هیوندای

اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

اولین بازخوردها پس از تست و بررسی نسخه‌های بنزینی هیوندای کنای جدید خیلی عالی نبوده است اما هم‌اکنون نسخه جدیدی از این خودرو معرفی شده و شاید بتواند موفقیت مورد انتظار کره‌ای‌ها را در کلاسی شلوغ به دست آورد. این بار می‌خواهیم پشت فرمان هیوندای کنا الکتریکی بنشینیم…


بدون هیچ تعارفی باید گفت کنا الکتریکی همانند یک رقیب کاملاً عادی برای خودروهایی همچون سیتروئن C3 ایرکراس یا سئات آرونا به نظر می‌رسد اما زیر پوست آن قوای محرکه کاملاً الکتریکی قرار گرفته و کنا را به اولین خودروی بدون آلایندگی در کلاس خود تبدیل کرده است.


برخی تکنولوژی‌های قوای محرکه این خودرو از هیوندای آیونیک گرفته شده است. مدل پایه این خودرو از مجموعه باتری ۳۹ کیلووات ساعتی استفاده کرده و یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۴ اسب بخار دارد. همچنین یک نسخه دیگر با مجموعه باتری ۶۴ کیلووات ساعتی و پیشرانه‌ای ۲۰۱ اسب بخاری ارائه شده که محدوده حرکتی ۴۸۲ کیلومتری دارد. این‌ها اعدادی بزرگ برای خودرویی کوچک هستند و نه نیسان لیف و نه فولکس‌واگن e-Golf حداقل روی کاغذ نمی‌توانند به کنا الکتریکی نزدیک شوند.


بزرگ‌ترین تغییر طراحی کنای الکتریکی اضافه شدن درگاه شارژ به جلوپنجره خودرو است. با استفاده از شارژر DC می‌توان ۸۰ درصد باتری را در ۵۴ دقیقه شارژ کرد.


هیوندای قیمت پایه ۳۲۵.۹۰۰kr را در بازار نروژ (تنها بازاری که اخیرا این خودرو در آن عرضه شده) اعلام نموده که معادل ۳۹,۸۵۲ دلار می‌باشد. اما قیمت آن هنوز در سایر بازارها مشخص نشده است. شایان ذکر است اولین نسخه‌های این خودرو از نیمه دوم فصل تابستان به دست مشتریان خواهد رسید. جای چنین خودروهایی در بازار ایران نیز به شدت خالی احساس می‌شود.

اما تست ما با نسخه پیش‌تولیدی کنا الکتریکی که به باتری ۶۴ کیلووات ساعتی مجهز بود نشان داد این خودرو نقاط قوت خوبی دارد. قوای محرکه کنا الکتریکی نرم و آرام بوده و علیرغم وزن حدود ۱.۷ تنی، پرفورمنس موردنیاز برای رسیدن به سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد.


۴ حالت ذخیره انرژی برای این خودرو وجود دارد که از طریق پدال‌های پشت فرمان می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد. هیوندای می‌گوید نرم‌افزار خودروی تست شده به تنظیمات بیشتری نیاز دارد اما با این وجود هم سیستم یاد شده مفید بوده و به شما اجازه می‌دهد در جاده‌های باز با سرعت مناسبی حرکت کنید و تا بیشترین حد ممکن انرژی را ذخیره نمایید.


زمانی که پدال سمت چپی را فشار دهید تلفیق فرایند ذخیره انرژی توسط دیسک‌ها و لنت‌های واقعی بی‌عیب و نقص نبوده اما حدس می‌زنیم به زودی با این کار کنار خواهید آمد.


خودروی حاضر در تست از لاستیک‌های نکسن که مقاومت چرخشی کمتری دارند سود می‌برد. اگرچه رینگ‌های خودرو ابعاد ۱۷ اینچی داشته اما دیواره‌های آن نسبتاً بلند هستند. گشتاور ۳۹۵ نیوتون متری کنای الکتریکی برای هرزگردی لاستیک‌ها در آغاز حرکت کاملاً مناسب می‌باشد؛ و زمانی که با سرعت وارد پیچ شوید دماغه خودرو تمایل زیادی به کم فرمانی نشان می‌دهد. اگرچه این خودرو امن و قابل پیش‌بینی است اما درگیر کننده و هیجان‌انگیز نیست (البته از یک شاسی‌بلند الکتریکی کوچک نباید انتظار زیادی داشت).


این خودروی الکتریکی از همان سیستم تعلیق چند اتصالی برادران فول بنزینی در عقب استفاده کرده است. تنها کافی است رینگ و لاستیک‌های کنا الکتریکی را فاکتور بگیرید تا بدین ترتیب به توازن مناسبی بین کنترل بدنه و راحتی دست یابید. تنها ناهمواری‌های شدید هستند که لرزش‌هایی را به کابین وارد می‌کنند.


و خبر مهم‌تر اینکه محدوده حرکتی ادعایی ۴۸۲ کیلومتری این خودرو که در تست‌های واقعی‌تر WLTP به دست آمده کاملاً دست‌یافتنی به نظر می‌آید. در تست ما که ترکیبی از شتاب گیری سنگین، حرکت در محیط‌های شهری و حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت بود ما ذخیره انرژی حدود ۱۲ کیلووات ساعتی در هر صد کیلومتر را داشتیم که کاملاً خوب است.

با این تفاسیر، نسخه پایه که از مجموعه باتری کوچک‌تری استفاده می‌کند در صورت دست‌یابی به همین میزان عملکرد، می‌تواند در دنیای واقعی محدوده حرکتی حدود ۳۲۰ کیلومتری داشته باشد. البته این نسخه باید هم بتواند همان عملکرد را تکرار کند زیرا حدود ۲۰۰ کیلوگرم سبک‌تر بوده و از پیشرانه کم‌توان‌تری استفاده می‌کند.


کلیت طراحی داخلی این خودرو مشابه نسخه‌های عادی کنا حس می‌شود و این موضوع با نقاط مثبت و منفی همراه است. ترکیب هوشمندانه کلیدهای سیستم تهویه و بخاری با صفحه لمسی بزرگ و تیزی همراه شده است. این خودرو دارای ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی می‌باشد. همچنین پشت آمپرها نیز اطلاعات بیشتری را به راننده منتقل می‌کنند.

از این نظر کنا نسبت به خودروهایی همچون C3 ایرکراس و سئات آرونا برتری دارد. ما قضاوت درباره کیفیت کابین این خودرو را به تست نسخه تولیدی نهایی موکول می‌کنیم.

انتخاب متریال پلاستیکی برای کابین تأثیر زیادی روی فضاسازی داخلی نداشته زیرا همان نقاط ضعف کنای استاندارد به این نسخه هم منتقل شده است. سرنشینان قدبلند از نظر فضای زانو و پا کاملاً در مضیقه خواهند بود و فضای بار کنای الکتریکی هم ۲۱ لیتر کوچک‌تر از نسخه‌های عادی می‌باشد.

هیوندای کنا الکتریکی
ما تا زمان تست و بررسی نسخه نهایی نمی‌توانیم قضاوت کاملی درباره هیوندای کنا الکتریکی داشته باشیم. این خودرو از نظر پایه و اساس سواری و محدوده حرکتی کاملاً خوب عمل می‌کند. با قیمت‌گذاری صحیح، کنای الکتریکی می‌تواند یک جایگزین عجیب برای نیسان لیف و فولکس‌واگن e-Golf باشد.

مشخصات هیوندای کنا الکتریکی

  • قیمت: حدود ۳۹ هزار دلار در نروژ
  • پیشرانه: واحد الکتریکی تکی
  • قدرت/گشتاور: ۲۰۱ اسب بخار/۳۹۵ نیوتون متر
  • گیربکس: تک دنده، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۶۷ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: ۴۸۲ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10063 ديدگاه)

    اون عکسی که چهار دکمه برای دنده تعبیه شده فکر کنم دکمه خلاص (( N )) تَرَک برداشته .
    نمیدونم درست میگم یا دارم اِشتباه میکنم .
    عکس رو بزرگش بکنید .
    فکر کنم درست دیدم ، تَرَک برداشته .
    جای هیوندای باشم سریع یه فکری برای کیفیت این ماشین میکنم نا اول کاری وِجهَش خراب نشده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Lamborghini

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      عجب دقتی !
      ایولا داری

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (10063 ديدگاه)

        لطف دارین دوستان

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یاشار اسدی

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (104 ديدگاه)

      یا علی مدد….تو دیگه کی هستی ..واقعا افرین…صد آفرین….دقتت فوقالعااااااااااااده است…احتمالا تو درس های ریاضی و فیزیک خیلی قوی هستی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. علی

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (225 ديدگاه)

      ایول به دقتت
      خراب ریزبینیتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. کیان

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1414 ديدگاه)

      باریکلا، منم متوجه شدم
      گفتم اگر این صحبت و کنم همه میریزن سرم
      ولی واقعا خیلی ضایع هست که اینطور شده
      اصلا مگه چند وقته این خودرو معرفی شده که از طول عمرش گذشته باشه که باعث پیش اومدن این مشکل شده باشه
      کلا دکمه های انجین استارت ماشینهای هیوندای هم زود رنگ نقره ای روشون میره
      هیوندای باید یه فکر درست هم به حال اونها کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مهران

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    عالیهههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    از جلو به قول پدال کپی بی شرمانه از تسلاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Kamy

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (686 ديدگاه)

    کاش درباره موتورهای برقی و کارکردشون و …مطلب میزاشتین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saeed Boroomand

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (477 ديدگاه)

    ماشین خوبیه فقط مشخصاتی که گذاشتین ربطی به مدل پایه نداره و قیمت باید اصلاح شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهران

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    به نظرم 39 هزار تا واسش زیاده البته درسته که قیمت خودروهای الکتریکی بیشتره ولی واسه کنا فک کنم زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا