چشم اندازهفته نامه

معرفی 5 آپشنی که نباید پول اضافه برای آنها داد!

خریداران ایرانی، آپشن دوست هستند و نمونه آن را می‌توان در سفارش گرم‌کن صندلی و حتی فرمان گرم‌کن‌دار در این سرزمین اکثراً گرم دید. اما آیا آپشن‌های متنوعی که خودروسازان ارائه می‌کنند ارزش اضافه پرداخت را دارند؟ در این نوشتار شما را با ۵ آپشنی که از دیدگاه سایت Cars.co ارزش پرداخت پول اضافی را ندارند آشنا خواهیم کرد!


خرید خودروی جدید با صرف هزینه زیادی همراه است اما همه‌ی ما این را قبل از خرید می‌دانیم؛ و به خاطر اینکه بسیاری از مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند خودروی موردنظرشان باید خاص باشد خودروسازان و یا برخی نمایندگی‌ها طیف وسیع و متنوعی از آپشن‌ها را ارائه می‌کنند. خوشبختانه بسیاری از آپشن‌هایی که قبلاً عرضه می‌شدند هم‌اکنون به‌صورت استاندارد در خودروها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک و کیسه‌های هوا اشاره کرد.

اما هنوز هم برخی از آپشن ها وجود دارند که صادقانه باید گفت به‌دردنخور هستند. بله شما می‌خواهید خودرویی که می‌خرید یکتا باشد اما قطعاً بودن پول بیشتر در حسابتان اولویت بالاتری است نه؟ قطعاً برخی آپشن‌ها ارزش اضافه پرداخت دارند و برخی حتی می‌توانند جان شما را حفظ کنند اما هنوز هم مواردی هستند که نه تنها پولتان را حرام می‌کنند بلکه در زمان فروش خودرو هیچ ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنند.

این شما و این هم ۵ آپشن اضافه‌ای که واقعاً ارزش هزینه بیشتر ندارند.

  • ناوبری ماهواره‌ای


سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای در عصر پیش از ظهور گوشی‌های هوشمند یک ویژگی لوکس محسوب می‌شدند. این روزها سیستم‌های ناوبری یکپارچه به‌طور گسترده‌ای در دسترس بوده اما هنوز هم خرید آن‌ها هزینه‌بر است. برای مثال سیستم ناوبری MMI پلاس آئودی را در نظر بگیرید که در مدل A3 اسپورت بک با هزینه قابل‌توجهی ارائه می‌شود. این سیستم اطلاعات مسیر و ترافیک را به اطلاع راننده می‌رساند.

اگر خواهان ناوبری پایه باشید بازهم باید چند صددلاری بپردازید که برابر با اختلاف قیمت مدل موردنظر با یک تریم بالاتر می‌باشد. با وجود برنامه‌هایی همچون گوگل مپ و ویز، دلیل چندانی برای سفارش ناوبری ماهواره‌ای مخصوصاً در زمانی که تنها از برنامه ناوبری روی گوشی استفاده می‌کنید وجود ندارد. این برنامه‌ها حداقل استفاده از اینترنت را داشته و بسیار ارزان‌تر از سیستم‌های ناوبری خودرویی می‌باشند.

  • صندلی‌های تهویه دار با/بدون عملکرد ماساژ


صندلی‌های گرم شونده خوب هستند و همیشه در آب‌وهوای سرد به درد می‌خورند. این صندلی‌ها نسبتاً ارزان هم به شمار می‌آیند. اگر شما خواهان صندلی‌های گرم و سرد شونده باشید که معمولاً با تنظیمات برقی هم همراه هستند قیمت آپشن موردنظر بیش از سه برابر خواهد شد.

یک صندلی جلوی تهویه دار در مرسدس بنز E کلاس چند هزار دلار قیمت دارد که در زمان فروش خودرو اصلاً به چشم نخواهد آمد؛ و صندلی‌های ماساژوردار هم این‌گونه بوده و شما به ندرت نیازمند ماساژ خواهید بود… مهم نیست که این صندلی‌ها به چند روش بدن را ماساژ می‌دهند زیرا هرگز عملکرد مناسب ماساژ واقعی را نخواهند داشت.

  • سانروف و سقف پانوراما


اگر به دنبال این هستید که ب ام و X3 جدید خود را با سانروف پانورامیک برقی خریداری کنید پس انتظار چند هزار دلار قیمت بیشتر را داشته باشید. این بهایی گزاف برای داشتن شیشه‌ای بالای سر است که اجازه می‌دهد نور آفتاب به سرتان بتابد و کابین خودرو را در تابستان به یک گلخانه تبدیل نماید. روزهایی که اجازه داشتید سرتان را از سانروف بیرون بیاورید و بیرون آن داد بزنید گذشته‌اند بنابراین آیا واقعاً نیازی به این آپشن وجود دارد؟ اگر به دنبال این هستید که احساس حضور در یک خودروی روباز را شبیه‌سازی کنید شاید بهتر باشد به دنبال خرید یک خودروی روباز باشید!

  • مه شکن‌ها


خودروسازان بیشتری می‌خواهند مه شکن‌های جلو را حذف کنند و این امر ثابت می‌کند که سفارش مه شکن‌های جلو واقعاً هدر دادن پول است. نیویورک‌تایمز گزارش داده مه شکن‌ها سال پیش توسط خودروسازان حذف شده‌اند زیرا به لطف چراغ‌های جلوی تکنولوژیک امروزی دیگر نیازی به آن‌ها وجود ندارد. دیگر سؤالی که در زمان سفارش این آپشن باید از خود بپرسید این است که واقعاً چه مقدار از مه شکن استفاده می‌کنید؟ اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که واقعاً مه وجود ندارد بنابراین سفارش آن در خودرو حرام کردن پول است.

همچنین بسیاری از مه شکن‌ها بیشتر شبیه نور جانبی عمل کرده و کارایی واقعی چندانی ندارند. مه شکن‌ها تنها محدوده کمی از جلوی خودرو را روشن می‌کنند بنابراین می‌توانید بدون آن‌هم به رانندگی خود بپردازید.

  • رینگ‌های بزرگ


این مورد به نوع خودرویی که می‌خرید بستگی دارد اما اکثر اوقات رینگ‌های بزرگ‌تر کاملاً باعث هدر رفت بودجه شما می‌شوند. اگر خواهان یک ب ام و x3 با رینگ‌های ۲۱ اینچی هستید باید بازهم چند هزار دلاری را کنار بگذارید. همه‌ی این پول در واقع صرف کمی زیباسازی ظاهر خودرو می‌شود. شاید احساس کنید همین دلیل برای سفارش یاد شده کافی است اما تا زمانی که لاستیک‌ها را تعویض نمایید صبر کنید… قیمت لاستیک بسته به سایز رینگ افزایش می‌یابد بنابراین شاید در هنگام تعویض لاستیک آرزو کنید کاش همان رینگ‌های ۱۶ اینچی عادی را نگه می‌داشتید. تا زمانی که هدف شما از سفارش رینگ‌های بزرگ‌تر بهبود هندلینگ و پایداری خودرو در پیست و امثال آن نباشید باید بدانید که صرف هزینه برای آن‌ها دلیلی ندارد. جدای از همه‌ی این‌ها یک قانون کلی وجود دارد: هرچه دیواره لاستیک کوتاه‌تر باشد سواری خودرو سفت‌تر خواهد بود.

تنها برخی آپشن های معدود وجود دارند که می‌توان پول خود را برای آن‌ها صرف کرد. این موضوع را حتماً باید پیش از سفارش آپشن ها در نظر داشت. خرید خود را نه با قلب بلکه با عقل انجام دهید و در زمان نگاه به لیست آپشن ها از خود بپرسید که آیا واقعاً به آن‌ها نیاز دارید یا خیر. به این ترتیب شما می‌توانید پول زیادی را صرفه‌جویی کنید و در زمان فروش خودروی خود احتمال حمله قلبی را کاهش دهید!

  • مورد قابل ذکر داخلی

یکی از به درد نخورترین آپشن هایی که صنعت خودرو به خود دیده زه جانبی پراید است که البته نیازی نیست شما آن را سفارش دهید! خود خودروساز گرامی پول زه را از شما گرفته و به دلایل کاملا عملی و مهندسی (!) زه را از روی درهای پراید حذف کرده تا به این ترتیب ظاهر نوینی برای پراید سی و چند میلیون تومانی شما ایجاد شود! از این همه خلاقیت لذت ببر خریدار گرامی…!

منبع: cars

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. شايان

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      مورد دیگر در مورد خودروسازان داخلی، سیستم دخش خودرو هست که آپشن حساب میشه
      پراید نو میخرید اما وسط داشبوردش خالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      من عاشق رینگ های بزرگ با لاستیک پهن هستم.اگه تو کشور اروپای بودم حتما این مورد رو سفارش میدادم.حیف که ایران هستم که ثبت نام خودرو نیست چه برسه سفارش اپشینال

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    سقف پاناروما فوق العاده س / مه شکن اگر سالی یک بار هم استفاده شه ارزش داره / رینگ بزرگ رو با چه مترومقیاسی از سایز 21 رفت رو 16؟ امکان نداره ماشینی با رینگ 16 رو 21 بندازی زیرش مگر بخوای درشکه سواری کنی ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      رینگ استاندارد ب ام و ایکس ۳ قطرش ۱۸ اینچ هست، حتی سری ۳ تو ارزونترین مدل رینگ استاندارد ۱۷ اینچی داره. فقط سری ۱ تو مدل پایه با رینگ ۱۶ اینچی به فروش میرسه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. ali206rc

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا مقاله کاملا غیر علمی هست از نظر من هم اعتبار چندانی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ehsan

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این گرمکن صندلی و فرمان تو کشورایی مثل سوئیس واقعا ضروریه ولی تو ایران؟ تو ایران بنده وقتی بودم کولر میزدم
    ولی اینجا اگه این گرمکن صندلی و فرمان نباشه باید دستکش و کاپشن پوشید و نشست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    با نظر این مجله محترم کاملا موافقم
    چنتا اپشن دیگه هم هست که من به شخصه به نوشته معتقدم باید اضافه بشه مثل رینگ زاپاس ، سپر، کلا رینگ چیه قالپاق بهتره خصوصا تو سراتو. شیشه برقی برای سرنشین عقب کلا ایربگ باید اپشن باشه و… از خودروسازان خواشهمندم نظر من رو هم لحاظ کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی آقا

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (572 ديدگاه)

    خوب بود بجز آخرش. حالا چون پراید تا حالا زه داشته، دیگه نباید حذفش کنن؟! آخه این چه منطقی هست؟ انتقاد بکنید اما نه آبکی. آخه فکرشو بکن یکی از مسئولان سایپا این انتقاد رو ببینه، اولین چیزی که به ذهنش میاد نه ارتقای کیفیت پراید بلکه سطح پایین منتقدان سایپا هست…
    برا یاینکه دوباره توسط برخی از خوانندگان متهم به طرفداری از گاری سازان نشوم باید بگم:
    یادم هست تو دوران دبیرستان یه روز مدیر مدرسه اومد کلاس و گفت امروز قراره رئیس آموزش و پرورش منطقه از مدرسه بازدید کنه. بهمون گفت طبیعت بلند باشید اگر خواستید چیزی درخواست کنید مثلا نگویید چراغ مهتابی کلاس ما سوخته، بلکه دنبال تجهیز زمین ورزشی مدرسه باشید یا مثلا تجهیز آزمایشگاه یا…
    در انتقاد دقت کنید، طبیعت بلند باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام
      البته اونی که فرمودین طبع بلند هستش.
      ضمن اینکه پاراگراف آخر هم به خودروساز انتقاد داشت هم به خریدارانی که چشم و گوش بسته پول بی زبونو میدن به خودرو و هیچ گونه بازخواستی هم انجام نمیدن. البته بازخواستی هم انجام بشه نتیجه ای نخواهد داشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی آقا

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (572 ديدگاه)

        از تصحیح شما متشکرم.
        در مورد بازخواست، 2تا نکته رو توجه داشته باشید، 1- خیلی از خریداران مجبورند پول بی زبون رو بدن پس گناهی ندارن (اتفاقا اینا یعنی عدم رقابت و تنوع چیزاییه که باید انتقاد بشه).
        2- خیلی از ماها فقط اینجا انتقاد میکنیم ولی هیچوقت از خود خودروساز پیگیر رفع مشکل نشدیم.
        شاید باورش سخت باشه اما من هربار به امور مشتریان سایپا ایمیل زدم و شکایت کردم جواب گرفتم. نمیگم مشکلم رو حل کردن اما حداقل مشکل رو بررسی و بعد از یکی دو روز باهام تماس گرفتن و ازم خواستن بدون نوبتگیری به تعمیرگاه مرکزی برم.
        همین هفته پیش بابت موتورم به شرکت ایران دوچرخ ایمیل زدم و در کمال ناباوری بعد از چند روز باهام تماس گرفتن و پیگیر ماجرا شدن.
        چنتنا از دوستان منتقد خواننده این وبسایت تلاش کردن نظرشون رو به خودروسازا بگن؟ یا ایرادات ماشینشون رو گزارش بدن؟
        میخوام بگم اینکه بشینیم و همش انتقاد کنیم و دست روی دست بذاریم هم خوب نیست و فقط انرژی منفی ساطع کردنه. باید مطالبه گر بود و از مسیر درستش مطالبه گری کرد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Roham

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (731 ديدگاه)

          علی آقا عزیز
          من تا همین چند ماه پیش مسئول ماشین آلات یه شرکت خارجی خصوصی در ایران بودم
          این شرکت خودرو هایی از قبیل ۴۰۵ ، پارس tu5 ، پارس تندر اتوماتیک ،رنو داستر ، سوزوکی گرند ویتارا ، هیوندای توسان ۲۰۱۷ و کیا بورگو (موهاوی) ۸ سیلندر داشت ، و همون طور که عرض کردم بنده مسئول ماشین آلات اون شرکت بودم و یکی از کارهام سرویس و نگهداری این خودرو ها بود ، از اونجا که اون شرکت تمام کارهاش رو مکتوب انجام می داد و از قوانینش اجرای این معقوله توسط تمامی پرسنل هم بود.
          این پیش درآمد رو عرض کردم که بگم تمام ایمیل هایی که دادم رو دارم و قابل ارائه است.
          قابل توجه شما و بقیه دوستان اینکه در طی ۱۸ ماه کار ۱۷۳۶ ایمیل به ایران خودرو به خاطر نواقص خودرو های مختلف به ایران خودرو دادم ( پایان کار تمام آمار و اطلاعات کاری رو باید به مدیرم ارائه می دادم و به همین خاطر اینقدر دقیق خدمتتون عرض می کنم) که ۱۰۹ بار پاسخ دادند و در هیچ موردی پاسخ گره گشا نبود و عملا هیچ ربطی به موضوع پرسش نداشت.
          شرکت های دیگه هم خیلی متفاوت نبودند.
          از اطلس خودرو گرفته برای سرویس دوره ای ماشین رو چیزی کمتر از ۶ ساعت نگه می داشت ! تا آسان موتور که بعد از حدود دو سال هنوز هم پایه چراغ مه شکن عقب توسان ۲۰۱۷ رو نداشت – و یا شاید مشتری اونقدر براش مهم نبود که بخواد براش تهیه کنه – تا بقیه خودرو سازها-نمایندگی های واردکننده که بنده باهاشون سر و کار داشتم
          باز هم گوشزد می کنم ، اینایی که عرض کردم توی میل باکسم موجود و قابل اثبات برای هر خبرنگار ، دادگاه ، مدیر ، شما یا هر علاقه مند به این موضوع هست.
          این حکایت شما و خودرو سازها (جساراتا هدفم بی ادبی نیست) حکایت احمدی نژاد و بقال سر کوچشونه ؛ شما رو قضاوت نمی کنم ولی به پست من نخورده تا به حال!!!
          با احترام

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. sina.d

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (69 ديدگاه)

      برادر من اگه میخوای ژست آدمایی رو بگیری که همیشه دیدگاه متفاوتی دارن باید بگم کاملا داری اشتباه میزنی داداش
      مشکل همیشه مشکله و باید بیان بشه و نقد بشه نه این که چون به نسبت بقیه مشکلات کوچکتره بیخیالش شد.وضعیت ما دقیقا مثل اون مثال قورباغه ای هست که گذاشتنش توی ظرف اب و زیرشو روشن کردن چون اب ذره ذره گرم شد هیچوقت قورباغه متوجه اوضاع نشد و زمانی متوجه شد که کار از کار گذشته.۴۰ سال تو رویا بودن ملت ما و حالا متوجه گرمای اون شعله ای میشن که بی توجه بودن بهش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی آقا

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (572 ديدگاه)

        داشی، یعنی اگه فردا سایپا زه بدنه رو دوباره رو پراید مونتاژ کنه شما راضی میشی؟!!!
        اون چیزی که شما میگی برای یه موقعیت دیگس نه اینجا.
        من دارم میگم خودروسازی ما اونقدر مشکلات بزرگتر داره و اونقدر نقد محکم و دندون شکن میشه ازش کرد که زه پراید نه تنها توش گمه بلکه آدرس غلط دادنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. Jetta 2019

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (59 ديدگاه)

    نظر من درباره 5 آپشنی که مهمه:
    تهویه اتوماتیک
    اپل کار و اندروید اتو
    ترمز اتوماتیک و کروزکنترل فعال
    صفحه ی نمایش بزرگ
    صندلی چرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Bideski

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    قربونتون برم با اون بند آخر واقعا خاک نو سر خودرو سازای ما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. emad1990

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    بنظر من همشون به درد بخور هستن منتها نه در ان واحد
    مثلا ماشین های سفارشی ایران خوب بود سردکن صندلی رو به طور استاندارد داشته باشه
    ضمنا بهتر بود یه مقاله در مورد پولی که شرکت های مطرح خودروسازی بابت اپشن هاشون از مشتری میسلفن نوشته بشه.نمیدونم شایدم نوشته شده؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علیرضا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (754 ديدگاه)

    آخه این حرف چقدر احمقانست اگر در محل زندگی شما مه نیست پس نیاز به مه شکن ندارید یعنی این بشر نشده یه بار با ماشینش مسافرت بره احتمالا تو شاخ آفریقا زندگی میکنه والا تو ایران که کشور گرم و خشکم هست زمستونا مه میشه بعدا آپشن تهویه مخصوصا برای صندلی چرمی در آب و هوای گرم خیلی هم ضروریه کلا نویسنده مقاله آدم عاقلی به نظر نمیرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امین

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دمتون گرم که حداقل شما مثل بقیه سایتها به پانوراما نمیگید پاناروما…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. HAMID.HEMI

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    همش آپشن های خوب و بعضا ضروری هستند
    مثل سردکن و گرمکن برای صندلی چرم

    آپشن های گران قیمت و در عین حال به درد نخوری وجود دارند که باید به آنها تو این مقاله اشاره می شد.
    مثل اتوپارک یا سقف جیر و ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. S

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وقتی شیشه برقی اپشن دیگه اینا …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیررضا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این مقاله خیلی بی ارزش و به درد نخور بود همه آپشن ها به درد بخور هستند چه گرم کن و سرد کن چه سانروف چه ناوبری و… همه آپشن ها خیلی خیلی به درد بخور هستند حتی اگر چراغ مه شکن هر 4 سال یکبار استفاده شود باز هم با ارزش است

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا