چشم اندازهفته نامه

سوالات و انتظارات از رئیس‌جمهور آینده در حوزه صنعت خودرو

چند هفته‌ی دیگر دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد و رفته رفته تبلیغات نامزدهای محترم ریاست جمهوری رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرند. طبعاً هر نامزد ریاست جمهوری برنامه‌های مختلفی را برای جلب نظر افراد داشته و آن‌ها را در برنامه‌های تبلیغاتی خود بازگو خواهند کرد. مردم نیز خواهان برنامه و اقدام و عمل هستند و در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… مطالباتی را از رئیس‌جمهور خود دارند.


ما نیز به عنوان بخشی کوچک از رسانه‌های حوزه‌ی صنعت خودرو سؤالات و مطالباتی از رئیس‌جمهور آینده داریم که در این نوشتار اشاره‌ای مختصر به آن‌ها خواهیم داشت. شما دوستان عزیز نیز می‌توانید در بخش نظرات، مطالبات و نظرات خود را دراین‌باره اعلام نمایید.

ikco
برنامه‌ی رئیس‌جمهور منتخب برای به‌روز کردن صنعت خودرو چیست؟ آیا تولید خودروهای قدیمی و ناایمن کنونی ادامه خواهد یافت یا اینکه تغییراتی صورت خواهد گرفت؟ آیا اقداماتی برای افزایش کیفیت خودروها صورت خواهد گرفت؟

saipa corp
از نظر روابط بین‌المللی، همکاری بیشتر صنعت خودروی کشور با خودروسازان جهانی انجام خواهد شد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، این همکاری بیشتر با کدام خودروسازان خواهد بود؟ آیا خودروسازان چینی همچون گذشته از اولویت‌های بالاتری برای شراکت و همکاری برخوردار خواهند بود؟


موضوع مهم‌ دیگر بحث خودروهای وارداتی است. آیا تعرفه‌های واردات خودرو در آینده کاهش خواهد یا خیر. در صورت مثبت بودن پاسخ، این کاهش تعرفه چه مقداری خواهد بود؟


در بحث قیمت‌گذاری خودروها شاهد کشمکش‌ها و گاه حاشیه‌های فراوانی بوده‌ایم. رئیس‌جمهور محترم آینده چه برنامه‌ای برای قیمت‌گذاری خودرو خواهند داشت؟ نقش شورای رقابت در این حوزه چگونه تعریف خواهد شد؟


سؤال و مطالبه و انتظار در بخش صنعت خودرو که یکی از صنایع کلیدی کشور است فراوان بوده اما مجال طرح همه‌ی آن‌ها در این نوشتار وجود ندارد. امیدواریم رئیس‌جمهور منتخب برنامه‌های مدونی برای بهبود وضعیت این صنعت حیاتی داشته باشد و از نیروهای زبده و متخصص در خودروسازی بهره برده شود.

شما دوستان عزیز چه مطالبات و انتظاراتی از رئیس‌جمهور آینده دارید؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید.
توجه: هرگونه دیدگاهی غیر مرتبط با موضوع و یا در طرفداری و ضدیت با هرکدام از نامزدها حذف خواهد گردید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. e36

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    ممنوعیت ورود خودروهای 2500 به بالا رو کلا لغو کنه تعرفه هم بشه صفر ! ، موتور سنگین هم آزاد بشه
    در حوزه اوتومبیل من اینو میخام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عبدالله علیپور

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (36 ديدگاه)

      Down with america government
      فعلا هیچکس از خودرو حرف نزده
      چون اونهایی که ستادشون با پولهای کثیف لگن سازها میچرخه که سرشون تو آخور هست

      اونهایی هم که پول نمیگیرن، یا ترس دارن از هجمه مافیا یا فکرشون به سرطان صنعت کشور قد نمیده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Alireza.GT86

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (236 ديدگاه)

      دیگه چیز دیگه ای نمیخوای عزیز؟ دارم یادادشت میکنم آخه ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ironman

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در کل روند ادامه تولید ی سریع از خودروهای بی مصرف داخلی قطع بشههه
    بزارن خودروهای خوب وارد کشور بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. GOD BLESS AMERICA

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (758 ديدگاه)

    هر نامزدی که ادعای کمک به بهبود وضعیت و کیفیت خودروهای عرضه شده در بازار داخل کشور دارد.
    فقط باید جلوی کارخانه جات خودروسازی داخلی را جهت تولید گرفته و به دوران شکوهمند مونتاژ خودرو در کشور باز گردیم تا با اتکا بر این سنگ بنا قطعه سازی کشور را دوباره با متودهای اصولی و در جهت جواب گویی به تولید انبوه باز سازی کنیم.
    شاید با این روش روزگاری نه چندان دور بتوانیم به رقابت با خودروسازان نوظهور جهان برخواسته و به سوی مهمترین باران خودرویی جهان که همانا خاک پاک ایالات متحده آمریکا باشد، خیز برداریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عبدالله علیپور

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (36 ديدگاه)

      چه خفتی بالاتر از این که کره و چین بشن خودروساز و ایران که پیشقدم تر از اونها بود به قول تو مونتاژکار باقی بمونه…
      تو خودمون نمیبینیم با این همه دانشمند و مخترع و استاد و دانشجو و محقق عرضه ساختن داشته باشیم نه سرهم بندی؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. reza

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ریس جمهور ایا شما با در امد 1ملیون تومن اجاره خونه 1200تومن میتونی ماشین بخری ؟حالا این هیچی شما یه ماشین شاسی بلند حدود 6000دلار تو حوزه خلیج فارس میتونی بخریچرا ما نباید مونتاژکار بشیم و به صادرات خودرو برسیم سودش کمتره ولی 60و70سال صنعت خودرو ما نسبت به کشورای صنعتی عقبه تنها راه مونتاژ خودرو های روز با سود مشارکت قطعه زنی خودروست و تعرفه ام باید بیاد زیر 10درصد نه این که 90درصد گمرک بکشید بعد بگید بازار رقابتیه این رقابت نیست شیر زنجیر کردید انداختید جلوی گربه بعد میگید شیر نمیتونه حمله کنه هر کی بیاد هر نظر غلطی ام که بده باز مورد حمایت ما هست ولی تا کی دیگه برخی از سیات مدارای بزرگمون به رحمت خدا رفتن (مرحوم هاشمی)ولی اقتصاد ما درست نشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. SRT VIPER

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    من معتقد هستم اولا باید واسه دو خودرو ساز داخلی مدیران خارجی استخدام بشه که امتحان خودشونو تو شرکتای اروپایی پس داده باشن،۲ باید طراحان لایق در زمینه های موتور و بدنه وطراحی پلتفرم استخدام بشن که صنعتو از این پلتفرم وطراحی های پنجاه سال پیش نجات بدن
    و از همه مهمتر کیفیت خورو ها رو ببرن بالا که به حقوق فروشندگان ایرانی احترام کامل گذاشته بشه
    سپس سریعا خانواده پراید وپژو ۴۰۵ رو از رده خارج کنن
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. nazanin

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا مسخره است اینجا پژو رو رونمایی میکنن و بعد میگن با بازار جهانی مساوی هستیم
    مگه 2008 چند سال پیش تو اروپا فروخته نشده، آقای روحانی چنین چیزی گفته
    اینجا هم نوشته
    http://digiro.ir/dena-plus-peugeot-2008/
    تازه میگن دنا کلا ایرانیه و 2008 نسفش ! مگه میشه مگه داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امین

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    هرکدوم که بیاد باید مدیریت صنعت خودرو رو دولتی کنه که نمیشه و نمیتونه این کار رو انجام بده پس هیچ فرقی نداره که کی بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. BMW

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای رئیس جمهور، مردم عزیز کشورمان علاقه فراوانی به خودرو و پیشرفت بروز این صنعت دارند به همین علت اخبار این صنعت را ‏دنبال می کنند. متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد افزایش بسیار بالای قیمت خودرو و برندهای بی کیفیت چینی بوده ایم و از طرفی ‏هم تولیدات کارخانه های خودرو سازی ما کیفیت و پشتیانی خوبی ندارند. بعد از توافقات برجام، مردم انتظارات زیادی از بروز شدن ‏محصولات این صنعت و کاهش قیمت ها داشتند که در نهایت این انتظارات بر آورده نشد. قیمت بسیار بالا و ناعادلانه ارز و عوارض ‏گمرکی باعث شده مردم قدرت خرید خودروهای وارداتی را نداشته باشند و ناچار خودروی بی کیفیت تولید داخل که طراحی زیبایی ‏ندارد خریداری کنند. در رأس کار بودن مدیرانی که تفکر نو و غیره ندارند اجازه پیشرفت بروز این صنعت را نمیدهد. این مدیران باید هر ‏چه زودتر کنار گذاشته شوند. نبود نمایندگی های رسمی نه انحصاری و خدمات پس از فروش موجب نارضایتی مشتریان خودروهای ‏باکیفیت خارجی شده است قیمت بسیار بالای این خودروها به هیچ عنوان منصفانه نیست. جناب آقای رئیس جمهور لطفا نگاه عادلانه ‏ای به قیمت خودرو داشته باشید خودرو را نمی توان به عنوان سرمایه ای برای یک شخص تعریف نمود، عمر خودرو و یک حادثه ‏رانندگی باعث از بین رفتن سرمایه خریدار میشود. در مورد وضعیت خودروهای وارداتی منطقه آزاد هم فکری اساسی شود و بگونه ای ‏باشد که حقوق مصرف کننده نادیده گرفته نشود. بنده ساکن محدوده یکی از مناطق آزاد میباشم و خواهشمندم در مورد قیمت گذاری خودروهای وارداتی عدالت رعایت شود، زیرا با کمی جستجو در پرتال کمپانی ‏های سازنده متوجه قیمت واقعی این خودروها میشویم، این کمپانی ها به عنوان مثال شرکت کیا که یکی از زیر مجموعه های هیوندای ‏میباشد تمامی خودروهای خود را پنج الی هفت سال گارانتی و پشتیبانی میکند این در حالی است که خودروهای منطقه آزاد دارای ‏گارانتی نمی باشند و در صورت نقص فنی مصرف کنند باید به صورت آزاد و با قیمت بالا آن قطعه معیوب را خریداری و تعویض نماید و ‏از هیچ گونه پشتیبانی و خدمات برخوردار نمی باشد. این کمپانی ها هر ساله یک مدل به روز شده با طرحی نو تولید میکنند به عنوان ‏مثال مدل 2017 تولید میشود و مدل سال قبل آن 2016 با رقم قابل توجهی ‏Off‏ میخورد اما متاسفانه این کاهش ‏قیمت در مناطق آزاد به هیچ عنوان به نفع مشتری رعایت نمیشود. مورد دیگر محدوده تعیین شده رفت و آمد این خودروهاست که ‏متاسفانه شامل کل استان نمیشود. در مورد دریافت پلاک عبور موقت هم باید عدالت رعایت شود، آنطور که از خریداران این خودروها ‏سئوال نمودم متوجه شدم برای دریافت پلاک عبور موقت، زمان و هزینه زیادی پرداخت نموده اند و این اصلا منصفانه نیست و باید در ‏این زمینه هم فکری اساسی شود و روند دریافت پلاک آسانتر و در زمان اندکی تحویل داده شود. موارد بسیاری در مورد فروش ‏خودروهای مناطق آزاد دیده میشود که متاسفانه حقوق مصرف کننده نادیده شده است، نصب ‏GPS‏ که با عرض پوزش یک نوع توهین ‏به حریم شخصی مصرف کننده است به هر دلیلی که باشد نصب این قطعه پسندیده نیست، نبود نظارت دقیق بر عملکرد فروشندگان و ‏محیط نگهداری این خودروها که مطمئناً استانداردهای لازم رعایت نشده است. موارد از این دست بسیارند که البته مسئولین محترم ‏مناطق آزاد از آن اطلاع دارند و انتظار میرود که به وضعیت آن هر چه سریعتر رسیدگی فرمایند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محسن

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (148 ديدگاه)

    وضع از این بدتر نکنن دیگه هیچی نمیخوایم! والا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا