چشم اندازهفته نامه

بهترین شاسی بلندهای 7 نفره

از MPV های کلافه کننده خسته شده‌اید؟ مشکلی نیست، درکتان می‌کنیم. گاهی اوقات کاربردی  و شیک بودن بیشتری می‌خواهید. شما فضا نیاز دارید اما از آن تصور شلختگی که در فیلم‌ها نشان داده می‌شود گریزانید.

Volvo XC90 2016
اینجاست که شاسی بلندهای ۷ نفره وارد میدان می‌شوند. شاید با انتخاب این خودروها قلب طرفداران محیط‌زیست را به دست بیاورید اما می‌توانید با این خودروها هرجایی که دلتان خواست بروید. همان‌طوری که این روزها بازار نشان می‌دهد، این خودروها دارای فضا، تجهیزات و جذابیت زیادی هستند.

  1. تویوتا لندکروزر پرادو

سری به صحراهای خاورمیانه بزنید و تعداد زیادی لندکروزر را در آنجا خواهید یافت و دلیل خوبی نیز برای این کار وجود دارد. این خودرو مستحکم و قابل‌اعتماد بوده و درحالی‌که فاقد دل‌فریبی رقبای اروپایی است اما خودروهای معدودی بهتر از لندکروزر کار خود را انجام می‌دهند. واقعاً اگر در صحرا و بیابان باشید، این خودرو بهترین است.

Toyota Land Cruiser Prado 2016
Toyota Land Cruiser Prado 2016
این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۷ لیتر سوخت می‌سوزاند و قیمت آن از ۳۵ هزار پوند آغاز می‌شود که نسبت به رقبای کره‌ای کمی گران‌تر است. صندلی‌های ردیف سوم نیز کمی محدود است اما برای دسترسی به صندوق بزرگ می‌توانند تا شوند.

  1. ب‌ام‌و X5

ب‌ام‌و تصمیم گرفته تا فضای بیشتری را در X5 ایجاد کند و اولویت را به این مسئله داده است. فضای بار بهتر از قسمت سرنشینان ششم و هفتم است اما صندلی‌های کودک به‌طور مناسبی کار خود را انجام می‌دهند و شما داخل یکی از لذت‌بخش‌ترین شاسی بلندها خواهید بود.

2015 BMW X5 xDrive35i
این خودرو کم‌مصرف نیز هست و مدل سطح پایه و دیفرانسیل عقب sDrive 25d در هر صد کیلومتر ۴.۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر توربوی موجود در مدل X5 M می‌تواند در مدت‌زمان ۴.۲ ثانیه این خودرو را به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. طراحی داخلی و کیفیت خودرو در حد و اندازه‌ی ب‌ام‌و بوده و تنها صندلی‌های عقبی نیاز دارند کمی بزرگ‌تر باشند.

  1. مرسدس بنز GLS

برخی شاید بگویند که این خودرو بیشتر شبیه بلوک‌های مسطح است. بررسی‌ها زیادی نشان داده‌اند که این خودرو برای جاده‌های انگلستان بسیار بزرگ است و اگرچه راننده‌ها در این خودرو احساس خوبی خواهند داشت اما پارک کردن آن می‌تواند در شهر شلوغ عذابی بزرگ باشد.

2017 Mercedes-Benz GLS-Class
اگر قیمت آغازی ۶۰ هزار پوندی نگرانتان نمی‌کند، پس مصرف سوخت ۶.۷ لیتری آن نیز نباید برایتان مهم باشد. دسترسی به صندلی‌های ردیف‌های عقب چندان آسان نیست اما با دست یافتن به آن‌ها می‌بینید که فضای بیشتری نسبت به رقبا دارند.

  1. لندروور دیسکاوری

دیدن دیسکاوری در بین این ۱۰ خودرو جای تعجبی ندارد. شاید دیسکاوری دارای نقاط ضعفی باشد اما کیفیت ساخت عالی، آفرود خاص لندروور و راحتی بالا باعث می‌شوند تا این خودرو گزینه‌ای ایده آل به شمار آید.

2015 Land Rover Discovery
Land Rover Discovery
در کنار موارد بالا، بزرگ‌سالان می‌توانند از صندلی‌های عقبی استفاده کنند، موردی که در کلاس آفرودها خاص است. دسترسی به این صندلی‌ها سخت است اما کاربردی هستند و با خوابانیدن این صندلی‌ها فضای بزرگی ایجاد می‌شود. این خودرو ارزان نبوده و از بسیاری از رقبا تشنه‌تر است اما واقعاً کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

  1. آئودی Q7

به نظر می‌رسد آئودی با ساخت Q7 جدید قدمی بلند و روبه‌جلو برداشته است. خودرویی با این سایز از صندلی‌های عقب برجسته‌ای سود می‌برد و به لطف جاگذاری هوشمندانه، بزرگ‌سالان نیز می‌توانند در سفرهای کوتاه از این صندلی‌ها استفاده کنند. حتی با استفاده از هر ۷ صندلی، فضای صندوق ۲۹۵ لیتری در دسترس است که بیش از فولکس پولو می‌باشد! در حالت ۵ صندلی نیز فضای بار به ۸۹۰ لیتر افزایش می‌یابد.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
کیفیت کابین نیز بالا بوده و شاهد طراحی مدرن آئودی هستیم. به لطف صرفه‌جویی ۳۲۵ کیلویی در وزن، مدل جدید سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و لذت‌بخش‌تر از نسل قبلی است.

  1. هیوندای سانتافه

سانتافه امتیازهای خوبی را از کارشناسان این صنعت دریافت نموده است. این خودرو نمایی جذاب دارد و از سواری راحت بهره‌مند بوده و اکثر بررسی‌های صورت گرفته تحت تأثیر عملکرد خوب پیشرانه‌ی دیزل ۲.۲ لیتری آن قرارگرفته‌اند. مصرف سوخت این خودرو با گیربکس دستی ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است اما نمونه‌ی اتوماتیک اندکی پرمصرف‌تر است.

Hyundai Sante FE 2017
صندلی‌های عقب این خودرو و پسرعمویش کیا سورنتو خیلی جادار نیستند؛ اما همانند اکثر شاسی بلندهای این لیست، کودکان خردسال می‌توانند به راحتی در آن‌ها جای بگیرند. قیمت خودرو از ۲۷۹۹۵ پوند آغاز می‌شود که آن را به ارزان‌ترین خودروی لیست بدل می‌کند.

  1. رنجروور اسپورت

قیمت آغازی ۶۰ هزار پوندی رنجروور به این معنی است که این مدل دو برابر سانتافه قیمت دارد اما اکثر خریداران رنجروور اسپورت به شما خواهند گفت که پرداختن این قیمت ارزشش را دارد. البته کودکان نشسته در صندلی‌های ردیف سوم شاید موافق این سخن نباشند زیرا این صندلی‌ها بسیار کوچک هستند اما به‌هرحال بودنشان بهتر از نبودنشان است.

2015-Land-Rover-Range-Rover-Sport-SVR-front-three-quarter
این خودرو تقریبا نیم تن سبک‌تر از نسل قبلی است و مصرف سوخت کمتری دارد. به‌طور شگفت‌آوری پیشرانه‌های دیزل این خودرو مصرف سوخت کمی دارند.

  1. کیا سورنتو

شاید باید سورنتو را تنها و تنها برای یک دلیل انتخاب کرد: گارانتی چشمگیر ۷ ساله. باور این موضوع سخت است اما سورنتو مزیت‌های دیگری نیز دارد. این خودرو بزرگ و جاافتاده بوده و فضای داخلی زیادی دارد. در سال ۲۰۱۵ نسل جدید سورنتو عرضه شد و کیفیت ظاهری و فضای بیشتری را برای هر ۷ سرنشین ارائه می‌کند.

2016-Kia-Sorento-SXL-front-three-quarter-in-motion-21
مصرف سوخت نسخه دیزلی زیر ۶ لیتر بوده و یکی از ارزان‌ترین شاسی بلندهای ۷ سرنشینه قابل سفارش می‌باشد.

  1. لندروور دیسکاوری

صندلی‌های عقب دیسکاوری اسپورت در سفرهای طولانی مناسب نیست و در حالت پر بودن تمام صندلی‌ها فضای صندوق ۱۹۴ لیتری دارد اما خوبی‌های بسیار دیگری وجود دارند.

discovery-sport-36
تجربه‌ی رانندگی این خودرو به‌طور شگفت‌انگیزی درگیر کننده بوده و همه‌ی کنترل‌ها احساسی سفت و پاسخگو دارند و بالانس کلی شاسی خوب بوده و فرز و چابک نشان می‌دهد. اگرچه که کابین نمای خیلی جذابی ندارد اما کیفیت خوبی داشته و کاربردی است.

مدل‌های سطح بالا کاملاً گران هستند اما قیمت آغازی خودرو حدود ۳۳ هزار پوند می‌باشد.

  1. ولوو XC90

ولوو با مدل XC90 مستقیماً به رده‌ی اول این لیست پریده زیرا پکیجی کامل از شیک بودن، راحتی و ایمنی را عرضه می‌کند.

2016 Volvo XC90 T6 AWD 08
نسخه‌های ۲۰۱۵ پیشرانه‌های اقتصادی‌تر و نرم‌تری دریافت نموده‌اند و سواری آرام‌تری دارند. فضای صندوق در حالت ۵ سرنشینه زیاد بوده و حتی در حالت ۷ سرنشینه نیز فضای زیادی وجود دارد و ۴۵۰ لیتر فضای صندوق چندان با ب‌ام‌و سری ۳ تفاوتی ندارد.

مدل قدیمی XC90 شاسی‌بلند محبوبی بود زیرا در زمینه‌هایی که ادعا داشت بسیار خوب عمل می‌کرد. مدل جدید حتی بهتر هم هست بنابراین اگر شما یک شاسی‌بلند ۷ سرنشینه با فضای زیاد می‌خواهید،XC90 می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    عشق منه این ولوو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      در کل ولوو اخیرا خیلی خوب پیشرف کرده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      افرین به ولوو

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. رضا

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (31 ديدگاه)

      واقعا هیچی آئودی و ولوو نمیشه …..
      البته لندروور هم جایگاهش محفوظه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Sina

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (811 ديدگاه)

      سلام
      لیست فوقلاده فوقلاده خنده آوریه
      مگه ننوشتی # بهترین 7 نفره ها# بعد ب ام و ایکس 5 و رنجرور اسپورت صندلی ردیف سومشون خوبه!!!!!؟؟ جزو بهتریناست!!!!!!؟؟؟
      به نظر من که لیست رو وارنه نوشته بودش
      بهرحال از توی ماشینهای لیست اگه دنبال یه 7 نفره خوب و با قیمت مناسبی تویوتا اگرم قیمتش مهم نیست و لوکس بوندنم میخوای کنارش داشته باشه و قیافه شکیلی داشته باشه آئودی
      حالا جدای از لیست من خودم خوره تحقیق در مورد 7 نفره هام اون شاسی بلندی که واقعا 7 نفره باشه قیمتش راحتیش مصرفش دوامش مناسب باشه مطمئنا مطمئنا هوندا پایلوت 2016 هستش شک نکن اگرم میخوای هنوز آفرود قوی تر و جون سخت تری داشته باشه مثل نواحی آلاسکا و میتونی باقیافه زمخت و خشکش کنار بیای برو سراغ تویوتاها مخصوصا 4رانر لیمیتد با رنگ سفید صدفی چون از پرادو خیلی جادارتره و از لندکروزرم موتورش کوچیکتره واسه اینکه قیافه زشت جلوش به چشم نیاد میتونی یه سپر جلو که بهش میگن brush gaurd براش بگذاری که قیافش خوب میشه چون واقعا جادار و جون سخته
      اما همون هوندا پایلوت هم با تایرهای چهار فصل میتونه توی افرود خوب ظاهر بشه یه نگاه به پایلوت بنداز در موردش مطلب بخون قیمت قیافه داخلو بیرونشو نگاه کن بعد با کیا و سانتافه و…لیست این رفیقمون مقایسه کن ببین کدوم بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Sina

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (234 ديدگاه)

    سورنتو چه خیلی الکی دوم شده
    بیشتر بخاطر گارانتی؟!!
    از نظر فنی چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (271 ديدگاه)

    مصرف سوخت ها اشتباه ترجمه (یا نوشته) شده
    پرادو 6.7 ؟
    ب ام و X5 با موتور 8 سیلند 4 لیتری مصرف 4.2 ؟
    بنز GLS با این موتور و هیکل صدی 6.7 لیتر ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (32 ديدگاه)

      موتور دیزل اینا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. جواد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    البته استفاده ردیف سوم برای مسافرت بلند غیر منطقی هستش اگه به عکسها نگاه کنید با باز شدن ردیف سوم تقریبا چیز زیادی از قسمت بار نمیمونه ولی برای مسیر کوتاه استفاده تو شهری عالی هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرشید

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (38 ديدگاه)

    عزیزان منرجم، چرا منابع مقاله رو نمیذارین؟پس شاسی بلند های امریکایی چرا تو لیست نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      لیست مال اروپا و به ویژه بازار انگلستان هستش.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مجید

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من به شخصه تویوتا و خانواده لندروور و رنج روور رو به خاطر آفرود عالی و استثنایی بهترین میدونم چون بقیه اصلا در حد اینا تو این زمینه نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. behzad power active

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (18 ديدگاه)

      همه رو گفتی دیگه خخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مجید عزیز بقیه هم برندهای خوبی هستن.شما ناگهانی همه رو ترکوندی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مجید

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (681 ديدگاه)

        دوست عزیز من عرض کردم به خاطر آفرود این حرف رو زدم و تو این زمینه این خودروها رو قبول دارم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. محمد ب

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (212 ديدگاه)

    ولوو قابلیتهای خارج جاده اش چطوره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. lol

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      قطعا در حد رنجرور نیست
      اما بهترینه واقعا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مجید.فقط لامبورگینی.

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    فقط GLS…
    تانک شهری و خدای ابهت.
    برای ایران هم فقط پرادو .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. akbar

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    خودرو RX ساخت شرکت LEXUS پر فروش ترین شاسی بلند لوکس جهان است .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. audi sq7

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    اءودی داره دلبری می کنه . واقعآ میشه از این ماشین گذشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حميد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    ماشین فقط شاسی دار ولی خوب اینها همشون خوب هستند ما ناشکری نمیکنیم هر کدومشون باشه خوبه
    ولی بی ام دبلیو و ا یؤ دی یک چیز دیگه هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اصغر بره

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط داستر می خوره همشونو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حميد

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      تو خواب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. rrr

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    اسکالید ..آئودی کیو هفت و خدای ابهت ,رنجروور اسپورت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. new great britain

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2779 ديدگاه)

    لندروور-رنج روور=پادشاه آفرود
    لندروور-رنج روور:
    آنرود عالی-آفرود عالیتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Mehran

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)

    واقعا ولوو برتر هست که در بین بهترین ها اول شده! در همه چیز برتر هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. M.e

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یعنی سانتافه و سورنتو از پرادو بهترن؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حميد

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      حالا این رو کی نوشته أیا اصلا تجربه ای داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. احمد باقری

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تویوتا، مرسدس، لندرور، ولوو
    و دیگر هیچ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علی"mf"

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    رنج روور اسپرت اون عکسه نمایه کناری ماله منصوری نیس؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمد

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    1کیا سورنتو
    2 ولو
    3 لندکروز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. یاسر

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس اسم لندکروزر و LX570 کو؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امین

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    x5 سه ردیفه محسوب نمیشه و بعنوان آپشن این قابلیت موجود هست و نمونه ۳ ردیفه با نام x7 تو برنامه بی ام و هست.
    ولی با این حال وجودش تو این لیست نشان از برتریش میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Saied

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    اقا یا اطلاعات ما اشتباه شده. یا این لیست کالا بی اساسه. اخه مگه داریم سورنتو از بی ام دبلیو خوب تَر باشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. Saied

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    مثلا کاین یعنی الان از سانتافه بد تره که تو لیست نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. جیانی آنیلی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (161 ديدگاه)

    ولوو بهترین گزینه موجود در بازار جهانی است و بعد از اون به نظرم مزدا2016 cx-9 هست که میتونه با ولوو رقابت تنگاتنگی داشته باشه و با مقایسه هایی که من بینشون داشتم و همچنین میزان رضایت مندی جهانی از محصولات مزدا و کیفیت زبانزدشون میشه گفت cx-9 میتونه بعد xc90 بهترین گزینه باشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حسام

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    به نظر من مرسدس جی ال اس معرکه اس،،هیکل و ابهت بیشتری نسبت به رقبا داره و موتوری قدرتمند،،با نشان ستاره درخشان سه پر جلو پنجره بیشتر از بقیه جلب توجه میکنه،،جی ال اس جایگاه ویژه ای داره بین اینها،خودرویی با ابهت و بسیار پیشرفته و مدرن و لوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حسام

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    گزینه دوم هم فقط ولوو،،که بسیار در خور توجه هست ،حتی بهتر از بی ام دبلیو و ا او دی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. احمد

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    من که تا حالا هیچکدوم از این ماشینا رو سوار نشدم ولی از چیزی که تو عکسا معلومه به نظر میاد بهترین و جادارترین صندلی ردیف سوم واسه تویوتا و وولو باشه ، فکر کنم تو این دو ماشین (علی الخصوص لندکروز) آدم های بزرگ هم میتونن به راحتی از این ردیف استفاده کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. hesan gh

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    . به نظر من فقط سانتافه خوب میتونه جزو بهترین هفت نفره های ایران باشه براش هم دلیل دارم. اولا قیمت خوبی داره که نمایندگی جدیدا قیمتشو رسونده به 213میلیون و هم امکانات پیشرفته ای داره از جمله اتو پارک ،اتو هلد،دوربین 360درجه و فضای خوب و…….من دیدم که میگم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. سعید

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    میتسوبیشی اوتلندرم هفت نفرست
    به نظرم حداقل از سانتافه و سورنتو بهتره تو این لیست
    ولی اسمی ازش نیومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Fakhr

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      منم این لیست قبول ندارم پاجرو از پرادو بهتر نباشه بدتر نیست… منبع این لیست اعتبار نداشته قطعا…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. HADI

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    کادیلاک کووووووووووووووووووووووووووووووووو
    بدون اسکالید مطلب ناقصه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا