چشم اندازهفته نامه

معرفی اس‌یووی‌هایی که کراس‌اوور شدند

در سال‌هایی نه‌چندان دور که مفهوم کراس‌اوور تا این حد گسترده نشده بود، خودروسازان اقدام به تولید اس‌یووی‌هایی واقعی با ساختار بدنه روی شاسی می‌کردند که بسیاری از آن‌ها بر پایهٔ شاسی تراک‌ها و پیکاپ‌ها ساخته شده بودند؛ اما طی سال‌های اخیر با افزایش شدید محبوبیت کراس‌اوورها، خودروسازان سراسر جهان بسیاری از اس‌یووی‌های بدنه روی شاسی خود را به کراس‌اوورهایی با ساختار یکپارچه تبدیل کردند که بر اساس پلت‌فرم خودروهای سواری ساخته شده‌اند. هرچند کراس‌اوورها عمدتاً خودروهای کم‌مصرف‌تر و سبک‌تری بوده و تجربهٔ رانندگی راحت‌تری را ارائه می‌کنند اما از توانایی‌های آفرود اس‌یووی‌ها بهره‌مند نیستند چراکه کراس‌اوورها در اصل سواری‌های قدبلندی هستند که بسیاری از آن‌ها حتی به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند و از سامانهٔ چهارچرخ محرک در آن‌ها خبری نیست؛ اما بااین‌حال این روزها رویه و تقاضای بازار، بسیاری از اس‌یووی‌های واقعی را به کراس‌اوورهای دیفرانسیل جلو تبدیل کرده است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به معرفی اس‌یووی‌های بپردازیم که به کراس‌اوور تبدیل شده‌اند.

شورلت بلیزر

شورلت در سال ۱۹۶۹ مدل بلیزر K5 را معرفی کرد که کوچک‌ترین خودروی ساخته شده بر اساس شاسی تراک‌های سری CK محسوب می‌شد. بلیزر یک اس‌یووی آفرود سرسخت بود که برای رقابت با فورد برانکو که سه سال قبل به بازار آمده بود در نظر گرفته شده بود؛ اما در سال ۱۹۹۴ بلیزر K5 از سبد محصولات شورلت کنار رفته و مدل تاهو جایگزین آن شد. البته نام بلیزر همچنان تا سال ۲۰۰۹ در قالب مدل‌های S10 بلیزر و تریل‌بلیزر در سبد محصولات شورلت وجود داشت اما بلیزر اصلی همان مدل K5 بود که در سال ۱۹۹۴ از خط تولید کنار گذاشته شد. حال اما شورلت از نام بلیزر برای یک کراس‌اوور جدید استفاده کرده است. البته شباهت میان بلیزر K5 و بلیزر ۲۰۱۹ صرفاً در نام آن‌ها خلاصه می‌شود زیرا بلیزر جدید یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است که بر اساس پلت‌فرم C1XX جنرال موتورز مشترک با کادیلاک XT5 و جی‌ام‌سی آکادیا ساخته شده است.

فورد اکسپلورر

فورد در سال ۱۹۹۰ مدل اکسپلورر را به‌عنوان جایگزینی برای مدل برانکو II معرفی کرد. اکسپلورر که ساختاری بدنه روی شاسی داشت، در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد. هرچند این خودرو روی شاسی پیکاپ فورد رنجر ساخته شده بود و توانایی‌های آفرود بالایی داشت اما درعین‌حال برای استفاده‌های خانوادگی هم مناسب بود. در سال ۱۹۹۵ نیز نسل دوم اکسپلورر به بازار آمد که همچنان ریشه‌های آفرود خود را حفظ و پالایش و راحتی بیشتری را به آن اضافه کرده بود. اکسپلورر همچنان تا سال ۲۰۱۰ یعنی تا پایان تولید نسل چهارم ساختار بدنه روی شاسی مبتنی بر پیکاپ خود را حفظ کرد اما فورد نسل پنجم این ماشین را بر روی پلت‌فرم D4 خود مشترک با سدان تاروس و کراس‌اوور فلکس تولید کرد و بدین ترتیب اکسپلورر از یک اس‌یووی دیفرانسیل عقب به یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو تبدیل شد.

نیسان پث‌فایندر

در سال ۱۹۹۶ نیسان با مدل پث‌فایندر به بازار اس‌یووی‌ها وارد شد. این اس‌یووی که بر اساس پلت‌فرم پیکاپ D21 نیسان ساخته شده بود، با فورد برانکو، شورلت بلیزر و جیپ چروکی به رقابت پرداخت. پث‌فایندر اولیه یک آفرودر جان‌سخت بود که در ایالات‌متحده کسانی که خواهان یک آفرودر توانا از خودروسازان غیر داخلی بودند را به سمت خود جذب نمود؛ اما درحالی‌که نسل اول پث‌فایندر ساختاری بدنه روی شاسی داشت، در نسل دوم که در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد، از ساختار یکپارچه استفاده شده بود. سپس در سال ۲۰۰۵ در نسل سوم، پث‌فایندر بار دیگر به ساختار بدنه روی شاسی بازگشت که بر اساس شاسی پیکاپ ناوارا ساخته شده بود. اما در نسل کنونی یا چهارم پث‌فایندر، یک‌بار دیگر از ساختار یکپارچه استفاده شده است. این نسل روی پلت‌فرم یکسانی با مدل‌های مورانو و ماکسیما ساخته شده و رسماً یک کراس‌اوور فول سایز دیفرانسیل جلو محسوب می‌شود که از ریشه‌های آفرود خود بسیار فاصله گرفته است.

جیپ چروکی

بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ جیپ، مدل فول سایز واگنییر را در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌کرد اما این شرکت در سال ۱۹۷۴ نسخهٔ دودر واگنییر را بازطراحی کرده و آن‌را با نام چروکی معرفی نمود. چروکی یک اس‌یووی جان‌سخت با توانایی‌های آفرود بی‌نظیرِ مورد انتظار از یک جیپ بود که درعین‌حال ویژگی‌های اسپرتی داشت. نام چروکی تا به امروز از سبد محصولات جیپ کنار نرفته اما نسل‌های سوم و چهارم آن در ایالات‌متحده با نام لیبرتی عرضه شدند درحالی‌که در بازارهای خارج از آمریکا با همان نام چروکی ارائه می‌شدند. سپس در سال ۲۰۱۳ جیپ نسل کنونی یا پنجم چروکی را معرفی کرد که بر روی پلت‌فرم یکسانی با کرایسلر ۲۰۰ و مینی‌ون پاسیفیکا ساخته شده است؛ بنابراین چروکی هم نمونهٔ دیگری از یک محصول جدید است که تنها از نام اسلاف خود استفاده می‌کند و هیچ شباهتی به آن‌ها ندارد.

کیا اسپورتیج

تاریخچهٔ کیا اسپورتیج به سال ۱۹۹۳ یعنی زمان اتحاد کیا با فورد و مزدا بازمی‌گردد. در آن سال کیا برای ساخت یک اس‌یووی کامپکت از پلت‌فرم و بسیاری از قطعات فنی ون مزدا بونگو استفاده کرد. نسل اول اسپورتیج با پیشرانه‌های چهار سیلندر بنزینی و دیزل، گیربکس‌های دستی و اتوماتیک و سیستم‌های انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل به بازار عرضه شد؛ اما با معرفی نسل دوم اسپورتیج در سال ۲۰۰۵، دوران اس‌یووی بودن آن به پایان رسید چراکه در این نسل کیا برای ساخت اسپورتیج از پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی سدان هیوندای الانترا استفاده کرده بود. این رویه در نسل‌های بعدی هم ادامه یافت و بنابراین اسپورتیج که هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد به یک کراس‌اوور کامپکت تبدیل شد.

کیا سورنتو

دومین شاسی‌بلند کیا یعنی سورنتو هم کار خود را به‌عنوان یک اس‌یووی آغاز کرد. نسل اول این خودرو که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، یک اس‌یووی سنتی با ساختار بدنه روی شاسی مبتنی بر پیکاپ بود که با پیشرانه‌های مختلف چهار و شش سیلندر و به‌صورت دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل (سفارشی) به بازار عرضه شد؛ اما سورنتو هم در نسل دوم به یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو با ساختار یکپارچه تبدیل شد. این نسل که در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد، پلت‌فرم مشترکی یا هیوندای سانتافه و وراکروز داشت. سورنتو هم‌اکنون در نسل سوم قرار دارد که همچنان با ساختار یکپارچه ساخته شده و اساس سیستم انتقال قدرت آن از نوع دیفرانسیل جلو است.

لینکلن اویاتور

لینکلن در سال ۲۰۰۲ اس‌یووی متوسطی بنام اویاتور را معرفی کرد که بر اساس فورد اکسپلورر آن زمان ساخته شده بود و بنابراین ساختاری بدنه روی شاسی داشت؛ اما اویاتور تنها به مدت سه سال تولید شد و لینکلن در سال ۲۰۰۵ به علت فروش پایین به تولید آن خاتمه داد. سپس در سال ۲۰۰۷ لینکلن کراس‌اوور جدیدی را به‌عنوان جایگزینی برای اویاتور معرفی نمود که طبق شیوهٔ نام‌گذاری جدید این شرکت، MKX نام گرفته بود؛ اما درحالی‌که اویاتور یک اس‌یووی با ساختار بدنه روی شاسی بود، MKX روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی CD3 فورد ساخته شده بود که با فورد فیوژن، مرکوری میلان و لینکلن زفیر مشترک بود. البته لینکلن قصد دارد نام اویاتور را بار دیگر احیا کرده و به‌زودی نسل کاملاً جدید آن‌را معرفی کند. هرچند اویاتور جدید روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب جدیدی ساخته می‌شود اما به‌احتمال‌زیاد ساختاری یکپارچه خواهد داشت و به همین دلیل نمی‌توان آن‌را یک اس‌یووی دانست.

شورلت تریل‌بلیزر / شورلت تراورز

تریل‌بلیزر در ابتدا در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان یک نسخهٔ خاص برای اس‌یووی بلیزر ارائه شد اما در سال ۲۰۰۲ شورلت آن‌را به یک مدل مجزا و مستقل تبدیل کرد. هرچند بلیزر و تریل‌بلیزر روی پلت‌فرم‌های متفاوتی ساخته شده بودند، اما هردو ساختاری بدنه روی شاسی داشته و باهم همپوشانی داشتند. به همین دلیل تولید بلیزر در سال ۲۰۰۵ خاتمه یافت درحالی‌که تولید تریل‌بلیزر همچنان ادامه یافت تا اینکه سرانجام پس از هفت سال، شورلت در سال ۲۰۰۹ به تولید تریل‌بلیزر هم پایان داد. سپس سازندهٔ آمریکایی در همین سال مدل جدید تراورز را به‌عنوان جایگزین تریل‌بلیزر معرفی کرد؛ اما تراورز یک کراس‌اوور فول سایز با ساختار یکپارچه بود که هرچند امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود داشت اما هسته و ترکیب اصلی آن دیفرانسیل جلو بود؛ بنابراین اس‌یووی دیفرانسیل عقب تریل‌بلیزر هم به یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو تبدیل شد.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    جالب بود
    از همه عجیب تر برام این بود ک پلتفرم اسپورتیج و الانترا یکیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Ali.usa

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    شاید من اشتباه میکنم ولی تراورز همچنان SUV
    تنها ماشین این لیست که از نزدیک دیدم
    خدااااای برا خودش خیییلی قشنگ
    بزرگ. قدرتمند خیییلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    واقعا متاسفم برای “”بعضی”” از این شرکتها بخاطر این تغییرات بدردنخور.
    بخصوص برای بلیزر و جیپ.
    حالا اگه می خوان کراس اوور بسازن، مشکلی نیست، اما اینکه یه ماشین اصیل و با ابهت و پر طرفدار مثل بلیزر رو تغییر ماهیت بدن اصلا قابل هضم نیست.
    خب یه کراس اوور بزن با یه اسم دیگه و بفروش. چرا سلطانو زیر سوال بردین .
    با بقیشون مشکلی ندارم بخصوص برای کیا. اتفاقا اونا خیلی بهتر که کراس شدن. چون همون موقع هم خیلی آفرودی نبودن.
    اما جیپ و بلیزر واقعا حیف شدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۷ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      واقعا حق بلیزر این نبود
      واقعا برام غیر قابل فهمه
      بلیزر با همون ساختار اس‌یووی مقتدر شناخته میشد و میشه
      .
      و مسلما اگه همین روند رو ادامه میداد،
      با وجود بازار کراس‌اور پسند فعلی،
      باز هم خواهان بسیاری داشت
      .
      حیف اسم و رسم و عقبه بلیزر بود
      که با خیلی از خودروهای کراس‌اور و کراس‌اور شده فرسنگ‌ها فاصله داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      شما اون بلیزر قدیمی‌ که وارد ایران شد رو دیدی
      زمانی‌ که نفسش به شماره افتاده بود ندیدیش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سام

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    جای بسی تأسف که خودروسازان ما حتی امروزه قادر نیستند که کراس اووری در حد نسل اول کیا اسپرتیج را طراحی و تولید کنند نسل جدید آن که پیشکش!….
    یادم می آید که در سال های 1371الی 1373 شمسی انتقادات بی شماری و گاها نامنصفانه ای از ماشین های کره ای در مجله ماشین انجام می شد و برخی از نویسندگان این مجله در مقالاتی تولید خودروهای کره ای را در کشور به صلاح ندانسته و آنها را خارج از استانداردهای جهانی ارزیابی می کردند. حتی برخی از آنها تکنولوژی به کار رفته در دوو ریسر را هم پایین تر از پیکان ارزیابی می کردند!… نوشته هایی که معلوم نیست که از سر نادانی و حماقت بود و یا خدای نکرده از سر خوش خدمتی به خودروسازان داخلی!…جالب اینجاست که برخی از نویسندگان چنین مقالاتی اکنون در آمریکا و کانادا کار و زندگی می کنند!…واقعا در سرزمین عجیبی زندگی می کنیم.اگر همان موقع با کره ای ها جوینت ونچر می شدیم شاید امروزه سرنوشت خودروسازی ما رنگ و بویی دیگر می یافت.شنیده ها حاکی از آن بود که در آن دوره هیوندای تمایل زیادی به کار با ایران خودرو داشت اما ایران خودرو راه دیگری را در پیش گرفت و برای اثبات شعار خودکفایی به سرمایه گذاری سنگینی برای تولید قطعات پیکان 1600 اقدام نمود،خودرویی که صدها هزار دستگاه از آن تولید شد و با تولیدش سالها خودروسازی مان را به عقب برد.یک مثل قدیمی می گوید که اگر آدمی خودش بخواهد تیشه به ریشه خود بزند شیطان به زحمت نمی افتد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد رضا

      ۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (82 ديدگاه)

      مثل لحن نوشتاری الان پدال
      “کپی بی شرمانه” ماشینای چینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Sajjad

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    فقط میتونم تاسف بخورم
    نه تنها برای این کار
    بلکه برای از بین بردن شاسی بلند های دو در امریکایی
    (اون جیپ چروکی افرودش واقعا عالیه، فوق العادست واقعا)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. lamborghini

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    فراگیر شدن کراس اوور ها منطقیه … مصرف سوخت بالا و فرمان پذیری ضعیف SUV ها رو ندارن . قابلیت آفرود هم به درد 90درصد مشتری های این ماشین ها نمیخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Elmiraj

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    اس یو وی هایی مانند بلیزر و چروکی نابود شدن نه کراس اور …..!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. NAVID۰۰۹۸

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    هیچ وقت فکر نمیکردم اسپورتیج یه روزی بدنه رو شاسی هم داشته .
    ولی بلیزر و چروکی نابود شدن ، اما یه جایی خوندم که هزینه ساخت و تولید suv زیاده و برای همینه که دیر به دیر (( دست کم ۱۰ سال یکبار )) نسل عوض میکنند و باید فروش بالایی مثل پاترول یا لندکروزر داشته باشه تا به صرفه باشه برای شرکت ، اما رانندگی با suv بسیار لذتبخشتر از کراس اوور هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. emad1990

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    مقاله بسیار جالبی بود اقای دهقان.اگر مقاله ای درباره ماشین های شاسی نردبانی(افرودر)که فقط معرفی بشن رو کار کنید میتونه جالب باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. mohammadrr

    ۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (125 ديدگاه)

    تو ایران هنوز به این اکس ۳۳ چینیا میگن شاسی بلند! ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Omid622

    ۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    اسپورتیج قدیم همون پراید خودمونه که بزرگش کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا