کرمان موتورهفته نامههیوندای

هیوندای i20 مدل 2016 در زیر سقف کرمان موتور

سام کاویانی: ممکن است که مدل i20 هیوندای برای برخی از عشاق خودرو چندان شورانگیز نباشد و برخی دیگر نیز اصلاً آن را نپسندند، ولی این خودرو واجد چنان صفاتی است که کمتر کسی را از خرید خود پشیمان می‌کند. می‌دانیم و می‌دانید که بازار هاچ‌بک‌های وارداتی در کشورمان چندان داغ نیست و بسیاری نیز حاضر نیستند که اندوخته زیادی را بابت خریدشان صرف کنند ولی شاید شنیدن این نکته برایتان جالب باشد که از دو سال پیش بدین سوی، حجم واردات هیوندای i20 – آن‌هم نسل قدیم – به کشورمان روند صعودی به خود گرفته است. این رخداد به‌خودی‌خود بر این امر گواهی می‌دهد که i20 در کانون توجهات جامعه‌مان جای گرفته و بسیاری از مصرف‌کنندگان نوعی را هم به سمت خود جلب نموده است، مصرف‌کنندگانی که کیفیت، کارایی و مصرف کم این کره‌ای کوچک توانسته است به نیازهای آن‌ها پاسخ درخوری ارائه دهد.

New Hyundai i20 2015
New Hyundai i20 2015
چندی پیش، نسخه‌ای از نسل فعلی این خودرو در زیر سقف شرکت کرمان موتور مشاهده گردید. گویا به جهت آزمون فنی در آن مکان آرمیده بود. انتظار می‌رود که این خودرو به‌زودی در خطوط تولید این شرکت جای گیرد. با عرضه این خودرو به بازار و احیاناً ورود پژو ۲۰۸ در آتیه‌ای نزدیک، رقابتی سختی بین این دو رقیب رقم خواهد خورد. رقابتی که در یک سوی آن محصولی نشسته که پشت‌گرم به حمایت بزرگترین خودروساز خاورمیانه است و در آن سوی نیز، محصولی از شرق دور که آوازه شهرتش اروپا و آسیا را درنوردیده است.

New Hyundai i20 2015
هیوندای i20 تاکنون در دو نسل پیاپی به تولید رسیده است. سری نخست، از سال ۲۰۰۸ میلادی در مدار تولید بود و تنها یک‌بار در سال ۲۰۱۴ میلادی تحت عمل فیس‌لیفت قرار گرفت. این نسل هنوز هم در کشور ما به فروش می‌رسد؛ اما نسل دوم این خودرو برای نخستین بار، در ماه آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی در هندوستان رونمایی شد و در ماه نوامبر همان سال نیز به بازار اروپا راه یافت. طراحی این نسل که در موسسه طراحی هیوندای واقع در روسلهایم آلمان صورت پذیرفته بر مبنای فلسفه “مجسمه سیال ۲.۰ ” بوده و طراح آن نیز شخصی به نام CASEY HYUN می‌باشد. برخی از المان‌های شایان توجه در طراحی ظاهری این خودرو عبارت‌اند از: لامپ‌های مه شکن ذوزنقه‌ای شکل جلو، ستون C به رنگ مشکی، طرح چشم‌نواز چراغ‌های جلو و عقب و بالاخره جلوپنجره شش‌ضلعی. نسل دوم هیوندای i20 از تنوع زیادی در بدنه خود برخوردار است و در سه فرم متفاوت ازجمله سه و پنج درب هاچ‌بک و نیز کراس‌اوور در ممالکی همچون هندوستان و ترکیه به تولید می‌رسد.

Hyundai i20 2012
Hyundai i20 2012
این خودرو با پیشرانه‌های متفاوتی اعم از بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو در نسخه‌های متفاوتی همچون: سه سیلندر یک لیتری توربو شارژ در دو نسخه ۱۰۰ و ۱۲۰ اسب بخاری و نیز ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۲ و ۱.۲۵ لیتری با توان خروجی به ترتیب معادل ۷۵ و ۸۴ اسب بخار. پیشرانه‌های دیزلی هم در انواع سه سیلندر ۱.۱ لیتری توربو و ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری به ترتیب از توانی معادل ۷۵ و ۹۰ اسب بخار برخوردارند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، انواع هیوندای i20 با گیربکس‌های ۴ و ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک در بازارهای جهانی فروخته می‌شوند.

برخی از سایت‌های بریتانیایی این خودرو را از زوایای متفاوتی مورد نقد و بررسی خود قرار دادند که در اینجا ماحصلشان را تیتروار تقدیمتان می‌کنیم.

سایت «CARBUYER»
نکات مثبت:
پیشرانه جذاب یک لیتری توربو
دارای بهترین فضای کابین در کلاس خود
ظاهر شیک

نکات منفی:
کابین بی‌روح
متریال به‌کاررفته در کابین می‌توانست از این بهتر باشد
تنها در تیپ‌های بالای این خودرو، صفحه‌نمایش لمسی در دسترس خریداران است

درمجموع، کارشناسان این سایت از ۵ امتیاز کلی تنها ۳.۸ امتیاز به هیوندای i20 اعطاء نمودند، اما گویا رویکرد مشتریان بریتانیایی نسبت به این خودرو مثبت‌تر از کارشناسان سایت بوده و آن‌ها در کل ۴.۶ امتیاز از ۵ امتیاز کلی را برای هیوندای i20 در نظر گرفتند.

2016-hyundai-i20-01

سایت «CARWOW»
نکات مثبت:
کابین جادار
سطحی سخاوتمندانه از تجهیزات
طراحی دقیق و هشیارانه

نکات منفی:
برای راندن لذت‌بخش نیست
عملکرد با طمأنینه و آرام
رقبایش از آن هیجان‌انگیزترند

هیوندای i20 درمجموع،۷.۳ امتیاز از ۱۰ امتیاز کلی را از کارشناسان این سایت دریافت نمود.

مشخصات فنی هیوندای i20

تاکنون شرکت کرمان موتور در مورد تیپ پیشرانه نصب‌شده در هیوندای i20 مونتاژ ایران اظهارنظری ارائه نکرده است، اما ازآنجایی‌که معمولاً نسخه ارزان‌تری از یک خودرو در آغاز کار توسط سازندگان داخلی‌مان روی خط تولید جای می‌گیرد، لذا ما در اینجا تنها به درج مشخصات نسخه ۴ سیلندر (۱.۲۵ لیتری) اکتفا نمودیم.
آرایش پیشرانه: ۴ سیلندر – تنفس طبیعی خطی
حجم موتور: ۱۲۴۸ سی‌سی
ضریب تراکم پیشرانه: ۱۰.۵: ۱
توان: ۸۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۲۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۲.۸ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: نیمه‌مستقل، اکسل محور پیچشی (CTBA)
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی سالید (جامد)
نوع سیستم فرمان: کمک پیشرانه برقی (MDPS)

مصرف ترکیبی سوخت: ۴.۷ الی ۵.۲ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
استاندارد آلایندگی: یورو ۶

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۰۳۵/۱۷۳۴/۱۴۷۴ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۵۷۰ میلی‌متر
گنجایش محل بار: ۳۲۶ لیتر
ظرفیت باک بنزین: ۵۰ لیتر
وزن خالص: ۱۰۴۰ کیلوگرم
سایز لاستیک: ۱۸۵/۶۵ R 15 یا ۱۹۵/۶۵ R 16

ایمنی (تیپ SE در بازار بریتانیا)
۴ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا (رتبه ایمنی سرنشینان بزرگسال: ۸۵ درصد)
عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)
سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سیستم کمکی شروع حرکت از سراشیبی (HAC)
سیستم مدیریت کنترل پایداری خودرو (VSM)
سیستم هشداردهنده خروج از مسیر حرکت (LDWS)
کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
کیت تعمیرات لاستیک
و…

تجهیزات رفاهی (تیپ SE در بازار بریتانیا)
کروز کنترل با محدودکننده سرعت
صندلی‌های چرمی
استراحتگاه دست در کنسول میانی جلو
آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن
شیشه‌های برقی حساس به مانع
فرمان با پوشش چرمی
نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)
فرمان برقی حساس به سرعت
خروجی برق ۱۲ ولت در جلو
سامانه روشنایی در روز چراغ‌های جلو
نگه‌دارنده فنجان در کنسول میانی و درب‌های جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو DAB دیجیتالی و CD + MP3 و درگاه USB و AUX و هندزفری موبایل
۶ عدد بلندگو
قلاب چمدان
و…

قیمت
قیمت: ۱۳,۰۲۵ پوند (نسخه ۱.۲۵ لیتری) – با تخفیف نمایندگی این رقم به ۱۰,۹۹۵ پوند کاهش یافته است.
قیمت مصوب هیوندای i20 توسط شرکت کرمان موتور معادل ۸۶,۹ میلیون تومان تعیین شده است.
محل ساخت نسخه‌های هیوندای i20 موجود در بازار بریتانیا: کشور ترکیه

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
HYUNDAI.CO.UK
CARBUYER.CO.UK
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. سپنتا

    ۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    دوستان کرمان موتور… از اینکه نصف شبی با این قیمتگذاریتون مارو خندوندید سپاس. ماشینه 45میلیون تومانی رو مونتاژ میکنید 87تا . اقا ماشالله همین فرمون برید بزودی تو ***به سایپا و ایران خودرو میرسید ماشاله ها والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ali

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .از ماست که بر ماست.واقعا از هر حربه ای این خودرو سازها بر ای تحمیل کردن این قیمتهای کذایی استفاده میکنند.هیچکس هم به داد این مردم نمیرسه.این ماشین و این قیمت دور از هم است.مثل x50 چینیه.قیمتش نهایت ۵۰ تومانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من در حوزه ی ماشین خیلی سررشته ندارم و اطلاعاتم مربوط میشه به همین دو ماه اخیر که پیگیر خرید ماشین جدید بودم.کامنت های شما رو خوندم دو تا مورد به نظرم رسید
    اول اینکه کاملا موافق هستم که قیمت این ماشین بیش از ارزش جهانی ش داره در ایران عرضه میشه ولی به نظرم وقتی پراید توی این مملکت ۲۰ میلیون قیمت میخوره هر ماشین دیگه ای قیمتش معقوله.یعنی اینجا واقعا بحث تقاضا ی بالاست که منجر به سواستفاده خودروساز شده.وگرنه این ماشین به نسبت پراید قیمتش معقوله
    دوم اینکه دوستانی که میگن ماشین دست دوم وارادتی ارزش خرید بیشتری از این داره توجه کنن که کسی که در حد خرید یه ماشین ۸۰ تومنی بودجه داره و نه ماشین ۱۵۰ تومنی به احتمال خیلی زیاد از پس هزینه های نگهداشت ماشین ۱۵۰ تومنی که به فرض به خاطر دست دوم بودن ارزون تر خریده برنمیاد.بنابراین پیشنهاد خرید ماشین دست دوم هم معقول به نظر نمیرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خودروی زیبایی است البته اگر پول زیاد دارید با این موتور معمولی 1400, ,امکانات مهم مثل سانروف و کیسه هوا هم ازش حذف شده حالا این ماشین خوبه مثلا i10. را در خیابان به کسی بگی 70 میلیون پولش کسی باورش نمیشه! رک و راست بگم اگر دنبال ماشین با موتور معمولی هستید در ماشین های چینی گزینه های بهتر و جادارتر با قیمت بسیار کمتر و آپشن های کاملتر میشه پیدا کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا