چشم اندازطراحی

الگوهای ایرانی در طراحی خودرو

حدود سال ۱۳۸۷ بود. بنده در یک میهمانی بسیار حوصله‌بر بودم. نه می‌شد کتابی در دست گرفت و وسط جمعیت مطالعه کرد و نه میهمانی را ترک کرد که باعث رنجش میزبان می‌شد. همین‌طوری نشسته بودم و زمین را نگاه می‌کردم. یواش‌یواش دقتم برای تماشای زمین بیشتر و بیشتر می‌شد. انگار که دارد اتفاق و فرایند جالبی رخ می‌دهد. همین‌طوری در حال تماشای فرش زیر پایم بودم. شروع کرده بودم به تعقیب نقش و نگارهای روی فرش. در آن لحظه نمی‌دانستم که آن مهمانی در حال شکل دادن به حداقل شش سال آتی زندگی‌ام است. خطوط را نگاه می‌کردم. یکی بسیار سیال و دینامیک بود. دیگری درحالی‌که مقدمه و مؤخره‌ای نداشت ولی به نحو معجزه‌آسایی در جایگاه خودش به زیبایی نقش‌آفرینی می‌کرد. زیبا بود. بعضی عین باد بودند و بعضی مانند آتش. این یکی دو ساعت که در مهمانی بودم برایم بسیار عجیب شده بود. باورنکردنی بود. حدود سی سال دنیایی عجیب و پرقدرت و زنده در فرش زیر پاهایم بود و من انگار تازه داشتم به آن پی می‌بردم. تصمیم گرفتم فردا صبح اولین کارم رفتن به بازار فرش و تماشای نقش و نگارهای آن باشد.

روز بعد در حال قدم زدن در بازار فرش و تاج آن یعنی سرای مظفریه بودم. هر کدام از فرش‌ها انگار دنیایی از حکایت بودند. بعضی وقت‌ها شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد که در مسیری قرار می‌گیرید و انگار که سوار موجی از اتفاقات هستید همه چیز سلسله‌وار به پیش می‌رود. دروازه سرای مظفریه چشمم به نوشته‌ها و تابلوهای خدمات طراحی فرش افتاد. انگار راهنمای داخل غار هستند! آن‌ها را در پیش گرفتم. پله‌های کهنه را طی کرده و به مغازه طراحی با نام وفائی رسیدم. پیرمردی داخل آن در حال مطالعه کتاب آنا کارنینا بود. در را باز کرده و عرض سلام کردم. پیرمرد کتاب را تا کرده و نگاهی به من کرد و گفت بفرمایید. همان‌طور سرپا شروع به شرح ماوقع مهمانی دیشب کردم. پیرمرد شریف که اسمش استاد وفائی بود درخواست کرد که درب را بسته و بنشینم. کتاب را تا کرده و روی میز گذاشت. آنچه ذهن مرا از دیشب مشغول کرده بود را با او در میان گذاشتم. گفتم استاد رشته من طراحی صنعتی هست. احساس می‌کنم در طراحی فرش پتانسیل عجیبی وجود دارد که شاید اگر در طراحی صنعتی استفاده شود بشود به نتایج خیره‌کننده‌ای رسید.
قبل از اینکه جمله را ادامه دهم انگار که حرف دل او را زده باشم، با دستش اشاره‌ای در باب تأیید استنباطم کرد. صحبتم را قطع کردم و ایشان ادامه داد که صبح مسیر کار که می‌آمد یک خودروی L90 را دیده است (آن روزها تازه به بازار آمده بود) و اینکه این خودرو چقدر از روح و ذوق هنر به دور بوده و با دیدنش دلش گرفته است و اینکه طراحی کالاهای صنعتی چقدر بی‌روح دارد می‌شود گفت. صحبت از سماورهای قدیمی و چرخ‌خیاطی‌های سیاه چینی (که شاید همه‌مان زمانی در خانه داشته‌ایم) کرد.
درد دلش درباره بی‌روح شدن طراحی‌های صنعتی دلیلی شد که با انرژی خاصی شروع به راهنمایی‌ام کرد و در ادامه بابت راهی که قرار بود در شش سال آتی هدف اصلی‌ام باشد از کلمات کلیدی که تا آن موقع حتی اسمش را هم نشنیده بودم مانند اسلیمی و ختایی صحبت کرد. این صحبت بسیار متأثرکننده در زندگی من حدود سه ساعت طول کشید تا وقت اذان شد و استاد قصد رفتن داشت. به‌محض خروج از دفتر طراحی فرش ایشان به سمت بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی شهر رفته و با کلماتی که شنیده و یادداشت کرده بودم دیگر می‌دانستم باید به دنبال چه چیزی باشم. تمامی کتب تذهیب و طراحی فرش و حتی تاریخ فرش و… را که در بازار بود خریداری کرده و شروع به مطالعه کردم. مطالب و تصاویری که تقدیم می‌گردد نتیجه همین تحقیق این حقیر می‌باشد.

1
از زمان امپراتوری ساسانیان به‌عنوان پایه‌گذاران سبکِ تلفیقی از اسلیمی و ختایی، تاکنون بیشتر از پانزده قرن هست که این سبک‌ها بازیگر اول و قدرتمند طراحی در کل منطقه خاورمیانه می‌باشند. ولی این مسئله همیشه محدود به استفاده از آن به‌عنوان نقش و نگار بر روی در و دیوار کاخ‌ها و بناهای مذهبی و نیز فرش و قالی زیر پایمان بوده است. تلاش این کانسپت آزمون پتانسیل این سبک‌ها برای استفاده در دنیای سه‌بعدی زندگی‌مان و در قالب کالاهای زندگی مدرن امروزی نظیر خودرو و قایق و وسایل خانگی و حتی بنای معماری می‌باشد. امیدوارم آورده اصلی این تحقیق آغاز تلاش برای بازیابی و بازسازی فرهنگ مادی (Material Culture) ملت‌های خاورمیانه باشد که از زمان پیدایش انقلاب صنعتی در غرب بشدت زیر سایه سبک‌های طراحی و زندگی غربی (که بسیار هم محترم هست) گم شده است. بسیار ضروری و شایان ذکر است که بی‌شک بدون یاری و پیگیری‌ها و نقدها و قلم هنرمندانه همکاران طراح صنعتی عزیز این امر میسر نخواهد شد و تحقیق این حقیر هم در گوشه‌ای از زمان محو خواهد شد.

5
در جریان این پروژه دو مشکل اساسی پیش رو داشتم. مشکل اول این بود که تا آن تاریخ حتی یک آبجکت سه‌بعدی اسلیمی و ختایی به بازار نیامده بود. چه به‌صورت محصول مصرفی و چه به‌صورت کانسپت. بنابراین نقطه شروعی که بتوان خط را از آنجا آغاز کرد و کشید وجود نداشت. مشکل دوم درباره خود سبک‌ها بود که در حقیقت منطقه خاکستری بین سبک‌ها منطقه کوچکی نبود. در طی قرن‌ها و توسط طراحان مختلف ایرانی و غیر ایرانی، آیتم‌ها و المانهای سبک‌ها باهم درآمیخته بودند. به عبارت دیگر اشکال و فرم‌هایی هستند که نمی‌توان با اطمینان گفت اسلیمی هستند یا ختایی. غربی هستند یا ایرانی. ولی به‌هرحال همه این‌ها حاکی از یک خبر خوش بودند که این جزایر هنوز کشف شده نیستند و جا برای تحقیق فراوان دارند.
چلنج دیگری که در مسیر تحقیق پیش رویم بود این بود که آیا باید از سبک‌ها و خطوط تولیدی‌اش استنباط کرد (الهام گرفت) یا مستقیماً و بدون هرگونه تغییر و فنی سازی از خطوط استفاده کرد؟ با وجود این محدودیت‌ها و تصمیماتی که باید اتخاذ می‌شد، پس از تعلم سبک‌های اسلیمی و ختایی شروع به استفاده و طراحی خطوط و نقوش آنها در پکیج‌ها کردم. (کلمه پکیج را از کتاب طراحی خودرو بنام H-Point آموخته و همیشه از آن استفاده می‌کنم. به‌نوعی به‌عنوان اسکلت فنی آبجکت هم می‌توان در نظر گرفت.) از ابتدای تحقیق، تصمیمم طراحی یک ست بر اساس کانسپت بود و نه فقط یک نوع محصول. چرا که ست می‌تواند تصویرگر سبک زندگی باشد درحالی‌که یک آبجکتِ تنها حتی می‌تواند زاییده یک تصادف باشد. اولین طرحم درباره خودرو بود.

Nariman Eslimi 02

Nariman Eslimi 01
پکیج فراری موتور عقب-وسط را با همان ابعاد و فاصله بین محورها (لی آوت فراری) ابتدا توسط برنامه اتوکد استخراج کرده و سپس شروع به طراحی کردم. درباره پکیج، به‌عنوان مثال و در طی طراحی استریم لاین بیرونی خودرو، زاویه شیشه جلو را محدود به بالای ۲۹ درجه کردم زیرا شیب کمتر از این درجه با محدودیت‌های تکنولوژی امروز باعث خمش (distortion) تصویر و خطای دید برای راننده می‌شود. فضاهای ارگونومیکی مانند فضای بین چرخ جلو و جای پاها را بر اساس ابعاد سیستم رک‌اند پینیون با کمک هیدرولیکی محاسبه کردم و …

Nariman Eslimi 05 2

Nariman Eslimi 05

Nariman Eslimi 06
درباره استفاده مستقیم از سبک یا استفاده استنباطی (الهام گرفتن) از آن تصمیم گرفتم هر دو را به پیش ببرم. همچنان که در تصاویر مشاهده می‌کنید داخل خودرو کاملاً منطبق بر فرمول‌های اسلیمی و ختایی می‌باشد درحالی‌که در بیرون، هم از خطوط فرمولی اصلی (در قسمت درب صندوق عقب و درب موتور عقب) و هم از خطوط استنباطی استفاده کردم. رینگ‌های خودرو از گل ختایی الهام گرفته شده است. به همین ترتیب و با همان محدودیت‌ها و چلنجها شروع به طراحی قایق و آبجکتهای دیگر کردم که در تصاویر ارائه شده‌اند. تعقیب مسیر تحقیق و طراحی کانسپت، از طریق دنبال کردن استحاله فرمها و خطوط در تصاویر بهتر و گویاتر از ارائه کلمات است.

Nariman Eslimi 07

Nariman Eslimi 08

Nariman Eslimi 09

2
آنچه خود این حقیر طی این فرایند به قطعیت و قاطعیت نتیجه‌گیری کردم، پتانسیل بی‌نهایت بالای سبک‌های جادویی اسلیمی و ختایی در نقش‌آفرینی در طراحی کالاهای زندگی می‌باشد. نظم سبک، دینامیک و قدرت ایجاد شده در خطوط و نیز تنوع طرح‌ها و نقش‌ها آن‌قدر زیاد و وسیع است که پی بردن به رموز این سبک‌ها تلاش و پیگیری بسیاری از طراحان صنعتی ایرانی را می‌طلبد. امیدوارم منتظر این نباشیم که خارجی‌ها بیایند و برایمان آنچه داریم را اکتشاف کنند. همانند آنچه درباره اجداد و پیشینیانمان کردند و چه‌بسا که خیلی چیزها را نگفتند و بس هزینه‌هایی که در این مسیر دادیم. دست هنرمند همه‌تان را می‌بوسم.

nariman Eslimi Style 01

nariman Eslimi Style 02

Nariman Eslimi Yacht

3

4

2
نریمان موسوی – لیسانس طراحی صنعتی از دانشگاه METU

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. Dr.Zahed

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    عالی بود.
    خسته نباشید.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      خسته نباشی دلاور همه چی عالیه ………
      فقط داخل ماشین یه جوریه نکنم همه کس پسند باشه اما در کل ماشالا به این علاقه و استعداد باریکلا ……..

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. sajjad

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    من به عنوان یک عشق ماشین و کسی که از بچگی تو کار ماشین بوده واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم. امیدوارم هرجا هستین موفق و مایه افتخار ما باشید صنعت خودرو سازی بخصوص خودرو سازی ایران به افرادی چون شما نیاز داره . امیدوارم تا جای ممکن تحت حمایت قرار گیرید

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اگه تحت حمایت قرار میگرفتن که الان وضعیت خودروسازی این نبود که.ساده ای شما؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. خسته شده

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    آیا کسی هست از ایشون و طرح هاش حمایت کنه؟
    ایشون باید حمایت بشه نه فقط ایشون بلکه خیلی های دیگه که واقعا استعداد این کارو دارن چه میشه کرد *** همون بهتر چیزی گفته نشه تا انگه سیاسی بهمون نزنن فردا! اقدام علیه…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. یو اس اس اینترپرایز

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    با تشکر از نریمان موسوی عزیز

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. فقط انگلستان

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    با تشکر فراوان از اقای نریمان موسوی گرامی .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. امین

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    انصافا قشنگه. به طراح این خودرو پیشنهاد میشه هرچه سریع تر به کمپانی لامبورگینی، مازراتی، تسلا و بوگاتی مراجعه کند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. حمید

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام …به عنوان یک گرافیست و طراح بسیار خوشحال شدم
    از این همه علاقه و پیگیری..امیدوارم با انگیزه و قدرت ادامه بدین..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    چی بگم والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. صادق

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    خیلی لذت بردم
    واقعا ممنون
    راستش اگه بگم امیدوارم که داخل صنعت خودروسازی ایران شما را استخدام کنن، ممکنه این آرزوی من برای شما، باعث نابودی هنرتون بشه…!!
    پس امیدوارم داخل یه شرکت خارجی معتبر، مثل بنز و بی ام و و… بتونید طرح های زیباتون رو به ثمر برسونید
    ارادتمند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. amir.z

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (174 ديدگاه)

    واقعا طرح هاتون فوق العادس هم زیبا هم روح دار….یه جورایی انگار این کانسپت زندس….یک موجوده نه یک جسم…..پیشنهاد من به شما این است که اصلا به فکر وارد کردن این طرح به صنعت خودروسازی داخل کشور نباشید……حتی یک درصد…..چون هنرتون و کارتون رو واقعا نابود میکنند…..هم طراحی رو خیلی دور میکنند از کانسپت….خیلی دور…..هم با کیفیت افتضاح و غیر استاندارد ماشیناشون خاطره ی بدی به جا میذارن….. یادتون باشه….صنعت خودروسازی ایران دزد ترین و پست ترین صنعت طول تاریخ بشریته

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. علی یعقوبی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    با سلام و عرض خسته نباشید
    واقعا باید بگم خسته نباشید
    من هنوز دارم قایق رو نگاه میکنم… واقعا طراحیه ایرانی یکی از چشم نواز ترین طراحی هاست که به لطف شما توی این کانسپت ها نمایان شده.. امیدوارم کانسپت شما دیده بشه نه تو ایران چون واقعا به این کشور امیدی نیست بلکه در دنیا دیده بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. كورش مسگرلو

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خیلی خیلی لذت بردم و تحت تاثیر قرار گرفتم، امیدوارم به بهترین شکل بتونید به مرحله عملیاتی برسونید.
    یه خواهش از پدال دارم و اون اینکه امکان اشتراک از طریق تلگرام فراهم بشه چون حیف یه همچین مطلبی را دیگران نبینند و خوب برای خود پدال هم خوب میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. آرش آمریکایی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    وقتی این طراحی ها رو دیدم و این مقاله رو خوندم اشکم در اومد چون همیشه منتظر این بودم
    همیشه با خودم میگفتم چرا از فرهنگ غنی خودمون تو ساخت ساختمان ها لوازم زندگی و خودرو استفاده نمیکنیم
    این مقاله بهترین مقاله ای که تاحالا خوندم و شما انگار یه جورایی آرزوی منو براورده کردید
    امید وارم بزودی این طراحیها توی ساختمانها و خودروها استفاده بشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. cadillac

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    آقای موسوی اگر به یک یکی از خودروسازی های مراجع کنین .این طراحی خوب را به خودشون مربوط میکنند و شما رو در بیرون از کار قرار میدهند و همچنین از شما خوب حمایت نمیکنند.ولی از نظر من شما به کارخانه ای همچون تسلا مراجعه کنین خیلی خوب میشه چون این ماشین با موتور الکتریکی و با قدرت خیلی زیاد واقعا محشر میشه.و همچنین از همایت خوبی هم بر خورد ار میشوید .به خود متکی باشید چون طراحی خیلی خوبیه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. آرمان

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    با تبریک به زیبایی طرح ها و به روز رسانی گوشه ای از فرهنگ غنی ایرانی.
    طرح های شما من را به یاد خانم “زها حدید “طراح برجسته دنیا در زمینه معماری انداخت که اصالتا عراقی میباشد.مطمئن هستم پیگیری درست این ایده و پیدا کردن بستر مناسب اجرای آن ،برگ زرینی بر افتخارات جوانان خوش ذوق ایرانی خواهد بود و باعث افتخار و مباهات کل فرهنگ های وابسته به ایران و لذت جهانی از فرهنگ غنی ما خواهد شد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. نریمان موسوی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان. وقتی نظرات رو می خوندم , با اینکه 37 سالمه گریه کردم. خیلی خوشحالم که پسندیدید. خیلی. دست همه تون رو می بوسم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. fooad

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (291 ديدگاه)

      سلام و خسته نباشید خدمت آقای موسوی. تبریک میگم به خاطر ذوق هنریتون. ولی پیشنهاد من اینه که این طرح رو پختگی کامل برسونید برای استفاده در دنیای واقعی و اجازه ندید که طرح زیباتون در حد کانسپت باقی بمونه. پشتکار شما تحسین بر انگیزه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. كوروش

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      راستش رو بگم هیچ کس تاحالا با فرهنگ خودمون این کار رو نکرده بود اقای موسوی ما طراح های بزگی در غرب داریم اما تمام طرح هاشون حس و فرهنگ غربی داشت اما شما کاملا لوکالی و بومی هستش بخاطر همین اینقدر به دل ما ها می چسبه واقعا شاهکار هستش خسته نباشید

      موافقم 1
      مخالفم 0
  17. امین

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جون میده واسه سوپر اسپرت شدن

    متن رو هم اصلاح کنین لطفا
    تیمچه مظفریه هست نه سرای مظفریه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. احسان(احسان سابق)

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ما خودروسازای ایرانی رو میبنیم و فکر می کنیم وسعمون همینه.ولی بعضی وقتا یادمون میره این همه تحصیل کرده های ایرانی تو کشورهای پیشرفته زمانی همسایه ی من و تو بودن.
    من خودم مهندسی برق خوندم و اما همیشه عاشق بچه های طراح و کارشون هستم.بخصوص اینکه هر فرهنگ طرح و معماری مختص خودش رو داره که کار طراحان رو حساستر میکنه.
    حقیقتش من با دیدن این تصاویر جا خوردم.فکر نمیکردم با الگوهای ایرانی میشه چنین طرح های پیشرفته و مدرنی ایجاد کرد.شاید اگر کشورمون دارای اقتصادی پیشرفته بود میتونستیم ساختمون ها یا خودروهایی رو داشته باشیم که در طراحی اون ها از این طرح ها الگوبرداری شده باشه!چقدر زیبا میشد و افتخارامیز بود
    نریمان عزیز.فوق العاده بود و کاملا مشخصه استعداد و خلاقیت بی نظیری داری.موفق باشی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. علی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (203 ديدگاه)

    دوست عزیز این ایده ها رو در طراحی داخلی زمانی خودم به اجرا گذاشتم که موفق هم بود.
    طرح ها به نظر کمی ناپخته است ولی ایده نابیه که جا برای کار داره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  20. علي رضا

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    واقعا جالب بود…دست شما درد نکنه آقای موسوی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. مانی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    واقعأ تحت تأثیر قرار گرفتم.بسیار بسیار عالی بود.امیدوارم آقای نریمان و همینطور بقیه طراحهای کشورمون بیشتر پیگیر این سبک باشن واقعأ ظرفیت زیادی داره.بسیار زیبا بود.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. sajjad

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واقعا عالیه
    ما باید به حدی برسیم که تقلید رو کنار بزاریم
    ما فرهنک غنی داریم
    میتونیم همه جا ازش بهره ببریم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. مهزیار

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (441 ديدگاه)

    عالی
    من یه معمارم و علاقه مند خودرو
    میفهمم از چی صحبت میکنید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. محمدجواد

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    از بس که عالیه جای هیچ حرف و سخنی باقی نمیمونه…
    ابتکار و خلاقیتی که در این طرح ها وجود داره واقعا محشره…
    واقعا یک زبان طراحی جدید و منحصر به فرد در دنیای طراحی خودرو
    فوق العاده است …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. ماسل

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    والا نتونستم هیچی نگم ولی کاراتون واقعا جای حرفی نمیزاره.خارج از کشور هستید؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نریمان موسوی

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تبریز هستم قربان . :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. احمد باقری

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مقاله بسیار جالبی بود، اگه این روند ادامه پیدا کنه، مسلما طرحهای پخته تر و بهتری هم میشه تولید کرد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  27. Mehdi TuRbO

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    یکی از بهترین مقالات پدال بود که مطالعه کردم.هم جذاب بود،مهمتر از همه،همه چیش ایرانی بود،نویسندش،طراح کانسپت،و خوندن داستان موفقیت ی نفر بود ک ای کاش هممون مخصوصن خودم این همتا داشتم ک برای رسیدن به چیزایی ک دوست دارم تلاش کنم و پی گیر باشم.ممنون اقای نریمان.
    من هم مثل شما طراحی رو خیلی دوست دارم با تمام وجود،ایده طراحی اتاقمو خودم دادم و هر کی میبینه میگه چقد قشنگ بعضیا فک میکنند به بیرون دادم در حالی ک هیچ هزینه ای برای طراحیش ندادم،اما متاسفانه همون جمله ای ک گفتم،برای علاقم ارزش قایل نیسم،همش هی میگم میرم دنبالش اما کی میشه را نمیدونم.خیلی دوست داشتم در کنار رشته اصلیم این حرفه را هم دنبال میکردم،اما متاسفم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. Amir Ali RA

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    1-داداش دمت گرم که تاریخ کشور رو اینجوری زنده نگه میداری.(اون تاریخ دانای عزیز که همش شعار میدن باید اینو ببینن و به جای شعار عملی اجام بدن)
    2-طراحی قایق ها واقعا عالیه و مطمعنا توی تست ظرایب دینامیکی حرف های زیادی برای گفتن داره!
    3-در طراحی داخلی خودرو ها هم یکم زیاده روی شده و باید از طراحی های مدرن تر استفاده بشه:)
    Amir Ali RA

    موافقم 1
    مخالفم 0
  29. omid

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    خیلی خیلی فوق العادست. از بچگی همیشه فکر میکردم چی میشد حداقل طراحی داخل اتاق خودرو رو از طرح های اسلیمی و ایرانی استفاده کنند که کلی روح داره و به انسان آرامش میده، با اون رنگ های فیروزه ای و سبز و بسیار زیبا و آرامبخش. حالا که میبینم این طرح پیاده شده و خیلی هم زیبا از کار درومده خیلی هیجان زده شدم. این طرح ها با کمی تغییرات – برای اینکه از این حالت خاص بودن دربیاد و عامه پسندتر بشه – میتونه اجرایی بشن و مورد استفاده قرار بگیرن، البته به شرط حمایت همه جانبه. امیدوارم اگر هم این طرح ها به یک محصول واقی خارجی قابل استفاده مبدل نشد حداقل به عنوان یک ایده بکر و جدید ایرانی در دنیا به نام ایران ثبت بشه و به سمع و نظر تمام دنیا برسه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. ارمان

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    همیشه کانسپت ها همینطورن اما واقعا عالیه ای زبان طراحی

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا