تجربه و آزمایشهیوندای

بررسی هیوندای ولستر، ریزنقش جذاب

در این قسمت از بررسی خودروهای اروندی، به سراغ هیوندای ولستر می‌رویم. هاچبکی محبوب از دیار چشم‌بادامی‌های کره‌ای. کشوری که صنعت خودروسازی خود را هم‌زمان با ایران‌خودروی خودمان آغاز کرد و اکنون پس از گذشت کمتر از چهل سال، در دنیای رقابتی خودروسازی، برای خود جا بازکرده و مشتریان خود را دارد.

هیوندای ولستر
کمتر کسی یا بهتر بگوییم کمتر جوانی است که ولستر را نشناسد. خودرویی که پس از طراحی و ساخت، جسارت و بلندپروازی مهندسین هیوندای را به همگان ثابت کرد.

هیوندای ولستر
مشتریان اصلی هیوندای ولستر، همان‌طور که از ظاهر اسپرتش پیداست، جوانانی هستند که با بودجه‌ای کمتر از قیمت هاچ‌بک‌های آلمانی، به دنبال خودرویی جذاب هستند. باید بگوییم این شرکت به هدفش رسید! ولستر واقعاً خوب از آب درآمد!

نمای بیرونی هیوندای ولستر

هیوندای ولستر
با نگاهی گذرا به نمای خودرو تفاوتی آشکار بین طرفین آن به چشم می‌خورد و آن هم عدم تقارن است! سمت راننده یک درب و طرف مقابل دو درب وجود دارد. همچنین درب سمت راننده کشیده‌تر است و ستون خودرو عقب‌تر قرار دارد. این عدم تقارن برای به‌نوبه خود عجیب می‌نماید و ممکن است به مزاج برخی خوش نیاید ولی نمی‌توان این را انکار کرد که درب عقب واقعاً کارآمد است. تصور کنید با دوستان خود، خودروی کوپه‌ای دو درب سوارید و هر بار برای سوار یا پیاده شدن سرنشینان عقب، شاگرد مجبور باشد از خودرو پیاده شده و اهرم را بکشد و صندلی را خم و راست کند! تجربه‌اش را داشته‌ام! واقعاً کلافه کننده است!

هیوندای ولستر
در قسمت پیشین، جلوپنجرهٔ بزرگ چندضلعی که خط‌مشی تولیدات هیوندای است، با فرم قرارگیری چراغ‌های بزرگ آن که گرافیک داخلی زیبایی دارند، به‌خوبی هماهنگ است.
دو ورودی هوایی که در کاپوت خودرو دیده می‌شود (صرفاً جنبه تزئینی دارند) به همراه خطوط تیز و شکستهٔ بدنه، المان‌هایی هستند که هدف بر عضلانی نشان دادن خودرو دارند.

هیوندای ولستر
در نمای پسین می‌توان شیب نسبتاً زیاد سقف را به‌خوبی مشاهده کرد. چراغ‌ها با انحنای بدنه متناسب‌اند و گرافیک جذابی دارند. خروجی اگزوز دوگانهٔ متصل‌به‌هم که در وسط سپر تعبیه شده‌اند نیز از شاخصه‌های تفاوت طراحی این هاچ‌بک زیباست. رینگ‌های ۱۷ اینچی بزرگ به نظر می‌رسند و در وسط هر پره، نواری باریک بارنگی متناسب با بدنه دیده می‌شود. ارتفاع یا به عبارتی فاق لاستیک‌ها همانند دیگر خودروهای اسپرت چهره، کوتاه است. این امر گرچه سبب زیبایی ظاهری می‌شود، اما کوبش خودرو را بالا می‌برد. خصوصاً برای سرنشینان عقب که می‌توانند تک‌تک پستی بلندی‌های آسفالت با کیفیت شهر را با تمام وجود احساس کنند! ولی از انصاف دور نشویم، خودروی اسپرت هر کارش که کنند همین است! نمی‌توان راحتی رانندگی در یک سدان هم قیمت را در آنها یافت. گرچه برخی این امر برایشان در رانندگی اسپرت خوشایند است.

نمای درونی هیوندای ولستر

هیوندای ولستر
پس از باز کردن درب عقب با دستگیره‌ای که معلوم نیست در کجا واقع شده! وارد خودرو می‌شویم. در هیوندای ولستر نیز مانند هر کوپهٔ دیگری به فضای صندلی راننده و شاگرد اهمیت زیادی داده شده و درصورتی‌که دو نفر در خودرو باشند، اصلاً کمبود فضایی احساس نمی‌شود.


طراحی داخلی واقعاً زیباست و ازآنجاکه خودروی مورد بررسی ما سفارش خلیج‌فارس است، با انبوهی از امکانات مواجه می‌شویم. سقف پاناروما حس خوبی به سرنشینان القا می‌کند. خصوصاً در ولستر سرنشینان عقب با پاناروما احساس محبوس بودن در فضایی تنگ و تاریک را کمتر خواهند داشت! همین‌جا پیشنهاد می‌کنم اگر قصد خرید ولستر را دارید به این آپشن نگاهی ویژه داشته باشید!

صندلی‌های عقب برای شخصی با جثهٔ نسبتاً بزرگ، کافی نیست و در مسافرت‌های طولانی خسته‌کننده خواهد بود. دید سرنشینان عقب نیز به اطراف محدود است. علی رقم فضای کم سرنشین عقب، فضای بار صندوق عقب بسیار مناسب است و با خواباندن صندلی‌ها به فضایی واقعاً مناسب برمی‌خوریم
صندلی‌های جلو بزرگ و جادار اند و پوشش چرمی جلوه زیبایی به کابین می‌دهد. جنس مواد بکار رفته در داشبورد نیز به نظر با کیفیت می‌رسند. نمایشگر ۷ اینچی امکانات خوبی را فراهم می‌کند. کیفیت سیستم صوتی نیز مطلوب است و ضعفی در آن مشاهده نمی‌شود.

ویژگی‌های فنی هیوندای ولستر

ولستر برخلاف ظاهر تند و تیزی که دارد، از پیشرانه‌ای وحشی برخوردار نیست. نمی‌توان گفت ولستر تنبل است و به‌شخصه ترجیح می‌دهم بگویم “پیشرانهٔ ولستر به‌اندازه ظاهرش اسپورت نیست”
برخی این مقوله را چنین توجیه می‌کنند که اصولاً هدف از طراحی و ساخت ولستر، صرفاً هاچبکی درون‌شهریست که ظاهر اسپورتی دارد و نباید از آن انتظار قدرتی چشمگیر را داشت. چراکه در کلاس خودروهای درون‌شهری کوچک، کم‌هزینه و کم‌مصرف بودن بیشتر مِلاک است تا شتابگیری و سرعت بالا.
به‌هرحال پیشرانه ۱.۶ لیتری آن توانایی تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتون بر متر گشتاور را دارد. مصرف آن نیز ۸.۱ و ۵.۳ لیتر در صد کیلومتر به ترتیب در شهر و جاده گزارش شده که با میانگین مصرف ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، ولستر را می‌توان خودرویی کم‌مصرف دانست

سیستم انتقال قدرت، نقطه عطفی از نظر فنی برای ولستر است. گیربکس شش دنده اتوماتیک دو کلاچه آن که به حالت دستی نیز قابل کنترل است، اصلاً کند عمل نمی‌کند و می‌توان گفت کمبود قدرت موتور را جبران می‌کند. در کل شتابگیری ولستر در حد خودش خوب است و در مقایسه با رقیبی چون کیا سراتو ۱۶۰۰ عملکرد راضی‌کننده‌ای دارد.

سخن آخر


اگر قصد خرید ولستر را دارید، پیش از هر چیز نیاز خود را از خودروی انتخابی مشخص کنید. اگر به دنبال خودرویی برای مصارف شهری و مصرف سوخت پایین هستید، امکانات رفاهی و ظاهر را اولویت می‌دانید و صدالبته فضای سرنشینان عقب برای شما از اهمیت کمتری برخوردار است، ولستر می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.


ولستر بازار خرید و فروش مناسبی دارد و هنگام فروش با افت قیمت شدید مواجه نخواهید شد. مطمئناً به‌اندازه یک سدان خانوادگی یا کراس اوور شهری خواهان ندارد، ولی بین خودروهای کوپه که متأسفانه در کشور ما متقاضی کمتری دارند، هیوندای ولستر مشتری خود را دارد و فروش آن راحت‌تر است
قطعات مصرفی به‌راحتی در بازار پیدا می‌شوند و قیمت معقولی دارند. اگر از خودرو به‌درستی نگهداری شود و به سرویس‌های دوره‌ای آن اهمیت بدهید، تا چندین سال شاهد مشکلات فنی آن نخواهید بود.

هیوندای ولستر
در کل با توجه به صحبت‌های مالک این ولستر مسی رنگِ ۲۰۱۵ با ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد، از محاسن خودرو می‌توان ظاهر زیبا، امکانات بالای کابین ازجمله سیستم مالتی مدیای کارآمد و سقف شیشه‌ای، گیربکس هوشمند، مصرف سوخت پایین، قیمت بسیار مناسب در منطقه آزاد و بازار مناسب را برشمرد

عملکرد متوسط پیشرانه خودرو، خشک بودن سواری هیوندای ولستر به‌خصوص برای سرنشینان عقب، فضای محدود سرنشینان عقب به خاطر شیب نسبتاً زیاد سقف، همچنین دید کم عقب به علت کوچک بودن بیش‌ازحد شیشه عقب از معایب خودرو هستند. اگرچه هنگام پارک کردن، دوربین دنده عقب با دیدی وسیع، این کار را برای راننده آسان می‌کند

و در آخر نیز واجب دانستیم تشکری ویژه از مالک خودرو آقای سروش زیبایی و عکاس همیشگی ما، آقای سروش مسیحی پور به عمل آوریم.

نظر شما راجع به این هاچ‌بک محبوب چیست؟

نویسنده: حسین قنبری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. نویدی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (409 ديدگاه)

    هاچبک محبوب؟!!

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. مجتبی

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (151 ديدگاه)

      آره برای کسایی که اسباب بازی دوست دارن خیلی محبوب هستش.

      موافقم 0
      مخالفم 6
    2. بى نام

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (29 ديدگاه)

      ممنون از زحمتتون ولى بهتر بود عکس ها در روز گرفته میشد تا اینقدر تاریک نباشن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. علی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    خودروی جایگزین : سراتو کوپ
    یا اگه منطقه ازاد باشم : مزدا MX-5

    موافقم 0
    مخالفم 2
  3. حسین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ولوستر توربو اونجا نیس؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (983 ديدگاه)

      چرا هست ، ولی چون سفارش خلیج توربو موجود نیست تعداد نمونه های توربو خیلی کم تره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. مجتبی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (151 ديدگاه)

    شما که زحمت میکشید لطفا خودروهای خاص که در مناطق آزاد هستن ولی پلاک ملی نمیشن یا به صورت محدود پلاک شدن رو بررسی کنید این که پلاک ملیش هست.
    نکته دیگه این که لطفا عکسارو در روز بگیرید که خوب معلوم باشه.
    بازم ممنون بابت وقتی که گذاشتید و این بررسی رو انجام دادید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین قنبری

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوست عزیز، سلام
      متأسفانه در این بررسی هماهنگی به خوبی صورت نگرفت و مجبور به عکاسی در شب شدیم. کاملاً حق با شماست و بابت نور کم تصاویر پوزش میطلبیم
      بررسی این مورد خودرو هایی که فرمودید هم در اولویت کار قرار خواهد گرفت.
      با تشکر از انتقاد شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مجتبی

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (151 ديدگاه)

        ممنون از اینکه به نظرها توجه میکنید و انتقاد پذیرید.
        امیدوارم موفق باشید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. نوید جهرمی

        ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (3686 ديدگاه)

        اتفاقا عالی شده. اهواز شبش قشنگه. مخصوصا لب کارون :)

        موافقم 1
        مخالفم 1
  5. Hossein.gh

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    ماشین خوبیه.ولی هیچوقت خوشم نیومد ازش،ولی نسل جدیدش عالیه.
    چه جالب منم حسین قنبری ام?

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. رامین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    جالبه بدونیم این ماشین در منطقه آزاد انزلی نیز وجود داره و باید عرض کنم برخلاف موضوع عنوان شده خریداران بسیار کمی داشته و با کم مصرف بودن سوخت از هزینه بالای نگهداری خصوصا کمبود قطعات رنج می بره و متاسفانه بازار دست دوم خوبی هم نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    من اهواز زندگی میکنم تو سطح شهر که یادم نمیاد نمونه پلاک ملی این ماشین رو دیده باشم با وجود قیمت پایین تو نمونه پلاک اروند هم باز تعداد زیادی تو شهر نیست و اصولا مشتریهاش دیگه ترجیه میدن سمت این ماشین نرن چون واقعا ماشین بی خاصیتی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohamad

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (812 ديدگاه)

      داداش “ترجیح”

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهنام

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (983 ديدگاه)

      والا منم اهوازم برعکس شما خیلی ولستر میبینم ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رامین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اتفاقا این ماشین در منطقه آزاد انزلی وجود داره و بر خلاف اون چه آورده شده از هزینه بالای نگهداری و کمبود قطعات رنج می بره و بازار دست دوم خوبی هم ندارد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. net

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3063 ديدگاه)

    عکسها در شب گرفته شده خوب مشخص نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. SS

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (731 ديدگاه)

    تنها خاصیتی که این ماشین داره جلب توجه دیگران هست
    اون هم برای کسی که ماشین باز نباشه
    وگرنه یه ماشین سه در غیرکاربردی با شتاب 10 ثانیه ای و قیمت فضایی هیچ جذابیتی نداره
    در منطقه آزاد هم ترجیح میدم بیشتر پول بدم و یه گلف بیسیک بگیرم (اگرچه حتی پولو هم از این بهتر هست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مسعود

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    زنده باد خوزستان
    زنده باد اهواز
    امیدوارم یه روزی همه ی مردم ایران بتونن با هر بودجه ای که دارن هر ماشینی که میخان سوار شن مثل خوزستانی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. tangoo

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو ترکیه الان یه نوعی از اجاره ی اتومبیل راه افتاده که میتونی با مثلا دو میلیون تومن یه اتومبیل رو به مدت یک ماه اجاره کنی
    انواع و اقسام بنز و بی ام و به وفور پیدا میشه
    خیلی از این ادمای معروف این اینستا و فیسبوک میان ترکیه مثلا مازراتی اجاره میکنن با پونصد هزار تومن بعدم لایو میزارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ramiiin

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    داداش میزاشتی یه ۲ ۳ سال دیگه بررسی ش میکردی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    تشکراز سایت پدال
    مقاله خوب و مفیدی بود . بنظرم خیلی در سطح بالتری نسبت به سایت خودرو بانک نوشته بود .
    تجربه چند ساله ی شخصی ولسترماشین خیلی خوبیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    تست خوبی بود با عکسای خوب
    متاسفانه افرادی مثل مجتبی که میگن اسباب بازی. یا مهدی و.. این قبیل افراد که همه جا در فضای مجازی حضور دارن و مشخص نیست ماشین خودشون چیه و یا دارن میاد جملات نامربوط میذارن . از شاب 10 ثانیه ای ایراد میگیره اما عاشق x22 با 20 ثانیه هست !کاش فقر فرهنگی درست بشه با توجه به جمعیت زیادایران بعیده. همین افرادن میگن ولستر موتورش بدرد نمیخوره .تو این مقاله به درستی به این موضوع پرداخت که ظاهرش انتظار زیادی درست کرده و نباید مثلا با جنسیس کوپه مقایسه بشه. در مجموع ماشین خوبیه .توصیه میشه.

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا