هیوندای

تکنولوژی کنترل صدای جاده‌ای فعال هیوندای

گروه خودروسازی هیوندای در حال کار روی اولین سیستم کنترل صدای جاده‌ای فعال RANC است. این سیستم بر پایه تکنولوژی کنترل صدای فعال ANC کنونی شرکت شکل گرفته است.


تکنولوژی ANC به‌طور فعالانه‌ای با آزاد کردن موج‌های صدایی تداخلی در صدای وارد شده باعث کاهش نویز و صداهای مزاحم شده و همین امر باعث می‌شود صدای پیشرانه و جاده‌ی کمتری در کابین وجود داشته باشد. این سیستم درست در تضاد با بلوکه کردن صداهای مزاحم از طریق استفاده از متریال ضد صدا می‌باشد.

اما سیستم RANC قادر است انواع مختلف نویزها را تحلیل کرده و موج‌های صدای تداخلی را تولید کند. برای مثال این تکنولوژی می‌تواند با صداهای تولیدی لاستیک‌ها و رینگ‌ها یا صداهای تولید شده در جاده مقابله کند.

یکی از محققان آزمایشگاه تحقیقات NVH می‌گوید:

RANC یک تکنولوژی قابل‌توجه است که سیستم کنونی NVH را به پله بعدی برده است. ما همچنان به حفظ موقعیت پیشروی خود در تکنولوژی NVH ادامه خواهیم داد و بالاترین میزان آرامش کابین را به مشتریان ارائه خواهیم کرد.

اما طرز کار سیستم RANC این‌گونه است: این سیستم از حسگر شتاب برای محاسبه لرزش وارده از جاده به خودرو استفاده کرده و درعین‌حال رایانه‌ی کنترل هم صدای جاده را تحلیل می‌کند.

تنها ۰.۰۰۲ ثانیه طول می‌کشد تا این سیستم صدا را آنالیز کرده و موج صدایی تداخلی را تولید کند. این امواج صدایی توسط پردازنده سیگنال دیجیتالی تولید می‌شوند. یک میکروفون بی‌وقفه وضعیت خنثی‌سازی صدای جاده را پایش کرده و اطلاعات را به پردازنده سیگنال دیجیتالی می‌فرستد. RANC قادر است آنالیزهای نویز دقیقی را تولید کرده و محاسبات سریعی را برای مقابله با نویز جاده‌ای انجام دهد.


بنا به گفته هیوندای، RANC می‌تواند صدای کابین را تا ۳ دسی‌بل کاهش دهد که این امر به معنی کاهش وزن ناخواسته خودرو خواهد بود زیرا از متریال و قطعات سرکوب کننده صدای کمتری استفاده خواهد شد.

تکنولوژی موردبحث با در نظر گرفتن خودروهای آینده توسعه یافته است. از آنجایی که رفته رفته خودروهای درون‌سوز به خاطره‌ها می‌پیوندند، صداهای مزاحم از سه بخش اصلی یعنی قوای محرکه، جاده و باد تولید خواهند شد اما خودروهای الکتریکی و سلول سوختی تقریباً صدایی در بخش قوای محرکه نداشته و اینجاست که حذف صداهای جاده و باد مهم‌تر جلوه می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    این جوری که حال نمیده.
    من خودم یه 405 سال 97 صفر خریدم تا الان 10 هزار تا کارکرده ولی
    نکته مهم اینه لازم نیست اصلا پول سیستم بدم انگار دارن جاز میزنن
    داخل بعضی از کوچه های تهران که ارکست سنفونی با چه شوری برگذار میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رضا

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (29 ديدگاه)

    سرکوب صدای جاده و باد!!!
    یه چیز خیلی مهم یادشون رفته و اونم سرکوب صدای قطعات داخل در خودروهای کارکرد بالاس
    به صدا افتادن کابین خیلی مهمتر از اون دوتا مورده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    سرلوحه سکوت کابین، کابین محصولات لکسس

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. احمدرضا

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    عجب فکری کردن خیلی دوست دارم نتیجش رو توی جاده امتحان کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    این یه تکنولوژی نظامیه ، از زمان جنگ ویتنام برای ایجاد امکان ارتباط میان خلبان چاپر و سایرین حتی کمک خلبان در شرایط نویز شدید صدای روتور چاپراستفاده میشده که الان داره به صنعت خودرو میرسه (چاپر = هلیکوپتر)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا