چشم اندازهفته نامه

بهترین نوآوری‌های خودرویی در سال 2018

خودروها تنها به پیشرانه، گیربکس، کابین و لاستیک ختم نمی‌شوند. آن‌ها پر از تکنولوژی‌های مدرن و نوآوری‌های باورنکردنی‌ای هستند که باعث می‌شوند خودروهای تولیدی هوشمندتر، کاراتر و ایمن‌تر باشند.


ما تلاش‌های تمامی خودروسازان برای بهبود خودروهای خود را تحسین می‌کنیم اما برخی خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها وجود دارند که در مقایسه با دیگر نمونه‌ها کاملاً برجسته نشان می‌دهند. ما لیستی ۱۰ تایی از بهترین نوآوری‌های سال جاری را خدمت شما معرفی کرده‌ایم. در ادامه و بدون هرگونه برتری خاصی این نوآوری‌ها را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • درب پشتی مولتی پرو جی ام سی سیرا


درب پشتی مولتی پرو که در تریم های دنالی و AT4 به‌صورت استاندارد نصب شده یک درب قابل تنظیم در ۶ جهت است. این درب می‌تواند به عنوان یک ورودی نرمال و یک پله عمل کرده و حتی به گونه‌ای تا شود که شما بتوانید از روی آن به محفظه بار قدم بردارید. شما می‌توانید از آن به عنوان میز کاری ایستاده استفاده کرده و یا اینکه با آن دسترسی آسان‌تری به وسایل خود در عقب خودرو داشته باشید.

جی ام سی می‌گوید سال‌هاست روی این ویژگی کار کرده و آن را بیش از هر کمپانی دیگری در تاریخ تست کرده است. این خودروساز می‌گوید درب یاد شده در شرایط بد هم کارایی خود را حفظ می‌کند.

شایان ذکر است این نوآوری پیچیدگی خاصی هم نداشته و یک‌بار که از آن استفاده کنید از عدم نصب آن در خودروهای دیگر تعجب خواهید کرد.

  • هشدار سرنشین عقب هیوندای سانتافه


چند خودروساز از سیستم یادآوری کننده سرنشین عقب برای بررسی صندلی‌ها توسط راننده رونمایی کرده‌اند. هرساله کودکان و حیوانات خانگی زیادی در داخل خودروهایی که کابین بسیار گرمی داشته‌اند جان خود را از دست می‌دهند بنابراین معرفی این سیستم‌ها کاملاً به موقع بوده است. اکثر خودروهای مجهز به این سیستم دارای هشدار صوتی و پیامی در داشبورد برای بررسی صندلی‌های عقب هستند اما بسیاری از رانندگان آن را خاموش می‌کنند.

برخلاف اکثر سیستم‌های موجود، تکنولوژی هیوندای سانتافه متفاوت است. این سیستم از حسگرهای حرکتی کابین برای تشخیص تحرک استفاده می‌کند. سیستم هیوندای علاوه بر هشدار صوتی حرکات را نیز تشخیص داده و اعلانی را از طریق اپلیکیشن بلو لینک به مالک می‌فرستد.

این سطح از امنیت است که هیوندای را یک پله بالاتر از دیگر خودروسازان در بحث سیستم‌های هشدار سرنشین عقب قرار داده است. این یک حقه نیست بلکه تکنولوژی هوشمندانه‌ای است که واقعاً جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

  • دستیار خروج امن هیوندای سانتافه


سانتافه بازهم به خاطر یک ویژگی ایمنی فوق‌العاده‌ی دیگر در این لیست حضور یافته است.

اگر می‌خواهید قفل کودک درب عقب را باز کنید و یک خودرو یا دوچرخه از سمت راننده یا سرنشین در حال نزدیک شدن است خودرو به‌صورت خودکار مانع باز کردن قفل کودک و بنابراین باز شدن درب خودرو توسط کودک خواهد شد. این سیستم سپس هشداری را در پشت آمپرها نشان داده و با صدا هم راننده را آگاه می‌سازد.

اگر قفل کودک قبلاً باز شده باشد اما فردی درب را در زمان نزدیک شدن خودرویی باز کند پشت آمپرها راننده را متوجه این موضوع خواهند کرد. این سیستم باعث ایمنی بیشتر سرنشینان شده و همچنین مانع از برخورد خودروها یا دوچرخه‌ها با درب می‌شود.

سیستم مورد بحث از پایش نقاط کور استفاده کرده و همچنین در زمان خاموش بودن خودرو هم فعال است. آئودی هم سیستم مشابهی دارد اما دیدن آن در خودرویی رده میانی و ارزان‌تر احساس‌برانگیز است.

  • eTorque خودروهای جیپ و رم


فیات-کرایسلر در حال ارائه سیستم –    eTorque روی تعدادی از خودروهای جیپ و رم است. این سیستم یک هیبریدی ملایم است که برای بهبود پرفورمنس و مصرف سوخت و به حالت هوشمندانه‌ای طراحی شده است.

آلترناتور خودرو حذف شده و جای خود را به یک ژنراتور ۴۸ ولتی داده است. ژنراتور در زمانی که سیستم استارت/استاپ به‌صورت خودکار استفاده می‌شود پیشرانه‌ی بنزینی را دوباره به کار انداخته و همچنین خودرو را به حالت هیبریدی می‌برد.

این سیستم باعث شیفت‌های روان‌تر بین حالت‌های بنزینی و هیبریدی شده و باعث بهبود کارایی سیستم استارت/استاپ هم می‌شود. همچنین سیستم یاد شده قدرت و گشتاور را بیشتر می‌کند.

eTorque در پیشرانه ۶ سیلندر رم ۱۵۰۰ به‌صورت استاندارد وجود دارد. جیپ رانگلر ۴ سیلندر توربو هم از آن سود می‌برد. در کل شاهد سیستمی هوشمند و کارا هستیم. بسیاری از خودروسازان مثل مرسدس بنز، فولکس‌واگن و آئودی سیستم‌های مشابهی را در محصولات خود معرفی کرده‌اند.

  • سیستم تعلیق فعال آئودی A8


آئودی A8 همانند اکثر خودروهای لوکس بازار دارای سیستم تعلیق فعالی است که می‌تواند دینامیک رانندگی اسپورت تر یا راحت‌تر را ایجاد کند؛ اما این تکنولوژی در A8 برجسته شده و می‌تواند باعث بهبود ایمنی خودرو در زمان تصادف شود.

اگر خودرو تشخیص دهد که یک تصادف از کناره در حال وقوع است فوراً ارتفاع سیستم تعلیق افزایش می‌یابد. این سیستم در کسری از ثانیه عمل کرده و اگر سرعت برخورد بیشتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت باشد ارتفاع سیستم تعلیق را ۸۰ میلی‌متر بالا می‌برد.

دلیل این کار هم برخورد خودروی دیگر با قطعات سفت‌تری می‌باشد که در A8 طراحی شده است. از آنجایی که ارتفاع خودروها به خاطر وجود کراس اوورها و شاسی‌بلندها بیشتر شده بنابراین این سیستم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی کاهش جراحات و مرگ‌ومیر داشته باشد.

  • سیستم شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی ب ام و


گوشی هوشمند شما آن را دارد. ساعت هوشمندتان از آن استفاده می‌کند. حتی مسواک برقی‌تان نیز آن را دارد. این سیستم شارژ بی‌سیم است که فعلاً به خودروهای الکتریکی گسترش نیافته است.

ب ام و می‌خواهد با پد شارژ بی‌سیم خود این موضوع را تغییر دهد. بجای نصب در گاراژ و استفاده از آن شما تنها روی پد شارژ خودرو را پارک می‌کنید و به کارتان می‌رسید.

این برنامه به‌صورت آزمایشی در آمریکا اجرا می‌شود اما به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک همه‌گیر خواهد شد. شارژ بی‌سیم آسان و مقرون‌به‌صرفه بوده و تضمین‌کننده‌ی یک رانندگی بی‌دغدغه تا مقصد می‌باشد.

  • VC توربوی نیسان و اینفینیتی


توضیح دادن اینکه توربوی نسبت احتراق متغیر نیسان چگونه کار می‌کند در مجال این نوشته نمی‌گنجد اما حقیقت این است که با تکنولوژی مدرن و پیشرفته‌ای طرف هستیم که یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های پیشرانه‌ی احتراق داخلی محسوب می‌شود.

این تکنولوژی که در اینفینیتی QX50 نصب شده و به نیسان آلتیما هم راه پیدا کرده می‌تواند نسبت کمپرس را تنظیم کند. این سیستم می‌تواند یک نسبت برای مصرف سوخت انتخاب کند و سپس با فشار پدال گاز به‌صورت مداوم اقدام به تنظیم نسبت‌های بالاتر برای رانندگی پرفورمنس نماید.

این پیشرانه پرفورمنس و مصرف سوخت بهتر را یکجا جمع کرده است. انتظار داریم در آینده محصولات بیشتری از نیسان و اینفینیتی این تکنولوژی را بکار گیرند.

  • تمرکز راننده‌ی سوبارو فارستر


اطمینان از اینکه راننده تمام توجه خود را روی جاده معطوف کرده یکی از عناصر کلیدی در سیستم‌های نیمه خودران می‌باشد. تکنولوژی تمرکز راننده‌ی جدید سوبارو که در فارستر جدید بکار رفته باعث می‌شود دیگر سیستم‌ها از مد افتاده به نظر برسند.

برخلاف اکثر سیستم‌هایی که از حسگر گشتاور فرمان استفاده می‌کنند، سیستم تمرکز راننده‌ی سوبارو از تکنولوژی تشخیص صورت مادون‌قرمز سود می‌برد. این سیستم صورت شما را برای تشخیص خستگی یا حواس‌پرتی بررسی می‌کند و اگر روی جاده تمرکز نداشته باشید هشدارهای صوتی و بصری می‌فرستد. سیستم مورد بحث همچنین با سیستم Eyesight سوبارو برای ترمز اضطراری خودکار در صورت وقوع تصادف هماهنگی دارد.

از آنجایی که خودرو می‌تواند صورت شما را تشخیص دهد بنابراین می‌تواند تنظیمات شخصی راننده را در زمان رانندگی اعمال نماید. به این ترتیب تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و… بر مبنای نیازهای شما اعمال خواهند شد.

این سیستم تا ۵ راننده را می‌تواند تشخیص دهد. به این ترتیب کل خانواده‌ی شما ویژگی‌های خاص خود را در سیستم ذخیره می‌کنند که باعث بهبود ایمنی نیز می‌شود.

  • سوپر کروز کادیلاک


سوپر کروز که در سدان لوکس CT6 عرضه می‌شود پیشرفته‌ترین سیستم کمک‌راننده‌ی نیمه خودران سطح ۲ در بازار می‌باشد.

با استفاده از دوربین‌های پیشرفته، رانندگان می‌توانند دست خود را از روی فرمان بردارند. تمامی سیستم‌های دیگر همچون اتوپایلوت تسلا نیازمند دست‌های راننده روی فرمان هستند.

سوپر کروز همچنان می‌تواند خودرو را به‌صورت کامل متوقف کند و لاین حرکتی را نیز تغییر دهد. البته برداشتن دست از روی فرمان به معنی عدم توجه به جاده نیست. دوربین مطمئن می‌شود که شما جاده را نگاه کرده و در صوت نیاز هشدارها را می‌فرستد.

این سیستم آپشنی ۵ هزار دلاری بوده اما اگر زیاد در بزرگراه‌ها حضور دارید آن را تحسین خواهید کرد. این تکنولوژی فعلاً در CT6 عرضه شده اما در سال ۲۰۲۰ به دیگر محصولات جنرال موتورز هم سرایت خواهد کرد.

  • سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX مرسدس بنز


سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس امسال کاملاً ارتقا یافت. دو صفحه‌نمایش بزرگ به عنوان پشت آمپرها و صفحه‌نمایش انجام‌وظیفه می‌کنند. اگر استفاده از کنترلری لمسی را دوست ندارید می‌توانید تنها صفحه لمسی را بکار گیرید.

این سیستم همچنین همانند سیری و الکسا به دستورات صوتی پاسخ می‌دهد. کافی است بگویید “هی مرسدس” و پاسخ آن را دریافت نمایید. سیستم می‌تواند حتی به دستوراتی همچون پیش‌بینی آب‌وهوا پاسخ دهد.

همانند سیستم‌های موجود در گوشی‌ها، سیستم MBUX مرسدس در طول زمان عادات را یاد گرفته و بهبود می‌یابد. تصمیم مرسدس برای استفاده از سیستم خود بجای به‌کارگیری دیگر محصولات جالب است. همچنین معرفی چنین سیستمی در محصولات ارزان‌تر همچون A کلاس هم شگفت‌انگیز می‌باشد.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Arman

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (297 ديدگاه)

    چه میکنه سانتافه! واقعا حقش بود که کاندید بهترین ماشین سال شد،نسبت به مدل قبل خیلی پیشرفت داشته( جز طراحی داخل کابینش!! )
    شارژ بی ام دبلیو هم خیلی جالب بود همچنین سیستم بنز و جالب اینکه رو A کلاس هم هست این سیستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1412 ديدگاه)

      یعنی واقعا هستن کسایی که ندونن بچشون یا حیوونشون و تو ماشین هست و یادشون بره !!!
      خیلی این افراد نابغه هستن، بری بیرون یادت بره بچت تو ماشینه ، یکم هضمش سخته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۱۶ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (28 ديدگاه)

        اتفاقا چند ماه پیش تو قم یه خانواده بچه را تو ماشین یادشان رفته بود و منجر به فوت شد.
        یه سرچ کنید می بینید.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. علی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    همشون خوبن .ولی سیستم شارژ بی سیم bmw و سیستم خروج امن خودرو هیوندایی به نظرم خیلی به درد بخورترند. الخصوص شارژ بی سیم که باعث میشه هی پیاده نشی بری سراغ اون کابل بلند مسخره جاگیر و زمان بر .
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    فقط میشه گفت یک رقابت سالم که نتیجه اون فقط سود خریدار میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمود

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    و از همه مهمتر حذف زه از روی درب های پراید سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mahdy

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    به نظرم آلمانی ها انقدر امسال واسه معرفی مدل ها جدید شلوغ بود که نسب به گذشته تو این زمینه کم کار تر شدن البته مهم نیست سال های بعد قطعا جبران میکنن
    ولی نبود چراغ ها اس کلاس حس میشه تو لیست
    اون درب مخصوص جی ام سی هم چیز جالب و کاربدی هست اما نه انقدر که خود جی ام سی قضیه رو بزرگش کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mahdy

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    آقای احمد زاده ممنون فوق العاده بود این مقاله اما من واقعا ازتون انتظار یه مقاله جامع و کامل راجع به اون VC توربو دارم
    پس این مقاله طلب بچه های سایت از شما بینهایت سپاسگزار میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (4500 ديدگاه)

      سلام
      چشم حتما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. #ali.m#

    ۱۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    گل سرسبد این لیست موتور vc نیسان هستش.
    میشه گفت بهترین دستاورد در پیشرانه های 10سال اخیر بوده .
    قبلا هم در موردش کامل توضیح دادم .
    بزرگترین رقبای نیسان نتونستن از عهده ساختن این موتور بر بیان .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. emad1990

    ۱۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    پس چراغای پروجکتور دار بنز چی شد؟تو لیست نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AMG 63

      ۱۷ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (110 ديدگاه)

      داداش نصف بیشتر این چیزایى که اینجا نوشته واسه این و اون ، واسه مرسدس بنز خاطرست . چراغ پیش کش

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا