کیاهیوندای

دوئل هیوندای i10 و کیا پیکانتو

پس از برگزاری یک دوئل هیجان‌انگیز و پرحرارت در روز گذشته امروز نوبت به نقطهٔ مقابل آن یعنی گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A رسیده است. در دوئل سوم این گروه دو خویشاوند فرانسوی یعنی سیتروئن C1 و پژو ۱۰۸ به مصاف یکدیگر رفتند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۱۸۷ رأی به ثبت رسیده است. رقیب شیر نشان توانست با دریافت ۸۵۰ عدد از این آراء و کسب ۷۱ درصد از کل آراء پیروز رقابت شود درحالی‌که C1 با ۳۳۷ رأی خودروی شکست‌خوردهٔ میدان لقب گرفت. امروز نیز دو خویشاوند این بار از کرهٔ جنوبی یعنی هیوندای i10 و کیا پیکانتو مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

؟

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو ۱۰۸

؟

پژو ۱۰۸

فیات ۵۰۰

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

اوپل آدام

؟

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

؟

فولکس‌واگن آپ

هیوندای i10

هیوندای برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ با معرفی مدل آتوس به کلاس هاچ‌بک‌های سگمنت A پای نهاد. سپس بعد از یک دهه، سازندهٔ کره‌ای جایگزین این خودرو را در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۷ با نام i10 رونمایی نمود درحالی‌که تولید آتوس در هند تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت. i10 بر روی پلت‌فرم SA کیا-هیوندای ساخته شده بود که با پسرعمویش کیا پیکانتو مشترک است. نسل نخست این هاچ‌بک کوچک کره‌ای با تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید باقی ماند. البته تولید این خودرو همچنان در مالزی ادامه دارد؛ اما در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ بود که هیوندای برای اولین بار از نسل دوم i10 پرده‌برداری کرد. این خودرو هم‌اکنون در کشورهای مختلفی چون ترکیه، هند و الجزایر تولید می‌شود درحالی‌که به‌تازگی با برقراری دوبارهٔ رابطهٔ کرمان‌خودرو و هیوندای، تولید i10 در کشورمان نیز در کنار بردار بزرگ‌ترش i20 آغاز شده است. نسخهٔ سدان این خودرو نیز با نام Xcent در هند و صرفاً برای بازار این کشور تولید می‌شود. i10 با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که مانند دیگر خودروهای سگمنت A اکثراً از نوع سه سیلندر کم‌حجم هستند. بزرگ‌ترین موتور قابل سفارش برای این ماشین اما یک واحد ۱.۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی است. ولی i10 در رقابت ما با پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی خود شرکت کرده است که ۶۶ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

کیا پیکانتو

کیا در نخستین حضور خود در سگمنت A، ابتدا همان هیوندای آتوس را در اندونزی و کرهٔ جنوبی با برند خودش و نام ویستو عرضه نمود. سپس این شرکت در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۳ نسل اول مدل پیکانتو را به‌عنوان نخستین خودروی اصلی خود در سگمنت A رونمایی نمود. همان‌طور که در بالا اشاره شد، این خودرو بر روی پلت‌فرم SA گروه کیا-هیوندای مشترک با هیوندای i10 ساخته شده بود. این نسل توانست با تجربهٔ دو فیس‌لیفت تا سال ۲۰۱۱ بر روی خط تولید دوام بیاورد تا اینکه در نمایشگاه ژنو این سال نوبت به رونمایی از نسل دوم پیکانتو رسید. این نسل که در سال ۲۰۱۴ دستخوش یک فیس‌لیفت شد، توسط اطلس‌خودرو به کشورمان هم راه پیدا کرد؛ اما این هاچ‌بک کوچک شهری هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که به‌تازگی در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده و هنوز خبری از عرضهٔ آن به بازار ایران نیست. همچنین پیکانتو در این نسل برخلاف نسل قبلی فقط به‌صورت پنج‌در تولید می‌شود و نسخهٔ سه‌در آن حذف شده است. کیا کوچک‌ترین محصول خود را فعلاً با سه پیشرانهٔ بنزینی راهی بازار کرده است که برخلاف i10، در بین آن‌ها یک نمونهٔ سه سیلندر توربو هم وجود دارد. ولی ما جهت برابری دو خودرو در این دوئل، همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندری را انتخاب کرده‌ایم که در i10 هم وجود دارد؛ بنابراین این دو هاچ‌بک کرده‌ای از لحاظ پیشرانه کاملاً یکسان هستند. همچنین در پیکانتو هم برای انتقال قدرت همان دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی

 

کیا پیکانتو

هیوندای i10

پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۶۶ اسب بخار ۶۶ اسب بخار
گشتاور ۹۵ نیوتن متر ۹۵ نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی پنج سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۴ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر/ساعت ۱۵۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۴ لیتر (ترکیبی) ۴.۷ لیتر (ترکیبی)
وزن ۹۳۵ کیلوگرم ۹۳۳ کیلوگرم
طول ۳.۵۹ متر ۳.۶۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۰ متر ۲.۳۸ متر
حجم صندوق بار ۲۵۵ لیتر ۲۱۸ لیتر
قیمت پایه ۱۰,۷۵۰ پوند ۱۰,۷۹۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9823255]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    با توجه به اینکه هردوشون در خیابان های ایران حضور دارند و اینکه تفاوت فنی آنچنانی هم ندارند من به هیوندای رأی میدم به دلیل ظاهر بهتر و اینکه به نظرم یه ذره بزرگتره یا حداقل بزرگتر به نظر میرسه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. SERIAL WINNER

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    هر 2 یکی هستن با این حال من به KIA رای میدم

    کدام خودروساز کره ای رو بیشتر دوست دارید ؟
    کیا : لایک ???
    هیوندای : دیسلایک???

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. ?Challenger?

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    مضخرف ترین گروه دوئلی پدال???? با این وجود مجبورن به پیکانتو رای دادم??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دوست عزیز بالاخره این ٢ خودرو شبیه به هم حتی در نوع موتور و…
      بالاخره در یک گروه خودرویی قرار دارن و اگه تو همین مرحله مقدماتی به هم نخورن که یکیشون بالا بیاد، ممکنه تو مراحل بالاتر و حساس تر به هم بخورن که دوئل در اون شرایط غیرمنصفانه برای باقی رقبا بنظر میاد
      پس منطقی ترین چینش اینه که همین الان با هم دوئل کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sunmartin

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    شما هم که همیشه ساز مخالف میزنی کاملا مشخصه پیکانتو هم در طراحی هم در کیفیت هم در تربم داخلی سرعت و سایر موارد برنده است
    پیکانتو عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    با این‌که از برند هیوندای بیشتر خوشم میاد، به پیکانتو رای دادم چون از همه نظر ماشین بهتر و سطح بالاتری به نظر میرسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدرضا

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (804 ديدگاه)

    پیکانتو شتاب بهتر سرعت بیشتر با وجود مصرف کمترصندوق بزرگتر فاصله محوری بیشتر با وجود طول کمتر شاسی بازنگریشده نصبت به پلت فرم قبلی که با i10 یکی بود قیمت کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. me84

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    هم فنی، هم طراحی، به پیکانتو رای دادم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    تو این کلاس، اوپل آدام و فیات ۵۰۰ آبارث رو به همشون ترجیح میدم،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ونوم اف ۵

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اخه اینم شد دوئل قدرت برابر گشتاور برابر حجم موتور برابر تازه هر دو هم از یه کمپانی هستن …. فقط ما رو از دوئل واقعی محروم کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمیدرضا

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به کیا رای دادم به خاطر قیمت بهتر و به صرفه بودن بیشتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Kasra

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (202 ديدگاه)

      داداش پیکانتو ١٣ میلیون گرونتره ها!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. رامکال

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    کیا پیکانتو اتفاقا برنج گلستان هم جایزش میداد خیلی دوست داشتم یکیشو برنده بشم.
    کوچولو موچولو و بامزست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. soroush

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه ماشینو با دوتا طراحی زدن با هم دیگه رقابت میکنن
    پلتفرم یکیه موتور یکیه چه فرقی دارن با هم؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. Kasra

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (202 ديدگاه)

    اینا همه چیزشون یکیه با توجه به اختلاف قیمت زیاد i10 منطقى تر ه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. چلنجر

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (41 ديدگاه)

    پیکانتو هم از نظر فنی و طراحی خارجی بهتره و هم ارگونومی داخلیش و هم برندش رو بیشتر می پسندم ولی بین این دو کلا حس بهتری به I10 دارم. شاید اگه میروندمشون به پیکانتو رای میدادم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا