چشم اندازدوجهفته نامه

انتخاب پیکاپ سال 2020 موتورترند

به آخرین قسمت از مطالب معرفی خودروهای سال ۲۰۲۰ موتورترند رسیدیم و پس از معرفی خودروی سال و شاسی‌بلند سال، در این مطلب پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند را معرفی می‌کنیم. طبیعتاً تعداد شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال از دو بخش دیگر کمتر است به‌گونه‌ای که رقابت امسال با حضور تنها هشت پیکاپ برگزار شده است که طبق معمول همهٔ آن‌ها آمریکایی هستند! امسال همهٔ پیکاپ‌های بزرگ در دو نسخهٔ سبک و سنگین در رقابت شرکت کرده‌اند و دو پیکاپ میان سایز هم در بین شرکت‌کنندگان حضور دارند؛ اما به دلیل تعداد کم شرکت‌کنندگان، در رقابت انتخاب پیکاپ سال برخلاف دو رقابت دیگر مرحلهٔ فینال وجود ندارد و برنده مستقیماً از بین همان شرکت‌کنندگان اولیه انتخاب می‌شود.

شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند

شورلت سیلورادو ۱۵۰۰

شورلت سیلورادو ۲۵۰۰HD

فورد رنجر

جی‌ام‌سی سی‌یرا ۱۵۰۰

جی‌ام‌سی سی‌یرا ۳۵۰۰HD

جیپ گلادیاتور

دوج رم ۱۵۰۰

دوج رم HD

 

نحوهٔ آزمایش شرکت‌کنندگان در رقابت امسال تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده که به‌منظور تقلید بهتر از نحوهٔ استفاده از پیکاپ‌ها در دنیای واقعی طراحی شده است. رقابت رسماً در پیست آزمایشی محلی موتورترند در فونتانای کالیفرنیا با آزمایش حمل بار آغاز شد. پیکاپ‌های میان سایز با ۴۵۰ کیلوگرم و پیکاپ‌های بزرگ سبک (به این پیکاپ‌ها نیم تن گفته می‌شود) با ۶۸۰ کیلوگرم بار در قسمت بارشان مورد آزمایش قرار گرفتند اما پیکاپ‌های وظیفه سنگین به خاطر ظرفیت بار بیشتر، از این آزمایش معاف شدند. سپس شرکت‌کنندگان راهی آریزونا شدند و در جادهٔ ۳۴ کیلومتری موتورترند مورد ارزیابی قرار گرفتند. بعدازآن دو روز دیگر هم در زمین‌های آزمایشی کرایسلر در آریزونا سپری شد.

در اینجا تیم آزمایش اطلاعات پیکاپ‌ها را یک‌بار در حالت خالی و یک‌بار در حالتی که یک تریلر با وزنی حدود سه‌چهارم از حداکثر ظرفیت بکسل هر پیکاپ به آن‌ها متصل شده جمع‌آوری کردند. سپس داوران هر پیکاپ را با همان تریلر در یک مسیر آفرود مورد آزمایش قرار دادند. پس از انجام این آزمایش‌ها، برای ارزیابی نحوهٔ رفتار هر پیکاپ با سه‌چهارم حداکثر ظرفیت بکسل خود در دنیای واقعی، شرکت‌کنندگان راهی شهر بولهد شدند و طی مسافتی نزدیک به ۱۰ کیلومتر موردبررسی قرار گرفتند. بدین ترتیب با انجام همهٔ آزمایش‌ها و دریافت داده‌ها، نهایتاً برندهٔ این رقابت به‌عنوان پیکاپ سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

دوج رم HD، پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند

آسان‌ترین کار در صنعت خودروسازی بازاریابی برای پیکاپ‌ها است. رویکرد معمول در تبلیغات این خودروها باعث شده مهندسان فقط درگیر اعداد حداکثر ظرفیت بار و حداکثر ظرفیت بکسل باشند تا پرفورمنس و توانایی که برای خریداران کمتر کاربرد دارد؛ اما اگر مهندسان و طراحان روی پرفورمنس، توانایی و تطبیق‌پذیری تمرکز کنند یعنی چیزهایی که خریداران واقعی پیکاپ‌ها می‌خواهند و به آن‌ها نیاز دارند، نتیجهٔ کار پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند یعنی دوج رم وظیفه سنگین خواهد بود.

ساخت یک پیکاپ وظیفه سنگین بزرگ جذاب و زیبا هرگز کار آسانی نیست اما رم وظیفه سنگین این کار را به‌راحتی در هر دو مدل ۲۵۰۰ (به این پیکاپ‌ها سه‌چهارم تن گفته می‌شود) و ۳۵۰۰ (به این پیکاپ‌ها یک تن گفته می‌شود) انجام داده است. این پیکاپ سنگین جدید که روی پلت‌فرم فولادی جدیدی با استحکام بالا ساخته شده و با سه نوع کابین مختلف، دو طول قسمت بار مختلف و چرخ‌های تکی یا دوبل عقب به بازار عرضه می‌شود، زیبا، هدفمند و مدرن به نظر می‌رسد و درعین‌حال بهبودهای کاربردی را هم تجربه کرده است. به‌عنوان‌مثال جلوپنجره ۳۰ درصد بزرگ‌تر از قبل شده تا بزرگ‌ترین رادیاتور و اینترکولری که تاکنون در یک رم وظیفه سنگین نصب شده است را تغذیه کند درحالی‌که کاپوت آلومینیومی هم به کاهش وزن کمک می‌کند. طراحی رم HD جدید نه‌تنها با ضریب درگ ۰.۴۰ بهترین آئرودینامیک را در کلاس خود دارد بلکه زیباترین هم هست.

اما اوضاع این پیکاپ در داخل حتی از این هم بهتر است. دوج سرمایه‌گذاری زیادی روی کابین نسخه‌های وظیفه سنگین رم کرده است تا اینجا را برای خریداران به مکانی بهتر تبدیل کند. نمایشگر استاندارد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect رم HD از نوع ۵ اینچی است اما امکان سفارش نمونه‌های بزرگ‌تر ۸.۴ اینچی و ۱۲ اینچی عظیم هم برای آن وجود دارد؛ اما کابین رم با وجود ویژگی‌های جدید مثل گذشته همچنان کاربردی باقیمانده است. در همین حال، به تیپ بالا ردهٔ لیمیتد رم HD که در بازار به‌سرعت رو به رشد تراک‌های لوکس حضور دارد هم توجه ویژه‌ای شده است. کابین این تیپ با چرم نرم و تریم چوبی، زیبا و ممتاز است تا جایی که می‌تواند نکته‌هایی را به برخی برندهای لوکس آموزش دهد! این چیزی است که یک خودروی لوکس باید باشد و هیچ پیکاپ دیگری در بازار نمی‌تواند آن‌را مغلوب کند.

پیکاپ‌های وظیفه سنگین (سه‌چهارم تن و یک تن) بیشتر از هر وانت دیگری همه‌کاره هستند. تراک‌های HD حداقل هر هفته تریلر یدک می‌کشند. علاوه بر این، خریداران این پیکاپ‌ها بیشتر از مالکین پیکاپ‌های سبک‌تر قسمت بار وانت خود را پُر می‌کنند و یا به‌طور مرتب به آفرود می‌روند. رفع نیازهای متنوع خریداران این پیکاپ‌ها کار ساده‌ای نیست اما رم با همهٔ این نیازها مطابقت دارد. همان‌طور که اکثر خریداران پیکاپ می‌دانند، کلید یک پیکاپ قابل‌اطمینان زیر کاپوت آن پیدا می‌شود یعنی جایی که دوج برای آن سه گزینهٔ مختلف را در نظر گرفته است.

پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور از نسل قبلی آمده و در هردو مدل ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ استاندارد است. هرچند خروجی این موتور نسبت به قبل تغییری نداشته اما این همی بزرگ به جدیدترین فناوری غیرفعال‌سازی سیلندرها مجهز شده است تا بتواند با چهار سیلندر کار کند و مصرف سوخت نسبت به نسل قبلی کاهش یابد. برای انتقال نیرو هم گیربکس هشت سرعتهٔ جدید رم ۱۵۰۰ جایگزین نمونهٔ شش سرعتهٔ قدیمی شده است.

برای کسانی که با همی راضی نمی‌شوند، یک موتور توربودیزل کامینز بازطراحی شده در نظر گرفته شده است که در دو نسخهٔ مختلف ارائه می‌شود. این موتور که از نوع ۶.۷ لیتری شش سیلندر خطی است، با بلوک، پیستون‌ها، سر سیلندر و میل بادامک‌های جدید حالا نرم‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر از قبل شده است. نسخهٔ استاندارد این موتور ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما برای کسانی که این اعداد را کافی نمی‌دانند، نسخه‌ای با بازده بالا از این موتور هم فقط برای مدل ۳۵۰۰ ارائه می‌شود که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. رم ۳۵۰۰HD با این پیشرانه در صوت تجهیز به پکیج Max Tow در نسخهٔ تک کابین دیفرانسیل عقب می‌تواند تا ۱۶ تن را یدک بکشد اما حداکثر ظرفیت بار آن‌که ۳.۵ تن است، با موتور بنزینی همی ارائه می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف پیکاپ‌های سنگین مثل نسل قبلی رم HD، کیفیت سواری واقعاً وحشتناک در هنگام خالی بودن است اما دوج مدت‌زمان زیادی را صرف پالایش سیستم تعلیق نسل جدید رم وظیفه سنگین کرده و از رویکردی چندجانبه برای حل این مشکل استفاده کرده است. بدین منظور تمام مدل‌های وظیفه سنگین جدید به کمک‌های واکنش فرکانسی مجهز شده‌اند که در مدل ۲۵۰۰ در عقب با فنرهای پیچشی پنج اتصالی و در ۳۵۰۰ با فنرهای شمش سنتی کار می‌کنند تا کیفیت سواری و هندلینگ هردو مدل چه در حالت خالی چه با بار بهتر شود. علاوه بر این، فنرهای بادی هم قابل سفارش است که بازهم کیفیت سواری را بهبود می‌بخشد.

رم‌ها به‌طور سنتی در مقایسه با رقبای فورد و جنرال موتورز ارزش بیشتری داشته‌اند و رم HD جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. قیمت مدل ۲۵۰۰ از تنها ۳۵ هزار دلار آغاز می‌شود که از شورلت سیلورادو ۲۵۰۰HD و جی‌ام‌سی سی‌یرا ۲۵۰۰HD ارزان‌تر بوده و تنها ۳۴۵ دلار گران‌تر از فورد F250 است. از طرف دیگر، قیمت گران‌ترین عضو این خانواده یعنی رم ۳۵۰۰ لیمیتد از ۶۴ هزار دلار شروع می‌شود که درحالی‌که یکی از لوکس‌ترین کابین‌هایی که تاکنون در یک وانت دیده‌ایم را ارائه می‌کند (اگر لوکس‌ترین نباشد)، از جی‌ام‌سی سی‌یرا ۳۵۰۰HD دنالی و فورد F350 لیمیتد ارزان‌تر است. علاوه بر این، در تجهیزات استاندارد و لیست آپشن‌ها هم رقبا نمی‌توانند با این قوچ مجلل مطابقت داشته باشند.

هرچند ممکن است بازاریابان پیکاپ‌ها کار ساده‌ای داشته باشند اما وظیفهٔ داوران رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۰ دشوار است زیرا هنگامی‌که وانت‌های امروزی به یک اندازه توانمند هستند، تعیین یک برنده کار ساده‌ای نیست؛ اما خوشبختانه امسال هیچ پیکاپی در برابر معیارهای داوران به‌اندازهٔ دوج رم وظیفه سنگین موفق نبود. مطمئناً پیکاپ‌هایی در بازار وجود دارند که سریع‌تر از رم بوده و ظرفیت بار و بکسل بیشتری دارند اما بااین‌حال هیچ وانتی در بازار وجود ندارد بهتر از این با نیازهای متنوع خریداران مطابقت داشته باشد. دوج رم وظیفه سنگین در زمان خالی بودن یا هنگام حمل بار راحت است، از رقبا لوکس‌تر اما ارزان‌تر است، رانندگی آن ‌هم در جاده و هم در مسیرهای آفرود عالی است، ایمن، کارآمد و فوق‌العاده توانمند است و به همین دلیل این پیکاپ سال ۲۰۲۰ موتورترند است.

 

مشخصات فنی

 

Ram 2500HD

Ram 3500HD

پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 بنزینی ۶.۷ لیتری I6 توربودیزل
قدرت ۴۱۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۰ نیوتن متر ۱۳۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب یا چهارچرخ عقب یا چهارچرخ
طول ۶,۰۶۵ میلی‌متر ۶,۶۲۴ میلی‌متر
عرض ۲,۱۱۸ میلی‌متر ۲,۴۵۱ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۰۵۵ میلی‌متر ۲,۰۱۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۷۹۲ میلی‌متر ۴,۲۹۲ میلی‌متر
وزن خالص ۳۳۴۳ کیلوگرم ۳۹۹۸ کیلوگرم
ظرفیت بار ۵۴۰ کیلوگرم ۲۳۵۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۴۷۰۰ کیلوگرم ۱۵۵۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۶ نفر ۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۳ ثانیه ۸.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۶ ثانیه ۱۶.۷ ثانیه
ترمز از ۹۶ تا صفر ۴۲.۶ متر ۴۴.۲ متر
ظرفیت باک ۱۱۷ لیتر ۱۲۱ لیتر
مصرف سوخت ۱۹.۶ لیتر ترکیبی ۱۵.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۵۴,۵۹۵ دلار ۷۸,۹۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۶۷,۶۵۵ دلار ۸۸,۱۳۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (877 ديدگاه)

    لعنتی چقد خوبه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      الان باید به جای نیسان گاوی از Ram3500 استفاده میکردیم.خدایش چه حالی میداد با این باربری کنی.
      هی روزگار کج مدار جوانی بی ثمر میگذره??

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. افشین

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (80 ديدگاه)

    بازهم خدا رو شکر پیکاپ کره ای انتخاب نکردن :)

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. ali (chevy nova)

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    مبارکه رفقای امریکایی باز????

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. meysam

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    یعنی واقعا تویوتا حتی لیاقت حضور یه نماینده تو لیست نامزدها رو هم نداشت؟
    یا نیسان ؟
    مسخرست

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. Carbonado Aventador

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      تویوتا اصلن حرفی واسه گفتن تو پیکاپ های وظیفه سنگین و شاسی بلند های فول سایز نداره جلو امریکایی ها..

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. Mohammadreza

        ۲۸ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (870 ديدگاه)

        نظر سنجی های جی دی پاور و کانسومر ریپورتز که منعکس کننده نظر “مالکان” این خودروها(در امریکا)ست چیز دیگه ای درباره شایستگی میگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amir Machine

          ۲۸ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (1201 ديدگاه)

          چند نکته
          اول، تو رقابت‌های خودروی سال موتورترند فقط ماشین‌های جدید همون سال شرکت داده میشن، تویوتا و نیسان چند ساله نسل جدید وانت‌هاشون رو معرفی نکردن و کاملاً طبیعیه که بین شرکت‌کننده‌های رقابت امسال نماینده‌ای از تویوتا و نیسان نباشه، دلیل مسخره بودن این موضوع رو نمیفهمم

          دوم، ژاپنی‌ها اصلاً تو کلاس تراک‌های وظیفه سنگین حضور ندارن و بزرگترین وانت‌هاشون یعنی تویوتا تاندرا و نیسان تایتان هم‌کلاس فورد F150، شورلت سیلورادو 1500 و رم 1500 هستن

          سوم، وانت‌های آمریکایی تو بررسی‌های جی‌دی پاور و کانسومر ریپورتز جزء بهترین‌ها هستن چون فورد F150 به انتخاب کانسومر ریپورترز بهترین وانت سال 2019 و دوج رم به اعلام جی‌دی پاور قابل‌اعتمادترین وانت 2019 شد

          چهارم، آمار فروش وانت‌های بزرگ بازار آمریکا در سال 2019 کاملا جایگاه ژاپنی‌ها رو تو این بازار نشون میده
          فروش فورد سری اف 909 هزار
          فروش سیلورادو و سی‌یرا (وانت‌های جنرال‌موتورز) 805 هزار
          فروش تویوتا تاندرا 118 هزار
          فروش نیسان تایتان 50 هزار

          پنجم، ژاپنی‌ها یا بهتر بگم فقط تویوتا تو بازار وانت‌های آمریکا فقط تو بخش وانت‌های میان سایز فروش مناسبی دارن که در این بخش هم با اومدن فورد رنجر و جیپ گلادیاتور احتمالا اوضاع تغییر خواهد کرد

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. datsun

          ۲۸ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (3477 ديدگاه)

          تایتان XD نسخه وظیفه سنگین تایتان امیر جان

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. datsun

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      ژاپنی ها تو کلاس مید سایز پیکاپ ها تو دنیا حکم رانی میکنن همین که فول سازهای ژاپنی تو سرزمین پیکاپ ها حضور دارن خودش یعنی لیاقت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. moein

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (893 ديدگاه)

    نت موبایل قطع شده چرا دوباره؟؟???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Car lover

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    حتی اگ بهترین موتکر سیکلترو هم جایزشو ب خارلی بدن باز نمیتونه بشکره ببره نیوردنه کوروت ک جیتی پونصد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    دوجه دیگه
    رم در کلاس تراک یه شاهکار محسوب میشه
    طراحی بسیار زیبای کابینش و‌کیفیت بسیار خوب
    ایمنی خوب ک اخیرا در تست ها انجام شده
    امار فروش بسیار خوب و افزایش فروش بالا
    قدرتمند و کاربردی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. net

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    امریکاهیها هم یواش یواش دارن میان سمت وانتهای میان سایز چون وانتهای فول سایز ابعادش بزرگه .فورد رنجر به عنوان وانت میان سایز خیلی قشنگه و اگر سقف سانروف بزگ داشت خیلی زیباتر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Joker

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (526 ديدگاه)

    یعنی بی منطق تر از این طرفدارای ماشینای آمریکایی تو کل دنیا پیدا نمیشه،چطور وقتی کوروت و رم به عنوان بهترین تو کلاس خودشون انتخاب شدن اینقدر تعریف و تمجید میکنید ولی قبول اینکه کیا هم بهترین شاسی بلند سال رو ساخته اینقدر براتون دردناکه؟! چطور وقتی موتورترند انتخابش ماشینای امریکایی باشه خیلی معتبره ولی تا یه خودرو غیر امریکایی بخصوص کره ای باشه کل موتورترند رو میبرید زیر سوال؟ یعنی جوری رفتار میکنید که اگه یکی هم از خودروسازای امریکایی خوشش بیاد پشیمون بشه از انتخابش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1315 ديدگاه)

      مطمئنی طرفدارای ماشینای آمریکایی بودن شاید طرفدارای ماشین المانی یا ژاپنی بودن .
      لذت ببر از ماشینی که دوست داری .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Alireza

      ۲۸ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (631 ديدگاه)

      دوست عزیز اول اینکه لطفا جمع نبند
      دوم اینکه از طرفدارای غیر امریکایی هم کم بی منطقی ندیدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. net

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    وانتهای ۶ چرخ بزرگ امریکایی رینگ و لاستیکهای بدی داره مثل همین رم و فورد سوپر دیوتی ومثل کامیون هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      وجدانن نظر نده دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. نویدی

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (409 ديدگاه)

    حق آریسان رو خوردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. samurai

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (542 ديدگاه)

    شانس اوردین این کره ایا تو این بخش چیزی تولید نکردن و الا با پول شیرینی :))))) میشد بهترین پیکاپ سال فورد و رم و بقیه هم تو افق محو میشدن میرفت پی کارش :)))))))))))))))))))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. جعفر

    ۲۸ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط نیسان تایتان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مانی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    از اول هم معلوم بود رم انتخاب میشه چون انتخاب خودمم رم هست خخخخ
    تو تست‌هایی‌ که امسال شده بود از پیشرفتش و خوبیش تمجید شده بود
    ماشین ۴ تنی با نزدیک ۷ متر طول و ۴ متر فاصله بین محوری عملا کامیونت هست
    ولی‌ تو بخش اس یو وی‌ها انتخابم جی ال ای۵۳ بود که اصلا نیاوردنش
    نمیدونم چرا امسال گیرشون به قیمت اینقدر زیاد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. پرکاش

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا شما اصلا موتور ترندوو اینارو ولش کن.. هیبتو نیگااا.. قدرتو نیگااااا.. پروردگارااا اوووففففففف

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا