه می‌کند. علیرغم طراحی شیک، کابین تکنولوژیک و پرفورمنس و راندمان بهبود یافته، مشکل فقدان زیرساخت‌ها هنوز به چشم می‌آید. نکسو اگرچه خودروی خوبی است اما هنوز هم دایره خریداران محدودی داشته و آن را نمی‌توان به همه توصیه کرد.

مشخصات هیوندای نکسو جدید

  • قیمت: ۶۵ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: سیستم سلول سوختی با پیشرانه الکتریکی ۴۰ کیلوواتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۵۲ اسب بخار/۳۹۵ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۷۹ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: حدود ۶۴۰ کیلومتر
  • مصرف سوخت: ۹۳.۷ کیلومتر به ازای یک کیلوگرم
  • موعد عرضه: ژانویه ۲۰۱۹
[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    برای من این جالبه:
    ««یکی از رضایت‌بخش‌ترین ویژگی‌های این سیستم هیدروژنی وجود فیلتر هوای هوشمندی است که می‌تواند 99.9 درصد ذرات را جذب کند. این سیستم در یک شب نخواهد توانست مشکل آلودگی هوای شهرهای بزرگ را حل کند اما استفاده از این‌گونه فیلترها در برخی نواحی شهری می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد.»»

    یعنی مثلا تو آلودگی هوای تهران اگه اینو سوار بشید هوا رو تا ۹۹.۹‎٪ پاک تحویلتون میده

    بعد ما تو ««صنعت»»!! خودروسازیمون هنوز یه چیز ساده در حد یه قفل پیش کشنده درب ماشین که کُل دست دورش روبگیره(مثل تمام ماشینای خارجی) نمیتونیم تولید کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Amir

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    ظاهر جالبی داره
    نمای داخلیشم قشنگه??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (730 ديدگاه)

    آفرین هیوندای بسیار عالی ساخته.اما بالاخره خودروهای آینده برقی هستند یا هیدروژنی؟مشکلی که در مورد برقی ها هست هزینه و منابع تامین انرژی الکتریکی هستش اما هیدروژن که در دسترس ترین عنصر روی زمینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Divergence

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (76 ديدگاه)

      “اما بالاخره خودروهای آینده برقی هستند یا هیدروژنی؟” این سوال شما اشتباه است. چون هیدروژنی ها هم برقی هستند. بهتر بود سوال را این گونه مطرح میکردید که منبع تامین انرژی ماشین های برقی در آینده سلول های سوختی هستند یا باتری ها ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (730 ديدگاه)

        بله دوست عزیز درست می فرمایید.منظور من هم همین بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. الف.ی

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1640 ديدگاه)

      البته سه عنصر فراوان در زمین به ترتیب آهن ، اکسیژن و سیلسیم هستند
      هیدروژن فراوان ترین عنصر در کل جهانه نه در زمین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حامد

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    کابینش زیباست ولی رنگ بندی کابینش دلچسب نیست باید از رنگ جذاب تری استفاده میکردن

    تو متن نوشتید نکسو عمری 10 ساله خواهد داشت
    میشه توضیح بدید بعد ۱۰ سال باید این ماشین رو چیکار کرد؟?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Divergence

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (76 ديدگاه)

    اگر طبق تبلیغات مدت زمان پر کردن مخرنش 5 دقیقه طول بکشه و بردش هم 640 کیلومتر باشه ارزش قیمتش رو داره ، فقط نکته منفی اش این است که ایستگاه های شارژ هیدروژن همه جا در دسترس نیستند. یک نکته مثبت هم این ماشین نسبت به ماشین هایی مثل تسلا داره که باتری های لیتیوم یون یک مشکلی دارند که حتی اگر استفاده هم نشوند ، به دلیل self-discharge خود به خود در طول زمان تخلیه میشن ، یعنی شما تسلا مثلا با شارژ 20 درصد یک ماه استفاده نکنی ، باز هم خود به خود باتریش خالی میشه ، ولی هیدروژنی ها این مشکل رو ندارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Saeed Boroomand

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    این که تو عمل بازده شصت درصد داره خیلی خوبه.
    همینو مادیفایش کنن و از پیل های سالید اکسید استفاده کنن که بتونه با سی ان جی سازگار شه عالی میشه.
    درایو ترینشم تبدیل کنن به هیبرید سری که پیل سوخت فقط وقتایی روشن شه که باتری رو میخواد شارژ کنه ، و اندازه اش رو هم کوچیک کنن و ارزون تر و سبک تر. عمر پیل سپخت رپ زمان رپشن بودنش و تعدد خاموش روشن شدن ها تعیین میکنه، همینو راحت میشه پنجاه سال ازش استفاده کرد.
    پیل سوخت آینده احتمالی ماشین های هیبرید هست هر چند اگه همچین آینده ای وجود داشته باشه. به هر حال بازدهش روی کاغذ از بازده موتور های درون سوز بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ramiiin

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    واقعا نیاز نبود اینقدرطراحیش عجیب غریب باشه می تونست عام پسندتر باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Pj

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    چرا اینقدر زشته در نگاه اول آدم رو میبره به طراحی های کمونیستی ، باز به بیرونش طراحی داخلی خیلی بی روح و حوصله سر بره به طراحی های دهه هشتاد میخوره بازگشت به آینده به خصوص اون پانل وسط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    قدرت انفجار هیدروژن خیلی بالاست خطرناک از هیدروژن برای سوخت موشک استفاده میکنند یه تصادف کنی امکان انفجار بالاست یه منطقه اطراف خودرو منفجر کنی این سوخت به درد خودرو نمیخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      مخزن ها منفجر نمیشن حتی اگه یه ماشین با سپر مستقیم بخوره بهشون، محکم هستن سیلندر ها، اما در مورد انفجار تصور غلطی وجود داره ، سوختی مثل گازوویل که خیلی دیر میسوزه و تبخیر نمیشه راحت ، قابلیت انفجار بالایی داره به شرط این که دمای محیط به اندازه کافی بالا باشه( توی تصادفات) ، برعکس سوختی مثل سی ان جی خیلی فراره و فرصت فرار داره از محیط .
      به هر حال این جور موارد توی قدم های اولیه طراحی لحاظ میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا