ولوو

استفاده از دوربین‌های تشخیص صورت در محصولات ولوو

این روزها شاهد استفاده گسترده از دوربین در خودروها هستیم. شاید خبرنگاران خودرویی با قرار دادن چندین دوربین در خودرو در زمان بررسی آن این روند را سرعت بخشیده باشند. البته نباید هزاران کاربر یوتیوب را هم از یاد برد که همه‌جا با دوربین روی داشبورد حرکت کرده و از لحظات ناب فیلم‌برداری می‌کنند؛ اما جدای از همه‌ی موارد، خودروساز خوش‌نام سوئدی یعنی ولوو به عنوان آپشن دوربین‌های متمرکز روی راننده را در برخی خودروهای ۲۰۱۹ خود عرضه می‌کند.


مجله‌ی خودروی بریتانیا این دوربین‌ها را دوربین‌های جاسوسی می‌نامد! این مجله در مقاله‌ای که منتشر ساخته گزارش داده این دوربین‌ها تجهیزات استاندارد خودروها نخواهند بود بلکه به‌صورت سفارشی در دسترس خواهند بود. مدیر مرکز دیجیتال ولوو ظاهراً اعلام کرده این دوربین‌ها در یک سال آینده عرضه خواهند شد. بنا به گفته‌ی عاطف رفیق، این دوربین‌ها می‌توانند سطح قند خون راننده را با نگاه به مردمک چشم تخمین بزنند بنابراین در صورت تشخیص مشکلی در سلامتی راننده به او اطلاع داده خواهد شد.


ولوو تلاش دارد این دوربین‌ها را به عنوان یک نوع سیستم ایمنی که رفتار راننده را پایش می‌کند معرفی کند. بر پایه‌ی آنچه که دوربین می‌بیند، خودرو می‌تواند قدم‌هایی برای کاهش استرس راننده برداشته و ایمنی بیشتری را به ارمغان بیاورد.

البته در مقاله‌ی خودروی بریتانیا تصویر بزرگ‌تری ترسیم شده اما ولوو قبلاً از چنین دوربین‌هایی در برنامه‌ی Drive Me به منظور توسعه و تست خودروهای خودران استفاده کرده است. در تئوری، خودروهای آینده مجهز به سیستم‌های خودران پیشرفته می‌توانند وضعیت راننده را بررسی کنند. بر پایه‌ی داده‌های دوربین‌ها همچون حالت اضطراری یا خواب‌آلودگی، خودرو شاید سیستم خودران را برای ایمنی فعال کند.


دیگر استفاده‌ی این دوربین‌ها همان تشخیص چهره است. با وجود راننده در خودرو، دوربین می‌تواند شخص خاصی را شناسایی کرده و تنظیمات خاص او از صندلی‌ها و آینه‌ها گرفته تا دمای کابین را اعمال کند.


بله همیشه احتمال هک این دوربین‌ها وجود دارد و زمانی که چنین کاری رخ دهد فاجعه‌ای رخ خواهد داد. این هم از جمله معایب تکنولوژی‌های پیشرفته است. در نهایت گفته می‌شود اطلاعات به دست آمده توسط دوربین‌ها جایی منتشر نخواهد شد اما آیا واقعاً این‌گونه خواهد بود؟ این یک سؤال بسیار مهم است که باید پاسخ داده شود.


شکی نیست که تکنولوژی می‌تواند باعث بهبود رانندگی شود؛ اما خب می‌دانیم که افراد از اینکه دوربینی آن‌ها را کنترل کند احساس خوبی نخواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین وی

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    بنده به عنوان فردی که دارم تو زمینه ی امنیت شبکه کار میکنم
    الان تو بحث iot یا همان اینترنت اشیا امینت به شدت پایین هست
    درسته تا اون زمان امنیت اینها بالا میرود ولی اسیب پذیریها به شدت زیاده
    و اصلا صلاح نیست تا نسل بعدی این تکنولوژی ازش استفاده کنیم
    البته این چیزا تا بخواد به ایران برسه به نسل آخرش رسیدیم ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمدامین مقدم

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    به نقل قول از مستندی “امروزه پیشرفته ترین و پیچیده ترین دوربین های تشخیص چهره هم از تشخیص به طور دقیق بافت های چهره عاجزاند” ترفند امروزی سارقان ، با تشخیص چهره مالک لپ تاپ و غیره ، با ساختن ماسک مشابه چهره ی مالک، با استفاده از چاپگر سه بعدی، به راحتی توانستند دوربین تشخیص چهره را گول بزنند !
    امیدوارم این نواقص در دوربین های تشخیص چهره ولوو وجود نداشته باشند !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمدرضا

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (878 ديدگاه)

    به خدا هر چی تو ذهن من هس رو امسال عملی کردن
    ایربگ بیرونی و حسگر اثر انگشت و اینم تشخیص چهره …
    :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. me84

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    “”در نهایت گفته می‌شود اطلاعات به دست آمده توسط دوربین‌ها جایی منتشر نخواهد شد اما آیا واقعاً این‌گونه خواهد بود؟ این یک سؤال بسیار مهم است که باید پاسخ داده شود.””

    سهام ولوو برای جیلی چین است و متاسفانه دولت چین اصلا کارنامه خوبی در زمینه حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران نداره.
    دوربین جاسوسی اشاره خوبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    کدوم مدل ولوو هست این بزرگوار / شیفته ش شدم بد ..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا