ولوو

تست تصادف ولوو با گوزن شمالی

تست سوئدی موسوم به «گوزن شمالی»، یک نوع مانور تهاجمی در وسایل نقلیه شاسی‌بلند است که می‌تواند منجر به حوادث وحشتناک و خارق‌العاده شود. امّا یک تست گوزن شمالی دیگر نیز وجود دارد که توسط «ولوو» ارائه شده و برای رانندگانی است که به‌ناچار، با این جانوران درشت‌هیکل برخورد می‌کنند. در این تست، از یک مدل شبیه‌سازی ۳۵۰ کیلوگرمی از یک گوزن شمالی استفاده می‌شود که از ۱۱۴ حلقه لاستیک تشکیل شده است. این لاستیک‌ها تراکم بدنی در یک گوزن را شبیه‌سازی می‌کنند و به کمک برخی قطعات فولادی و کابل به یکدیگر محکم شده‌اند. وقتی این مدل گوزن با خودرویی از محصولات ولوو با سرعتی بین ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت برخورد می‌کند، ابتدا به سمت شیشه جلو می‌رود، سپس در کسری از ثانیه، به روی سقف پرتاب می‌شود و به هر چیزی در مسیرش آسیب می‌رساند. به گفته خانم لوتا جاکوبسن (Lotta Jakobsson)، رئیس بخش فنی مرکز ایمنی ولوو در گوتنبرگ سوئد، این تست، از نقطه نظر طراحی، بسیار مخرب است. «جاکوبسن» احتمالاً پیشروترین شخص در زمینه بررسی اثر برخورد یک خودرو با یک گوزن شمالی در جهان است. ضمن اینکه ولوو تنها خودروسازی است که دست به چنین اقدامی می‌زند.


به گفته «جاکوبسن»، تنها دو نمونه از این مدل‌های گوزنی در دنیا وجود دارد. نمونه دیگر نیز باز هم در سوئد و در اختیار گروه تست مستقل VTI است. مطابق مقاله‌ای که وی در سال ۲۰۱۵ در نگارش آن مشارکت داشته، هنوز هیچ‌گونه استانداردی در زمینه ایمنی در هنگام برخورد وسایل نقلیه با حیوانات بزرگ‌جثه وجود ندارد. به‌علاوه، وجود تعداد زیاد این حیوانات بزرگ در کشور سوئد باعث می‌شود که رانندگان در هنگام تردد با سرعت بالا در بزرگراه‌ها، به ٓطور متوسط هر ۲۳ ثانیه با یکی از آنها روبرو شوند. بنابراین، دلایل خوبی برای دانستن این موضوع وجود دارد که چه اتقافی در هنگام برخورد احتمالی برای وسیله نقلیه و سرنشینانش می‌افتد.


ولوو تست‌های برخورد با گوزن شمالی را از سال‌های دهه ۱۹۸۰ شروع کرده و در ابتدا، از لاشه حیوانات برای این منظور استفاده کرده است. امّا به دلیل شرایط نامناسب تست با لاشه حیوان، ولوو به دنبال جایگزین‌هایی تمیزتر برای قرار گرفتن در این تست بوده است. اولین نسل از این ماکت‌ها شامل مجموعه‌ای از سیم‌ها و کابل‌های به هم پیچیده بودند و در نسل بعدی نیز شیلنگ‌های پُر از آب به کار می‌رفت. تلاش‌های ولوو در این زمینه، سپس در سال ۲۰۰۱ منجر به تولید ماکت‌های لاستیکی از گوزن شمالی شد.


حیوانات با جثه بزرگ و به‌خصوص «گوزن شمالی» به خاطر قد و ارتفاع مرکز ثقل بدنشان، چاشی ویژه و احتمالاً مرگ‌آور را در پیش‌روی وسایل نقلیه قرار می‌دهند. وقتی یک خودروی مسافری با یکی از آنها برخورد می‌کند، پاها، بدن و شاخ‌های جانوران به درون کابین نفوذ می‌کنند و نیروی ضربه به شیشه جلو وارد می‌شود. ولوو این قسمت‌ها را برای محافظت از سرنشین طراحی می‌کند. بسیاری از صدمات جدّی در هنگام برخورد خودرو با گوزن شمالی به خاطر پایین آمدن سقف و ستون‌های جلو و یا تصادم با بدن جانور است؛ مسئله‌ای که مختص این نوع از تصادفات است. ضمن اینکه به خاطر شتاب منفی نسبتاً ملایم در این نوع تصادف، ایربگ‌ها نیز معمولاً وارد عمل نمی‌شوند.

مقایسه نتایج تست‌های گوزن شمالی بین مدل‌های نسل قبل ولوو S80 تولید سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ و V70‌های تولید ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که این خودروها در زمینه مقاومت شیشه جلو در خط وسط وسیله نقلیه، ۳۶ درصد بهتر شده‌اند؛ موضوعی که قدم قابل‌توجهی برای محافظت از سرنشینان صندلی‌های جلو محسوب می‌شود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    کلا ولوو همه ی راه های آسیب رو می بنده…
    به قول یکی از دوستان اینا کی می خوان مسلمون بشن دست از دخالت تو کار خدا و عزراییل بکشن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر.عارف

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (876 ديدگاه)

      جمله ی آخرت منو متحول کرد رفیق.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (730 ديدگاه)

        مخلصیم شدید

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا