چشم اندازهفته نامه

آمار فروش برندهای لوکس در بازار ایالات‌متحده در سال 2020

سال ۲۰۲۰ سالی بود که اکثر خودروسازان از پایان یافتن آن خوشحال هستند زیرا به دلیل شیوع جهانی بیماری کرونا، تقریباً همهٔ خودروسازان با کاهش فروش مواجه شدند و این موضوع در بخش برندهای لوکس بیشتر نمود کرده است. بااین‌حال در این سال رقابت برای کسب تاج پادشاهی پرفروش‌ترین برند لوکس در بازار ایالات‌متحده همچنان بین سه شرکت مرسدس بنز، لکسس و ب‌ام‌و ادامه داشته و بین آن‌ها اختلاف فروشی در حد تنها چند هزار دستگاه وجود دارد.

۱-ب‌ام‌و

فروش: ۲۷۸,۷۳۲ دستگاه

کاهش: ۱۷.۵ درصد

ب‌ام‌و علیرغم تجربهٔ کاهش ۱۷.۵ درصدی، با فروش ۲۷۸ هزار دستگاه بار دیگر عنوان پرفروش‌ترین برند لوکس بازار آمریکا را از آن خود کرده است. این در حالی است که این شرکت به دلیل بیشتر اعلام کردن آمار فروش خود بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ۱۸ میلیون دلار جریمه شد. پرفروش‌ترین محصول ب‌ام‌و در آمریکا طی سال ۲۰۲۰ مدل X3 با فروش نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه بوده است.

۲-لکسس

فروش: ۲۷۵,۰۴۱ دستگاه

کاهش: ۷.۷ درصد

لکسس با فروش ۲۷۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰، با اختلاف بسیار جزئی فقط ۱۲۵ دستگاه، به‌سختی از مرسدس عبور کرده و خود را به جایگاه دوم رسانده است. برند لوکس تویوتا همچنین سال بهتری را نسبت به دو رقیب آلمانی تجربه کرده زیرا فروش آن فقط ۷.۷ درصد کاهش داشته است که این بیشتر به خاطر اُفت فروش مدل‌های ES و RX بوده است. بااین‌حال، RX با ۱۰۱ هزار دستگاه، همچنان پرفروش‌ترین محصول لکسس در آمریکا محسوب می‌شود.

۳-مرسدس بنز

فروش: ۲۷۴,۹۱۶ دستگاه

کاهش: ۱۳.۰ درصد

مرسدس بنز که دو سال پیش پرفروش‌ترین برند لوکس بازار آمریکا بود، سال گذشته با کاهش فروش ۱۳ درصدی به رتبهٔ سوم سقوط کرده است. البته فروش ۲۷۴,۹۱۶ دستگاهی این شرکت بدون احتساب ون اسپرینتر است زیرا این مدل به‌عنوان خودروی تجاری و کاری شناخته می‌شود. با احتساب فروش ۲۷ هزار دستگاهی اسپرینتر، مجموع فروش این شرکت به نزدیک ۳۰۲ هزار دستگاه می‌رسد. در سال ۲۰۲۰ فروش سدان‌های مرسدس کاهش چشمگیری داشته به‌گونه‌ای که فروش C کلاس ۴۶.۵ درصد و فروش مدل‌های E کلاس، CLS و S کلاس ۳۰ درصد کمتر شده است. از سوی دیگر، کراس‌اوور GLC با ۵۲,۶۲۶ دستگاه، پرفروش‌ترین محصول این برند لوکس آلمانی در آمریکا بوده است.

۴-تسلا

فروش: ۲۳۵,۰۰۰ دستگاه

افزایش: ۲۲.۲ درصد

درحالی‌که در سال ۲۰۲۰ تقریباً همهٔ خودروسازان کاهش فروش قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند، فروش تسلا با افزایش چشمگیر ۲۲ درصدی، بیش از دو برابر رشد داشته و حالا برای اولین بار خود را به رتبهٔ چهارمین برند لوکس پرفروش آمریکا رسانده است. مثل سه سال گذشته، بخش عمده‌ای از فروش ۲۳۵ هزار دستگاهی تسلا متعلق به مدل ۳ است که در سال ۲۰۲۰ در آمریکا ۱۶۷ هزار دستگاه فروش داشته است.

۵-آئودی

فروش: ۱۸۶,۶۲۰ دستگاه

کاهش: ۱۷.۰ درصد

در سال ۲۰۲۰ فروش آئودی با ۱۷ درصد کاهش به ۱۸۶ هزار دستگاه رسیده است. بازندگان بزرگ این شرکت سدان‌های A4، A6 و A7 بوده‌اند که فروش همهٔ آن‌ها بین ۳۰ تا بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، فروش کراس‌اوور Q3 با افزایشی ۸۴ درصدی سر به فلک کشیده است. پرفروش‌ترین مدل این شرکت در آمریکا کراس‌اوور Q5 با فروش ۵۰ هزار دستگاه و کم‌فروش‌ترین، سدان فول سایز A8 با تنها ۲,۳۷۵ دستگاه بوده است.

۶-آکورا

فروش: ۱۳۶,۹۸۳ دستگاه

کاهش: ۱۳.۵ درصد

آکورا با فروشی نزدیک به ۱۳۷ هزار دستگاه، در جایگاه ششم قرار گرفته است. این کاهشی ۱۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد که می‌تواند به خاطر کاهش تقاضا برای مدل‌های قدیمی TLX و MDX باشد. البته نسل جدید هردوی این مدل‌ها امسال راهی بازار می‌شود. پرفروش‌ترین محصول آکورا در بازار آمریکا هم طبق معمول کراس‌اوور کامپکت RDX با فروش ۵۲,۷۸۵ دستگاه بوده است.

۷-کادیلاک

فروش: ۱۲۹,۴۹۵ دستگاه

کاهش: ۱۷.۱ درصد

در سال ۲۰۲۰ فروش کادیلاک با ۱۷ درصد کاهش به ۱۲۹,۴۹۵ دستگاه رسیده و با اختلافی در حدود ۷ هزار دستگاه نسبت به آکورا، در جایگاه هفتم قرار گرفته است. طبق رویهٔ بازار، پرفروش‌ترین محصولات کادیلاک هم شاسی‌بلندها بوده‌اند به‌گونه‌ای که مدل XT5 با ۳۵ هزار دستگاه در جایگاه نخست و اسکالید علیرغم قیمت بالا، با فروش ۲۴ هزار دستگاه در رتبهٔ دوم قرار گرفته‌ است. البته سدان CT5 هم با فروش ۱۴,۷۱۱ دستگاهی، اوضاع نسبتاً خوبی داشته است.

۸-ولوو

فروش: ۱۱۰,۱۲۹ دستگاه

افزایش: ۱.۸ درصد

بعد از تسلا، یکی دیگر از معدود برندهای لوکسی که سال ۲۰۲۰ در آمریکا افزایش فروش داشته‌اند، ولوو است. فروش این برند لوکس سوئدی با ۱.۸ درصد افزایش به ۱۱۰ هزار دستگاه رسیده است. پرفروش‌ترین مدل این شرکت در آمریکا کراس‌اوور XC90 با فروش ۳۴ هزار دستگاه بوده و مدل کوچک‌تر XC60 هم با ۳۲ هزار دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفته است.

۹-لینکلن

فروش: ۱۰۵,۴۱۰ دستگاه

کاهش: ۶.۱ درصد

فروش لینکلن در سال ۲۰۲۰ در آمریکا ۶.۱ درصد کاهش یافته و به ۱۰۵,۴۱۰ دستگاه رسیده است. فروش این شرکت احتمالاً امسال هم کاهش خواهد یافت زیرا برند لوکس فورد به‌تازگی به تولید سدان‌های MKZ و کانتیننتال خاتمه داده است. این دو مدل در سال ۲۰۲۰ مجموعاً ۱۷,۷۸۰ دستگاه فروش داشتند. بااین‌حال کراس‌اوورهای لینکلن فروش خوبی دارند به‌گونه‌ای که مدل‌های کُرسیر با ۲۶ هزار دستگاه، اویاتور با ۲۳ هزار دستگاه و ناتیلوس با ۲۲ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند. مدل سالخوردهٔ MKT که همچنان تولید می‌شود هم سال گذشته تنها ۳۲۹ دستگاه فروش داشته است!

۱۰-لندروور

فروش: ۸۰,۰۳۴ دستگاه

کاهش: ۱۵.۵ درصد

فروش لندروور طی چند سال اخیر در آمریکا افزایش قابل‌توجهی داشته و سال گذشته حتی به نزدیک صد هزار دستگاه رسید اما بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ جلوی رشد این برند لوکس بریتانیایی را گرفت و فروش آن‌را با ۱۵ درصد کاهش به ۸۰ هزار دستگاه رساند.

۱۱-اینفینیتی

فروش: ۷۹,۵۰۲ دستگاه

کاهش: ۳۲.۵ درصد

بیشترین کاهش فروش در بین همهٔ برندهای لوکس حاضر در بازار ایالات‌متحده را اینفینیتی داشته که فروش آن با کاهش چشمگیر ۳۲ درصد به ۷۹ هزار دستگاه رسیده است. این کاهش بیشتر به خاطر مدل‌های Q50 و QX60 بوده که فروش آن‌ها به ترتیب ۳۶ و ۴۷ درصد کمتر شده است. بااین‌حال امسال با عرضهٔ کراس‌اوور جدید QX55 و همین‌طور نسل جدید QX60 احتمالاً اوضاع اینفینیتی بهتر خواهد شد.

۱۲-پورشه

فروش: ۵۷,۲۹۴ دستگاه

کاهش: ۷.۰ درصد

پورشه سال نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشته زیرا فروش آن در ایالات‌متحده تنها ۷ درصد کاهش یافته و به ۵۷ هزار دستگاه رسیده است. پرفروش‌ترین محصولات این شرکت مدل‌های کاین و ماکان بوده‌اند که مجموعاً ۳۶ هزار دستگاه فروش داشته‌اند. پس از این کراس‌اوورها هم ۹۱۱ و تایکان بیشترین فروش را داشته‌اند. فروش سدان الکتریکی پورشه در سال ۲۰۲۰ در آمریکا ۴۴۰۰ دستگاه بوده است.

۱۳-جگوار

فروش: ۲۱,۷۸۶ دستگاه

کاهش: ۲۹.۸ درصد

برعکس پورشه، اوضاع جگوار در سال ۲۰۲۰ هرگز خوب نبوده زیرا بیشترین کاهش فروش در بین برندهای لوکس بازار آمریکا بعد از اینفینیتی متعلق به این برند بریتانیایی است. در این سال فروش سدان‌های جگوار در آمریکا بشدت کاهش یافته است به‌گونه‌ای که مدل XE فقط ۱۲۸۶ دستگاه و XF تنها ۵۴۹ دستگاه فروش داشته‌اند. کراس‌اوور F-Pace با نزدیک ۸ هزار دستگاه نیز پرفروش‌ترین محصول جگوار در آمریکا بوده است.

۱۴-آلفارومئو

فروش: ۱۸,۵۸۵ دستگاه

افزایش: ۱.۶ درصد

آلفارومئو با سبد محصولات محدودی که فقط از سه مدل جولیا، استلویو و ۴C تشکیل شده، فروش بسیاری پایینی در آمریکا دارد اما بااین‌وجود در سال ۲۰۲۰ همین فروش اندک حفظ شده و حتی افزایش جزئی ۱.۶ درصدی را تجربه کرده است. بخش عمدهٔ فروش ۱۸ هزار دستگاهی آلفارومئو در آمریکا را کراس‌اوور استلویو با فروش ۱۰ هزار دستگاه تشکیل داده است.

۱۵-جنسیس

فروش: ۱۶,۳۸۴ دستگاه

کاهش: ۲۲.۸ درصد

برند نوپای جنسیس بیشترین فروش خود در آمریکا را در سال ۲۰۱۹ با ۲۱ هزار دستگاه تجربه کرد اما این رقم در سال گذشته با کاهش قابل‌توجه ۲۳ درصدی به ۱۶ هزار دستگاه رسیده تا جنسیس دوباره قعرنشین شود. البته دلیل اصلی فروش پایین برند لوکس جنسیس نداشتن کراس‌اوور در سبد محصولات خود بوده و امسال با عرضهٔ مدل‌های GV70 و GV80 به‌احتمال‌زیاد فروش آن افزایش خواهد داشت.

آمار فروش برندهای لوکس در بازار ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰

برند

فروش

تغییر

۱ ب‌ام‌و ۲۷۸,۷۳۲ دستگاه -۱۷.۵ درصد
۲ لکسس ۲۷۵,۰۴۱ دستگاه -۷.۷ درصد
۳ مرسدس بنز ۲۷۴,۹۱۶ دستگاه -۱۳.۰ درصد
۴ تسلا ۲۳۵,۰۰۰ دستگاه +۲۲.۲ درصد
۵ آئودی ۱۸۶,۶۲۰ دستگاه -۱۷.۰ درصد
۶ آکورا ۱۳۶,۹۸۳ دستگاه -۱۳.۵ درصد
۷ کادیلاک ۱۲۹,۴۹۵ دستگاه -۱۷.۱ درصد
۸ ولوو ۱۱۰,۱۲۹ دستگاه +۱.۸ درصد
۹ لینکلن ۱۰۵,۴۱۰ دستگاه -۶.۱ درصد
۱۰ لندروور ۸۰,۰۳۴ دستگاه -۱۵.۵ درصد
۱۱ اینفینیتی ۷۹,۵۰۲ دستگاه -۳۲.۵ درصد
۱۲ پورشه ۵۷,۲۹۴ دستگاه -۷.۰ درصد
۱۳ جگوار ۲۱,۷۸۶ دستگاه -۲۹.۸ درصد
۱۴ آلفارومئو ۱۸,۵۸۵ دستگاه +۱.۶ درصد
۱۵ جنسیس ۱۶,۳۸۴ دستگاه -۲۲.۸ درصد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۱ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    رقابت نزدیکه.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  2. AMG///

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    آره فاصله لکسس با بنز شونه به شونه هست
    بی ام و هم فاصله زیادی با این دو نداره
    ولی دم بیمر گرم با وجود کاهش زیاد از همه جلو زد ????

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۵ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      فکر کنم آمار فروش جهانی بخش M و AMG و RS هم اومده باشه اگه پدال مطلبشو بزاره.
      من اینو از همه بیشتر دوست دارم. بخش پرفومنس ها

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. samurai

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (535 ديدگاه)

    من باشم یه لکسوس LS مشکی با یه مرسدس اس کلاس سفید میخرم هر روز با یکی میرم میچرخم
    جینیسیسیسیسیسیسیسیسیسیسیسی و نگا چسبیده کف امار زیر دست و پا داره له میشه بی هویت داغون :)))))

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. محمد رستمی نژاد

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (69 ديدگاه)

    چی بگم از کسی که خودش رو ماشین باز میدونه
    ولی از ضد ماشین بازی (تسلا)حمایت میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا