تجربه و آزمایشهیوندای

تهرانگردی با هیوندای جنسیس!

جی‌فاکتور: وقتی در سال ۲۰۰۷ و درنمایشگاه نیویورک، هیوندای از جنسیس سدان بعنوان یک خودروی مفهومی پرده برداری نمود، رسما اعلام کرد که تا سال آینده تکانی به بازار سدان‌های میان سایز اسپورت خواهد داد و یکی از مدیران ارشد این کمپانی در نطقی جنجالی اظهار داشت که ما خودرویی با سواری رولزرویس فانتوم، کیفیت لکسس LS اما با قیمت کرایسلر ۳۰۰ ساخته ایم!

خیلی ها این گفته‌ را جدی نگرفتند و برخی آنرا به چالش کشیدن بزرگان معنی کردند اما این همان رقابتی بود که کره ای‌ها چند سال قبل با برندهای LG و Samsung راه انداخته بودند و پس‌لرزه‌شان همه جا را فرا گرفته بود.

۲۰۱۰ Hyundai Genesis

ابعاد بدنه و ظاهر جنسیس با بکار گیری ۸ رنگ در بدنه و ۳ نوع رنگ بندی داخلی و ۳ طرح رینگ، قطعات کرم، چراغ های زنون هماهنگ شونده با زاویه فرمان در جلو و LED در عقب در یک نگاه گرچه جذاب به نظر نمیرسد ولی آنرا یک سر و گردن از برادران خود بالاتر معرفی می‌نماید.

Hyundai Genesis 2010

پس از قرار گرفتن بر روی صندلی ها، راحتی آن شما را خشنود میسازد ولی عمق آن برای محافظت از بدن شما کافی به نظر نمیرسد.

Hyundai Genesis 2010

شاید بتوان تنها ضعف طراحی داخلی آن را در نورپردازی داشبورد و طراحی ضعیف صفحه کیلومتر شمار برآورد کرد و باید دید که دوام این قطعات چگونه خواهد بود چرا که در نمونه مورد آزمون که در شرایط خوبی هم نگهداری نشده بود تنها با کار کرد ۱۵ هزار کیلومتر شاهد شل‌شدن چرم صندلی‌ها بودیم که به طور مثال این پدیده در رقبای آلمانی حداقل تا ۵۰ هزار کیلومتر قابل رویت نیست.

Hyundai Genesis 2010

در کل به دلیل ابعاد بدنه فضاسازی ها بسیار خوب صورت پذیرفته و در همه جا شما با فضای بزرگ و راحت روبرو هستید که نمیتوان از نظر فیزیک بدنی برای آن محدودیت در نظر گرفت و در یک کلام باید نمره قبولی آن هم با رتبه بالا به ارگونومی و کیفیت داخلی آن داد.

۲۰۱۰ Hyundai Genesis

نوبت حرکت فرا می رسد و سیستم Keyless به شما کمک میکند تا با فشردن پدال ترمز و لمس کلید استارت-استاپ خودرو را روشن نمایید. با درنظر گرفتن شیشه های عایق صوتی که تنها ۳ دسی‌بل صدای اضافی را به داخل خودرو تحمیل می‌نمایند، جنسیس سدان در همه شرایط بسیار آرام و ساکت است.

ولی در این سکوت موتوری آرمیده که با ۳۷۷۸ سی سی حجم و ۲۹۰Hp توان در ۶۲۰۰rpm و ۳۶۵Nm گشتاور در دور پایین ۴۵۰۰rpm می‌تواند یک جثه ۱۷۰۰ کیلوگرمی را با ۴ سرنشین ۸۰ کیلویی ظرف مدت ۸.۷ ثانیه (در حال استاندارد ۶.۲ ثانیه) از مرز ۱۰۰ کیلومتر برساعت عبور دهد.

Hyundai Genesis 2010

این پیشرانه V6 همیشه قدرت موتور را در هر دور موتوری در اختیار شما قرار می‌دهد و با فشردن پدال گاز طوفان براه می اندازد و دقیقا حس می کنید که تمام نیرو، شما را از عقب به جلو هل داده و با کوچکترین لمس پدال گاز، دماغ خودرو مثل اسبی که زین شده و آماده دویدن است از زمین بلند می شود.

۲۰۱۰ Hyundai Genesis

اما آیا همه چیز یک خودور فقط در موتور آن خلاصه می شود؟! جعبه دنده هم ساخته و پرداخته شرکت Aisin ژاپن بوده که ۵۱% سهام آن متعلق به کمپانی TOYOTA می‌باشد، که از نوع ۶ دنده خودکار با قابلیت تعویض دستی است. البته در مدلهای ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری ساخت گیربکس به عهده کمپانی ZF سپرده شده است.

۲۰۱۰ Hyundai Genesis

این گیربکس، کاملا بی‌نقص عمل کرده و بی‌درنگ تمام نیروی تولیدی را به چرخ های عقب منتقل می‌سازد به طوریکه در کنار تعویض نرم دنده‌ها، عکس العمل و شتاب گیری بالای آن به طوری حس می‌شود که انگار چرخ‌ها مستقیم به موتور کوپل شده اند!

Hyundai Genesis 2010

سیستم تعلیق بادی خودرو که عملکرد آن توسط کلیدی (که در قسمت میانی کنسول و کنار دنده قرار دارد) کنترل می‌شود، می‌تواند در حالات اسپرت و یا راحت قرار گیرد، که کلا در کنترل خودرو زیاد کارآمد نیست به طوریکه یا کاملا نرم و بدون کنترل بوده و یا خشک و عصبی است. در حقیقت سیستم تعلیق جنسیس به قول معروف یا این سمت پشت بام است یا سمت دیگر و نخواهید توانست از آن انتظار یک رفتار میانه‌رو را داشته باشید!

۲۰۱۰ Hyundai Genesis

اگر سیستم تعلیق را در حالت نرم یا نرمال فعال سازید، فنربندی در نرم‌ترین حالت ممکن قرار میگیرد. اگرچه هیچ تنشی از جاده به بدن شما وارد نمیگردد و شما را از درک کیفیت سطح مسیر به دور میسازد، اما حرکت های ناخواسته زیادی را نیز به بدن تحمیل می‌کند که به وجود آمدن حالتی شبیه به دریازدگی و حرکت روی امواج دریا، که به علت حرکت‌های گهواره‌ایی رخ خواهد داد را تجربه می‌کنید!

۲۰۱۰ Hyundai Genesis

ولی اگر حواستان باشد و کلید اسپرت را زده باشید، در این حالت سیستم تعلیق به شدت خشک شده و از لذت رانندگی نرم کاسته و به لذت یک رانندگی اسپورت می‌افزاید و با کاهش ارتفاع خودرو و خشک شدن، تاثیر بسیار مثبتی بر فرمان پذیری آن می‌گذارد و با توجه تقسیم وزن ۵۳ جلو و ۴۷ عقب به هیچ وجه خودرو دچار آشفتگی نشده و در سرپیچ‌ها آنچنان به زمین چسبیده و باثبات می شود که توقع چنین پایداری شما را متعجب خواهد کرد.

Hyundai Genesis 2010

سیستم ترمز با وجود دیسک‌های ۱۲.۶ اینچی خنک شونده در جلو و ۱۲.۴ اینچی عقب و استفاده از تک پیستون برای هر چرخ، چندان متناسب با این توان و وزن نیست. البته در کنار این سیستم ترمز از نظر ایمنی، مجموعه کاملی از ABS , BAS, EBD, ESP و TCS و ۸ عدد کیسه هوا و کسب ۵ ستاره از سازمان NHTSA در تست تصادفات با کسب بالاترین رتبه در این کلاس توانسته دوش به دوش E کلاس بتازد.

Hyundai Genesis 2010

جنسیس سدان اگرچه در نمای دور شما را به یاد چراغ و جلوپنجره و خطوط مرسدس‌بنز Sکلاس می اندازد و سیستم صوتی آن با مارک Lexicon تنها بروی رولزرویس یافت می‌شود! اما با تمامی این اوصاف انتخاب این خودرو برای ما ایرانیها که از قدیم الایام پول بالای برندهای آلمانی را خوب می‌دهیم کمی سخت است اما زمان ثابت خواهد کرد که جنسیس سدان پرچمدار قدم گذاشتن هیوندای به دنیای سدان‌های میان سایز اسپورت و لوکس است و اگر همه چیز آنطور که هیوندای انتظار دارد پیش برود یک لکسس دیگر در راه است!

کاتالوگ شرکت آسان موتور

………………………………………………………………………………………….

# متن فوق چکیده ای است از مقاله « گرگی در لباس میش! » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » و « علی رزوان » ؛ چاپ شده در سیصد و سی‌ و چهارمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. سید حمید رضا باب الحوائجی

    ۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه این دیدگاه های منفی و مصرف گرایی بدون دلیل تو کشورمون به صورت سرسام آوری رو به پیشرفت هست.
    اگه نظری در مورد این اتومبیل دارید لطفا به جو سازی و گسترش شایعات علیه این اتومبیل ها کمک نکنید.
    – این اتومبیل خودش رو رقیب هیچ برندی نمیدونه!
    اگه صرفا توقع یه هیوندای رو ازش داشته باشید ماشین خیلی خوبی هست.
    این اولین سازه هیوندای تو این کلاس هست گرچه قبلا تجربه ی ساخت سنتنیال رو داشته.
    با تشکر از پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سینا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    جنسیس حرف نداره نامبر وان نامبر وانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ali

    ۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    سلام دوستان.من یک اپیروس دارم.2008 میخوام بفروشمش جنسیس 2010 بگیرم.به نظر شما 2010 خوبه؟اخه با پولش میشه اپتیما صفر گرفت.ولی جنسیس یه چیز دیگس.چیکار کنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. پيمان قادري

    ۹ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم میخواستم جنسیس بخرم ولی منصرم کردن
    میگن کمک ماشین زود خراب میشود و خیلی خرج داره
    میشه در این مورد راهنمایی کنید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. الیاس قشمی

    ۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من سنتنیال حرفی برای گفتن نداره
    بعدش دوست عزیز هر ماشین به اندازه خودش خرج داره درسته کمک فنر جنسیس گران هستش ولی ماشین خیلی خوب هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Archi khan

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    به نظر من گفته ی هیوندای : “خودرویی با سواری رولزرویس فانتوم، کیفیت لکسس LS اما با قیمت کرایسلر 300 ساخته ایم”

    واقعا صدق میکنه
    جنسیس حرف نداره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مسعود

    ۲۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اپتیما داشتم خوشم نیومده سوناتا داشتم اصلا سواریش خوب نبود کاپوت بزرگ موتور سبک نه ترمز درست و حسابی نه کنترول خوبی هیچی خلاصه آخرش رفتم سراغ جنسیس اما دیدم خیر آپشن فراوان داره اما کنترولش تو جاده خوب نیست کمکاش منو یاد ژیان میداشت فرمانش هم که تو موجها ی جاده میخواد از دست در بره چون تنها هیدرولیکه وتکان چرخ به فرمان منتقل میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. پارسايى

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، میخواستم بپرسم ضبط جنسیس سدان ٢٠١٠ آهنگ مبایلو با بلوتوثش پخش میکنه یا نه، ممنون میشم جواب بدید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارسلان

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینی که هر سال 4 میلیون خرج کمک فنر داشته باشه . به نظره من ماشین نیست اشغاله ماشین یعنی تویوتا ماکسیما هر کی داره فقط روغن لنت هزینه میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علی

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام
    این ماشین سالی چهار ملیون خرج کمک نداره فقط در مدلهای 2009و2010 از همون اول کمک ها ش عیب داشت ویهو ماشین میخوابید که فراخوان دادند برای شرکتیها و اونا رفتند چهار تاشو مجانی عوض کردند و وارداتیها به هزینه جیب خودشون این کارو کردند و بعد از اون بقیه مدلها مشکل خاصی نداشت وکمک هاش اصلا خرابیش نزدیک صفره .خرابیهای دیگش مانند بقیه هیونداها است اما لوازمش گرونتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد صدرا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    زیبا و لوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. دانیال

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بلوتوثش فقط واسه تماسه آهنگا پخش‌نمیکنه. باید ازaux استفاده کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. اکبر

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من۲۰۱۱دارم خیلی خیلی از جنسیس سدان راضیم
    مال کمکاش بادیم نیست معمولیه
    خیلی هم نر وعالی خلاصه حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا