مزداهیوندای

دوئل مزدا 3 و هیوندای الانترا

قطار رقابت‌های خودرویی پدال امروز به ایستگاه سدان‌های کامپکت رسیده است. کلاسی که در دوئل قبلی آن میتسوبیشی لنسر و کیا سراتو رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این نبرد مجموعاً طی هردو نظرسنجی تعداد ۲۳۴۳ رأی به ثبت رسید که لنسر توانست با کسب ۱۷۵۲ عدد از آن‌ها یا به عبارتی ۷۴ درصد از کل آرا، با قاطعیت بر رقیب کره‌ای پیروز شده و راهی مرحلۀ بعد گردد. این در حالی است که سهم سراتو از این آرا تنها ۵۹۱ رأی بوده است. امروز نیز در سومین دوئل گروه سدان‌های کامپکت، دو سدان ژاپنی و کره‌ای به مصاف یکدیگر رفته‌اند که هردو در سابقه‌ای طولانی در کشورمان برخوردارند و برای ما ایرانیان کاملاً شناخته‌شده هستند. این دو رقیب عبارت‌اند از مزدا ۳ و هیوندای الانترا.

مزدا ۳

هیوندای الانترا

میتسوبیشی لنسر

کیا سراتو

؟

میتسوبیشی لنسر

رنو مگان

تویوتا کرولا

سوبارو ایمپرزا

فولکس‌واگن جتا

؟

؟

شورلت کروز

نیسان سنترا

پژو ۴۰۸

ام‌جی GT

شورلت کروز

؟

سئات تولدو

فیات تیپو

اشکودا اکتاویا

هوندا سیویک

؟

؟

مزدا ۳

شاید مزدا ۳ خود به‌تنهایی سابقهٔ چندانی نداشته باشد اما این خودرو در اصل جایگزین مدل ۳۲۳ (با نام دیگر فامیلیا) محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۶۳ بازمی‌گردد؛ اما پس از تغییر شیوهٔ نام‌گذاری مزدا، در اکتبر سال ۲۰۰۳ اولین نسل مدل ۳ به‌عنوان جایگزین یا نسل جدید ۳۲۳ در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودروی کامپکت ژاپنی در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک توسط مزدا تا ژانویهٔ سال ۲۰۰۹ به تولید رسید اما تولید آن تا سال ۲۰۱۰ در ایران، تا ۲۰۱۳ در چین و تا ۲۰۱۴ در کلمبیا ادامه داشت. این در حالی بود که نسل دوم مزدا ۳ در اکتبر سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. این نسل نیز تا سال ۲۰۱۳ به تولید رسید تا اینکه در ژوئن همین سال نوبت به نسل کنونی یا سوم رسید که این نسل هم مانند قبل در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان تولید می‌شود. طراحی این نسل طبق زبان طراحی جدید مزدا شکل گرفته که Kodo نام داشته و برای اولین بار در نسل سوم مدل ۶ و نسل اول کراس‌اوور CX-5 معرفی شد. همچنین نسل سوم مزدا ۳ به‌تازگی برای سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی جزئی در آن اعمال شده است. این خودرو و سلفش ۳۲۳ در کشورمان هم پیشینهٔ قابل‌توجهی دارند به‌گونه‌ای که نسل‌های هفتم و هشتم ۳۲۳ و اول و دوم ۳ توسط گروه بهمن در ایران تولید شدند و حتی علیرغم معرفی نسل سوم مزدا ۳، تولید نسل قبلی آن همچنان در کشورمان ادامه دارد. نسل سوم مزدا ۳ اما با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌گردد که همگی از سری موتورهای اسکای‌اکتیو مزدا هستند. این خودرو در دوئل ما با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی خود شرکت کرده است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۳ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو نیز دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

هیوندای الانترا

الانترا به‌عنوان سدان کامپکت هیوندای برای اولین بار در اکتبر سال ۱۹۹۰ معرفی شد. این خودرو که روی پلت‌فرم میتسوبیشی ساخته شده بود تا سال ۱۹۹۵ به تولید رسید و سپس با نسل دوم جایگزین شد. از این نسل به بعد، الانترا در برخی بازارها با نام آوانته هم عرضه گردید. بدین ترتیب طی سال‌های بعد نسل‌های مختلف الانترا یکی پس از دیگری به تولید رسیدند تا اینکه سرانجام نوبت به نسل کنونی یا ششم رسید که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در خانه‌اش کرهٔ جنوبی رونمایی شد. البته تولید نسل قبلی این سدان کره‌ای همچنین در چین ادامه دارد درحالی‌که نسل چهارم آن نیز تا همین امسال در این کشور تولید می‌شد. همچنین در نسل پنجم، برای اولین بار نسخهٔ کوپهٔ الانترا هم تولید شد ولی در نسل فعلی خبری از آن نیست و فقط به‌صورت سدان تولید می‌شود. هیوندای الانترا نیز مانند مزدا ۳، از سابقه‌ای طولانی در کشورمان برخوردار است به‌گونه‌ای که از نسل اول در ایران حضور داشته و تقریباً تمامی نسل‌های آن (به‌جز نسل چهارم) در کشورمان عرضه شده‌اند. پس اینکه نسل‌های اول و دوم این خودرو به‌صورت وارداتی در تعدادی محدود در ایران عرضه شدند، کرمان‌خودرو اقدام به مونتاژ نسل سوم آن با نام آوانته نمود. سپس بعد از قطع همکاری کرمان‌خودرو با هیوندای و ایجاد وقفه‌ای چندساله در حضور این خودرو در ایران، نسل پنجم آن به‌صورت وارداتی توسط آسان ‌موتور راهی کشورمان شد و به‌تازگی پس از برقراری دوبارهٔ رابطهٔ کرمان‌خودرو با هیوندای، نسل ششم این سدان کره‌ای نیز فعلاً به‌صورت وارداتی در کشور عرضه می‌گردد. الانترا نیز مانند رقیب ژاپنی در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌گردد که ما برای این رقابت موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی را انتخاب کرده‌ایم؛ یعنی همان نمونه‌ای که در کشورمان هم حضور دارد. البته مشخصات فنی این ماشین از سایت کارانددرایور گرفته شده که تفاوتی جزئی با مشخصات اعلامی کرمان‌خودرو دارد. درهرحال این موتور طبق اعلام کارانددرایور ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مشخصات فنی

مزدا ۳

هیوندای الانترا

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۵۵ اسب بخار ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور ۲۰۳ نیوتن متر ۱۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه ۸.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۲ ثانیه ۱۶.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۲ کیلومتر/ساعت ۱۹۶ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر (ترکیبی) ۷.۳ (ترکیبی)
وزن ۱۳۳۱ کیلوگرم ۱۳۲۱ کیلوگرم
طول ۴.۵۸ متر ۴.۵۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۰ متر ۲.۷۰ متر
حجم صندوق بار ۳۴۰ لیتر ۳۹۵ لیتر
قیمت پایه ۱۸,۷۲۰ دلار ۱۷,۹۸۵

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9792455]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط مزدا ۳

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهران

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مزدا برتره بدون شک ولی ۱۴۷ اسب قدرت النترا مربوط به مدل سالهای ۲۰۱۲ تا نیمه اول ۲۰۱۶ هستش ( اونهایی که حجم موتورشون ۱۸۰۰ سی سی هست ) النترا های واردشده به ایران از اواخر سال ۲۰۱۶ علاوه بر فیس جدید از موتور ۲۰۰۰ سی سی با قدرت ۱۵۲ اسب بخار بهره میبرند .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا