هیوندای

معرفی نسخهٔ اسپرت و آتشین هیوندای i30 N

سرانجام هیوندای اولین محصول بخش عملکردی N خود را معرفی کرد که آن نسخۀ داغ و اسپرت هاچ‌بک i30 است. این خودرو پاسخ هیوندای به سردمدار این کلاس یعنی فولکس‌واگن گلف GTI محسوب می‌شود. i30 N در دو نسخهٔ مختلف عرضه می‌شود که هردو مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی هستند که به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل است.

اما این دو نسخه قدرت‌های متفاوتی دارند به‌گونه‌ای که مدل پایه ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که نسخهٔ پرفورمنس دارای ۲۷۵ اسب بخار قدرت است. اولی ظرف ۶.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که نمونهٔ قدرتمندتر برای این کار به ۶.۱ ثانیه زمان احتیاج دارد؛ اما هردوی این مدل‌ها ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور داشته و حداکثر سرعت آن‌ها نیز برابر با ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.

در i30 N، شاسی با تعلیق تطبیقی ارتقاء پیدا کرده است که پنج حالت رانندگی مختلف شامل اقتصادی، معمولی، اسپرت، N و N سفارشی را ارائه می‌دهد. این حالات مختلف غیر از تنظیم تعلیق، پارامترهای پیشرانه، کنترل ثبات الکترونیکی، صدای موتور و فرمان را هم تغییر می‌دهد. این حالت‌های مختلف رانندگی از طریق دو دکمه روی غربیلک فرمان قابل انتخاب هستند. حالت N سفارشی نیز به راننده این امکان را می‌دهد که خودرو را به‌نحوی‌که دوست دارد تنظیم کند.

نسخهٔ پرفورمنس i30 N مجهز به دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر با کالیپرهای قرمزرنگ، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، سیستم اگزوز متغیر و رینگ‌های ۱۹ اینچی است که با لاستیک‌های پیرلی P-Zero پوشیده شده‌اند. همچنین هردو نسخهٔ این هاچ‌بک عملکردی کره‌ای به یک ژنراتور صوتی الکترونیکی مجهز هستند که در پایهٔ شیشهٔ جلو نصب شده و به گفتهٔ هیوندای موجب افزایش آکوستیک فضای داخلی می‌شود. هیوندای می‌گوید i30 N را بیش از ۱۰ هزار کیلومتر در پیست نوربرگ‌رینگ مورد آزمایش قرار داده است که موجب شده مهندسان در هنگام طراحی آن همواره استفاده در پیست‌ها را در نظر داشته باشند.

سیستم اگزوز متغیر خودرو در مدل پرفورمنس نیز تنظیمات مختلفی را برای صدای اگزوز ارائه می‌دهد که راننده می‌تواند از میان آن‌ها با فشردن یک دکمه، صدای موردنظر خود را انتخاب کند. هیوندای می‌گوید i30 N تنها برای سریع پیمودن پیست‌ها طراحی نشده بلکه هدف آن ارائهٔ رانندگی سرگرم‌کننده هم بوده است. سازندهٔ کره‌ای، این خودرو را به‌عنوان یک ماشین اسپرت روزمره توصیف می‌کند که می‌توان با آن به ترددهای روزانه پرداخت و در آخر هفته‌ها نیز راهی پیست‌های مسابقه شد.

هیوندای با ایجاد تغییراتی در ظاهر i30 N نیز آن‌را از نسخه‌های معمولی متمایز کرده است. این تغییرات شامل سپرهای تهاجمی، رینگ‌های جدید و یک اسپویلر در عقب می‌شود. همچنین این شرکت کره‌ای ادعا کرده است که توانسته در این خودرو برای ارائهٔ بهترین تجربهٔ راندگی ممکن، نسبتی مناسب بین داون‌فورس و ضریب آئرودینامیک برقرار کند. i30 N نسبت به نسخهٔ معمولی خود ۴ میلی‌متر ارتفاع کمتری هم دارد. همچنین ورودی‌های هوای بزرگ‌تر نیز موجب بهبود خنک‌کنندگی پیشرانه می‌شوند.

در داخل این خودرو نیز ویژگی‌های منحصربه‌فردی ارائه شده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به یک غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های تعویض دنده و انتخاب‌گر حالات رانندگی، صفحه آمپر الکترونیکی با نشانگر زمان تعویض دنده در مرکز آن، صندلی‌های اسپرت عملکرد بالا و البته نشان‌های متعدد N اشاره کرد که در قسمت‌های مختلف کابین پراکنده شده‌اند. در داخل این هاچ‌بک داغ هنوز هم سه صندلی مناسب در عقب و صندوق بار بزرگی وجود دارد. در کنسول مرکزی هم یک صفحه‌نمایش لمسی پنج اینچی به‌صورت استاندارد نصب شده است اما در صورت تمایل می‌توان نمونهٔ بزرگ‌تر هشت اینچی را هم برای آن سفارش داد.

هیوندای محصول جدید i30 N خود را با شش رنگ بیرونی مختلف عرضه خواهد کرد که یکی از آن‌ها همین رنگ آبی منحصربه‌فردی است که در تصاویر مشاهده می‌کنید. هنوز قیمت این هاچ‌بک اسپرت اعلام نشده است اما انتظار می‌رود قیمت آن در حد رقبای اصلی‌اش مانند گلف GTI باشد. از دیگر رقبای هاچ‌بک عملکردی هیوندای نیز می‌توان به پژو ۳۰۸ GTI و فورد فوکوس ST اشاره کرد. هیوندای i30 N در پایان سال جاری در سراسر اروپا عرضه خواهد شد اما برنامه‌ای برای عرضهٔ آن در ایالات‌متحده وجود ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    راضیم ازت! با همین فرمون برو جلو، نسل جدید جنسیس کوپه هم لطفا معرفی کن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Kamran

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    اینو میگن طراحی خیلی حال کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Nima

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    بیاد ایران خوب میشه ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. E 36

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (918 ديدگاه)

      اره 250 میلیون ناقابل قیمت میخوره!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. زکریا

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (310 ديدگاه)

    اولین هیوندایی که واقعا میخامش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Fit Demon

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    طراحی عقبش خیلی قشنگه
    طراحی جلو یکمی خشن تر بود عالی میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. sina

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    سیویک و گلف رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا