ولوو

راه‌حل ولوو برای کاهش تأخیر (لگ) توربو

ولوو ادعا می‌کند راه‌حلی برای کاهش تأخیر توربو یافته است. این خودروساز سوئدی با استفاده از سیستمی بنام پاور پالس راه‌حل خود را ارائه داده و این سیستم بجای اینکه فوق‌العاده هوشمندانه باشد واقعاً ساده است.


هر خودروی توربویی از تأخیر توربو در رنج بوده است. این تأخیر را در زمانی که پدال گاز را فشار داده و با مکث پیشرانه در بالا رفتن دور مواجه می‌شوید حس کرده‌اید. خودروسازان چندین سال است که از تنظیمات و پیکربندی‌های بسیار زیادی به منظور به حداقل رساندن این اثر استفاده کرده‌اند.


این تأخیر به توربین توربو مربوط می‌شود که نمی‌تواند به‌طور آنی به ورودی راننده پاسخ دهد بنابراین نیازمند زمانی است تا به سرعت کامل برسد و بتواند هوای فشرده شده را به داخل پیشرانه بفرستد.


تنها راه‌حل واقعی برای این مشکل نگه‌داشتن توربو در حالت چرخش کامل حتی در زمانی است که پدال گاز فشار داده نمی‌شود و ولوو با تکنولوژی پاور پالس خود دقیقاً همین کار را انجام داده است.

این سیستم شامل هوای فشرده شده‌ی فیلتر هوایی است که در باک هوای دو لیتری فشرده شده و سپس می‌تواند به منیفولد اگزوز وارد شود تا بدین ترتیب توربو وادار به چرخش شده و اساساً تأخیر آن را از بین ببرد.


سیستم پاور پالس ولوو فعلاً برای پیشرانه ۲ لیتری دیزلی کمپانی در دسترس است. البته اگر شما پیشرانه بنزینی را ترجیح دهید این خودروساز سوئدی قوای محرکه پلاگین هیبریدی T8 را پیشنهاد می‌کند که سوپرشارژر و توربو را با یک پیشرانه الکتریکی ترکیب کرده تا مطمئن شود شما هرگز تأخیری را با فشردن پدال گاز احساس نخواهید کرد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    انگار قبلا هم با تولید موتوری با تکنولوژی ترکیبی توربو / سوپر شارژ هم این تاخیر رو از بین برده بوده اگه اشتباه نکنم
    هرچی بیشتر به موتورا تکنولوژی نصب کنن نگهداری و اصطحلاکش زیاد میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی فقط داج فقط دیمن

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    خب این یه سری معایبی هم داره مثل دمای زیاد توربو که باید خنک بشه و این که چرخش همیشگی با سرعت بالا استهلاک و مراقبت بیشتری نیاز داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SAEED Z

      ۲۶ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (481 ديدگاه)

      احتمالا بخاطر همین موضوع اول روی موتورهای پایه و کم حجم استفاده شده. یکی از روش های جالب دیگه برای از بین بردن توربو لگ, استفاده از یک توربو الکتریکی کوچک برای دورهای پایین و یک توربو بزرگتر مرسوم برای دورهای بالاست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    ولوو xc60

    خودروی سال ۲۰۱۷ ژاپن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Abbas_us.c

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    هیچی تنفس طبیعی نمیشه اگر بحث تنفس مصنوعی باشه فقط سوپرشارژ که اصطحلاک خیلی کمتری داره و مورد اعتماد تر هم هست.توربو شارژ بسیار حساس و پر اصطحلاکه البته رو ماشین های استوک کمپانی این اصطحلاک و حساسیت کمتره ولی ماشینایی که توسط تیونرا تیون میشن و قدرتایی مثه 700.800.1000اسب بخار از یه موتور دو لیتری و سه لیتری میگیرن ترکیدن موتوراشون بسیار شایع تر از موتورای دیگر هست.الان هم کیت های انتی لگ توربو هم اومدن ولی هیچکدوم 100درصد موفق نشدن در حد یه کاهشه فقط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. M.us

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    من علاقه چندانی به توربو ندارم به جاش ترجیح میدم سوپر شارژ باشه درست قدرتشو از موتور میگیره اما پاسخ مناسبی به فشار دادن پدال میکنه همینطور عاشق صدای زوزه کشش هستم که تو ماشینای امریکایی مخصوصا ماسل کارها به کار رفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Love Cars

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    به نظرم ایده جالبیه ولی باید امتحانشو پس بده تا مزایا و معایبش نسبت به سیستم های دیگه مشخص بشه و در کل عیارش مشخص بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Saeed Boroomand

    ۲۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    یه مقدار غیر منطقی به نظر میرسه، این ایده جدید نیست و روش کارش هم باید به این شکل باشه که وقتی پدال فشرده میشه هوای فشرده شده کمک میکنه که توربو سریع تر دور بگیره و بچرخه، و تا زمانی که فشار اتمسفر اگزوز به اندازه کافی بالا بیاد فشار لازم عملا توسط کپسول تامین میشه.
    فشار وقتی که به اندازه کافی زیاد بود مقداری اش رو میشه مجدد به کپسول تزریق کرد. و نکه داشت برای وقت مشکل.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا