چشم اندازهفته نامه

دوست داریم کدام برندهای مُرده دوباره احیا شوند؟

در طول تاریخ صنعت خودروسازی، برندهای زیادی وجود داشته‌اند که مورد اقبال یا بی‌مهری خریداران قرار گرفتند. به همین دلیل، عمدتاً به دلایل مالی بسیاری از برندها برای همیشه تعطیل شدند و برخی از آن‌ها خیلی زود از این صنعت کنار رفتند. حال این سؤال مطرح می‌شود که دوست داریم شاهد بازگشت کدام‌یک از این برندها باشیم؟ در لیست زیر پاسخ این سؤال را می‌بینیم. این‌ها برندهایی هستند که فکر می‌کنیم بازگرداندن آن‌ها می‌تواند جالب باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ساب

برند ساب همیشه به ساخت خودروهای عجیب شهرت داشت که عمدتاً از هواپیما الهام می‌گرفتند و پرفورمنس قابل‌احترامی داشتند. با وجود مدل‌های مشهوری مثل ۹۰۰، ۳-۹ و ۵-۹، خیلی دوست داریم ببینیم که یک ساب در بازار امروز چگونه خواهد بود؛ اما احیای ساب پروژهٔ دشواری است زیرا هرچند همهٔ محصولات ساب تا پایان عمرش بر اساس محصولات جنرال موتورز ساخته می‌شدند اما مشهورترین مدل‌های این برند سوئدی همان‌هایی بودند که به‌صورت داخلی توسط خودش توسعه یافته بودند؛ بنابراین اگر ساب واقعاً بخواهد احیا شود باید خودروهای کاملاً جدیدی بسازد که قطعاً اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.

پونتیاک

پونتیاک با بسیاری از مدل‌های مشهور مثل GTO و فایربرد، سابقه‌ای طولانی دارد. این برند دوست‌داشتنی اما قربانی بحران مال سال ۲۰۰۸ شد و در سال ۲۰۰۹ کاملاً تعطیل شد. احتمال احیای پونتیاک اما بسیار قوی‌تر از ساب است زیرا برخلاف ساب، پونتیاک‌ها تقریباً همیشه بر اساس شورلت‌های زمان خود ساخته می‌شدند و بنابراین انجام دوبارهٔ چنین کاری دور از ذهن نیست. علاوه بر این، جنرال موتورز با هامر ثابت کرد که اگر از لحاظ مالی منطقی باشد، یک برند مُرده را زنده می‌کند؛ بنابراین اگر جنرال موتورز صلاح بداند می‌تواند همین کار را برای پونتیاک انجام دهد اما نباید انتظار داشته باشیم که این اتفاق به این زودی‌ها رخ دهد.

سایون

هدف اصلی ایجاد برند سایون این بود که خودروهای تویوتا را برای جوان‌ترها عرضه کند. این برند خودروهایی فانتزی مثل xB، tC و FR-S را داشت که همه در نوع خود عالی بودند. بااین‌حال محصولات سایون انتظارات فروش تویوتا را برآورده نکردند و به همین دلیل سازندهٔ ژاپنی در سال ۲۰۱۶ دوشاخهٔ این برند را از برق کشید؛ اما دقیقاً مثل جنرال موتورز و پونتیاک، احیای سایون هم به دلیل قابلیت بازاریابی مجدد محصولات کنونی تویوتا امکان‌پذیر خواهد بود. بااین‌حال ازآنجایی‌که این برند نتوانست خریداران کافی را به سمت خود جذب کند، این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید برای بار دوم موفق شود؟

با همهٔ این‌ها، شما دوست دارید کدام برندهای خودرویی احیا شوند؟ پاسخ این سؤال را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. AMIR / ARMI

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    بدون شک پونتیاک

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. Reza.M

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (309 ديدگاه)

      سایون چه کوفتیه دیگه اخه….از ته دل دوس دارم لانسیا احیا بشه و تو کلاس هاچ بک های داغ و کوپه های سبک وزن بیاد…واقعا جای تاسف داره که اینو ذکر نکردن تو این مطلب…

      موافقم 5
      مخالفم 9
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (10165 ديدگاه)

      من هم پونتیاک ?❤ .

      سایون که نه ، چی بود ، خود تویوتا ساده هست ، سایون دیگه زیادی سادست !

      ساب هم که نه ، چون اروپا زیاد برند داره و مطمئناً تاب رقابت نداره و از همه مهمتر تا چند سال آینده ، خیلی از همین برندهایی که میشناسیم یا اِدقام میشوند یا ورشکسته چون توانِ به روز بودن تکنولوژی را ندارند !

      دیدین که چطور سانگ‌یانگ رفت تو باقالی‌ها و احتمالاً چند کره‌ایه دیگر هم تا سال‌های آینده میپیوندند و البته میتسوبیشی هم سَرِش به خطرِ !

      موافقم 6
      مخالفم 3
    3. Hadi

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      دوست دارم هر سه تاشون دوباره زنده بشن…
      همچنین سدان های لینکلن و نیکولا بجر…

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. sina

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    پونتیاک دیگه
    پرسیدن نداره

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. علیرضا

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    من دوست دارم سیتروئن دوباره خودروی لوکس بسازه مثل c6

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. زیزیگولو

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (4741 ديدگاه)

    شورلت کاپریس

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. Ahmedreza2002

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      اگه بحث یه مدل باشه قطعا دلم وایپر رو میخواد
      چقد عشق بود لامصب

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. Ahmedreza2002

        ۱۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        ادومبیلز هم شاید بهتره احیا شه

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۱۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1589 ديدگاه)

          ادومبیلز !؟ منظورتون الدزمبیل هست؟؟

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. Ahmedreza2002

          ۱۳ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          درسته اقا مهدی?
          فکر نکنم هیچوقت تایپ فارسیشو یاد بگیرم

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. زیزیگولو

        ۱۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (4741 ديدگاه)

        درسته وایپر جایگاه خودشو داره ولی ایرانیا با کاپریس خاطره دارن

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. Ahmedreza2002

          ۱۳ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          ایمل شوی کاپریس هم خیلی اوکیه
          لامصب اصلا هر کدوم رو که بگی در حق بقیه ظلم میشه
          همه کلاسیک های امریکایی تا قبل از دهه نود رو باهم میخامشون اصلا

          موافقم 2
          مخالفم 0
      3. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (10165 ديدگاه)

        احمدرضا داداش یادت رفت به پونتیاک ترنس‌ام اشاره کنی !

        هنوز بعد از گذشت این همه سال (( فکر کنم ۵۰ سال )) وقتی میبینیمش دیوانه کنندست به خصوص اون تیپ مار زنگی بودنش و اون عکس عقاب روی کاپوت یا صدای قُل‌قُل کردن اگزوزهاش ??????? !

        باور کنید اگر مکان مناسبی داشتم ، یکی از بهترین جمع‌کننده‌های خودروهای کلاسیک آمریکایی ژاپنی میشدم که قطعاً اولین گزینه‌اَم پونتیاک ترنس‌ام مشکی رنگ با اون چراغ‌های مربعی دو تایی در جلو بود .

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. Ahmedreza2002

          ۱۳ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          نوید جان درست میگی اون مدل واقعا خواستنیه
          تو تاریخ بگردی از این قبیل امریکایی های عشق زیاد میبینی

          اما حس میکنم واپیر تو دنیای مدرن واقعا تکه
          حتی کوروت هم جای اونو نمیگیره به عنوان یه رقیب

          موافقم 1
          مخالفم 0
  5. Twin H Power

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (271 ديدگاه)

    AMC یا همون امریکن موتورز.
    مخصوصا برند هادسون

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. Ramin

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    اصلا بدون تفکر

    پونتیاک……..

    پونتیاک = ??????????

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. علی

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بلادرنگ ذهنم رفت رو ساب. این برند هرچی دربارش بگیم کمه. نه تنها تو ایران بلکه تو خارج خیلیا ناراحت شدن این برند فوت کرد. خدا بیامرزتش و غرین رحمتش کند. اگه به عکس دقت کنین لامپهاش شیشه پاک کن دارن. در واقع این تکنولوژی یا نواوری رو خیلی ماشینا نصبه اما همه اینو به اسم ساب میشناسن. وقتی شیشه پاکن رو میزنی رو لامپها هم اب پاشیده میشه بعدم شیشه پاک کن لامپها حرکت میکنه همزمان با شیشه پاک کن شیشه ها. کنسولش که دقیقا عین هواپیما بود. هرکی که پشتش مینشست میگفت انگار پشت هواپیما نشستی. حیف که جنرال موتورز یا کادیلاک زد خرابش کرد.
    و حیف که هیچوقت وارد نشد. تو هلند هنوز نمونه های ۹۰۰ و ۹۰۰۰ رو تو بازار میخرن میفروشن. این دو مدل قبل ۲۰۰۰ میلادی ساخته شدن. چون چند سال پیش یکی از فامیلای نزدیکمون هلند رفت اولین ماشینش یه ساب ۹۰۰۰ بود دست دوم خریده بود. اما میگفت اینقدر تمیزه انگار از کارخونه در اومده. اما تو این ۲۰ سال زنگ نزده.

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (10165 ديدگاه)

      علی آقا جان
      ماشینی که سوئدی باشه معلومه تکلیفش چیه دیگه ، حرف نداره عالیه ، عالی !
      سوئدی‌ها حرف اول را در ایمنی میزنند ، نباید هم زنگ بزنه ، اگر زنگ بزنه باید تعجب کنی چون اروپا رطوبت و بارندگی بالاست !

      در مورد برف‌پاک‌کن و آب‌پاش چراغ هم قضیه اینه که به علت بارندگی‌ در کشورهای اسکاندیناوی در اروپا این آپشن واجب هست و اگر نه که نور کور میشود !

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. SS

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (128 ديدگاه)

    سایون براش بهتر بود که بره و از لحاظ مالی صرف نداشت و برداشتنش کار درستی بود اما به نظرم تویوتا میتونه هدفی که از سایون داشت رو رو محصولات F SPORT لکسوس و GR تویوتا انجام بده ، لااقل با این کار میتونه یه جان دوباره یی به محصولات سالخورده و بی هیجان لکسوس و تویوتا بده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. challenger

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    بخاطر نو اوری ها و استفاده از دانش صنایع دیگر (هواپیما سازی) در خودرو سازی به نظرم ساب

    موافقم 6
    مخالفم 0
  10. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (990 ديدگاه)

    پونتیاک

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. دی جی70

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (303 ديدگاه)

    بدون شک سیناد در جزیره کیش

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (804 ديدگاه)

    اگر بگن کدوم خودرو من فقط میگم وایپر

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. امین

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (438 ديدگاه)

    شخصا دوست دارم دوتا برند برگرده.اول برند وایپرکه واقعا حیف شد توقف تولیدش،یکی ساب ،به خاطر ایمنی فوق‌العادش.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. حسین

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1085 ديدگاه)

    ساب

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. OMID

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    یه سری برند ها هم هستن که به حالت زامبی در اومدن
    مرده نیستن اما زنده هم نیستن
    مثل لانچیا و لوتوس
    یعنی ماشینایی که تولید میکنن در حد اسم و رسم گذشتشون نیست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  16. یانکی

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    پونتیاک.اولدز موبیل.مرکوری.کورد.دوزنبرگ.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. AMG///

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    فقط و فقط پونتیاک و ساب

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. $Ãbţìň$

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    چه عجیبه!یهو چی شد؟!؟!همین الان،خدایا همین الان داشتم دنبال این می‌گشتم که برند پونتیاک فروشی هست یا نه!فکر کنم پدال ذهن مارو داره میخونه!بدون هیچ گونه اتلاف وقت باید گفت پونتیاک،یکی از بهترین و جذابترین خودروهای توی دنیا رو درست میکرد که جنرال‌موتورز با نامردی تموم جوونمرگش کرد،من خودم خیلی دوست داشتم بدونم آیا جنرال‌موتورز برندشو میفروشه یا نه؟یه بار یکی از کاربران توی بحث ″ظهور و افول پونتیاک″ اگه اشتباه نکنم zonda r اسمش بود گفت پونتیاک رو سال ۲۰۰۳خواستن به ایران بفروشن که مسئولینِ ….. ما هم قبول نکردن،البته هرجا گشتم هیچ خبری در این مورد پیدا نکردم اما خیلی دنبال این بودم که آیا میشد پونتیاک رو از جنرال‌موتورز خرید؟اگه کسی درموردش چیزی می‌دونه لطفاً بگه جنرال‌موتورز برند پونتیاک رو میفروشه یا نه؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. challenger

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (178 ديدگاه)

      شاید اگه پول خوب بدن بفروشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. $Ãbţìň$

        ۱۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        چلنجر جان آخه چقدر مثلا؟یه برند مرده رو باید با چند گرفت؟مثلا ۵میلیون دلار؟ توی یه سایت خارجی نوشته بود چندتا از نمایندگی های محلی به جنرال‌موتورز گفتن پونتیاک رو میخریم (البته نمی‌دونم چقدر پول دادن چون نگفته بود)اما جنرال‌موتورز قبول نکرده انگار…
        حالا از بحث پونتیاک بگذریم،ای کاش حداقل میشد سیناد خودروی کیش رو دوباره احیا کرد،ماشالله اون زمان به حدی پیشرفت کرد که هیچکس انتظار نداشت…

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. challenger

          ۱۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (178 ديدگاه)

          چلنجر جان آخه چقدر مثلا؟ نمی دونم والا

          موافقم 0
          مخالفم 0
  19. یوسف

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (930 ديدگاه)

    فقط وایپر
    تو این لیست هم پونتیاک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    شعار من پونتیاک فقط فقط پونتیاک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. [—{*AMIN_MC20*}—]

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    پونتیاک و پونتیاک و پونتیاک
    فایربرد 1969 هنوزم زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Hamdreza

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2442 ديدگاه)

    ساب خوب بود
    پونتیاک
    لانچیا
    و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهرداد كمال

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1808 ديدگاه)

    نظرم رو ساب هست ایمن ترین و محکمترین ماشینه
    پونتیاک اگه بیاد با این سیاست جی ام نهایت کراس اور میسازه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. $Ãbţìň$

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      اگه قراره بشه سازنده کراس اوور پس نیاد بهتره…
      مگه اون آزتک کراس اوور نبود؟رتبه اول بدترین خودروی دنیا مال آزتکه،تنها و تنها آزتک باعث نابودی پونتیاک شد،خدا اون روز رو نیاره که بیان کامارو،چلنجر و فایربرد کراس اوور بسازن!چون فاجعه میشه،یا مثلا وایپر مرحوم رو موتور وسط کنن…
      دیگه نزدیکه ماشین بازها هم رد بدن…

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مهرداد كمال

        ۱۳ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1808 ديدگاه)

        اره خدایی چی بود
        جالبه که بعد بریکینگ بد محبوب شد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  24. ali

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (158 ديدگاه)

    با سلام .
    هم پونتیاک و هم ساب که ساب ایمن ترین ماشین تولیدی در زمان خودش بود .متاسفانه این دو دوست داشتنی قربانی سیاستهای غلط جنرال موتورز شدند.حیفشون بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. Kato

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (449 ديدگاه)

    سایون یک کلام

    موافقم 0
    مخالفم 1
  26. Mr.X

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    پونتیاک اگه مثل موستانگ سرش نیارن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بابای باران

      ۱۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (92 ديدگاه)

      داتسون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. Mazda3

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (295 ديدگاه)

    ساب و پونتیاک
    اون موقع که تو رالی شرکت میکرد همه تیم ها از سر مجبوری به ماشیناشون رول کیج اضافه می کردن ولی ساب بدون رول کیج تو رالی بود اتاقش به حدی محکم بود که نیاز نبود تقویت تقویتش کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ارش

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    ساب – پونتیاک – الدزمبیل – مرکوری -تالبوت – لانچیا – دتوماسو- بیزارینی – بریستول -جنسن- ایزدرا- ام جی …….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  29. Mercede kaviani

    ۱۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (551 ديدگاه)

    پونتیاک مرکوری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا