چشم اندازهفته نامه

معرفی بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ

هیچ‌چیزی مثل یک استیشن دو درب اسپورت نیست…


تاریخچه‌ی واژه‌ی شوتینگ بریک به سال ۱۸۹۰ میلادی بازمی‌گردد و در ابتدا به عنوان یک کالسکه که به منظور حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گرفت توصیف می‌شد. تاریخچه‌ی تکامل این واژه قدری مبهم است اما پیش از آنکه واژه‌های خودروی استیت یا استیشن به‌صورت گسترده بکار رود واژه‌ی شوتینگ بریک بود که برای این نوع از بدنه‌ها بکار می‌رفت. خودروهای استیشن در فرانسه با نام break de chasse شناخته می‌شوند که به معنی تفریح شکاری می‌باشد.

Ferrari 365 GTB/4 Daytona Shooting Brake
شوتینگ بریک هایی که به خاطر اهداف ورزشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند از اواخر دهه‌ی ۴۰ میلادی ظهور کردند و برای حمل مهمان‌ها و اسباب و وسایل آن‌ها بکار رفتند. از آنجایی که این دست خودروها افراد را بین خانه‌ها و املاک estate جابجا می‌کردند بنابراین واژه‌ی خودروی استیت به آن‌ها اطلاق شد. در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی شاهد افزایش تعداد خودروهای شوتینگ بریک دو درب بودیم اما این خودروها در دهه‌ی ۹۰ میلادی به محاق رفتند و تا چند سال بعد خبری از آن‌ها نبود تا اینکه یکی از شاخص‌ترین خودروهای شوتینگ بریک یعنی شورولت نومد در سال ۲۰۰۴ ظهور یافت. در کل تعریف کاملاً مشخصی برای واژه‌ی شوتینگ بریک وجود ندارد اما در کل چنین خودروهایی را یک استیشن دو درب اسپورت می‌دانند.


در این نوشتار سعی داشته‌ایم بهترین شوتینگ بریک های تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

  • کالووی آئروواگن

کالووی چندین دهه است که روی کوروت جادوی خود را بکار می‌برد و هیچ‌چیزی جذاب‌تر از یک کوروت شوتینگ بریک نخواهد بود. این شرکت کاری ساده اما مؤثر روی تبدیل کوروت C7 به خودرویی شوتینگ بریک انجام داده است. بخش‌های مدنظر این شرکت به‌صورت مستقیم جایگزین بخش عقبی کوروت شده‌اند و مالک فضای بار بیشتری برای آخر هفته‌های جذاب خود خواهد داشت. همچنین می‌توان پکیج‌های پرفورمنس کالووی را نیز سفارش داد که قدرت پیشرانه را به ۶۲۷ یا ۷۵۷ اسب بخار می‌رساند.

  • رلاینت سیمیتر GTE
اگرچه مشهورترین خودروی این کمپانی مدل سه‌چرخ روبین است اما برخی خودروهای اسپورت را نیز در سالیان گذشته معرفی کرده است. مدل سیمیتر GTE بر پایه‌ی کوپه‌ای با همین نام که بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ تولید شده بنا شده است. این خودرو اساساً یک مدل اسپورت دو درب با سقفی برای کودکان بوده و می‌توان برخی وسایل را برای گردش آخر هفته به همراه برد.

  • استون مارتین ویراژ شوتینگ بریک
نسخه‌ی شوتینگ بریک ویراژ تنها به مدت چند سال ساخته شد. این خودرو فوق‌العاده گران بوده و پرفورمنس بالای آن فدای فضای بیشتر و استایل متفاوت شده است. نمونه‌های بسیار معدودی از ویراژ شوتینگ بریک ساخته شد و اگرچه پرفورمنس آن طبق انتظارات نبود اما به خاطر ظاهر خود موردتوجه قرار گرفت. اخیراً خانه‌ی طراحی زاگاتو مدلی تک دستگاهی از آن را معرفی کرده اما اثر چندانی از مدل اصلی در آن به چشم نمی‌خورد.

  • لامبورگینی ۴۰۰ GT فلایینگ استار II

شرکت کوچ بیلدر Corrozzeria Touring Legera مسئول تولید این زیبای ایتالیایی بوده است. خودروی یاد شده که در سال ۱۹۶۶ به نمایشگاه تورین آورده شد نه تنها بدنه‌ای جذاب دارد بلکه از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر آلومینیومی لامبورگینی و گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند. تنها یک دستگاه از این خودرو ساخته شد که واقعاً جای تأسف دارد…

  • فراری ۳۶۵ GTB/4 دیتونا شوتینگ بریک

چندین محصول کوچ بیلد شوتینگ بریک از فراری وجود دارد و شاید فراموش‌شده‌ترین آن‌ها همین ۳۶۵ GTB/4 دیتونا باشد. این خودرو از بالانسی ایده آل سود برده و عملکردی در حد و اندازه‌های سوپرکارهای زمان خود دارد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه‌ای ۳۵۳ اسب بخاری قرار داشته که می‌تواند ۳۶۵ GTB/4 دیتونا را به سرعت فراتر از ۲۷۵ کیلومتر در ساعت هم برساند.

  • جنسن GT

جنسی هیلی خودرویی اسپورت است که حاصل همکاری شرکت جنسن و دونالد هیلی می‌باشد. مدل شوتینگ بریک در واقع همان نسخه‌ی اصلی با کابینی طویل‌تر بوده بنابراین پرفورمنس آن به خاطر وزن بیشتر کاهش یافته است. این خودرو تنها بین سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ ساخته شد اما در سال ۲۰۱۶ برخی خبرها درباره‌ی تولید جنسن GT دست‌ساز و جدید به گوش رسید ولی خب این پروژه هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت.

  • لانچیا بتا HPE
لانچیا در سال ۱۹۷۵ از بتا استیت پرفورمنس که بر پایه ی مدل برلینا کوپه شکل گرفته بود رونمایی کرد. این خودرو بسیار نایاب بوده و با مبلغ بالایی خریدوفروش می‌شود. بنا به دلیل کیفیت ساخت ضعیف و برخی مشکلات دیگر با خط تولید وداع کرد. بتا HPE ضربه‌ی سختی به هویت و وجهه‌ی برند لانچیا وارد کرد اما خب یکی از محصولات جذاب سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

  • لینکس ایونتر XJS
پیش از آنکه جگوار نسخه‌های کانورتیبل محصولات خود را بسازد شرکت کوچک لینکس آن‌ها را به نمونه‌هایی روباز تبدیل می‌کرد. البته زمانی که خود جگوار تولید خودروهای روباز را شروع کرد لینکس هم مدل‌های شوتینگ بریک را ساخت. نتیجه‌ی این کار تولید خودرویی زیبا و ظریف با پیشرانه‌ای ۱۲ سیلندر در زیر کاپوت بود.

  • ولوو ۱۸۰۰ ES
اولین تلاش ولوو در بخش خودروهای اسپورت خیلی خوب پیش نرفت و مدیرعامل جدید این شرکت پروژه را متوقف نمود. خودروی P1800 در سال ۱۹۶۱ و با طراحی برگرفته از گیا تولید شد. این خودرو از نظر فنی و ساختاری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و از نظر پرفورمنس می‌توان آن را با پورشه ۳۵۶B مقایسه کرد. سال‌های بعد مدل شوتینگ بریک ۱۸۰۰ ES تولید شد که یکی از موفق‌ترین خودروهای از این دست بوده و فروش ۸۰۷۸ دستگاهی را ثبت کرده است. این خودرو به خاطر شیشه‌ی عقب بزرگ و انحنادار خود شناخته شده است.

  • فراری FF
جذاب‌ترین شوتینگ بریک فراری حاصل کار شرکت‌های کوچ بیلدر نیست. FF جایگزین خودروی مشهور ۶۱۲ Scaglietti  بوده و با ظاهر جذاب و پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی که شتاب ۳.۷ ثانیه‌ای ایجاد می‌کند دل‌های زیادی را شیفته‌ی خود کرد.

  • ب ام و Z3 M کوپه

خودرویی که هم‌اکنون به محصولی نایاب و گران‌قیمت تبدیل شده به خاطر تلاش‌های یکی از مهندسان ب ام و تولید شد. بروکهارد گوشل به دنبال بهبود Z3 رودستر بود و زمانی که مدل کوپه توانست توانایی‌های خود را نشان دهد نسخه‌ی موردبحث هم وارد بازار شد و سریعاً توانست نظرات را به خود جلب کند. این خودرو در سال ۱۹۹۹ عنوان خودروی سال مجله‌ی اتومبیل را دریافت نمود.

منبع: carbuzz

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    Z3 / اولین بار که تو نمایشگاه بین المللی تهران دیدم خیلی عجیب غریب بود برام / یه سری 5 سبزتیره هم اورده بودن که هوش از سر میبرد / عکس 29 – چه حس سنگینی داره – تنهایی و دلشوره / یکی اونجاست که تنهاست ..

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بهترینشون فراری ff وgtb و تا حدودی کوروت هست
    بقیه الکی تولید شدن!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    Ferrari FF ، Ferrari GTC 4 Lusso و دیگر هیچ ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. هادی نجفی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (48 ديدگاه)

    این نوع زبان طراحی اصلا به دلم ننشست البته سلیقه شخصی هست و احترام میزارم به خواهان نوع طراحی خیلی خیلی عجیب!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. a.s

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا آستون مارتین ونکوئیش زاگاتو رو نزدین.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. نیما

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (336 ديدگاه)

    یه مدل دست ساز از تسلا مدل اس بود. اون از همه اینا قشنگ تر بود

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. بهراد

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    انگار کارخونه خواسته مدیریت هزینه بکنه ، دَرِ عقب و کاپوت عقب نداشته اکسل عقبو چسبونده جای صندلی عقب.
    نه هاچبکه نه استیشنه نه سدانه . حالا کاریه که شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Farzad

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    bmw z3 لقبش کفش دلقکه. خیلی جور در میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. net

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    این مدل ماشینها مثل ماشینهای استیشن طراحی خیلی زشتی داره و مفتی هم بدرد نمیخوره

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. amir

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (522 ديدگاه)

      صد رحمت به استیشن واگنها!

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. Mad.z.Max

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1840 ديدگاه)

      به شما مفتی شوتینگ برک دادن سوار نشو! کاری نداره که..
      استیشن ها از زیباترین طراحیا برخوردارن و شوتینگبرک ها بسیار زیباتر!! اینکه چون توی ایران فقط پیکان استیشن وجود داشت و درواقع چشم ایرانی ها به استیشن دیدن عادت نداره، دلیل به زشتی نیس. صرفا از نزدیک لمسش نکردیم..
      (10سال پیش خیلی از بزرگواران بین سدان و اس یو وی، سدان برمیداشتن، الان اگه قدرت خرید باشه نود درصد اس یو وی و کراس سوار میشن)

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ADAK

        ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1845 ديدگاه)

        استیشن 405 هم دیدیم :-)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. Saeed

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    همیشه فراری ff رو با f12 اشتباه میگرفتم
    بعدا فهمیدم چون آخه شکل و ظاهر این دو واقعا شبیه همه نمیشه تشخیص داد کدوم ff و کدوم f12 ؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. وحید

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (31 ديدگاه)

    فرق شوتینگ بریک ها با هاچ بک های سه در چیه ؟ مثلا من تا حالا فکر می کردم که ب ام و Z3 M کوپه، یه جور هاچ بک سه دره ولی حالا می فهمم که اشتباه می کردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. عباس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان که اردیبهشت ۱۴۰۲ هست احتمالا خیلی از دوستانی که قبلا نظر دادن،به رحمت خدا رفتند.روحشون شاد.بگذریم.به نظر من اتومبیلهای استیشن،یکی از بهترین گزینه ها برای سفر می‌تونه باشه.منظورم شوتینگ بریک های ۵ درب هست.مثل مرسدس cls شوتینگ بریک.به نظر من بعد از شاسی بلند دومین گزینه مناسب سفر این کلاس ماشینه. بدرود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا