ولوو

تلاش ولوو برای حفظ روند رو به رشد در بازار خودرو

وقتی فورد در سال ۲۰۱۰، ولوو را به جیلیِ چینی فروخت، هیچ‌کس نمی‌توانست آینده این خودروساز سوئدی را پیش‌بینی کند. جیلی مایل بود تا سرمایه هنگفتی را صرف بازطراحی کامل پلتفرم و پیشرانه وسایل نقلیه کند و تجهیزات فورد را که در دهه قبل مورد استفاده قرار می‌گرفتند، تغییر دهد. امّا ولوو همانند هر برند پرسابقه دیگری، حامیان ثروتمندی داشت که آن را حمایت کنند.


شرایط کاملاً شبیه به زمانی بود که آخرین بار «ولوو» دست به دست می‌شد؛ یعنی سال ۱۹۹۹ و هنگامی که فورد برای تکمیل گروه «پرمیوم اتوموتیو»، ولوو را خرید. گروه پرمیوم اتوموتیو شامل برندهایی چون جگوار، لندروور، آستون‌مارتین، لینکولن و مرکوری می‌شد. آینده‌ای روشن برای ولوو تحت سایه فورد، تصوّر می‌شد، امّا با افت فروش اتومبیل و مشکلات اقتصاد جهانی در طول سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، این افق آینده، رو به تیرگی گرایید. در حالی که فروش ولوو در دوره مالکیت فورد، به نزدیکی‌های ۱۴۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۴ رسیده بود، این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۵۴ هزار دستگاه کاهش یافت.


امّا شرایط کنونی ولوو، امیدوار کننده است. تکنولوژی‌های و محصولات جدید به کمک این برند آمده‌اند و موتورهای قدیمیِ چهار، پنج و شش سیلندر با خانواده جدید از موتورهای با راندمان بالای Drive-E چهار سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر جایگزین شده‌اند. برخی از این موتورها با سوپرشارژر همراه شده‌اند و برخی نیز در مدل‌های هیبریدی با موتورهای الکتریکی همکاری می‌کنند. در نتیجه، با از راه رسیدن شاسی‌بلند سه ردیفه XC90 مدل ۲۰۱۶، چندین جایزه و از جمله «بهترین وسیله نقلیه کاربردی / تراک امریکای شمالی» نصیب آن شده است.


محصولات جدید ولوو، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد و بررسی‌های مفصلی در مورد آنها نوشته شد. متعاقباً این کمپانی توانست در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار از مرز فروش ۵۰۰ هزار دستگاه عبور کند. ولوو در این سال به اندازه ۲۴ درصد در بازار ایالات متحده، ۱۰ درصد در اروپا و ۱۱.۵ درصد در بازار چین رشد داشت. سال ۲۰۱۶ نیز تعداد بیش از ۵۳۴ هزار دستگاه از محصولات ولوو به فروش رسید. البته شاخه ایالات متحده این کمپانی، رقم ۸۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه را به ثبت رساند که از بسیاری از رقبای کلیدی در این زمینه پایین‌تر است و هنوز هم با رکوردی که قبلاً تحت مالکیت «فورد» داشته، فاصله دارد. امّا در سال جاری میلادی، ولوو شروع آهسته‌ای را تجربه کرده و تعداد خودروهای XC90 که تا ماه آوریل به مشتریان تحویل داده شده‌اند، به میزان ۳۶.۳ درصد افت داشته است. ضمن اینکه سدان زیبای S90 نیز فروش چندان خوبی ثبت نکرده است. با وجود رشد ۱۵.۴ درصدی در ماه آوریل، فروش کلی کمپانی در بازار امریکا تا این مقطع از سال جاری میلادی، ۸.۶ درصد افت نشان می‌دهد.


امّا آیا به همین راحتی، تمام دستاوردهایی که در سال‌های گذشته حاصل شده‌اند، از دست می‌روند؟ یا اینکه «ولوو» بالاخره می‌تواند یک رقابت واقعی با  برندهای لوکس آلمانی، ژاپنی و امریکایی داشته باشد؟ لکس کرسماکرز (Lex Kerssemakers)، مدیرعامل ولوو در امریکای شمالی می‌گوید:

فکر می‌کنم که ما با XC90 گام بلندی برداشته‌ایم که نشان می‌دهد که می‌تواند در رقابت پرمیوم حضور داشته باشیم. XC60 نیز شرایط دقیقاً مشابهی دارد. فلسفه ما در سال‌های گذشته این بوده است که بتوانیم با این رقبا همراه شویم و وسایل نقلیه‌ای که اخیراً معرفی کرده‌ایم، از نظر ویژگی‌ها لوکس، چیزی از آنها کم ندارند. ولی اینکه چقدر از منظر «شناخت مشتریان» به این موضوع نزدیک هستیم، موضوعی است که می‌دانیم که به زمان نیاز دارد.


منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ایرانی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    ولوو باید در کنار این روند رو به رشد در فکر حرکتهای جدی برای جلب اعتماد بیشتر در آمریکای شمالی باشه …

    برای ساخت خودروهای سوپر لوکس و فول سایز خیزهای بزرگی بگیرد و یک نگاه حیثیتی داشته باشه ..هر چند برندهای مختلف در زمینه ساخت خودروهای سوپرلوکس سود چندانی نبینند و حتی شاید ضرر هم بکنن… ولی از نظر پرستیژ برای اونا سود آور خواهد بود که مثلا کسی که بنز e کلاس سوار میشه میدونه که بنز یعنی برندی که توان تولید مایباخ را هم داره و این کلاس هم ازون رگ و ریشه است… این شاید پشت گرمی خوبی برای مشتری میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. الهی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    در هر صورت ولوو از خیلی از ماشینای آمریکایی با کیفیت تره و باید منتظر نتایج بعد از فروش ولووهای سری جدید بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ارمان

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    ولوو و مزدا تو چند سال اخیر نشون دادن که تحول زبان طراحی و به روز رسانی های متفکرانه و برطرف کردن نیاز قدرت و مصرف خوب میتونه یه کمپانی رو مجددا به اوج برسونه اتفاقی که امید وارم واسه میتسوبیشی هم بیوفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امير علي

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (399 ديدگاه)

    یکم رو پشت ماشیناش کار کنه عالیه عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا