چشم انداز

زوایای پیدا و پنهان نظرسنجی‌های جی.دی‌پاور (قسمت اول)

هر از چند گاهی که نتایج مختلف مؤسسات و سایت‌های نظرسنجی درباره‌ی کیفیت خودروها در “پدال” منتشر می‌شود، شاهد گفت‌وگوهای داغ و جذاب درباره‌ی برندهای مختلف هستیم. برای نگارنده بسیار جالب‌توجه است که این‌چنین علاقه و دانشی در بازدیدکنندگان سایت “پدال” وجود دارد، و البته بسیار مایه‌ی فخر و مباهات همه‌ی ما است. البته برخی مواقع دیده می‌شود که برخی افراد نتایج مؤسسات و سایت‌های معتبری همچون J. D. Power و Consumer Reports را از بیخ و بن رد می‌کنند (!) و البته برخی نیز از آن‌طرف بام افتاده و هیچ نتیجه‌ی دیگری جز نتایج منابع ذکرشده را قبول ندارند! چندی پیش به پیشنهاد یکی از دوستان، متوجه مطلبی شدم که در آن به برخی از زوایا و اشکالات نظرسنجی‌های J.D. power پرداخته و منبعی دیگر نیز تفاوت‌های آماری J.D. power با Consumer Reports را بازگو کرده است. البته باید بگویم که مطلب موردنظر مربوط به چندین سال پیش است اما گفته‌های آن کاملاً با شرایط امروز مطابقت دارد و گرد زمان بر روی آن ننشسته است. امیدوارم که مطلب پیش رو موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد و موجب افزایش بینشمان نسبت به آمار ارائه‌شده گردد.
منتظر دریافت نظرات گران‌بهای شما دراین‌باره هستیم.

sw-img-jd-power-awards-hdr
اشکالات مطالعه‌ی کیفیت اولیه‌ی J.D. power
مطالعه‌ی کیفیت اولیه‌ی J.D. power درباره‌ی عیوب خودروها، کمتر از آنچه فکرش را می‌کنید بازگوکننده‌ی حقیقت است.
خواه شما طرفدار پر و پا قرص خودرو باشید یا به خودرو به چشم یک وسیله نگاه کنید، به‌هرحال نمی‌خواهید که عیوب خودرو هرروز شمارا به مکانیکی‌ها بکشاند یا باعث تأخیرهای کنار جاده‌ای شود. یکی از منابع کلیدی درباره‌ی کیفیت خودروها J.D. power و مطالعه‌ی کیفیت اولیه (IQS) است که از سال ۱۹۸۷ مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما کیفیت چگونه در این نظرسنجی اندازه‌گیری می‌شود؟
شما شگفت‌زده خواهید شد وقتی نتایج IQS سال ۲۰۱۱ را با سال ۲۰۱۰ مقایسه کنید. برای مثال، GMC، تویوتا و مزدا هرکدام ۱۴ تا ۱۵ رتبه در جدول بالا آمده‌اند درحالی‌که فورد ۱۸ رتبه نزول داشته و از رتبه‌ی ۵ به ۲۳ سقوط کرده است! در سال گذشته کاهش کیفیت قابل‌توجهی درباره‌ی فورد ذکر نشده است، پس چه اتفاقی رخ‌داده؟

بخشی از ریشه‌ی این مسئله به این بازمی‌گردد که اکثر مردم به این موضوع گرایش دارند که کیفیت را در نبود عیوب ببینند. برگردیم به دهه‌ی هشتاد، زمانی که خودروسازان ژاپنی با کیفیت مونتاژ عالی خود بازار را به دست گرفته بودند و بسیاری از ما کیفیت خودروها را عموماً در آن نوع واژه‌ها جست‌وجو می‌کردیم. اما تعریف مختصر کیفیت این است: “درجه‌ای از عالی بودن که یک شی داراست.” و مطالعه‌ی کیفیت اولیه‌ی J.D. power همیشه این دید گسترده‌تر را داشته است.

Raffi Festekjian، مدیر تحقیقات تولید خودرویی J.D. power توضیح می‌دهد که IQS برای به دست آوردن “چیزهایی که خراب می‌شوند” در خودروها بکار می‌رود. هر مورد یک “مشکل” نامیده می‌شود و این مشکل می‌تواند “هم اشتباه در مونتاژ خودرو باشد و یا مسئله‌ی طراحی باشد.” این خطا و اشتباه ممکن است مونتاژ ضعیف پانل در یا از دست دادن ارتباط الکتریکی باشد، درحالی‌که مسئله‌ی طراحی موردی است که مصرف‌کننده دوست ندارد، حتی اگر آن آیتم دقیقاً کار موردنظر را انجام دهد، مثل دسته‌ی کروز کنترل چند عملکردی.

برای شناسایی دو نوع مشکل، J.D. power یک نظرسنجی وسیع با ۲۲۸ سؤال را تدارک دیده که به ۸ بخش تقسیم می‌شود:

  • نمای بیرونی
  • نمای داخلی
  • ویژگی‌ها/کنترل‌ها/نمایشگرها
  • سیستم‌های صدا/سرگرمی/ناوبری
  • صندلی‌ها
  • کنترل‌های گرما و سرما
  • سیستم انتقال قدرت
  • و تجربه‌ی رانندگی.

Festekjian می‌گوید:

در IQS سال ۲۰۱۱، ما یک نظرسنجی تصادفی داشتیم که بیش از ۷۳۰۰۰ جواب دهنده که خودروی خود را ۹۰ روز بود خریده بودند در آن شرکت کردند. ما به حداقل ۱۰۰ نظرسنجی برای رتبه‌بندی یک مدل احتیاج داریم و ما قضاوتی درباره‌ی این پاسخ‌ها انجام نمی‌دهیم. ما فقط صدای مصرف‌کننده را گزارش می‌کنیم.

برگردیم به فورد که سال گذشته دو مدل کاملاً جدید فیستا و اکسپلورر را معرفی کرده و فیس لیفتی ماژور بر اِج انجام داده است. آیا سقوط فورد در رتبه‌بندی، به‌طور ساده منعکس‌کننده‌ی این ضرب‌المثل قدیمی است؟ هرگز یک خودروی جدید را در سال اول قبل از رفع عیوب آن نخرید!

ظاهراً که اعداد IQS این تئوری را حمایت می‌کنند. در سال ۲۰۱۱ متوسط مشکلات به ازای هر صد خودرو ۱۰۷ مورد بوده است درحالی‌که در خودروهای جدید و بازطراحی شده ۱۲۲ مشکل دیده‌شده و جالب اینکه در خودروهایی که اصلاحات اندکی به خود دیده‌اند تنها ۱۰۳ مشکل گزارش‌شده است. درواقع طبق گفته‌ی Festekjian، فورد اکسپلورر جدید بیش از هر خودروی فورد باعث بدتر شدن IQS شده است.
اما درحالی‌که J.D. Power مشکلات هر مدل و برند را به‌صورت انفرادی آشکار نمی‌کند، اما Festekjian می‌گوید که در سقوط فورد در رتبه‌بندی مشکلات طراحی بیش از سایر عیوب نقش داشته‌اند.

فورد تلاش می‌کند که کارهای خیلی زیادی را خیلی سریع انجام دهد.

فورد این را رد نمی‌کند. سخنگو Alan Hall می‌گوید که کمپانی از بسیاری از این مشکلات حتی قبل از اینکه نتایج IQS منتشر شوند آگاه است. “تشخیص صدا به‌عنوان ناشناس شناخته می‌شود.” Hall می‌گوید که: “کنترل‌ها در درجه اول تلفن و موزیک پلیر را با یک ساختار نسبتاً ساده همگام می‌کنند. سیستم جدید MyFord Touch توانایی بیشتر و با دستورات بیشتری دارد.

MyFord Touch
به‌عبارت‌دیگر، سیستم تشخیص صدای فورد کار می‌کند اما مصرف‌کننده‌ها نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند و این سیستم نیازمند دایره واژگان دقیق و صریح است. Hall می‌گوید:

ما درباره‌ی این موضوع تحقیق کردیم و یکی از اولین چیزهایی که یاد گرفتیم آن بود که مصرف‌کنندگان آموزش بیشتری را می‌خواهند.” و اضافه می‌کند که: “ما جلساتی بین برخی مصرف‌کنندگان و فروشندگان برای تهیه‌ی این آموزش‌ها برگزار کردیم.

به‌علاوه، در مرکز سرویس مشتری فورد کارکنان اختصاصی قرار دارند که به سؤالات درباره‌ی MyFord Touch پاسخ می‌دهند و همچنین ۳۰ ویدیو درباره‌ی این سیستم روی سایت شرکت قرار دارد. این یک مشکل IQS است که نمی‌تواند در کارخانه حل شود.

در همان زمان، فورد همچنین تغییراتی در نرم‌افزارهای خود به‌منظور بهبود عملکرد و دوستانه‌تر کردن آن‌ها صورت می‌دهد. اما این مثال ریسک الحاق تکنولوژی‌های زیاد در خودروها را نشان می‌دهد. همان‌گونه که Festekjian اشاره می‌کند:

مصرف‌کنندگان خواهان تکنولوژی هستند اما زمانی که به خودرو اضافه می‌شوند، تکنولوژی مایل به‌اضافه کردن مشکلاتی است که در IQS گزارش می‌شود.

مبادا فکر کنید که این مشکلات به‌طورکلی الکترونیکی هستند، فیستای جدید همچنین به خاطر وجود مشکلاتی در گیربکس اتوماتیک دوکلاچه خود ذکر شده است. به نظر می‌رسد که شواهد اندکی وجود دارند که نشان می‌دهند این گیربکس مشکلات دیگری هم دارد اما مصرف‌کنندگان از کیفیت تعویض دنده‌ها شاکی هستند.
تعویض‌های گیربکس به نرمی گیربکس‌های مرسوم مجهز به مبدل گشتاور نیستند. آیا ممکن است که شکایت خریدار به‌واسطه‌ی گیربکسی باشد که احساسی شبیه گیربکس مرسوم ندارد؟ Festekjian می‌گوید:

من نمی‌توانم به مغز خریداران ورود کنم.

واضح است که وقتی بحث تکنولوژی و ویژگی‌های سرگرمی و اطلاعات به میان می‌آید، آموزش‌های خوب و بیشتر ممکن است که برخی شکایات را پیش‌گویی کنند. این مسئله درباره‌ی ویژگی‌هایی که جدید هستند یا برای خریدارانی که خودروی جدید خریده و با آن آشنا نیستند نیز صادق است.

2014 Ford Fiesta 1.0L Ecoboost Interior
درباره‌ی BMW هم مثالی وجود دارد. در مدل‌های جدیدتر این خودروساز، دسته‌ی کروز کنترل مرسوم به دکمه‌های موجود روی غربیلک فرمان تبدیل شده است. می‌بینیم که این تغییر در شکایات IQS بازخورد یافته است، بااینکه ما و اکثر سهامداران BMW موافقیم که کنترل دسته‌دار آسان‌تر است و کمتر حواس را پرت می‌کند.

2014-bmw-f15-x5-cruise-control-buttons
در حالتی متفاوت، پورشه به خاطر IQS با انتخاب لنت‌های ترمز به مشکل برخورده است. لنت‌هایی که بهترین مقاومت و کارایی در شرایط خیس را دارند، همان‌هایی هستند که چرخ‌ها را بیشتر کثیف می‌کنند و باعث شکایات در IQS می‌شوند.

2017 Porsche 911 Turbo S
نقطه‌ی امید آن است که نظر مصرف‌کنندگانی که درباره‌ی کثیفی ترمز در IQS شکایت می‌کنند تا حدی توسط نظر کسانی که عملکرد این لنت‌ها را تحسین می‌کنند خنثی و متعادل می‌شود و این تعادل در مطالعه‌ی عملکرد و چیدمان و اجرا (APEAL) دیده می‌شود. این مطالعه به‌منظور دیدن “چیزهایی که درست هستند” درباره‌ی خودرو انجام می‌شود. APEAL به پرسشنامه IQS اضافه‌شده و بنابراین از همان جامعه‌ی آماری دریافت می‌گردد.

Three-trophies
متأسفانه نتایج مطالعه‌ی APEAL از انجام کاری که IQS می‌کند عاجز است و همین مسئله پیشنهاد می‌کند که حرکت به‌سوی ارائه‌ی راه‌حل‌ها به‌منظور کاهش مشکلات طراحی ادامه خواهد یافت. زمانی که سهم عمده‌ای از مشکلات گزارش‌شده توسط IQS عیب شناخته می‌شوند، نظرسنجی یک نیروی عظیم در گزارش کیفیت خودرویی است. اما فاصله‌ی بین عیوب و مشکلات طراحی کمتر می‌شود. Festekjian می‌گوید که:

در سال ۲۰۱۱ هنوز عیوب بیشتری نسبت به مشکلات طراحی وجود دارد اما این فاصله هرسال کمتر می‌شود.

سازمان J.D. Power فقط جزئیات محرمانه‌ی هر خودرو را در صورتی به خودروساز ارائه می‌کند که مبلغی پرداخته شود. این یک مدل تجارت است و تویوتا از سال ۱۹۶۹ اولین مشتری آن بوده است؛ اما Festekjian سه شکایت اول از خودروها را در دو زمینه‌ی عیوب و طراحی معرفی می‌کند:
عیوب
۱. صدای باد (از اولین نظرسنجی در سال ۱۹۸۷ منجر به شکایت شده است)
۲. صداهای غیرعادی از زیر خودرو (می‌تواند هر چیزی باشد)
۳. ترمزهای صدادار (صدای جیغ و خراش مانند)

مشکلات طراحی
۱. ارتباطات هندزفری دستورات مصرف‌کننده را شناسایی نمی‌کنند
۲. کنترل‌های تهویه و بخاری جای مناسبی قرار نگرفته‌اند و استفاده از آن‌ها مشکل است
۳. رفتار گیربکس خودکار و کیفیت تعویض دنده‌ها (گیربکس‌های دوکلاچه، تعویض‌های معکوس و دنده‌های بیشتر)

در این مطلب به زوایای پیدا و پنهان در گزارش‌های کیفیت J.D. Power پرداختیم و در بخش دوم به مقایسه‌ی آمار J.D. Power و Consumer Reports خواهیم پرداخت و نکته‌هایی را بازگو خواهیم کرد.

زوایای پیدا و پنهان نظرسنجی‌های جی.دی‌پاور (قسمت دوم)

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. moein

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    آقا شاهین متن بسیار تکامل یافته ایی بود مرسی بابت انتشار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. luis

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    دقیق و ریز بین بودن جی دی پاور رو برداشت نکنین که تمامی مشکلات گزارش شده از همین چیز های جزئی بوده این چیز های جزئی برادر قسمتی از نتایج و نژر سنجی های کلی هستن
    دوم این که مانور من و خیلی ها روی نتایج طولانی مدت جی دی پاور و قابلیت اطمینانه نه کیفیت 90 روره اولیه
    سوم اینکه از تصویر پروفایل شما مشخصه دلیل نوشتن این مقاله چی بوده دوست عزیز.
    چهارم این که سالهای پیاپی در صدر جدول جی دی پاور بودن اتفاقی نیست و جی دی پاور مورد استناد بزرگترین کمپانی های خودروسازی جهانه و فقط کافیه تاریخچه جی دی رو کامل در گوگل یافته و مطالعه کنید.
    اینجور مقاله نوشتن که به ذهن جوان ایرانی القا کنه امار جی دی پاور مربوط به دکمه روی فرمان و کثیف شدن چرخ ها و …. هست درست نیست دوست گرامی بالا بودن امار خرابی خیلی خودروسازهای مطرح قابل کتمان نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      دوست عزیز شما می تونی انتقادات و پیشنهادات خودت رو به کار اند درایور و موتورترند انتقال بدی چون این متن تنها “برگردان” بوده و دخل و تصرفی توش صورت نگرفته.
      از طرف دیگه من از دیدگاه ها و علایق و گرایش های شما کاملا اگاهم و نیازی به بحث با شما نمیبینم.
      اینکه عکس پروفایل من چیه،در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیکنه! کوچکترین تصرفی رو در هیچ یک از نوشته ها دخیل نمیکنم و تمایلات شخصی اصلا توی نوشته ها جایی نداره.ضمن اینکه چندین بار مطالبی رو ترجمه کردم که توشون به BMW انتقاد شده یا هم بازنده بوده.
      پس بهتره به جای طرح مطالب حاشیه ای،روی مطلب اصلی تمرکز کنیم و از هدف دور نشیم.
      در آخر هم بگم که این مطلب تنها برای شخص شما ترجمه نشده! همه ی دوستان باید از چَم و خَمِ این نظرسنجی ها آگاه شن تا اشراف کاملی بر مطالب ارائه شده داشته باشن.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان آیودی

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (71 ديدگاه)

        شاهین جان شما خودتو ناراحت نکن
        کسایی که خواب هستن رو میشه بیدار کرد کساییکه خودشون رو زدن به خواب نمیشه بیدار کرد
        بعضی از دوستان کار اند درایور رو معتبر نمیدونن چون برندای محبوبشون همیشه رتبه پایینی کسب میکنه
        بعد بعضی از دوستان میان میگن که کار اند درایور فقط سرعت و شتاب رو مد نظر میگیره
        بعد که ارجاعشون میدیم به صفحه امتیاز دهی کار اند درایور که حتی توانایی ترمز گرفتن رو مد نظر قرار میدن، طرف بازم حرف خودشو میزنه
        شاهین جان شما خودتو ناراحت نکن
        بی طرف بودن شما به همه اثبات شدس
        من به شخصه از ترجمه های شما لذت میبرم
        موفق باشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. luis

          ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (612 ديدگاه)

          اگه جواب منو داده فقط زحمت بکش برو و بنویس در جوابش
          پسر خوب و متعصب اگه یه نگاه به سگمنت های تولیدی لکسس و المان بندازی متوجه میشی دلیل پایین تر بودن فروش لکسس سگمنت های کمتر و 25 ساله بودنشه و همه اینها یک شبه بدسست نیومده که یک شبه نابود بشه در جواب شما فقط همینو میگم که اگه 30 سال پیش به یک انگلیسی میگفتی تویوتا و جگوار از خنده نابود میشد به یک امریکایی میگفتی تویوتا و کادیلاک میگفت خدا شفا بده ولی الان بعد سی سال این کادیللک و جگوار هستن که باید از هر نظر از کیفیت بگیر تا فروش دود لکسس را جمع کنن الان هم شما به من میگی خدا منو شفا بده ولی نترس اینده پیش روهه اگه هنوز اینده نرسیده دلیلش بالا تر بودن لوکس سازی المان نسبت به انگلیس و امریکاست ولی دیر یا زود امواج این سونامی سامورایی خیالات شما هم تسخیر میکنه منطقی باش و صبور.
          در تعقیب کمال.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. احسان آیودی

          ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (71 ديدگاه)

          خیلی لذت میبرم وقتی میبینم دوستان هیچ جواب منطقی ندارن بدن شروع میکنن خیال بافی که اینده فلان میشه اینده بهمان میشه
          همه اینها نشان از عجز دوستان در بحث منطقی داره
          موفق باشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. احسان(احسان سابق)

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        لطف این مقاله ها به بی طرف بودن نویسنده و وجود امار و ارقام توی مقاله هست. موضوع خیلی خوبی رو انتخاب کردی شاهین بزرگوار.
        اتفاقا چند روز پیش مقاله ای می خوندم که در مورد همین نظر سنجی ها انتقاد کرده بود.برای مثال مشکلات فنی اساسی مثل ایرادات جعبه دنده و سوخت رسانی نسبت به یک دهه پیش به شدت کاهش پیدا کرده در حالی که ایرادات طراحی و مشکلات خیلی کوچکتر بخصوص مسائل مربوط به سیستم های سرگرمی که چیزهایی جدید هستن باعث شده که تعداد مشکلات در امارها افزایش پیدا کنه در حالی که از کار افتادن مقطعی جعبه دنده و کم بودن نور دکمه های روی فرمون تو نظرسنجی ها هر دو مشکلات برابری حساب میشن در حالی که در عمل اصلا قابل مقایسه نیستن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. احمد باقری

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4717 ديدگاه)

        شاهین جان، مطلب luis هم مستقیما به شما مربوط نمی شد، وگرنه شما که مقاله رو خودت نمی نویسی، بلکه ترجمه می کنی، زیاد سخت نگیر. همین که بگی ترجمه هست و هیچ دخل و تصرفی انجام نشده، کافیه، دیگه نیاز نیست بگی شما نظراتت رو به این سایتها خبر بده تا ….
        به هر حال، خیلی ممنون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          دوست عزیز بخش اعظم کامنت ایشون دقیقا به من مربوط می شد!
          و من هم مجبورم در مقام مترجم این متن از خودم دفاع کنم.
          در هر حال اگه باعث ایجاد سو تفاهمی شدم،عذرخواهی می کنم.
          یا حق

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. امیرحسین

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    احتمالاً شیفتگان کره ای ها بشدت به این مقاله می تازند و زیر سؤال میبرند چون همان یک ذره آبرو رو از جی دی پاور بدست آوردن و در جواب هر انتقادی به آمار جی دی پاور استناد میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان(احسان سابق)

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خدا رو شکر که این مطلب رو گذاشتید.کلا نتایج امار مربوط به نظر مصرف کننده ها همیشه یکسان نیست و حتی گاهی میتونه کاملا متضاد باشه.به قول مدیر بازاریابی کوکاکولا تنها نتیجه ی مهمی که وجود داره خود نتیجه هست!(نتیجه منظور خود امار فروشه که البته تنها در مورد محصولاتی درسته که در یک بازار رقابتی و نه انحصاری وجود داره)حتی یادم میاد جایی خوندم که تو امریکا نظر مردم در مورد نوشابه های بدون الکلی با عمل اون ها(یعنی خریدن یا نخریدن محصول مورد نظر) بیش از 63% اختلاف وجود داره!کلا نمیشه روی منطق مصرف کننده حساب باز کرد و برای مثال وضعیت لینکلن و کادیلاک در نظرسنجی ها از بی ام و بهتره اما وقتی به امار فروش نگاه می کنیم نتیجه کاملا برعکسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. صادق

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    مرسی برادر شاهین :) عالی بود

    در این که این آمار ها و ارقام توی جی دی پاور و امثالهم معتبر هست بحثی نیست، اما یه نکته ای وجود داره که کمتر به چشم میاد و اون اینه که، بیشتر این آمار و ارقام به جای اینکه برای کاربران باشن، برای شرکت های خودرو سازی هستن
    در واقع منظورم این هست که خیلی از این اشکالات ممکنه هیچ گونه مشکلی رو برای کاربر ایجاد نکنن ولی دونستن اونها برای تولیدات بعدی به خودرو سازها کمک کنه، همونطور هم که داخل متن گفته شد که خودرو ساز ها برای پی بردن به مشکلات باید نتایج دقیق نظر سنجی ها رو بخرن
    پس نباید با توجه به این آمار ها یه شرکت رو کوبید و یکی دیگه رو آیه ی الهی دونست
    و مطمئن باشید که اکثر افراد برای خرید خودرو با استناد به این آمار ها نظرشون رو تغییر نمیدن چون اگر اینطوری بود الان هیچ یک از خودرو های فیات یا دوج و کرایسلر یا رنج روور و امثالهم فروش نمیرفت، چون معمولا وضع خوبی توی این آمار ها ندارن
    .
    پس بهتره توجه به ریزه کاری های این آمارها رو به عهده ی شرکت های خودرو سازی بگذاریم و ما هم خیلی متعصبانه بهشون نگاه نکنیم
    .
    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. «میلاد.فقط آلمان.فقط بنز»

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    درود .
    ضمن تشکر از شاهین عزیز بابت ترجمه این مطلب . حالا قسمت دوم این مطلب با توضیحاتی که قبلا در مورد این مطلب به من داده بودید ، زاویه های پنهان بیشتری نمود پیدا میکنند . مه برای برخی متعصبان ، باز هم قابل انکاره . بگذریم .
    ولی خیلی دوست دارم بدونم که اون دوستمون در کامنت بالا که نوشته رتبه اول بودن در سال های پیاپی برای لکسس افتخاری نیست و ما بقی افتخارات اتفاقی نیست ، به ما بگه تو که تو کیفیت از همه بالاتری ، چرا فروشت پایین تر از مثلث آلمانی است ؟؟؟ با توجه به قیمت ارزون تر. چرا ارزش برندت پایین تره ؟؟؟چرا محبوبیتت کمتره ؟؟؟چرا اکثریت ترجیح میدن خودروی بی کیفیت و پر از اشکال بخرن ؟؟؟تازه یک محصول بی کیفیت رو گرون بخرن ؟؟؟
    و از همه مهمتر این که چرا حرف مدیر عامل لکسس رو قبول نمیکنی که میگه :
    هنوز مردم اون تصوری که از خودروهای آلمانی دارند را ، نسبت به لکسس ندارند .

    یکاری میکنن آدم از لکسس و تویوتا زده میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. luis

      ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (612 ديدگاه)

      پسر خوب اگه یه نگاه به سگمنت های تولیدی لکسس و المان بندازی متوجه میشی دلیل پایین تر بودن فروش لکسس سگمنت های کمتر و 25 ساله بودنشه و همه اینها یک شبه بدسست نیومده که یک شبه نابود بشه در جواب شما فقط همینو میگم که اگه 30 سال پیش به یک انگلیسی میگفتی تویوتا و جگوار از خنده نابود میشد به یک امریکایی میگفتی تویوتا و کادیلاک میگفت خدا شفا بده ولی الان بعد سی سال این کادیللک و جگوار هستن که باید از هر نظر از کیفیت بگیر تا فروش دود لکسس را جمع کنن الان هم شما به من میگی خدا منو شفا بده ولی نترس اینده پیش روهه اگه هنوز اینده نرسیده دلیلش بالا تر بودن لوکس سازی المان نسبت به انگلیس و امریکاست ولی دیر یا زود امواج این سونامی سامورایی خیالات شما هم تسخیر میکنه منطقی باش و صبور.
      در تعقیب کمال.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. احسان آیودی

      ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (71 ديدگاه)

      شما سخت نگیر میلاد جان
      حقیقت با حرف های یک سری متعصب تغییر نمیکنه
      ژاپن هنوز مشغول مهندسی معکوس ماشینای المانی و امریکایی و ایتالیایی هست بعد یه سری دوستان مشغول خیال پردازی هستن که اینده فلان میشه اینده بهمان میشه
      ممنون از شاهین عزیز بابت ترجمه این مطلب
      ما که خیلی وقت بود این حرفا رومیزدیم ولی دوستانی که خودشونو زدن به خواب همچنان از حقیقت فراری هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ارمان

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    شاهین جان بسیار ذحمت میکشی من به دانشم زیاد شد از شما تشکر میکنم .
    اما از شما و دوستان یه سوال هم دارم
    اکثر کمپانیها ماشینهارو گارانتی میکنند خوب جالبه پس مشکلات فنی به هر حال رفع رجو میشند اما سوال اینجاست ایا هیچ یک از این سایت ها ماشین رو در پایان زمان وارانتی مورد برسی قرار نمیدند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      چرا ارمان جان،سایت موتور ترند سلسله تست های Long term یا طولانی مدت رو داره که متاسفانه بخاطر چند مرحله ای بودن،ترجمه ی اونها کار چندان جالبی از کار در نمیاد و نیمه کاره میمونه.اگه به این سایت سر بزنید میتونید تست های طولانی مدت خودروهای محبوب رو ببینید.
      متشکرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارمان

        ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        شاهین جان دمه شما گرم دست شما درد نکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. نوید جهرمی

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    شاهین جان مقاله ی خیلی خوبیه. منتظر قسمت دومش هستم.
    اگر زحمت بکشی و ی مقایسم با ارزیابی کیفی داخلی هم داشته باشی که دیگه خوب میشه. همیچین جیگرمون اساسی میسوزه از شدت پیشرفته بودن ما و کافربودن اونا :)
    مخصوصاً این قسمت که شکایت از لنت های پورشه کردن چون باعث کثیف شدن چرخ ها میشه منو هنگ کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. ممنون از شاهین عزیز که این روزها مطالب خوبی رو روی سایت میذاره.
    ما که هرچی گفتیم یه عده فک کردن داریم از خودمون حرف میزنیم. به هر حال نکته ای که در این متن برام جالب بود اینه که آمار APEAL و کیفیت رو میشه تا حدودی روبرو و مخالف هم دیگه دونست. APEAL چیزهای خوب رو بیان میکنه و IQS چیزهای بد. برام جالبه که آلمانیها هم چیزهای خوبشون بیشتره هم چیزهای بدشون.
    یه جمله هم بگم از قول انیشتین که شاید بشه به موضوع ماشین ربطش داد: کسی که هیچ وقت اشتباه نکرده، هیچ وقت هم کار بزرگی انجام نداده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. luis

      ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (612 ديدگاه)

      اگه یه نگاه به سگمنت های تولیدی لکسس و المان بندازی متوجه میشی دلیل پایین تر بودن فروش لکسس سگمنت های کمتر و 25 ساله بودنشه و همه اینها یک شبه بدسست نیومده که یک شبه نابود بشه در جواب شما فقط همینو میگم که اگه 30 سال پیش به یک انگلیسی میگفتی تویوتا و جگوار از خنده نابود میشد به یک امریکایی میگفتی تویوتا و کادیلاک میگفت خدا شفا بده ولی الان بعد سی سال این کادیللک و جگوار هستن که باید از هر نظر از کیفیت بگیر تا فروش دود لکسس را جمع کنن الان هم شما به من میگی خدا منو شفا بده ولی نترس اینده پیش روهه اگه هنوز اینده نرسیده دلیلش بالا تر بودن لوکس سازی المان نسبت به انگلیس و امریکاست ولی دیر یا زود امواج این سونامی سامورایی خیالات شما هم تسخیر میکنه منطقی باش و صبور.
      در تعقیب کمال.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        لوئیس جان یکم حرفت تعصبی نیست؟
        منم از ژاپنیا و مخصوصاً تویوتا و لکسس و هوندا خوشم میاد. اما بهتره که ماشین ها رو مدل مدل با هم مقایسه کنیم.
        مثلا همین کمری که اینقدر فروشش توی امریکا زیاده توی همین سگمنت تو اروپا جزء آخرای لیسته. توی چین هم فروشی نداره. اما این از ارزش کمری کم میکنه؟ ب هیچ وجه.
        از نظر کیفیت آلمانیها و حتی همون ایتالیایی ها که آخر لیستن چیزی کم ندارن. مهم اینه که ی راننده چ طور با ماشینش تا میکنه.
        بنز سراغ دارم بعد از 20 سال ب غیر از آب روغن و هزینه های اولیه مثل تسمه و لنت هیچ خرج و دردسری برای صاحبش نداشته. صاحبان فیات رو دیدم که از ماشینشون اینقدر تعریف میکردن که از جان سختی ماشین و لذت رانندگی چیزی کم نداره.
        مورد بعد اینه که هر کسی از ماشین چ انتظاراتی داره. عموم مردم ماشین فقط براشون ی وسیله ی نقلیس که باهاش جابجا میشن. حالا هر چه این وسیله کم خرج تر و پر امکانات تر با قیمت کمتر باشه اون مناسبه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. محمد علي

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    اول از پدال و اقا شاهین تشکر کنم که توی سال جدید مقالات تخصصی رو بیشتر کردند
    بعد من خودم شخصاً نظر این موسسات رو معتبر می دونم با اینکه مثالاً خودم بنظرم خیلی از ماشین های هیوندایی کیفیت مناسبی دارند اما با توجه به ریزه کاری های این موسسات ادم می بینه دارند حقیقت رو بیان می کنند البته درباره المانی ها بطور مشکوکی نظر می ده مثلا یکبار دلیل ضعیف بودن کیفیت اتصالات رو گفته بود ولی اصلا مصداقی بیان نکرده بود که خوب جالب نبود درکل تجربه شخصی افراد بنظر من در کنار نظر این موسسات ١٠٠٪‏ به خودرو ایده ال میرسه مثلا نظر خیلی از دوستان درباره خودرو های فرانسوی بسیار جالبه چون من تجربه سواری با اکثر این (غیر مونتاژی و چینی شده) فرانسوی ها رو دارم می بینم واقعا سایتی مثل کارانددرایو خیلی دقیق تست کرده و دقیقا بنظرم من هم اکثر خودرو های فرانسوی مثل ۴٠٧ و c5 و c3 عالی هستند ( ترمز عالی،هندلینگ عالی، کیفیت سواری بالاو…)
    در کل اگر یک نظر سنجی ویا سایت منبع و مرجع بخواهد نظرات شخصی را دخالت بده و مباحث تخصصی رو درنظر نگیره ویا جبهه گیری خاصی نسبت به برندی داشته باشه قطعا دیگه اینهمه اعتبار نخواهد داشت و قابل استناد نخواهد بود و بنظرم این دلیلی هستش به اعتبار جدی پاور و نظرسنجی هایش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسین

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. نه من و نه هیچ کدوم از کاربرای دیگه منکر اعتبار آمار JD نیستیم. اگر به آمار IQS سال 2015 نگاه کنیم میبینیم که لکسس و تویوتا پایین تر از ب ام و و پورشه هستن، اما نکته ای که وجود داره اینه که این همه ریز بینی و دقتی که صرف تهیه این آمار میشه (صرف نظر از خطاهایی که داره) روی نظر مصرف کننده اونقدرا تاثیر نداره. در واقع مصرف کننده اول یه ماشینو خریده و بعد مواردی که در اون ماشین دوست نداشته رو علامت زده. مواردی که به مذاق مصرف کننده خوش نمیان الزاما نشون دهنده بی کیفیت بودن یک ماشین نیستن! آیا میشه با نگاه کردن به نمودار رده بندی سال 2015 به این نتیجه برسیم که لکسس کیفیت اولیه کمی داره؟ قطعا جواب منفیه. اگر آمار چند سال اخیر رو هم بررسی کنیم میبینیم که هر سال این رده بندی نسبت به سالهای قبل خیلی متفاوته و نمیشه نتیجه قطعی ازش گرفت. اضاف کردن یه مدل جدید، جذب مشتریان جدید برای برند (که انتظارات جدیدی دارن یا با امکانات اتومبیل جدیدشون آشنایی ندارن)، حفظ مشتریان ثابت (که انتظار دارن برندشون روی یه سری اصول ثابت قدم و بدون تغییر باشه)، ورود به بازارهای جدید، اضافه کردن امکانات جدید (مثل اولین نسخه iDrive که خیلی بهش انتقاد شد ولی الان از بهترینهاس) و خیلی چیزهای دیگه، همه و همه روی این آمار تاثیر گذار هستن و هرسال نتایج رو خیلی جابجا میکنن. از طرف دیگه هم همونطور که قبلا گفتم، اختلاف ها اونقدرا زیاد نیست.
    نظر شخصی: من اگر یه تولید کننده باشم بیشتر به این آمار توجه میکنم ولی در جایگاه یه مصرف کننده بیشتر به موارد دیگه توجه میکنم ولی اگر بخوام به آمار JD پاور توجه کنم، آمار قابلیت اطمینان برام مهمتر از آمار کیفیت اولیه هستش (گرچه اونم شرایطی مشابه با کیفیت اولیه داره).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. صادق

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    الان دوستانی که صحبت از میزان فروش میکنن، چرا شما به جای اینکه آمار کلی تموم سگمنت ها رو حساب کنی، هر سگمنت رو جدا جدا حساب نمیکنی؟
    الان توی بازار های مهم توی بیشتر سگمنت ها لکسوس از بنز بی ام و و آئودی عقبه
    و یه نکته دیگه اینکه، اگر بخوایم میانگین رشد فروش به قدمت کمپانی رو توی بازار جهانی حساب کنیم، کره باید با خودرو هاش تا ۱۰ سال دیگه همه ی جهانو قبضه کنه!!!!! آخه اینجوری که نمیشه حساب کرد
    بعدشم، اگر بخوایم میزان فروش رو نسبت به تعداد سگمنت بسنجیم، بنز هم سگمنت هاش از بی ام و بیشتره ولی فروشش کمتره، پس اینم دلیل موجهی نیست
    .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا