هیوندای

معرفی کُنا N، کراس‌اوور آتشین 280 اسبی هیوندای

زیربرند پرفورمنس هیوندای یعنی N طی همین مدت کوتاهی که از عمرش می‌گذرد موردتوجه قرار گرفته است اما خانوادهٔ محصولات آن صرفاً به مدل‌های i20 N، i30 N و ولوستر N محدود می‌شود که هر سه هاچ‌بک هستند و خریداران این روزها کراس‌اوور می‌خواهند. به همین دلیل حالا هیوندای مدل جدید کُنا N را معرفی کرده است. این خودرو که اولین کراس‌اوور N خواهد بود، وعدهٔ ارائهٔ ترکیبی از تطبیق‌پذیری، شتاب سرزنده، چابکی و آمادگی برای پیست را داده است.

با توجه به اهداف کُنا N، مهم‌ترین قسمت زیر کاپوت آن خواهد بود یعنی جایی که همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ولوستر N با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. این موتور که گشتاور دور پایین و کمترین تأخیر توربو را دارد، با فشردن دکمهٔ N Grin Shift می‌تواند به‌طور موقت قدرت را به ۲۹۰ اسب بخار افزایش دهد. انتقال نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه از نوع کلاچ روغنی انجام می‌گیرد که برای مطابقت با پرفورمنس بالای خودرو، تغییرات متعددی را تجربه کرده است. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به تنظیم خاص ضرایب دنده و کالیبراسیون منحصربه‌فرد واحد کنترل اشاره کرد که تعویض دنده‌های سریع‌تر را به همراه دارد.

اما موضوع عجیب اینکه نیروی موتور در کُنا N صرفاً به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست. درهرحال، این کراس‌اوور اسپرت کره‌ای با استفاده از لانچ کنترل ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. در کُنا N سه حالت مختلف به نام‌های N Grin Shift، N Power Shift و N Track Sense Shift هم تعبیه شده که اولی همان‌طور که اشاره شد، برای ۲۰ ثانیه پرفورمنس پیشرانه و گیربکس را به حداکثر می‌رساند. حالت دوم در هنگام شتاب گیری سریع فعال شده و در هنگام تعویض دنده، گشتاور را به حداکثر می‌رساند. حالت آخر هم برای رانندگی اسپرت، زمان‌بندی تعویض دنده‌ها را بهینه می‌کند.

ویژگی‌های پرفورمنس کُنا اما به اینجا ختم نمی‌شود زیرا این خودرو به رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج‌کاری شده و سیستم ترمز پرفورمنس بالا هم مجهز است. این کراس‌اوور داغ همچنین از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هم برخوردار است که در پیچ‌ها حداکثر لذت را برای راننده فراهم می‌کند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های کُنا N نیز می‌توان به اگزوز متغیر، ساختار تقویت‌شده و پنج حالت رانندگی مختلف شامل اکو، معمولی، اسپرت، N و سفارشی اشاره کرد.

کُنا N غیر از ویژگی‌های پرفورمنس، در بیرون هم نمایی تهاجمی دارد که جلوپنجرهٔ منحصربه‌فرد، تریم قرمزرنگ، زه گلگیرهای همرنگ بدنه، رکاب‌های جانبی اسپرت و اسپویلر جلو از ویژگی‌های آن هستند. در عقب خودرو نیز تغییرات بزرگ‌تری مثل چراغ ترمز سوم مثلثی، دو سر اگزوز بزرگ و اسپویلر دو باله‌ای دیده می‌شود که داون‌فورس را افزایش می‌دهد. برای این خودرو همچنین رنگ آبی جدیدی بنام سونیک هم در نظر گرفته شده که خاص N است.

در داخل کُنا N خریداران از یک غربیلک فرمان اسپرت خاص N، نمایشگر سربالا، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نقشه‌های پیست و لپ تایمر بهره‌مند خواهند بود. پدال‌های آلیاژی، صندلی‌های اسپرت با نشان N و تریم آبی‌رنگ هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کراس‌اوور اسپرت هستند. در بخش ایمنی هم کُنا N به مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های کمک‌راننده مثل دستیار جلوگیری از برخورد، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، کروز کنترل هوشمند، دستیار دنبال کنندهٔ خطوط، دستیار جلوگیری از برخورد نقاط کور، دستیار نوربالا و هشدار خروج ایمن مجهز شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    فردا یک ماشینی میاد شبیه خوده همین ولی با لوگو mvm قیمت هم یک میلیارد دویست . موتور هم یک و نیم 98 اسب

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. مهدی موتور

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1196 ديدگاه)

      ?هیی

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. کیان

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      قیمت و بیخیال
      کناهایی ک آتشین نبود فرت و فرت اتیش میگرفت اینکه دیگه نسخه فدرت بالا هست و … یقینا انفجار مهیبی رو برای دارندش ایجاد میکنه

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Amin

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2170 ديدگاه)

        ماشین خوشکلی هست?

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. فرید

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (203 ديدگاه)

    چرا تو بازار خودرو تو ایران انقدر مافیا هست؟
    چرا مثل گوشیهای همراه نیست که به محض ورود هر مدل جدید تو بازار جهانی، دو ماه بعد تو ایران هم میاد؟
    هیچ ازین خوبان گندمگون نصیب ما نشد!
    ای خدایا ما مگر اولاد آدم نیستیم؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (194 ديدگاه)

      نگران نباش دوست من
      با تمهیداتی مثل اخذ گمرکی از گوشی های موبایل بالای ۶۰۰ دلار (که البته در این رده قیمتی حداقل نمونه ایرانی ندارند و معلوم نیست گمرک برای ایجاد رقابت با چی گرفته شده) و طرح ریجستری بزودی شاهد ایجاد این دلالی ها در بازار گوشی خواهیم بود
      تشویق ???

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. ناشناس

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (215 ديدگاه)

        یاد جکی افتادم که میگفت
        زنگ زدم به اداره برق گفتم همسایه ما برق داره ما نداریم چند دقیقه بعد برق اونا هم قطع شد

        موافقم 6
        مخالفم 0
  3. (Saeed(peugeot

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (396 ديدگاه)

    قطعا تو این کلاس خودروهای با پرفورمنس بالا زیاد داره میشه ……قطعا پژو هم 2008 PSE رو معرفی میکنه ….چون استقبال زیادی شده ….و همون موتور ۱/۶ لیتری با موتور الکتریکی بزاره روش همون نسخه ۳۰۰ اسبی….. با شتاب ۶ ثانیه ای که روی ۳۰۰۸ هیبرید و دی اس ۷ کار شده بود …..

    موافقم 3
    مخالفم 2
  4. FARAZ

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (53 ديدگاه)

    چون با خودرو نمیشه به فرهنگ یه کشور ضربه زد.

    ولی گوشی ها رو روز به روز آپدیت میکنن و هزاران اپلیکیشن سرگرم کننده که لابه لاشون چیزایی هست که برای نابودی یک تمدن و فرهنگ کافیه.

    من نمیگم گوشی بده
    اتفاقا من خودم یه گوشی بازم ولی حقیقت رو باید پذیرفت….

    همچنین دیدیم که واردات گوشی نه تنها موجب تعطیل شدن تها کارخانه ساخت تلفن همراه GLXنشد بلکه باعث شد تا محصولاتش رو به روز کنه (شاهین 2)

    پس واردات خودرو البته باقیمت رقابتی میتونه سبب بهبود وضعیت خودروسازان بشه

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. FARAZ

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (53 ديدگاه)

      این برای فرید عزیز بود

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. فرید

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (203 ديدگاه)

        ?

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. کافر مقدس

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      اصلا کل دنیا دارن سرمایه گذاری میکنن به فرهنگ ما آسیب بزنن اونم چه فرهنگی بهه بهه فرهنگی توش زن استادیوم هم نمیتونه بره و جز یکی از بد اخلاقترین جوامع هست

      از اقتصاد تا ریز ترین جز جامعه درگیر بی نهایت بی اخلاقی و کلاه برداریه شما احتمالا به تمدن ایران میگی فرهنگ

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. R@m!n

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      فراز جان GLX ایرانی نیست تو اینجا مونتاژ میشه در اصل یه برند درجه 3 چینی گمنام هست که کیفیت ساخت افتضاحی داره

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. mahan

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        من فکر می کردم قدیمیاش اصل فرانسهست???

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. R@m!n

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          ??? نه داداش همشونو پشت شهرداری اصغر لحیم کار مونتاژ می کنه

          موافقم 2
          مخالفم 0
  5. زیزیگولو

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4895 ديدگاه)

    زبان طراحی جدید هیوندای در مدل کنا دیده میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Sina10

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    خیلی پرفورمنس خوبی داره
    قیافه عقبش هم زیباست ولی جلوش خیلی زشته
    در کل خوشم اومد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. امیرحسین

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (444 ديدگاه)

    آتشین؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      نکنه انتظار داشتی 700 اسب باشه؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. mahan

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      درسته این داستان نویسنده باهوش!اینجا اتشین ایهام داشت

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. Amirreza

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    ۲۸۰ اسب واسه یه همچین بدنه ای واقعا جوابگوئه و به نظرم این ماشین بای پرفورمنس خوبی هم داشته باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. محمد مختاری آذر

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    عجب چیزی شده واقعا این خودرو در شان هیوندای هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (20 ديدگاه)

    کراس اور آتشین را خوب گفتی
    این وزغ تند تند آتیش میگیره
    سرگیجه مبهم رخ و نمای عقب ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسین دهمرد

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    یه چیز جالب این جوجه کراس از هاچبک مرسدس هم کوچیکتره.
    انصافانه ازش خوشم میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. داریوش

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اون قسمت کراس اوور اتشینش رو خوب اومدی :))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حیدر حسن پور

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    واقعاً کراس اور آتشین برازندشه
    من خودم خیلی از این کونا ان خوشم میاد و انسافا هم زیبا شده در حد نام ان هیوندای ???⁦⁦

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا