هیوندای

بررسی i30 N پرفورمنس پکیج 2017، هاچبک تندوتیز هیوندای

بخش پرفورمنس جدید هیوندای با نام N به تازگی تأسیس شده و خودروی i30 N یکی از هاچبک های داغ سال ۲۰۱۷ است که خبرهای زیادی درباره آن منتشر شده است. ما نمی‌دانیم که چه انتظاری باید از بخش N داشته باشیم. این بخش از نظر ساخت خودروهای اسپورت و پرفورمنس هیچ تاریخچه‌ای ندارد بنابراین سؤال اصلی این است که آیا می‌تواند در بازار امروزی موفق شود؟

هیوندای i30 N پرفورمنس
پاسخ قوی ما “بله” است. در سال ۲۰۱۴ هیوندای آلبرت بیرمن که به مدت ۲۰ سال هدایت بخش M ب‌ام‌و را بر عهده داشت استخدام کرد. وظیفه او روشن بود: تأسیس زیربرند پرفورمنس جدیدی که بتواند خودروهای سریع و جذابی تولید کند؛ و حالا اولین دست‌پخت این بخش هیوندای i30 N است.

هیوندای i30 N پرفورمنس
ساخت خودرویی خوب توسط کمپانی کاملاً جدید در بخش متفاوتی از دنیا یک وظیفه بسیار سخت؛ اما بیرمن و تیم او بی‌وقفه برای ساخت i30 N تلاش کرده و چند هزار کیلومتر را در پیست نوربرگ رینگ سپری کرده‌اند تا به اهداف خود برسند؛ و i30 N نتیجه تلاش‌های اوست. دلایل زیادی برای خوب بودن این خودرو وجود دارد…


نسخه استاندارد این خودرو پیشرانه توربوی ۲۴۷ اسبی دارد اما مدل حاضر در تست مجهز به پکیج پرفورمنس و پیشرانه‌ای ۲۷۱ اسب بخاری است. این خودرو در جلو دارای دیفرانسیل الکترونیکی کاملی است که با تجهیزات هوشمند برای چسباندن چرخ‌ها به جاده ترکیب شده است. ترمزهای این مدل نیز بزرگ‌تر است.


شاسی الکترونیکی i30 N برای ایجاد حداکثر دقت و همچنین سطح سورپرایز کننده‌ای از راحتی و آسایش تنظیم شده است. خودروی مورد بحث از لاستیک‌های پیرلی P-Zero که به‌طور مخصوص برای هیوندای توسعه یافته سود می‌برد.


دامپرهای الکترونیکی رضایت بخشی در هر چرخ بکار گرفته شده که باعث می‌شود i30 N هم در جاده و هم در پیست کارهایی انجام دهد که بسیاری از رقبای دیگر قادر به انجام آن‌ها نیستند.

همچنین اگر دکمه N را روی فرمان فشار دهید شاهد صدای خیال‌انگیزی خواهید بود. با حرکت در دنده سه و برداشتن پا از پدال گاز شاهد غرش‌های اگزوز خواهید بود. مهندسان هیوندای ادعا می‌کنند این صدا کاملاً طبیعی بوده و همانند برخی رقبا دست‌کاری نشده است. البته موضوع احساس‌برانگیزتر توانایی‌های خودرو در عبور از پیچ، توقف و هندلینگ است. فرمان خودرو به‌طور ویژه‌ای دوست‌داشتنی بوده و پاسخی آنی به ورودی‌های راننده داده و در عین حال خودرو در بخش عقب عصبی حس نشده و باید گفت این عملکرد با فرمانی به دست آمده که تنها در ۲.۲ دور قفل می‌شود.


هندلینگ خودرو حتی در حالت نرمال نیز بسیار تیز است. اوضاع در حالت اسپورت تیزتر شده و تنظیمات سفارشی هم وجود دارد که راننده می‌تواند با توجه به سلایق خود تغییراتی را اعمال کند. در حالت مخصوص پیست N کیفیت سواری سفت بوده اما اگر در جاده‌ای درست باشید این تنظیمات فوق‌العاده خواهند بود. دامپرها سفت تر شده و پدال گاز تیزتر و اگزوز تیزتر شده و دخالت‌های ESP به حداقل می‌رسد.


عملکرد پیشرانه ۲ لیتری توربو در تمامی حالات قوی است. گیربکس ۶ سرعته دستی نیز عملکرد روانی داشته و البته با دکمه‌ای دیگر روی فرمان می‌توانید عملکرد خودکار را انتخاب کنید.


اگرچه عملکرد i30 N در خط مستقیم بدون سستی است اما این شاسی خودرو بوده که دل‌ها را می‌رباید. شاسی باعث می‌شود راندن خودرو خاطره‌انگیز شود و حتی اگر نتواند با سریع‌ترین رقبای خود در درگ های پشت چراغ‌قرمز برابری کند اما واقعاً در سطح بالایی قرار دارد.


و به بحث قیمت می‌رسیم. هیوندای می‌داند تاریخچه درخشانی در این بخش نداشته و باید از حربه قیمت کمتر نسبت به رقبای کلیدی استفاده کند. بهای کمتر از ۲۸ هزار پوند با در نظر گرفتن سواری خوب خودرو بسیار خوب بوده و البته نسخه مجهزتر حاضر در تست نیز نسخه‌ای درخشان محسوب می‌شود و خوش‌ساخت است.

تجهیزات استاندارد هیوندای i30 N پرفورمنس پکیج عبارت‌اند از صفحه لمسی با اپل کارپلی و سیستم ناوبری ماهواره‌ای، صندلی‌های اسپورت برقی، کروز کنترل و تجهیزات ایمنی قابل‌توجه به همراه گارانتی ۵ ساله شرکت.

شاید هیوندای i30 N در خط مستقیم به اندازه برخی از هاچبک های داغ بازار سریع نباشد اما این موضوع باعث نشده که از سواری فوق‌العاده فاصله بگیرد. مدیر اسبق ب‌ام‌و آقای آلبرت بیرمن دست‌های خود را روی شاسی و فرمان گذاشته و نتیجه کار تولید خودرویی فوق‌العاده است که البته بالاتر از همه این‌ها قیمتی رقابتی قرار دارد. کیفیت و تجهیزات این خودرو نیز بیشتر از اکثر رقبای خود می‌باشد. اولین تلاش هیوندای در این بخش بسیار احساس‌برانگیز نشان می‌دهد.

مشخصات هیوندای i30 N پرفورمنس پکیج

قیمت: ۲۷۹۹۵ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو

قدرت/گشتاور: ۲۷۱ اسب بخار/۳۵۳ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۱ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. احسان

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (314 ديدگاه)

    هیوندای داره از اعتبار برند بی ام و برای خودش تبلیغ میکنه ،اگه اینقدر مهندسای بی ام و خوبن خوب میرم بی ام و میخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهران

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (299 ديدگاه)

    خیلی به دل میشینه مخصوصا با این رنگ که داخل عکسا هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. الف.ی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1642 ديدگاه)

    کلا از این طور خودرو ها خیلی خوشم میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sam

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (97 ديدگاه)

    ماشین خوبیه و ارزش قیمتشو داره…
    هیوندای داره تو مسیر پیشرفت قدم های محکمی بر میداره و آینده خوبی داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    با 271 اسب بخار شتاب 6.1 . آکورد 2018 با دو برابر وزن (البته با اغماض) و موتور 248اسبی شتاب 5.7 ! این است تکنولوژی ژاپن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (384 ديدگاه)

    با شتاب 6 ثانیه ای چطور جرات کردی بگی سریع نیست؟؟؟
    در ضمن لطفا منبع مقاله ذکر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یه دو هزار و ده شو دارم ماشین بدی نیست بخصوص اینکه هاج بک تو ایران کمه و دوستدارای ماشینای هاج بک انتخاب زیادی ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا