چشم اندازهفته نامه

ارزان‌ترین خودروهای تمام الکتریکی سال 2019

برچسب قیمت یک خودروی الکتریکی، فقط یکی از عناصر هزینه‌های مالکیت بلندمدت این خودروها محسوب می‌شود. در حالی که اگر شما به دنبال یک خودروی معمولی با پیشرانه الکتریکی باشید قاعدتاً در نگاه نخست به قیمت‌هایی بالاتر از همتایان با پیشرانه درون‌سوز برخورد می‌کنید اما در نظر گرفتن هزینه کل مالکیت در دوره‌ای طولانی می‌تواند روی دیگر سکه را به شما نشان دهد.


بر اساس داده‌های ۵ ساله هزینه مالکیت و نگهداری خودروها که توسط Kelley Blue Book و Edmunds.com گردآوری و ارزشیابی شده می‌توان چشم‌انداز بهتری نسبت به این موضوع داشت. بزرگ‌ترین هزینه مالکیت هر خودرو که اغلب نادیده گرفته می‌شود، هزینه‌های استهلاک است. این موضوع در مورد خودروهای الکتریکی تبدیل به مزیتی بزرگ می‌شود.

2014-bmw-i3-charging-station
بعلاوه اعتبارهای تشویقی نظیر اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری فدرال آمریکا نیز باعث به‌صرفه‌تر شدن مالکیت یک خودروی برقی می‌شوند. بنابراین اکنون در حال رفتن به جایگاهی هستیم که مدل‌های جدید خودروهای الکتریکی ارزش‌های بیشتری داشته و جذاب‌تر باشند.
خودروهای الکتریکی از نظیر هزینه‌های نگهداری هم بسیار ارزان‌ترند. این خودروها تقریباً نیازی به تغییرات سیالات روانکار ندارند و به علت استفاده بسیار کمتر از قطعات متحرک، نیاز به جایگزینی قطعات بر اثر خرابی و استهلاک نیز در آن‌ها بسیار پایین است. در این خودروها همچنین خبری از سوپاپ‌ها و شمع و کلاچ و شیلنگ‌های متعدد و مبدل کاتالیستی و اگزوز و سیستم‌های هیدرولیکی و از این قبیل نیست.


ضمانت حداقل ۸ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری باتری‌ها نیز باعث اطمینان خاطر بیشتری می‌شود. هزینه معادل شارژ نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به‌عنوان‌مثال طبق برآورد آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، مصرف معادل یا MPGe یک خودروی نیسان لیف تنها ۲.۱ لیتر و سالانه معادل ۵۰۰ دلار هزینه برق خواهد بود که ۵ هزار دلار کمتر از خودرویی درون‌سوز است که ۵ سال با متوسط سالانه ۲۴ هزار کیلومتر رانده شود.
از سوی دیگر حق بیمه خودروهای الکتریکی نسبتاً بالاتر از انواع دیگر خودروها می‌باشد که دلیل آن می‌تواند هزینه‌های بالاتر تعمیرات در صورت خرابی به علت ذات گران‌تر این خودروها باشد.


فهرستی که در ادامه خواهید دید شامل خودروهایی با کمترین هزینه مالکیت با احتساب اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری فدرال (به‌جز شورولت بولت که اعتبار آن به علت فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه به ۳۷۵۰ دلار کاهش یافته و از ماه اکتبر نیز این اعتبار تنها ۱۸۷۵ دلار خواهد شد) و قیمت خرده‌فروشی آن‌ها در ایالات‌متحده و پیش‌بینی هزینه مالکیت ۵ ساله بدون در نظر گرفتن آپشن‌ها، مالیات‌ها و هزینه‌های ثبت‌نام می‌باشد.


لازم به ذکر است داده‌های مالکیت ۵ ساله برای برخی از خودروهای تازه معرفی شده نظیر هوندا کلاریتی، هیوندای کُنای الکتریکی، کیا نیرو EV و تسلا مدل ۳ هنوز در دسترس نیست.

۶. شورولت بولت EV
هزینه مالکیت ۵ ساله: ۳۶۰۶۰ دلار

شورولت بولت علاوه بر حفظ بهتر ارزش در فروش دوباره نسبت به همه خودروهای الکتریکی در ۵ سال افت ارزش ۲۵۰۲۸ دلاری نسبت به قیمت اولیه ۳۷۴۹۵ دلاری داشته و ۱۱۰۳۲ دلار هم هزینه مختلف ازجمله تعمیرات، بیمه، شارژ، نگهداری و غیره دارد. بولت به‌طور متوسط با هر بار شارژ می‌تواند ۳۸۳ کیلومتر را طی کند.

۵. کیا سول EV
هزینه مالکیت ۵ ساله: ۳۶۵۶۱ دلار

این خودروی جعبه‌ای شکل بزرگ با قیمت ۳۴۹۴۵ دلاری پس از ۵ سال ۲۷۶۰۷ دلار از ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد و البته هزینه‌های عملیاتی آن رقم قابل قبول ۸۹۵۴ دلار خواهد بود. شعاع حرکتی متوسط این خودرو هم ۱۷۸ کیلومتر می‌باشد.

۴. فیات ۵۰۰e
هزینه مالکیت ۵ ساله: ۳۳۵۹۰ دلار

این کوچولوی بامزه ایتالیایی تنها در ایالت کالیفرنیای آمریکا در دسترس است. در حالی که قیمت آن ۳۴۷۰۵ دلار است افت قیمت آن در ۵ سال ۲۸۰۲۵ دلار بوده اما هزینه آن در این دوره تنها ۵۵۶۵ دلار می‌باشد. میزان شعاع حرکتی فیات ۵۰۰e هم تنها ۱۳۵ کیلومتر می‌باشد.

۳. هیوندای آیونیک EV
هزینه مالکیت ۵ ساله: ۳۲۷۴۰ دلار

هیوندای آیونیک الکتریکی قیمت پایه ۳۱۲۳۵ دلاری دارد و بعد از ۵ سال ارزش اولیه آن ۲۵۶۱۳ دلار افت خواهد کرد. هزینه‌های عملیاتی آیونیک هم در طول این مدت ۷۱۲۷ دلار خواهد بود. بُرد این مدل هم به‌طور متوسط ۲۰۰ کیلومتر می‌باشد.

۲. نیسان لیف
هزینه مالکیت ۵ ساله: ۳۱۰۸۷ دلار

دومین خودروی ارزان از نظر هزینه‌های مالکیت در سال ۲۰۱۹ خودروی معروف نیسان لیف است. در بسیاری از موارد نظیر سواری و کاربردی بودن این خودرو می‌تواند گزینه بهتری هم نسبت به رتبه شماره یک باشد. انتظار می‌رود این خودرو بعد از ۵ سال، ۲۲۴۰۷ دلار از قیمت پایه ۳۰۸۸۵ دلاری خود را در بازار فروش مجدد از دست بدهد. هزینه‌های عملیاتی ۵ ساله این خودرو هم ۸۶۸۰ دلار برآورد می‌شود. در حالی که به‌طور متوسط با هر بار شارژ کامل می‌توان ۲۴۱ کیلومتر مسافت را با لیف طی کرد. البته نسخه‌ای از لیف با شعاع حرکتی ۳۴۶ کیلومتر و قیمت پایه ۳۷۴۴۵ دلار نیز قابل انتخاب است.

۱. اسمارت EQ فورتو
هزینه مالکیت ۵ ساله: ۲۴۶۵۰ دلار

ارزان‌ترین خودروی الکتریکی برای خرید یا اجاره، خودروی کوچولوی اسمارت است. این خودرو تنها دو صندلی دارد و فضای بار اندکی نیز ارائه می‌دهد. در سوی دیگر این تنها خودروی ارزان قیمت الکتریکی است که می‌توان در فرم کانورتیبل خریداری نمود در حالی که قیمت اولیه آن ۲۴۶۵۰ دلار است با صرف هزینه عملیاتی ۱۲۴۹۰ دلار در نهایت می‌توانید آن را با افت ۱۵۵۸۷ دلاری به فروش برسانید. شعاع حرکتی متوسط این خودرو هم با هر بار شارژ ۹۳ کیلومتر خواهد بود.

منبع: myev

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. (JONATHAN (TESLA

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (302 ديدگاه)

    مصرف سوخت خودرو های برقی خیلی کمتر از درون سوز ها هستش
    برای مثال تسلا مدل اس
    مصرف معادل بنزینش برای هر 100 کیلو متر 2.5 لیتر هستش
    در حالی که پرفورمنس یه ماشین درون سوز با مصرف 10 لیتر رو میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (JONATHAN (TESLA

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (302 ديدگاه)

      یه چیزی که نظرم جلب کرد
      الان مردم سوئد یا کشور های مثل اون
      اینجوری حساب میکنن تسلا مدل 3 باقیمت 55 هزار دلار بخریم
      که هم قیمت سری 3 بی ام و هست و بعد با پول بنزینی که تو جیبمون میمونه
      میبینن ماشین خیلی ارزون براشون افتاده تازه افت ارزش بی ام و رو هم نداره
      بعد چند سال
      برای همین الان فروش مدل 3 در این کشور ها از سری 3 و رقبای دیگه بیشتر شئه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پویا

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (19 ديدگاه)

        حتی بی وای دی یا جیلی هم تا سال دیگه ماشین الکتریکی خوب میسازن .
        نمیدونم تسلا چی داره انقدر همه جو گیر شدن .
        بدانید و اگاه باشد که تسلا بیشتر به دلیل کم کاری رقبا معروف شده .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. فرامرز

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        یک اینکه ب ام و هم مزایای خودش رو داره. من فقط کیفیت ساخت رو مثال میزنم که واضح هست و اولین بار که تو تسلا بشینید متوجه میشید که قابل رقابت با ب ام و یا حتی فولکس هم نیست.
        دو اینکه تسلا واقعا افت قیمتش کمتره ولی علتش تسلا بودن نیست و فقط الکتریکی بودنه. یعنی معلوم نیست شما الان تسلا بخرید ۵ سال بعد که بازار الکتریکی ها داغ باشه بتونید با افت پایین بفروشید
        سه اینکه به قول دوستمون تسلا نون کم کاری بقیه رو میخوره. تسلا ۷ سال پیش مدل اس ۶۰ کیلووات ساعتی رو با قیمت ۶۰ هزار یورو روانه بازار کرد که تا سال قبل هنوز بی رقیب بود. الان هم کونا و نیرو به مشکل کمبود تو تامین باتری خوردن و معلوم نیست کی یه رقیب جدی برای تسلا به بازار میاد. اگه خیلی طول بکشه مطمئنا تسلا انقدر بزرگ میشه که بتونه با قیمت های خیلی منطقی تر ماشین به بازار بده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      مصرف سوخت وقتی مهمه که شما برای مسافت کمتر پول کمتر بدین. برای خودروهای الکتریکی نمیشه هزینه شارژ رو پیش بینی کرد چون خیلی تفاوت قیمت بین شرکت های مختلف و خودروهای مختلف برای شارژ هست. خیلی از فروشگاه ها و مراکز خرید هم تو هزینه پارکینگ شارژ رایگان رو برای خودروهای الکتریکی لحاظ کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهنام

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (43 ديدگاه)

    تسلا کو؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایرانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (17 ديدگاه)

      تسلا قیمت بالاتری داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ali a

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    اگه وضعیت مملکت اینقدر کشمشی نبود و مثل یه کشور متوسط بودیم . انتخابم 100% یه ماشین الکتریکی بود. حتی همین الان هم حاضرم دوبرابر ماشین خودم پول بدم یه ماشین الکتریکی ساده داشته باشم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    واقعا شورلت عالی عمل کرده انصافا هم قیافه خوبی داره هم برد عملیاتی زیادی داره هیوندایی هم هزینه های خیلی کمی داره نیسان هم که کاملا شناخته شدست هیچ چی در مورد این نمیشه گفت تفاوت ایران و حتی باقی کشورهای خاورمیانه با کشورهای شمال ما هنوز در فکر ماشین های بنزینی با حجم موتور بالا هستیم و اونا به فکر ماشین های برقی با برد بالا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا