ایستگاه خبرهیوندای

هیوندا چگونه به یک غول خودروسازی تبدیل شد؟

شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندا موتور در سال ۱۹۶۷، یعنی دقیقاً چهار سال پس از تأسیس ایران خودرو، بنیان گذاشته شد. این شرکت به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت بزرگ «ساخت و ساز و مهندسی هیوندا» (Hyundai Engineering & Construction Company) کار خود را آغاز کرد. درست مثل ایران خودرو، شرکت هیوندا هم در ابتدا مونتاژ خودرو را در دستور کار خود قرار داد و این کار را با مونتاژ خودرو و کامیون‌های شرکت «فورد» شروع کرد. قیمت هیوندا در ایران و جهان همواره در طول این ۴۰ سال از عوامل تاثیرگذار در موفقیت فروش آن بوده است. محصولات هیوندا اکنون، از قابل اطمینان‌ترین خودروهای جهان شناخته می‌شوند.

شروع قدرتمند و موفق هیوندا

اولین خودروی هیوندا اتوموبیلی به نام «کورتینا» یا همان «فورد کورتینا» بود که در سال ۱۹۶۸ تولید آن آغاز شد. ولی این شرکت در مدت نسبتاً کوتاهی توانست از کار مونتاژ صرف خارج شود و در سال ۱۹۷۵ مدیران آن پروژهٔ ساخت خودروی اختصاصی خود را آغاز کردند. آن‌ها پنج نفر از بهترین طراحان خودروی بریتانیایی را استخدام و در نهایت اولین خودروی ساخت خود به نام «پونی» را روانهٔ بازار کردند. این خودرو به دلیل قیمت کم و ابعاد کوچک خیلی زود تبدیل به پرفروش‌ترین اتوموبیل در کرهٔ جنوبی شد و مرزهای خرید خودرو از این شرکت کره‌ای را جا به جا کرد. در عرض ۹ ماه پونی وارد بازار کانادا شد و آن‌جا هم در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت. در واقع کانادایی‌ها خرید هیوندا را با تجربه‌ای بسیار عالی شروع کردند. با گذشت فقط دو سال از تولید این خودرو، هیوندا تبدیل به سیزدهمین خودروساز بزرگ دنیا شد و فروش هیوندا حدود ۲ درصد از فروش بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص داد.

در سال ۱۹۸۶ هیوندا با خودروی جدیدی به نام «اکسل» وارد بازار آمریکا شد. اکسل در دههٔ ۱۳۷۰ در ایران به عنوان تاکسی استفاده می‌شد. این خودرو هم به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالا در بازار آمریکا بسیار موفق بود. در سال ۱۹۸۶ بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه از این خودرو فروخته شد و سال بعد فروش آن از ۲۶۰ هزار دستگاه گذشت. جالب است بدانید که تولد اکسل و پژو ۴۰۵ تقریباً همزمان بود و در ایران، پژو ۴۰۵ خودروی پیشرفته‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به اکسل به حساب می‌آمد.

سومین محصول هیوندا مدل «سوناتا» بود که اولین بار در سال ۱۹۸۸ تولید شد. نسل‌های جدید سوناتا سال‌هاست که در ایران به از بهترین خودروهای سدان خانوادگی به حساب می‌آیند. پس از معرفی سوناتا، تولید سالیانهٔ این شرکت به ۴ میلیون دستگاه در سال رسید و در نتیجه خیلی زود در بین بزرگترین خودروسازان جهان قرار گرفت.

هیوندا در این سال‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی را در تحقیقات، طراحی، کیفیت و تولید خودرو انجام داد. آن‌ها موتور بنزینی و جعبه دندهٔ اختصاصی خود را ساختند و با یک روش هوشمندانه کاری کردند که باعث شد دل مشتریان آمریکایی را بربایند. هیوندا برای خودروهای صادراتی خود به آمریکا گارانتی‌های بلندمدت ۱۰ ساله در نظر گرفت و در نتیجه باعث شد مشتریان زیادی خودروهای این شرکت را نسبت به برندهای دیگر ترجیح دهند.

هیوندای و تسخیر بازار جهان

موفقیت‌های این شرکت با تولید مدل‌های جدیدی مثل النترا، توسان، سانتافه و جنسیس تداوم یافت. به خصوص در ایران انواع هیوندا با مدل‌های متنوع، کیفیت، امکانات، طراحی جذاب و البته قیمت مناسب به خوبی توانسته در صدر پرفروش‌ترین برندهای خودروهای وارداتی قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۵ هیوندای برند جنسیس را به عنوان یک برند جداگانه و زیر مجموعهٔ خود اعلام کرد و خودروهای لوکس خود را تحت نام این برند وارد بازار می‌کند.

در سال ۱۹۹۵ این شرکت صادرات خود را به کشورهایی مثل استرالیا، نیوزیلند، مصر و ژاپن گسترش داد و حتی مدل‌هایی مخصوص کشورهای مختلف را متناسب با نیازمندی‌های خاص آن کشورها ساخت. در سال ۱۹۹۸ هیوندا ۵۱ درصد از سهام دومین شرکت خودروسازی بزرگ کرهٔ جنوبی یعنی کیا موتورز را خرید. در سال ۲۰۰۰ هم کارخانه‌های این شرکت در کشورهای هند، چین، پاکستان، ترکیه و جمهوری چک درحال تولید خودرو بودند. در سال ۲۰۰۴ با فروش بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو درآمد این شرکت به ۵۶ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۱ هیوندا بیش از ۴٫۰۴ میلیون خودرو فروخت که باعث شد بعد از تویوتا، فولکس‌واگن و جنرال موتورز تبدیل به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا شود.

در سال ۲۰۱۲ این نمایندگان این شرکت کره‌ای ۴٫۵ میلیون دستگاه انواع محصولات هیوندا در بازار را فروختند و درمجموع فروش هیوندا/کیا به بیش از ۷ میلیون دستگاه رسید. درآمد سالیانهٔ این شرکت اکنون به بیش از ۸۲ میلیارد دلار می‌رسد و بیشتر از ۷۵ هزار نفر را در استخدام خود دارد.


به هر صورت هیوندا که ۴۰ سال پیش کار خود را با مونتاژ خودروهای فورد شروع کرده بود، اکنون تبدیل به یکی از بهترین خودروسازان دنیا شده و خودروهای با کیفیت و پیشرفته‌ای تولید می‌کند. اکنون قیمت ماشین هیوندا از بهترین‌ها به حساب می‌آید. راز موفقیت این شرکت کره‌ای را باید در تمرکز مستمر بر پیشرفت و رضایت مشتریان ببینیم. موفقیتی که باعث شده ۵۰۰۰ نماینده در ۱۹۳ کشور دنیا تولیدات این شرکت را بفروشند.

رپورتاژ آگهی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI . TUNING

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    خیلی هم خوب
    نتیجه یه سیاست خوب و کارامد در صنعت خودروسازی میشه این

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      داش مهدی یک سیاست خوب با انصاف و مردمسالاری.وقتی مسولان هر کشوری دندان طمع رو بکشن کشورشون پیشرفت میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. فواد

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (291 ديدگاه)

      نه عزیزم اشتباه نکن. تداوم ارتباطات با کشور های پیشرفته جهان شده این. فراموش نکنیم که قبل انقلاب خودروهای فرانسه و آمریکا در ایران تولید می شد و به کشور های دیگه صادر میشد. و باز هم فراموش نکنیم که ایرانخودرو در سال 82 بنز ای کاس رو مونتاژ می کرد و میفروخت. امان از دست محمود زمانی واقعا خوب بودیم. ماکسیما مورانو پیکاپ زانتیا سی 5 و ………

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. حسین

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      فقط سیاست خوب وکارامد کافی نیست!
      وقتی شما زیر ساخت ها رو نداری ، مواد اولیه ات وارداتی هس ، طراحی و تکنولوژی ات وارداتی هس و در عین حال گمرک داری و نتونی اون مواد رو تولید کنی ، پس قیمت ات رقابت پذیر نمیشه و شکست میخوری!
      یعنی باید در تمام زیر ساخت ها درست سرمایه‌گذاری بشه ، از معادن گرفته تا کارخانه های بزرگ ، تا بتوان خودرو خوب تولید کرد!
      نه اینکه حتی چرم صندلی رو هم مجبور باشیم وارد کنیم و گمرک و …!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MAHDI . TUNING

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1477 ديدگاه)

        منظور از سیاست فقط عوارض گمرکی یا انحصاری کردن بازار نیست بلکه شامل خیلی چیزای دیگه ای میشه
        سیاست خارجی میتونه نوع ارتباط و رفتار با سایر کشور ها و پیشرفت یا پسرفت و منزوی شدن یه کشور فراهم کنه(مثل نویسنده های کتاب نوشتم ???)
        البته موارد دیگه ای هست که باید بهش توجه بشه
        یه بحثش منابع هست که کشور ما منابع کافی داره اما ژاپن با کمترین منابع تونست خودروهای خیلی خوبی تولید کنه که قیمتشون هم مناسبه ولی ما…
        خب اگه سیاست گذاری ها اشتباه باشه یا به قول دوستمون پیمان دندان طمع رو نکشن فقط منابع هدر میره و نتیجه خوبی به دست نمیاد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. aston martin

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      عدم انحصار دولتی و وجود رقابت باعث موفقیتشه ولا غیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. amin

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    آفرین بهشون،البته این موفقیت را مدیون پشتکار خودشون و صد البته رویکرد و سیاست حاکمیت شان هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. lmbx

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (287 ديدگاه)

    حتما میدونید که هیوندا کشتی و خیلی چیزهای دیگه هم میسازه و تو کشتی سازی اوله و یه مثل جالب دارندکه میگن” ما همیشه دومیم”اینو به این خاطر میگن که همیشه برای پیشرفت و کار انگیزه داشته باشند و تلاش کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina.d

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (69 ديدگاه)

    اینم باید اضافه کنید که یکی از مهم ترین دلیل پیشرفتشون اینه که مسئولینشون بی سواد و دزد نیستند و زیر دستی ها رو با بند پ وارد کار نمی کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نت

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    اوج موفقیت این برند خوشنام کره ای بخاطر تولید هیوندای سانتافه اسپرت 2018 وهیوندای گرنجور 2017 نسل قبلی هست.تنها ماشینی که کسی نتونسته تو جهان از طراحی داخلی و بیرونی این دو ماشین ایراد بگیره همین مدل سانتافه و گرنجور هست -کاری به کیفیت رانندگی هر دوشون نداریم.ابرو و اعتبار هیوندای بخاطر تولید سانتافه اسپرت 2018 و گرنجور نسل قبلی 2017 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING R18 E-TRON QUATTRO

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ahmad

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      این سیبو میبینی؟!
      دیگه راجع به سانتافه 2017 و گرونجور 2017 حرف نزن! خواهشا!
      سرویس کردی مارو :|

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. نت

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    کاشکی پدال بجای عکس گرنجور نسل جدید عکس گرنجور نسل قبلی گذاشته بود تا ببینند چقدر این ماشین زیباست.ازطراحی گرنجور نسل جدید بدم میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کاربر قدیمی

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هرجا هر مطلبی هست شما هم هسیتا داداچ. بابا تروخدا بیخیال این گرنجور شو . نمیدونم چی بگم خدایی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. MjM

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (721 ديدگاه)

    معلومه دیگه…دزدی و رانت و مافیا و مدیران سیاسی و این چیزا ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    هیی خدا. آدم این متن رو میخونه غم میگیرتش. اون شرکت به کجا رسید و شرکت ما کجا. تا وقتی انحصاری باشه همینه. نه نیاز به تلاشی هست، نه نیاز به آوردن تکنولوژی هست و ….. . خدایا اینا رو از انحصار خارج کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Omid622

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    واقعا مدیران رده بالای خودروی کشور و بانیان بازار خودرو باید از خوندن پارگراف اول دس به حلق اویز کردن خودشون بزنن الان اگه بهشونم بگی چرا با صنعت خودرو سازی ایران این کار رو کردین و به گند کشیدید در کمال پر رویی اونا طلب کار میشن واقعا الان دنیا در هاجو واج موندن از بس ما این بازار خودرویمون بی در و پیکره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امید

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    اونا نفت نداشتن…مثل ژاپنی ها…و خیلی از مسایل داخلی و فرهنگی دیگه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شندی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    تو همه این سالاهایی که هیوندای پیشرفت میکرد سایپا فقط عددهارو عوض میکرد مثلا پراید ۱۲۶..
    جالبتر اینکه ایران خودرو حتی شماره هاشم عوض نکرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. b.m

    ۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان یکی از دلایل اساسی عدم پیشرفت صنعت خودرو در کشور باید در انتصاب مدیران نالایق وسیاسی دنبال کرد.مگر غیر از این است که مدیر اهداف، برنامه ها،نیازها ی بلند مدت مجموعه ی که در آن منصوب شده است رادر نظر گرفته وبراساس آن بدنبال ارتقاءو پیشبردمجموعه است وقتی که کارنامه هردو شرکت خودرو سازی کشوررا در طی سالیان گذشته مرور می کنیم کدام از این مدیران موفق بودند ؟آیا آنها واقعاً نمی دانستندظرفیت وپتانسیل نیروهای داخلی اعم از دانشگاه وموسساتی که در زمینه خودرو فعالیت می کند چقدر است آیا نمی توانستند ازنخبه های ایرانی که در گوشه وکنار دنیای هرروز نامی از آنها برده می شوددر جهت موفقیت این صنعت در کشور استفاده کنند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا