ولوو

تجربه رانندگی با ولوو XC60 B5 جدید

ولوو با اعلام برنامه‌های خود برای تولید محصولات الکتریکی شده توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. ما هنوز محصولی تمام الکتریکی از این خودروساز سوئدی را بررسی نکرده‌ایم و هنوز هم جای کار زیادی برای تولید محصولاتی از این دست وجود دارد؛ اما یکی از خودروهای برجسته این شرکت XC60 B5 می‌باشد.

ما سال پیش نسخه پلاگین هیبریدی XC60 را تست کردیم اما مدل B5 دارای تکنولوژی هیبریدی ملایم است. ولوو می‌خواهد این خودرو جایگزین نسخه‌های درون‌سوز شاسی‌بلند خانوادگی و میان سایز XC60 باشد. این خودرو به‌صورت دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک در دسترس خریداران است.

در قلب این خودرو سیستم استارتر/ژنراتوری وجود دارد که از تکنولوژی ۴۸ ولت برای تأمین الکتریسیته در زمان ترمز گرفتن استفاده می‌کند. این نیرو سپس به پیشرانه بنزینی یا دیزلی داده می‌شود تا در زمان شتاب گیری بار کاری‌اش کاهش یابد. ایده ولوو این است که انرژی یاد شده به کاهش مصرف سوخت خودرو بدون نیاز به استفاده از تکنولوژی پلاگین هیبریدی کمک می‌کند.

البته نیمه‌خالی لیوان هم این است که XC60 B5 فاقد حالت تمام الکتریکی برای راندن می‌باشد. در کل هدف ولوو از طراحی این خودرو ایجاد حسی کامل مشابه یک خودروی بنزینی یا دیزلی استاندارد بوده و درعین‌حال مصرف سوخت آن نیز کاهش یافته است.

صرف‌نظر از مدل انتخابی شما شاهد یک پیشرانه ۲ لیتری خواهید بود که در حالت دیزلی قدرت ۲۳۲ اسبی بخاری داشته هرچند مدل کم‌توان‌تر ۱۹۴ اسب بخاری نیز عرضه می‌شود که پسوند B4 را یدک می‌کشد.

مدل بنزینی که در تست ما حضور داشته قدرت ۲۴۷ اسبی و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری تولید می‌کند و وقتی که از سیستم چهار چرخ محرک استفاده کنید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۷ ثانیه‌ای را ثبت خواهید کرد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این مجموعه کاملاً قدرتمند و راحت حس می‌شود و این در حالی است که با خودرویی ۱۸۴۱ کیلوگرمی روبرو هستیم.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز هماهنگی بسیار خوبی با تکنولوژی هیبریدی دارد. این گیربکس طبیعتاً روی مصرف سوخت کم و راندمان بالا تمرکز داشته و بنابراین تعویض‌های بسیار سریعی دارد تا دور پیشرانه در پایین‌ترین حد ممکن باقی بماند. شاید این را کمی عجیب و عصبی کننده بدانید زیرا پیشرانه قدرت خوبی داشته اما خودرو در اکثر مواقع آرام و نرم باقی می‌ماند.

این ولوو به عنوان کروزری سریع بسیار خوشحال خواهد بود. XC60 هنوز هم در عبور از مسیرهای ناهموار پایدار و خوب عمل کرده ولی در بدترین دست‌اندازها شاهد لرزش‌هایی در کابین خواهید بود. در هنگام عبور از پیچ‌ها نیز تکان هایی در بدنه دیده می‌شود. نکته دیگر هم به فرمانی مربوط می‌شود که حس چندانی را به راننده منتقل نمی‌کند.

اما واقعیت این است که XC60 B5 خودرویی برای جاده‌های پر پیچ و خم نیست. البته این خودرو روی مصرف سوخت کم تمرکز دارد. بیشترین و کمترین مصرف سوخت این خودرو بین ۷.۸ تا ۹.۱ اعلام شده اما در واقعیت چیز دیگری را شاهد هستیم و این امر نشان می‌دهد حتی تکنولوژی ۴۸ ولتی نیز نمی‌تواند بر این حقیقت غلبه کند که XC60 یک شاسی‌بلند بنزینی بوده و مصرف سوختش بیشتر از آمار اعلامی می‌باشد.

اما بد نیست نگاهی هم به کابین داشته باشیم که ترکیبی از متریال باکیفیت بوده و صندلی‌هایی در آن نصب شده‌اند که واقعاً حمایتگر هستند. همچنین فضای کافی برای ۴ سرنشین بزرگ‌سال وجود دارد. سیستم اطلاعات سرگرمی ولوو نیز جزو بهترین‌های کلاس می‌باشد.

محفظه بار ۴۸۳ لیتری نیز در صورت خواباندن صندلی‌ها به ۱۴۱۰ لیتر می‌رسد که واقعاً قابل‌توجه است.

ولوو XC60 هنوز هم خودروی جذابی است اما نسخه هیبریدی ملایم آن بهترین گزینه در این خانواده نبوده و دلیل اصلی آن نیز مصرف سوخت بالاست. ما توصیه می‌کنیم دیگر مدل‌های پلاگین هیبریدی ولوو را انتخاب کرده و یا اینکه نسخه دیزلی هیبریدی ملایم را انتخاب کنید.

مشخصات ولوو XC60 B5 AWD R Design

  • قیمت: ۴۳۲۳۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۴۷ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: بین ۷.۸ تا ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. OPEL

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    با کابینش خیلی حال میکنم پول داشتم میخریدم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. GERMANY

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (946 ديدگاه)

      با احترام فراوان به نظرت, من با چند چیزش حال نمیکنم:دریچه های کولرش,چراغای پشتش, و سوم دسته دندش . برید یه بار خوب عکس ها رو ببینید دوستان.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Dante

        ۱ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (32 ديدگاه)

        و از همه بدتر لوگوش

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. Saeed

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    عاشق سوئد هستم
    آرزومه روزی برم سوئد
    برم کارخونه کونیگ‌زگ و ولوو رو از نزدیک ببینم
    ولی چی میشه اگه ولوو و کونیگ‌زگ با هم ادغام بشن؟؟
    تصورش رو بکن….
    یه مگاکار سریع و در عین حال لوکس و ایمن
    همیشه دلم میخواد تو گاراژم یه XC100 داشته باشم واسه شهر
    و یه رگرا بنفش داشته باشم واسه صفا تو جاده?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ?Mashin?

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (41 ديدگاه)

    داخل کشور ما?فقط شاید اندکی پول داشتن خرید اینو داشته باشن که اگ هم داشته باشن ورودش به وطنمون?خیلی سخته
    حالا اگ از این ماشین بگم براتون یکی از شاهکار های علمه خودروست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hadi

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    فقط دسته دندش ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Milad AMG

    ۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (186 ديدگاه)

    کلا طراحی های ولوو از اول خاص بود
    همون جعبه ایمن بهش بگیم بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا