ولوو

بررسی تخصصی ولوو XC90 B5 2019 جدید

چهار سال پیش اعلام کردیم دومین نسل ولوو XC90 اگرچه بهترین شاسی‌بلند بزرگ و لوکس بازار نیست اما به‌هرحال توانسته عنوان خودروی سال ۲۰۱۵ را به دست آورد.


اگرچه پرچم‌دار ولوو در سال‌های بعد این عنوان را به خاطر ورود رقبای تازه‌نفس دوباره به دست نیاورد اما هنوز هم خودرویی جذاب، لوکس و سطح بالاست. شاید به همین دلیل باشد که فیس لیفت انجام شده روی این خودرو تغییرات وسیعی را به همراه ندارد. چرا باید به ترکیب برنده دست زد؟!


این خودروساز سوئدی اما باید در برابر خودروهایی همچون آئودی Q7 و ب ام و X5 حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. ولوو به دنبال الکتریکی کردن خودروهای خود بوده و عرضه‌ی تکنولوژی‌های هیبریدی ملایم در پیشرانه های تولیدی یک نقش کلیدی را ایفا می‌کند.


پیشرانه های جدید هیبریدی ملایم ولوو که با نشان B شناخته می‌شوند هم‌اکنون در محصولات ولوو نصب شده و این بار ما شاهد جایگزینی نسخه‌ی جدید B5 ما مدل قبلی D5 هستیم.


سیستم هیبریدی ملایم به لطف تنظیمات ترمز توسط کابل جدیدی که بکار رفته انرژی تلف شده در زمان ترمز گرفتن را جمع‌آوری می‌کند. این انرژی سپس در زمان شتاب گیری سنگین به کمک پیشرانه آمده و حجم کاری پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل برای حرکت دادن جثه‌ی ۲۱۸۵ کیلوگرمی را کمتر می‌کند. قدرت و گشتاور XC90 B5 همچون قیمت خودرو اندکی افزایش یافته است.


البته موضوع مهم اینکه مصرف سوخت این خودرو نیز بهبود یافته است. ولوو ادعا می‌کند با کمترین میزان اضافه‌وزن و همچنین استفاده از کوچک‌ترین رینگ و لاستیک‌ها می توان به مصرف سوخت ۶.۴ لیتری در هر صد کیلومتر دست ‌یافت.

استفاده از حالت اکو باعث می‌شود نیاز به فشار دادن پدال گاز در سرعت‌های بالا وجود نداشته باشد اما واقعیت این است که احساس سواری B5 دقیقا مشابه همان مدل D5 می‌باشد. البته این شاسی‌بلند قدرت کافی برای رفع نیاز اکثر مالکان را داشته و گشتاور ۴۸۰ نیوتون متری آن نیز بیش از حد نیاز برای سواری با چنین خودرویی است. همچنین XC90 در جاده‌ها سواری آرام و بی‌دردسری دارد.


فرمان خودرو سست و بی حال بوده ولی خب XC90 خودرویی برای رانندگی با عجله و اسپورت نیست. به نظر می‌رسد حالت اسپورت هم تاثیری روی سواری خودرو ندارد. در کل XC90 خودرویی برای مسافرت و بزرگراه است. انتخاب آپشن ۲۱۰۰ پوندی شاسی فور سی اکتیو باعث می‌شود سیستم تعلیق تعلیق فولادی استاندارد جای خود را به نمونه‌ی بادی با دامپرهای فعال بدهد که این امر روی کیفیت سواری تاثیر مثبتی دارد.


ولوو XC90 همچنان از محفظه بار جادار با گنجایش ۶۸۰ لیتری سود برده و ۵ نفر هم در کابین می توانند به راحتی بنشینند. همچون گذشته مدل های فول تر دارای ۷ صندلی و کابینی چرمی بوده و در این بخش شاهد متریال باکیفیتی هستیم. XC90 واقعا خودروی راحتی بوده و یک جایگزین آرام و بی حاشیه برای محصولات اسپورت تر و تیزتر آلمانی محسوب می‌شود.


تمامی مدل های این شاسی‌بلند از صفحه‌نمایش ۹ اینچی، ناوبری ماهواره‌ای، پشت آمپرهای دیجیتالی، کروز کنترل تطبیقی و سیستم های ایمنی متنوع برخوردار هستند. البته مدل های اینسکریپشن بیشتر روی راحتی تمرکز داشته و چرم ناپای نرم تر در آن‌ها بکار رفته است.

به منظور لذت بردن بیشتر از این خودرو باید مدل های مومنتوم، اینسکریپشن و R-Design را رها کرده و یکی از نسخه‌های Pro را انتخاب کنید که به‌صورت استاندارد دارای سیستم تعلیق بادی بوده و پکیج زمستانی نیز به آن اضافه می‌شود. این پکیج سفارشی شامل مواردی همچون فرمان گرم شونده، شوینده‌ی چراغ‌های جلو و هدآپ دیسپلی می‌باشد.

البته هنوز هم باید برای برخی ویژگی‌ها همچون اپل کارپلی پول بپردازید. به همین خاطر بهتر است قبل از انتخاب تمامی آپشن ها کمی حساب و کتاب کرده و ببینید که کدام آپشن واقعا به درد شما می خورد.


مدل جدید B5 دیزلی درست ضعف‌های مدل قبلی D5 را برطرف کرده است. این مدل جایگاه خود در خانواده‌ی XC90 را تحکیم می‌کند. مدل موردبحث تنها اندکی گران تر از قبل بوده اما مصرف سوخت بهتری داشته و اگر افراد به دنبال یک شاسی‌بلند لوکس و بزرگ باشند می توانند این خودرو را در لیست خود قرار دهند. فقط باید از انتخاب‌ تریم مناسب اطمینان حاصل کرد چراکه یکی از نسخه‌های بنزینی هیبریدی ملایم جدید این خودرو را نیز در آینده با نشان B5 عرضه خواهد شد.

مشخصات ولوو XC90 B5 AWD اینسکریپشن

  • قیمت: ۵۶۹۸۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی هیبریدی ملایم
  • قدرت/گشتاور: ۲۳۲ اسب بخار/۴۸۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    گشتاورش خیلی خوبه با اینکه چند ساله قیافش همینه ولی به نظرم چهره خوبی داره و خوشگله از نظر کارایی هم بالاخره ولوو ماشین خیلی معروفی هست خصوصا در بخش ایمنی
    از وقتی جیلی این برند رو خرید نه تنها حرکت رو به عقبش جبران شده بلکه فروش جهانیش هم بهتر شد استفاده از قدرت مدیریت و مالی جیلی خیلی به رشد ولوو کمک کرد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. ali

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بعد بی ام و ایکس ۷ ولوو بهترین طراحی رو داره چه بیرون چه داخل
    و بین بی ام و ایکس ۷ و ولوو به نظر خودم ولوو بهترین شاهکاره. چون ۲۰۱۵ معرفی شد و تقریبا چهار پنج ساله با همین طراحی میفروشه. فروشش نه تنها کمتر نشده بلکه هر سال بیشتر میشه.
    این نشون از برتری طراحی ولوو داره که با وجود اینکه چهار پنج سال قدیمی تره اما بازم به روزه
    خیلیا میگن قسمت عقب ولوو خیلی زشته. اما زشت نیست. چون از نزدیک ندیدیم میگیم زشته. شخصا تو تهران بارها دیدم تو ولیعصر نمایندگیش هست یا بود و بارها از کنارش رد شدم. تو خیابون دیدم. قسمت عقبش واقعا قشنگه مخصوصا با اون طراحی چراغها که به صورت عموودی کشیده هست و به نظرم واقعا شاهکاره. به طوری که کمتر شرکتی میتونه چنین طراحی ارائه بده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Roham

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      ???

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا