هیوندای

معرفی رسمی کراس‌اوور هیدروژنی هیوندای نکسو در نمایشگاه CES

هیوندای یکی از خودروسازانی است که بشدت بر توسعهٔ خودروهای هیدروژنی تمرکز دارد. در همین راستا این شرکت کره‌ای سال گذشته نسخهٔ پیش‌تولید یک کراس‌اوور هیدروژنی را معرفی کرد که آن زمان نامش مشخص نبود و گفته شد نسخهٔ نهایی آن، سال آینده رسماً رونمایی می‌شود. حال هیوندای به وعدهٔ خود عمل کرده و نسخهٔ نهایی این کراس‌اوور هیدروژنی که نکسو (Nexo) نام گرفته را در نمایشگاه CES امسال رونمایی کرده است. البته هیوندای پیش‌ازاین هم با ساخت نسخهٔ هیدروژنی مدل توسان به بخش خودروهای هیدروژنی وارد شده بود اما نکسو گام بعدی این شرکت برای ارائهٔ این تکنولوژی به عموم مردم است.

نکسو در مقایسه با نسخهٔ هیدروژنی توسان خودرویی سریع‌تر، قابل‌اطمینان‌تر، کارآمدتر و جادارتر است. هرچند نکسو هم مانند توسان هیدروژنی یک کراس‌اوور است اما این ماشین روی یک پلت‌فرم ویژه و جدید ساخته شده که این یعنی پلت‌فرم نکسو به‌طور خاص مناسب با نیازهای یک خودروی هیدروژنی طراحی شده است. به‌عنوان‌مثال، جانمایی مخازن هیدروژن در این پلت‌فرم بهتر صورت گرفته است.

نکسو به سه مخزن هیدروژن مجهز است که در زیر قسمت عقبی خودرو نصب شده‌اند درحالی‌که در کنار آن یک پکیج باطری لیتیوم یون نیز درون صندوق بار نصب شده است. این کراس‌اوور ظرفیت ذخیرهٔ ۶.۳ کیلوگرم هیدروژن را دارد که نسبت به ظرفیت ۵.۶ کیلوگرمی توسان هیدروژنی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. درعین‌حال، سیستم ذخیرهٔ هیدروژن نکسو ۱۶ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به توسان دارد. علاوه بر این، سیستم سلول سوختی (که هیدروژن را به برق تبدیل می‌کند) نیز کوچک‌تر شده است.

با وجود قطعات متحرکی همچون موتور الکتریکی و کمپرسور خنک‌کننده که در زیر کاپوت قرار دارند، هیوندای می‌گوید در این کراس‌اوور هیدروژنی بیشتر صدای تولیدی این قطعات، بیرون از کابین مسافران نگه‌داشته شده است. سیستم سلول سوختی نکسو ۹۵ کیلووات قدرت تولید می‌کند که در کنار توان ۴۰ کیلوواتی باطری‌ها قرار گرفته و بنابراین مجموعاً ۱۳۵ کیلووات نیرو به موتور خودرو می‌رسد. این موتور الکتریکی نیز قوی‌تر از قبل شده و حالا ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) قدرت و ۳۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ۲۰ کیلووات و ۹۵ نیوتن متر بیشتر از توسان هیدروژنی است.

درنتیجهٔ این افزایش توان، شتاب نکسو بیشتر از توسان هیدروژنی شده است به‌نحوی‌که این کراس‌اوور هیدروژنی می‌تواند ظرف فقط ۹.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که توسان هیدروژنی برای این کار به ۱۲.۵ ثانیه زمان احتیاج داشت. از لحاظ دوام نیز مهندسین هیوندای میگویند سیستم سلول سوختی نکسو عمری حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر یا ۱۰ سال دارد که این یعنی این خودرو عمر مفیدی حتی بیش از زمانی که بسیاری از مالکین بدان احتیاج دارند را ارائه می‌کند.

علاوه بر این، نکسو مورد آزمایشات بسیار سختی قرار گرفته تا از کارایی مناسب آن در تمامی شرایط اطمینان حاصل گردد. آزمایشات این کراس‌اوور هیدروژنی شامل تست‌های ارتفاع بالا در ارتفاع ۴۲۰۰ متری در Mount Evans کلرادو، آزمایش در دمای ۵۲ درجهٔ سانتی‌گراد در Death Valley و تست سرما در دمای منفی ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد در آلاسکا می‌شود؛ اما شاید آزمایش آخری، سخت‌ترین آزمایش نکسو بوده باشد چراکه خودروهای هیدروژنی معمولاً برای استارت و تولید قدرت در هوای سرد با مشکلاتی مواجه هستند.

در این رابطه مدیر ارشد قوای محرکه در مرکز فنی هیوندای آمریکا آقای «Jerome Gregeois» گفته است که این کراس‌اوور هیدروژنی به جهت آماده شدن برای حرکت در دمای منفی ۳۰ درجه تنها به ۳۰ ثانیه زمان احتیاج دارد درحالی‌که گرم شدن کامل سیستم سلول سوختی توسان به ۹۰ ثانیه زمان نیاز داشت. او می‌گوید در نکسو راننده در عرض چند ثانیه می‌تواند قدرت کامل را در اختیار داشته باشد.

اما همان‌طور که از تمامی این پیشرفت‌ها انتظار می‌رود، بُرد نکسو نیز بهبود پیدا کرده است؛ بنابراین انتظار می‌رود این خودرو بتواند با هر بار پُر کردن مخازن هیدروژنش مسافت ۵۶۰ کیلومتر را طی کند درحالی‌که میزان مصرف انرژی آن نیز معادل ۴.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است (در خودروهای الکتریکی و هیدروژنی، میانگین مسافت قابل پیمایش با مصرف یک واحد انرژی به‌صورت معادل لیتر در صد کیلومتر اندازه‌گیری می‌شود. بدین منظور ۹ کیلووات ساعت انرژی معادل یک لیتر بنزین محاسبه می‌شود). این در حالی است که توسان هیدروژنی بُردی معادل ۴۲۵ کیلومتر داشت.

توسان هیدروژنی به‌عنوان نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی هیوندای تنها در برخی قسمت‌های بخش جنوبی کالیفرنیا و صرفاً به‌صورت اجاره‌ای ارائه شد اما هنوز مشخص نیست که سازندهٔ کره‌ای، مدل جدید نکسو را چگونه و چه زمانی به بازار عرضه خواهد کرد. بااین‌حال آنچه که روشن است این است که هیوندای بسیار به آیندهٔ خودروهای هیدروژنی علاقه‌مند است.

اما بااین‌حال هنوز هم مشکل عمدهٔ خودروهای هیدروژنی، کمبود جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن است به‌نحوی‌که در سراسر ایالات‌متحده جایگاه‌های هیدروژن بسیار کمی وجود دارد و مقامات هیوندای هم گفته‌اند که این شرکت علاقه‌ای به وارد شدن به بیزینس تأمین هیدروژن برای خودروها ندارد؛ بنابراین هنوز راه زیادی باقیمانده تا جایگاه‌های هیدروژن و یا حتی مکان‌های شارژ خودروهای الکتریکی مانند پمپ‌بنزین‌ها فراگیر شوند. به همین دلیل مدیرعامل بخش قوای محرکهٔ هیوندای آمریکا آقای «John Juriga» می‌گوید ما همچنان تا سال ۲۰۲۵ و فراتر از آن، پیشرانه‌های درون‌سوز را قوای محرکهٔ غالب در خودروها می‌بینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Saeed Boroomand

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    چقد طراحیش مناسب و خوبه.
    مشکل جایگاه های سوخت خیلی جدی نیست. تسلا همین الانش ده هزار تا ایستگاه شارژ داره توی دنیا و ظرف یک سال آینده میشه ۱۸ هزار تا. خود اروپایی ها هم کنسرسیوم دارن مجموعه بنز و ولکس واگن و بقیه…
    جایگاه هیدروژنم سخت نیست چون میشه محلی تولیدش کرد و هزینه حمل و نقل و پالایش بنزین رو به اون شکل نداره.هر جا لوله کشی گاز معمولی باشه میشه هیدروژن تولید کرد، و در غیر این صورتم هر جا آب داشته باشه و برق میشه مجدد…
    خود گاز طبیعی به نظر من سوخت بهتریه، پیل سوخت هیدروژن الان روی بورسه چون بدون اون میانگین آلایندگی مجموع تولیدات شرکت ها زیاد میشه و باید جریمه بدن و جنبه نمایشی داره…
    خودروهای دارای باتری هم از همه بهتر هستن…
    میانگین مصرف سوختی که نوشتین مبهمه کسی واحد لیتر رو ندیدم واسه هیدروژن به کار ببره و معمولا مقدار کیلو بر صد کیلومتر میگن و اون مقدار معادل چهار لیتر بنزین که گفتید عدد خیلی بزرگیه و حدودا معادل صدی دو لیتر معادل بنزین باید بسوزونه یه ماشین پیل سوخت یا کمتر…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (225 ديدگاه)

      سعید جون طراحیش همچین آش دهنسوزیهم نیستا
      طراحی کلیش یه جوری شبیه ماشینای سیتروئن هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        آخه یه مقایسه کنید با هوندا کلاریتی و مدل های هیدروژنی دیگه طراحی آدمیزادیه، بله چراغ های باریک و مه شکن های بلد الان داره ترند میشه، جیپ، سیتروین، نیسان جوک تا حدودی ( همونی که تو ایران قیمتش جوکه واسه خودش :) )

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. شاهين

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (856 ديدگاه)

        منم با علی موافقم.با اینکه از سیتروعن خوشکلتره ولی طراحیش منو یاد سیتروعن کاکتوس انداخت. اینجور که اینهمه چراخ عقب و جلوی ماشین میزارن اگه طرف تصادف کنه به جای یه چراغ باید دو جین چراغ نو بخره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. net

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    طراحی زشتی داره nexo و مثل هیوندای سانتافه اسپرت ۲۰۱۸ زیبا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. F۲۲RAPTOR

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    من شنیدم خروجی اگزوز ماشینهای هیدروژنی بخار آبه
    و یه فناوری پاک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. morteza

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (279 ديدگاه)

      چه جالب.قیمت هیدروژن حالا لیتری چند هست؟
      به صرفه هست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        حدود ۱۴ دلار به ازای هر کیلو، قراره ارزون شه تا حدود حتی دو دلار اما فعلا که نیست. این ماشین با هر کیلو حدود صد کیلومتر حرکت میکنه ( حجم مخزن تقسیم بر برد ماشین)؛ از طرفی یه ماشین بنزینی حدود دو گالن بنزین میسوزونه که میشه تقریبا پنج تا شش دلار. به صرفه نیست الان منطقا.
        اما یه سری جاها برنامه های دیگه ای دارن، مثلا توی هلند آب دریا رو الکترولیز میکنن و اتوبوس هاشون رو هیدروژنی این طوری آلودگی صوتی هوا هم از بین میره و سوبسیدش منطقی هست و ایجاد شغلم میکنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      فکر کنم نیازی به اگزوز نداشته باشن و بخار یا قطرات آب از زیر ماشین خارج بشه. تو عکس ها هم چیزی دیده نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F۲۲RAPTOR

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (2596 ديدگاه)

        خب این کانسپته داش شاید واسه همین اگزوز نباشه
        بعدشم. اگه بخار خروجی به صورت اگزوز نداشته باشه ،و به قول شما از زیر ماشین دراد میتونه قسمتای فلزی زیر رو زنگ زده کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. الف.ی

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1632 ديدگاه)

      درسته
      درصد خیلی زیادی از گاز خروجی رو آب تشکیل میده اونقدر آبش پاکه که با یه تصفیه ساده و ریختن یه سری نمک توش میتونی ازش آب آشامیدنی بسازی!!!!!!!!!!!
      خودروساز های هیدروژنی داشتن چند وقت پیش رو یه طرحی کار میکردن که بخار آب رو جدا کنه و دوباره با برقکافت به همون هیدروژن و اکسیژن تبدیلش کنن نمیدونم طرحشون جواب داده یا نه
      این موتور های هیدروژنی به هیچ وجه ضعیف نیستن ها استون چند سال پیش یه موتور 12 سیلندر هیدورژنی معرفی کرده بود که 560 اسب قدرت داشت و قرار بود رو رپید هیدروژنی استفاده شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        بازده الکترولیز حدود ۷۵ درصده و خب با باز گذاشتن در یخچال نمیشه هوا رو خنک کرد…

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. F۲۲RAPTOR

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (2596 ديدگاه)

        الف جان هیدروژنی که تو این مقاله بش اشاره شده احتراقی نیستنا!
        هیدروژن تو یه فرآیند کمپرس میشه
        به همراه اکسیژن ،
        طی این فرایند برق تولید میشه
        و البته بخار
        برق هم که تو باتریا ذخیره میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. بهنام

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (983 ديدگاه)

    دست ما که دیگه از همه چی کوتاه شده با این تعرفه و سیاست ها ! فقط تو فضای مجازی میتونیم ببینم ?
    افسوس ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. john

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (214 ديدگاه)

      دست ما کوتاه نشده، ما میتونیم با نخریدن ازشون فقط به مدت یکسال همشونو به خاک سیاه بشونیم، فقط باید هممون با هم متحد شیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (983 ديدگاه)

        کو اتحاد !؟ مگه صبر نکریدم همه با یه وام 25 ملیونی خودشونو باختن
        فقط نتیجه این شد
        گرون تر شدن
        اینجا هیچیش رو حساب کتاب نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. morteza

        ۲۰ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (279 ديدگاه)

        بعضی اوقاتم باید “رفت” و فقط “رفت”.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Raha

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    این زبان جدید طراحی هیوندای رو نمیپسندم :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرمحمد

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (238 ديدگاه)

      هیوندای طراحی بسیار خوبی داشت طوری که یه زمانی بزرگترین مزیتش نسبت به رقباش طراحیش بود ولی الان واقعا طراحیاش کلیشه ای و خسته کننده شدن امیدوارم یه تکونی به خودش بده حالا من کاری ندارم به خوبی یا بدی سانتافه در مقابل رقباش ولی خدایی هنوز که هنوزه طراحی این ماشین جذابه و به دل میشینه و مخصوصا مدلای فیس لیفتش بسیار زیبان و میراثدار طراحی زیبای سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. شاهين

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      زبان طراحی هیوندای فقط سوناتا وای اف

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مانی

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    خوبیه شرکتی که زبانه طراحی خاصی‌ نداشته باشه
    اینه که هروقت حال کرد استایل ماشین رو از پایه به طور کامل
    عوض میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهران

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (299 ديدگاه)

    عقبش خیلی خوبه ولی از جلوش خیلی خوشم نیومد مخصوصا جلو پنجرش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا