ولوو

اشرافیت به سبک سوئدی‌ها: بررسی ولوو V60 جدید

به جرات می‌توان گفت ولوو هم‌اکنون در همان لیگی بازی می‌کند که ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز در آن توپ می‌زنند. با عرضه شاسی بلندهای فوق‌العاده و سدان S90 و استیشن V90، این خودروساز سوئدی هم‌اکنون محصولاتی دارد که از نظر طراحی و کیفیت می‌تواند پا به پای رقبای لوکس خود بتازد.

ولوو V60 جدید
و هم‌اکنون یک خودروی جمع‌وجور نابغه را به فرم V60 روانه بازار کرده است. آیا این خودرو می‌تواند رقبای تثبیت شده آلمانی را پشت سر بگذارد؟


V60 یک خودروی جذاب بوده و از نظر ابعاد بسیار مشابه مدل بزرگ‌تر V90 می‌باشد اما ۱۸۰ میلی‌متر کوتاه‌تر بوده و جزئیات متمایز کافی برای پیشگیری از هرگونه تشابه ظاهری با خود به همراه دارد. این خودرو هم‌اکنون دارای چراغ‌های LED چکش تور در جلو بوده و چراغ‌های عقب نیز کاملاً مختص محصولات ولوو هستند اما خب هم‌اکنون ظاهر مدرن‌تری به خود گرفته‌اند.


داخل کابین محفظه بار مفید ۵۲۹ لیتری وجود دارد که با تا کردن صندلی‌ها به ۱۴۴۱ لیتر افزایش می‌یابد. محفظه بار این خودرو بزرگ‌تر از تمامی رقبای آلمانی بوده و البته فضای زانوها در عقب نیز همه‌ی رقبای کلاس را پشت سر می‌گذارد.


سرنشینان قدبلند به راحتی می‌توانند در صندلی‌های عقب بنشینند هرچند زمانی که صندلی راننده در راحت‌ترین حالت خود تنظیم شده باشد فضای بسیار زیادی حس نخواهد شد. اگر فردی در صندلی وسط نشسته باشد تونل گیربکس باعث محدودیت بیشتر فضا خواهد شد.


همانند دیگر محصولات اخیر ولوو، کابین این خودرو کاملاً با رقبا تفاوت دارد. کیفیت متریال بکار رفته خوب بوده اما با استانداردهای بسیار سطح بالای رقبای آلمانی برابری نمی‌کند؛ اما با این وجود طراحی کابین V60 جذابیت خاص کشورهای اسکاندیناوی را با خود به همراه دارد.

یکی از نقاط قوت این خودرو تکنولوژی‌های بکار رفته در آن است. همان‌گونه که صفحه لمسی ۹.۳ اینچی استاندارد V60 مرکز داشبورد را تحت تسلط خود گرفته، پشت آمپرهای دیجیتالی نیز حرف اول را در این بخش می‌زند. همچنین لیست تجهیزات ایمنی V60 همچون تمامی محصولات ولوو پر و پیمان بوده و البته به این موارد باید سیستم رانندگی نیمه‌خودکار را نیز اضافه کنیم. البته برای رقابت همه‌جانبه با حریفان آلمانی باید برخی از آپشن ها را نیز انتخاب کنید.


همانند خودروهای سری ۹۰ ولوو و همچنین مدل XC60 شاسی بلند، v60 نیز از پلتفرم SPA شرکت سود برده است. به این ترتیب پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی و دیزلی به همراه دو نسخه پلاگین هیبریدی در راه هستند.


اولین تجربه رانندگی با V60 با پیشرانه دیزلی D4 که قدرت ۱۸۸ اسب بخاری داشته و از تریم اینسکریپشن بوده رقم خورده است. خریداران در زمان عرضه این خودرو می‌توانند مدل دیزلی D3 با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و مدل بنزینی T5 با خروجی ۲۴۷ اسب بخار را نیز خریداری کنند. در زمان عرضه مدل‌های هیبریدی، سیستم چهار چرخ محرک و همچنین مدل کراس کانتری نیز در دسترس خواهند بود. مدل‌های پایه این خودرو با نام مومنتوم شناخته می‌شوند درحالی‌که نسخه‌های جوان‌پسند تر R-Design نام دارند.


ولوو شاید ادعا کند V60 دینامیک‌ترین خودروی این سری بوده اما تعریف ولوو از دینامیک با دیگر خودروسازان فرق دارد. این خودرو برای لذت بردن در راه‌های پر پیچ و خم ساخته نشده و کمکی هم به افزایش هیجان راننده نمی‌کند. البته V60 کاملاً راحت بوده و حتی زمانی که از رینگ‌های سفارشی ۱۹ اینچی استفاده کند ساکت‌تر و آرام‌تر از دیگر رقبای دیزلی می‌باشد.


فرمان ولوو V60 به اندازه کافی مستقیم بوده اما فاقد احساس خاصی است و به این حالت باید وزن بیشتر در تنظیمات اسپورت تر رانندگی را نیز اضافه کنیم. شما همچنین می‌توانید پاسخ پدال گاز را تیزتر کنید. پشت فرمان شیفترهای نصب نشده اما شما می‌توانید از طریق اهرم تعویض دنده کار انتخاب دنده‌ها را انجام دهید.

بجای راندن خودرو نیز می‌توانید در صندلی‌های عقب لم داده و از فضای راحت خودرو لذت ببرید. البته همانند دیگر محصولات ولوو، علیرغم وجود سیستم نیمه خودران باید کنترل کاملی روی فرمان داشته باشید.

اگرچه عمده تمرکز V60 روی راحتی است اما در پیچ‌ها چسبندگی خوبی داشته و تکان‌های بدنه زیاد به چشم نمی‌آیند. ترمزها نیز عملکرد خوبی دارند. پرفورمنس پیشرانه دیزلی D4 خوب بوده و از نظر شتاب و مصرف سوخت کاملاً با آئودی A4 آوانت برابری می‌کند.

ولوو انتظار دارد این خودرو در اروپا فروش بیشتری نسبت به برادر سدان داشته باشد و ما هم این را باور داریم. مقایسه V60 با رقبای آلمانی کاملاً هیجان‌انگیز خواهد بود اما در اولین تجربه به نظر می‌رسد محصول ولوو کاملاً قوی بوده و با دست پر وارد میدان شده است.

یک‌بار دیگر ولوو ثابت کرد با خودروی شیک و لوکس V60 می‌تواند به جنگ رقبای استخوان ترکانده در این کلاس برود. این خودرو فضای آرام‌تر و خونسردتری نسبت به رقبای آلمانی ایجاد می‌کند. شاید کیفیت کابین V60 به خوبی ژرمن‌ها نباشد اما در کاربری‌های روزمره کاملاً توانا نشان می‌دهد.

مشخصات ولوو  V60 D4 Inscription

  • قیمت: ۳۷۶۱۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۸ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۲ لیتر در هر صد کیلومتر


منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (853 ديدگاه)

    میشه گفت که ولوو عالی کار کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    یک خودروی ایده آل و با کیفیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. SAEED Z

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (481 ديدگاه)

    یه اسیشن ایده آل و شیکه مخصوصا برای اروپا.
    اگه خودتونو مشتری این کلاس فرض کنید, به نظرتون V60 انقدر خوب هست که شمارو از خرید رقبای آلمانی منصرف کنه ؟ +/- ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. me84

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    مصرفش اندازه 2 تا هوندا سی جیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ارش

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    یه تصادف از ولوو xc70 با تریلر اسکانیا دیدم به طرز عجیبی ولوو محکم و ایمن ساخته شده سرعت نسبتا بالا بود ولی هیچ آسیبی به راننده نرسید فیلمش در یو تیوب هست.دوستان میتونن سرچ کنن ببینن من که عاشق ولوو شدم به خاطر وجدان کاری سوئدی ها.برنامه ای هم ازجرمی کلارکسون یادمه که درباره ساب بود که چه سقف محکمی داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. akrh78

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1356 ديدگاه)

    من شیفته اون پرچم سوئد نقلی رو لبه صندلی ها هستم
    خیلی بامزه بود و نظرمو جلب کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا