هیوندای

نگاهی به تاریخچه تکاملی هیوندای الانترا در طول 30 سال

هیوندای الانترا که در کشور کره جنوبی با نام آوانته شناخته می‌شود و چند سالی نیز مهمان جاده‌های کشورمان بوده جزو شناخته‌شده‌ترین محصولات این برند است. ۳۰ سال از معرفی این سدان کامپکت به جهانیان می‌گذرد. طی این مدت هیوندای دست به بهبود طراحی محصولات خود زده و دیگر خبری از آن طراحی‌های پیش پا افتاده نیست و حتی در برخی موارد محصولاتی با طراحی جذاب و با ابهت نیز دیده شده‌اند.

با همدیگر نگاهی خواهیم داشت به تکامل طراحی هیوندای الانترا طی ۳ دهه‌ای که از معرفی آن می‌گذرد. با ما همراه باشید.

  • نسل اول (سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵)

اولین نسل الانترا در اکتبر ۱۹۹۰ و با کد داخلی J1 معرفی شد. نیروبخش این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری طراحی شده توسط میتسوبیشی بود. اولین نسل الانترا با سدان های کامپکت آن زمان یعنی فورد سیرا و اوپل وکترا رقابت می‌کرد.

  • نسل دوم (سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰)

دومین نسل الانترا J2 از پیشرانه ساخت هیوندای استفاده می‌کرد و در مارس ۱۹۹۵ معرفی شد. تا ماه سپتامبر اولین نمونه‌های الانترا وارد بازارهای اروپایی شد و پس از آن نیز این خودرو در آمریکای شمالی عرضه شد.

نسل دوم الانترا استایل جعبه‌ای نسل اول را کنار گذاشته و از رویه‌های طراحی دهه ۹۰ میلادی سود برده برد.

  • نسل سوم (سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶)

سومین نسل الانترا با کد XD شناخته می‌شد و در کشور ما نیز با نام آوانته مونتاژ و عرضه گشت. با شروع هزاره سوم الانترا وارد میدان شد و اولین نسل الانترا بود که در کارخانه‌های گوناگون این برند در سراسر جهان تولید شد. الانترا در آمریکا فقط با پیشرانه ۲ لیتری بنزینی ارائه شد.

  • نسل چهارم (سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰)

الانترای کاملاً دگرگون شده در سال ۲۰۰۶ و با کد HD در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. هیوندای از استایل این خودرو به عنوان “بطری کک” نام برد خودرویی که انحنادار از نسل پیشین بود. الانترا نسل چهارم اولین خودروی تاریخ خود بود که نسخه هیبریدی ملایم آن در کره جنوبی عرضه شد.

  • نسل پنجم (سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵)

الانترای نسل پنجم با کد MD در کره جنوبی و UD در آمریکا شناخته شده و به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از نسخه‌های پیشین این سدان کامپکت بود. این خودرو سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه لس‌آنجلس معرفی شد.

سدان الانترا UD در سال ۲۰۱۲ عنوان خودروی سال آمریکای شمالی را به دست آورد و توانست فورد فوکوس و فولکس‌واگن پاسات را شکست دهد.

  • نسل ششم (سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰)

با کنار گذاشتن زبان طراحی مجسمه سیال، ششمین نسل الانترا AD ظاهری محافظه‌کارتر نسبت به نسل پیشین پیدا کرد. هیوندای همچنین شروع به استفاده از جلوپنجره بزرگ خود در این خودرو و سایر محصولاتش کرد.

  • نسل هفتم (سال ۲۰۲۰ تاکنون)

نسل فعلی هیوندای الانترا با کد CN7 در ماه مارس ۲۰۲۰ معرفی شد. با وجود زبان طراحی جدید، الانترا تیزتر از هر زمان دیگری بوده و طبیعتاً پیشرفته‌ترین نسل این خودرو نیز محسوب می‌شود. برخی ویژگی‌های این خودرو از برادر بزرگ‌تر یعنی سوناتا گرفته شده‌اند.

الانترای نسل هفتم به عنوان مدل سال ۲۰۲۱ در آمریکا فروخته خواهد شد. نسخه اسپورت الانترا N نیز در راه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Abbas.Lambo

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (875 ديدگاه)

    این که شد ۳۰ سال!!!
    از ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. Hadi

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      بهترینش نسل ۱,۳,۵,۶ بودن…

      موافقم 6
      مخالفم 5
      1. حسن

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (326 ديدگاه)

        نسل پنجمش از همه شکیلتر و متناسبتر بود.

        موافقم 10
        مخالفم 5
    2. Aria

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      درسته دیگه ۳۰ سال

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. Abbas.Lambo

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (875 ديدگاه)

        اولش نوشته بودن ۲۰ سال و ۲ دهه

        موافقم 12
        مخالفم 2
  2. ممد ژانگولر

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    خداییش اخرین مدلش خیلی خوب شده
    هیجان تو طراحیش حس میکنی ?

    موافقم 16
    مخالفم 17
  3. جمشید

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (389 ديدگاه)

    آقای احمد زاده از معرفی اولین نسل تا الان میشه 30 سال

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. Mehdi

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    یکی دو هفته ای میشه نسل جدید یا فیس لیفت نداده الانترا. حوصلم سر رف

    موافقم 24
    مخالفم 18
    1. MAF

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (344 ديدگاه)

      ببین دوست عزیز خودتم داری میبینی که بین هر نسلش 5سال اختلافه

      موافقم 17
      مخالفم 6
  5. محمد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (804 ديدگاه)

    پیشرفتو ببین چقدر سریع بوده .سال ۱۹۹۰ از موتور میتسوبیشی شروع کرد و خودرو هم بسیار کم کیفیت بود سال ۲۰۱۲ با پشت سر گذاشتن گلف خودری سال آمریکا شد. هالا میتسوبیشی کجاست؟

    موافقم 22
    مخالفم 5
  6. مهدی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    اوانته های تو ایرلن خیلی خوش فرم و با دوام هستن مدل ۲۰۱۵ هم بسیار زیباس و قابل تحسین

    موافقم 19
    مخالفم 2
  7. بهراد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (753 ديدگاه)

    تاریخچه سراتو رو هم بزارین

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. رامتین

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    واقعا خودروی خوبیه، البته نه بخاطر اینکه خودم دارم:) ولی خداییش نسل پنجمش از همه جذابتره. گیربکس در کل راضی کننده هست. شتاب خصوصا در دور بالا خوبه. عایق بندی مناسبه، فقط اگر بجای موتور 1.8 لیتری mpi که 150 اسب هست، موتور 2 لیتری gdi که 177 اسب داشت عرضه میشد واقعا محشر میشد. این موضوع حتی در نسل ششم هم رعایت نشد و مدلهای mpi دو لیتری وارد کشور شد. کلا … ندارند مدیران آسان موتور.

    موافقم 3
    مخالفم 4
  9. سورنا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    نسل پنجش از همه خوشگلتر بود

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. یاس ی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    هنوز هم تعدادی از النتراهای نسل 2 دارن توی چابهار مسافرکشی میکنن. ماشین بسیار نرمی بود ولی من به شخصه عاشق نسل پنجم و ششم بودم. نسخه های فول نسل پنجم از نظر من به سوناتا ارجحیت داشت. کوچکتر بود ولی اگه فول آپشن میگرفتی کلی امکانات بهت میداد با قیمت مناسب. یادمه چابهار یکسال کارکردش بین 60 تا 70 قیمت داشت بیرون هم زیر 100 تومان بود.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. ADAK

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1844 ديدگاه)

    پیشرفتش را می ستایم…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. soren

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سه نسل آخر خیلی خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهرشاد

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سه نسل آخر خیلی خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهرشاد

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سه نسل آخر خیلی خوبن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا