هیوندای

معرفی تکنولوژی پیشرفته CVVD در پیشرانه هیوندای سوناتا

پیشرانه‌های درون‌سوز هنوز هم بین ما خواهند بود و اگر دراین‌باره شک دارید بهتر است نگاهی به تکنولوژی زمان‌بندی متغیر پیوسته‌ی سوپاپ هیوندای یا CVVD بیندازید.


بنا به گفته‌ی این خودروساز کره‌ای، پیشرانه‌ی مجهز به این تکنولوژی ۴ درصد پرفورمنس بهتر، ۵ درصد مصرف سوخت و ۱۲ درصد آلایندگی کمتر در مقایسه با پیشرانه‌ی فاقد این سیستم ارائه می‌کند.


اما طرز کار این تکنولوژی چگونه است؟ زمانی که خودرو با سرعت ثابتی رانده شده و قدرت کمی نیاز است، تکنولوژی CVVD سوپاپ جذب را از اواسط تا پایان سیکل احتراق باز کرده و با کاهش مقاومت ایجاد شده توسط احتراق باعث بهبود راندمان و مصرف سوخت می‌شود. زمانی که شتاب‌گیری و خروجی پیشرانه بالاست، سوپاپ جذب در آغاز سیکل احتراق بسته شده و همین امر میزان هوای بکار رفته در اشتعال را به منظور بهبود گشتاور به حداکثر می‌رساند.


تکنولوژی CVVD در پیشرانه‌ی ۴ سیلندر G1.5 T-GDi که قدرت قابل‌توجه ۱۸۰ اسبی و گشتاور ۲۶۴ نیوتون متری دارد. سوناتا اولین خودرویی خواهد بود که از این پیشرانه استفاده خواهد کرد. این پیشرانه علاوه بر CVVD از گردش گاز اگزوز کم‌فشار و سیستم مدیریت گرمایی یکپارچه‌ی جدیدی سود می‌برد که پیشرانه را سریعاً گرم یا سرد کرده و به این ترتیب دمای عملیاتی بهینه ایجاد می‌شود.


آلبرت بیرمن مدیر تحقیق و توسعه‌ی هیوندای می‌گوید:

توسعه‌ی تکنولوژی CVVD مثالی خوب از چگونه بهبود تکنولوژی قوای محرکه‌ی گروه هیوندای می‌باشد. ما به تلاش‌های خلاقانه‌ی خود برای اطمینان از مدل تجاری پایدار خود در آینده ادامه خواهیم داد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. s\i\,v

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اونوقت ما باید بررسی کنیم ببینیم موتور EF7رو روی چند تا ماشین دیگه نصب کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی هوشنگ نظری

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (25 ديدگاه)

    داخل متن نوشتید موتور 1/5 لیتری ولی داخل فیلم نوشته شده موتور 1/6 لیتری . پس متن اشتباه نوشته شده است . اصلاح نمایید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. شهریار

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا وکیلی من یه سوناتا مدل ۲۰۱۰ دارم مثل بچه ام خاطرشو می خواهم مرد مرد پام که میزارم رو پدل گازش لذت می برم حلال ش باشه بنزینی که می خوره هرچند مصرفش از پراید های جدید کمتر خخخخخ الان اگه خدا دوبار پول برسونه میدم یه ۲۰۱۸ شو می خرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سیاه

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این تکنولوژی شرکت هیوندا پس از 9 سال تحقیق وارد بازار شده است . بر خلاف روش تغییر تایمینگ در cvvt و روش لیفت متغییر vvl در این روش با تغییر دیوریشن بادامک میل سوپاپ میزان هوای ورودی و دود خروجی را با تغییر در مدت زمان باز بود سوپاپ مدیریت میکند . از انجا که تغییر دیوریشن بادامک فلزی امکان پذیر نیست هیوندای در روشی بسیار جالب بادامک و میل سوپاپ را منفصل از هم ساخته و سرعت چرخش این دو فقط در لحظات عبور از روی سوپاپ کم یا زیاد یا مساوی قابل تنظیم هستند که بترتیب باعث مدت زمان باز بودن بیشتر سوپاپ / مدت زمان باز بودن کمتر / و مدت زمان استاندارد باز بودن سوپاپ / می شود . برای خارج نشدن تایم موتور این تغیر سرعت بادامک و میل فقط و فقط در لحظه تماس با سوپاپ رخ می دهد و پس از عبور باید بروی حالت استاندارد منطبق شوند .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا