چشم اندازشورلتفوردهفته نامه

انتخاب تراک سال 2018 موتورترند

همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، وب‌سایت معتبر و مشهور موتورترند هرساله اقدام به انتخاب خودروهای سال در سه بخش خودروی سال، اس‌یووی سال و تراک سال می‌کند. حال امسال هم مثل همیشه این انتخاب‌ها صورت گرفته است. پیش‌ازاین در مطالبی مجزا به‌طور مفصل به خودرو و اس‌یووی سال ۲۰۱۸ موتورترند پرداختیم و حال امروز قصد داریم در این مطلب به سراغ آخرین بخش این رقابت‌ها یعنی بخش تراک سال ۲۰۱۸ برویم. البته اسم رقابت تراک سال ۲۰۱۸ را باید آفرودر سال گذاشت چراکه سه نمونه از شرکت‌کنندگان مجهز به پکیج‌های آفرودی شده‌اند که آن‌ها برای بالا رفتن از صخره‌ها و انجام مسابقات صحرایی مناسب نموده است. البته هرچند این تراک‌ها به پکیج‌های آفرود ویژه‌ای مجهز شده‌اند اما این موضوع آن‌ها را از آزمون یدک کشی و دیگر معیارهای متعددی که هرساله در رقابت تراک سال اعمال می‌شود مستثنی نکرده است.

اما بپردازیم به شرکت‌کنندگان رقابت تراک سال ۲۰۱۸. هرساله برای انتخاب شرکت‌کنندگان این رقابت، جدیدترین تراک‌های بازار موردبررسی قرار می‌گیرند که این رویه امسال هم اجرا گردید. سپس نهایتاً پس از بررسی‌های فراوان، سه تراک به‌عنوان فینالیست به بخش نهایی یا همان فینال راه پیدا کردند. این سه فینالیست عبارت‌اند از:

  • شورولت کلرادو ZR2
  • جی‌ام‌سی سی‌یرا ۳۵۰۰HD دنالی
  • فورد F150

شورولت برای این رقابت دو نمونه از پیکاپ میان سایز خود یعنی کلرادو را فرستاده است که البته هر دو از نسخهٔ آفرود Z72 هستند و هردو به کمک‌فنرهای چندمنظوره مجهز شده‌اند اما یکی از این خودروها از پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 جدید و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید استفاده می‌کند و دیگری پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل دورامکس را در زیر کاپوت دارد.

فورد F150 که یکی از شرکت‌کنندگان بسیار قدرتمند این رقابت محسوب می‌شود، امسال با چهار مدل کاملاً متنوع در رقابت تراک سال شرکت کرده است. مدل اول که XL نام دارد، به یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 جدید مجهز است. مدل بعدی از پیشرانهٔ محبوب ۲.۷ لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست استفاده می‌کند و نمونهٔ سوم یا پلاتینوم هم با بزرگ‌ترین پیشرانه یعنی ۵ لیتری V8 به این رقابت آمده است؛ و نهایتاً آخرین عضو خانوادهٔ F150 در رقابت امسال مدل آفرود و مشهور رپتور است.

جی‌ام‌سی سی‌یرا اما تنها یک نماینده در رقابت تراک سال ۲۰۱۸ دارد که مدل ۳۵۰۰HD دنالی است. این هیولای شش‌چرخ که بزرگ‌ترین تراک گروه محسوب می‌شود، به یک نیروگاه ۶.۶ لیتری توربودیزل دورامکس مجهز است که گشتاور ویرانگری برابر با ۱۲۳۴ نیوتن متر تولید می‌کند.

هریک از این تراک‌ها مجموعهٔ خاصی از توانایی‌های ویژهٔ خود را دارند که از همهٔ آن‌ها گزینه‌های قدرتمندی برای کسب عنوان تراک سال ۲۰۱۸ ساخته است اما نهایتاً تنها یک تراک می‌تواند جایز رقابت تراک سال یا همان کالیپر طلایی را از آن خود کند. بدین منظور باید تمامی شرکت‌کنندگان تحت آزمون‌های تخصصی و سختی قرار گیرند تا بتوان از بین آن‌ها پیروز رقابت را انتخاب کرد؛ بنابراین هر تراک به مدت یک هفته مورد آزمایش‌های گسترده‌ای قرار گرفت که این آزمون‌ها از محل آزمایش‌های فیات کرایسلر در آریزونا آغاز شد. از این مکان برای آزمون یدک کشی استفاده کردیم. برای انجام این آزمون، پنج تریلر با اوزان دقیق به‌منظور مطابقت با ظرفیت بکسل اعلام شده برای هر تراک آماده کردیم.

همان‌طور که گفته شد هریک از این پنج تریلر اوزان متفاوتی داشتند چراکه ظرفیت کشش تراک‌های فینالیست با یکدیگر متفاوت بود؛ بنابراین تریلرهایی با وزن حداقل ۲.۲ تن برای تراک‌های سبک و یک تریلر سه محور با وزنی بیش از ۱۰ تن برای جی‌ام‌سی سی‌یرا هِوی دیوتی آماده شد. به‌عنوان‌مثال باری که روی یکی تریلرها قرار گرفت یک مینی بیل مکانیکی ساخت جان دییر با وزن ۳.۵ تن بود. سپس نهایتاً پس از اختصاص یک روز کامل برای ارزیابی هر تراک در مسیر حلقه‌ای شکلی به طول ۳۳ کیلومتر، به جمع‌بندی برای انتخاب تراک سال ۲۰۱۸ رسیدیم و بدین ترتیب سرانجام فورد F150 به‌عنوان تراک سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

نگاه کوتاهی به فورد F150، تراک سال ۲۰۱۸ موتورترند

فورد بیش از یک میلیارد دلار هزینه کرد تا پس از هفت دهه، بدنهٔ فولادی را کنار گذاشته و در F150 مدل ۲۰۱۵ از بدنهٔ آلومینیومی استفاده کند. این کار موجب کاهش ۳۲۰ کیلوگرمی وزن این تراک شد که به ادعای فورد، مصرف سوخت را بهبود می‌دهد، ظرفیت بکسل را افزایش می‌دهد، نسبت قدرت به وزن را افزایش می‌دهد و زنگ‌زدگی قطعات را کاهش می‌دهد. این حرکت جسورانه و هزینه‌بری بود چراکه دو کارخانهٔ فورد هرکدام به مدت ۱۳ هفته تعطیل شدند تا خط تولید آن‌ها برای ساخت بدنهٔ آلومینیومی F150 تجهیز گردد. این یعنی از دست دادن فروش ۶۰ هزار دستگاه تراک با ارزش هرکدام ۴۰ هزار دلار یا بیشتر.

بدین ترتیب فورد یک سال از سهم بازار و سود خود را از دست داد و به همین دلیل منتقدان این اقدام فورد را غیرضروری، اشتباه و پرهزینه دانستند. از سوی دیگر جنرال موتورز هم ادعا می‌کرد که F150 آلومینیومی به‌اندازهٔ شورلت سیلورادوی فولادی مستحکم نیست. بااین‌حال در همان زمان فورد اذعان داشت که کاهش وزن فقط گام اول در نسل جدید F150 بوده و هنوز قوای محرکهٔ جدید شامل پیشرانه‌های جدید و گیربکس‌های جدید در راه هستند. با تمام این ماجراها، سه سال پیش فورد F150 عنوان تراک سال ۲۰۱۵ موتورترند را به شورلت کلرادو واگذار کرد؛ اما در حال حاضر فورد برای نشان دادن حجم تغییرات زیر کاپوت F150، چهار نمونه از آن‌را راهی رقابت تراک سال ۲۰۱۸ کرده است.

اما علاوه بر این، کابین F150 بهتر شده، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن بهبود یافته و سیستم فرمان آن نیز عملکرد بهتری پیدا کرده است. همچنین نوآوری‌های این تراک آمریکایی هم افزایش پیدا کرده و در آزمون‌های تصادف NHTSA پنج ستارهٔ کامل را به دست آورده است. به لطف تمامی این ویژگی‌ها، فورد F150 توانست عنوان تراک سال ۲۰۱۸ موتورترند را کسب نماید. امسال F150 برای گرفتن انتقام از شورلت کلرادو ZR71 و جی‌ام‌سی سی‌یرا ۳۵۰۰HD دنالی آمده بود و بدین ترتیب فورد موفق شد برتری تراک مشهور و محبوب خود را اثبات کند. همان‌طور که گفته شد امسال فورد F150 در چهار مدل مختلف با پیشرانه‌های گوناگون در رقابت تراک سال موتورترند شرکت کرده است که می‌توانید مشخصات هریک از این چهار مدل را در جدول زیر مشاهده کنید.

 

مشخصات فنی

F150 XL

F150 Lariat

F150 پلاتینوم

F150 رپتور

پیشرانه ۳.۳ لیتری V6 ۲.۷ لیتری V6 ۵ لیتری V8 ۳.۵ لیتری V6
تنفس طبیعی توئین توربو طبیعی توئین توربو
قدرت ۲۹۰ اسب بخار ۳۲۵ اسب بخار ۳۹۵ اسب بخار ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر ۵۴۰ نیوتن متر ۵۴۰ نیوتن متر ۶۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
رینگ و لاستیک ۱۷ اینچی ۲۴۵ ۲۰ اینچی ۲۷۵ ۲۰ اینچی ۲۷۵ ۱۷ اینچی ۳۱۵
طول ۵.۸۹ متر ۵.۸۹ متر ۵.۸۹ متر ۵.۵۹ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۶۸ متر ۳.۶۸ متر ۳.۶۸ متر ۳.۴ متر
وزن خالص ۲۰۷۰ کیلوگرم ۲۳۸۸ کیلوگرم ۲۴۳۶ کیلوگرم ۲۵۹۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۷/۴۳ جلو/عقب ۵۹/۴۱ جلو/عقب ۵۸/۴۲ جلو/عقب ۵۵/۴۵ جلو/عقب
ظرفیت سرنشین ۶ نفر ۵ نفر ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت بار ۸۳۵ کیلوگرم ۷۶۵ کیلوگرم ۹۴۵ کیلوگرم ۴۵۵ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۲.۲ تن ۳.۴ تن ۴.۱ تن ۲.۷ تن
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۶ ثانیه ۷.۰ ثانیه ۶.۳ ثانیه ۶.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۹ ثانیه  ۱۵.۵ ثانیه ۱۴.۷ ثانیه ۱۴.۷ ثانیه
شتاب جانبی ۰.۷۵ جی ۰.۷۶ جی ۰.۷۵ جی ۰.۷۰ جی
ظرفیت باک ۸۷ لیتر ۹۸ لیتر ۹۸ لیتر ۹۸ لیتر
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر ترکیبی ۱۱.۲ لیتر ترکیبی ۱۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۳۲,۷۶۰ دلار ۴۸,۲۶۵ دلار ۵۸,۸۷۵ دلار ۵۱,۰۸۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۶,۲۸۵ دلار ۶۰,۴۷۵ دلار ۶۳,۲۰۵ دلار  ۶۴,۷۴۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. s.h

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    فکر کنم رپتور با اختلاف از همشون بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mohammadreza

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (223 ديدگاه)

      من اگر میتونستم بخرم و البته اگر مجبور بودم فقط فورد انتخاب کنم ترجیح میدادم F150 پلاتینوم رو بگیرم. به نظر شخصی من پلاتینوم بهتره به این دلایل:
      ۱- تنفس طبیعی
      ۲- رینگ ۲۰ اینچ (خارج از مسئله‌ی کاربردی بودنش واقعا با ابهت میکنه ماشین رو)
      ۳- ظرفیت بار ۹۴۵ و ظرفیت فوق‌العاده‌ی کشش (بکسل) ۴.۱ تن
      ۴- در نهایت نسبت به رپتور: مصرف سوخت کمتری داره، وزن کمتری داره هرچند ناچیزه، کمی بزرگتره و مطمئنا هزینه‌های کمتری هم خواهد داشت نسبت به رپتور به خاطر تنفس طبیعی بودنش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mg

        ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (139 ديدگاه)

        ببخشید نطر شما کاملا محترم ولی یه سوال میشه 5 مورد از معایب ومزایای توربو رو از تجاربتون ذکر کنید ؟؟ کی گفته توربو یا سوپر هزینه تعمیر رو زیاد یا زمان نیاز به سرویس رو کم میکنه ؟؟ یا کی گفته موتور تحت فشار زیاد قرار میگیره ( به خاطر توربو استاندارد) ؟؟ کلا چرا شما یا بیشتر افراد( بدون تخصص در زمینه طراحی یا ساخت یا علوم مکانیک)در این زمینه فکر میکنن موتور های فاقد توربو بهتر هستند ؟؟؟ شرط میبندم خداوکیلی خیلی ها تا حالا یه توربو رو تو دست لمس نکردند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرامرز

          ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1595 ديدگاه)

          لزومی به لمس کردن نیست. معلومه که در اغلب موارد طراحی پیچیده و حرارت بالاتر موتورهای توربو شرایط نگهداری رو سخت تر میکنه. این رو من نمیگم خیلی از متخصصین میگن. دفترچه اطلاعات خودروهای با موتور توربو اغلب توصیه میکنن بنزین سوپر با اکتان بالای ۹۵ استفاده بشه در صورتی که برای موتورهای تنفس طبیعی استفاده از بنزین معمولی با اکتان زیر ۹۰ هم مشکلی نداره. این برای نوع روغن موتور هم صدق میکنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. mg

          ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (139 ديدگاه)

          اقا فرامرز اونی که اونجا نوشته به خاطر جلوگیری از کوبش( سوختن بنزین قبل از جرقه به خاطر فشار بالا و تراکم پذیری کم ) هست که این عمل باعث میشه توربو با قدرت کمتری هوارو وارد سیستم کنه چون یک پس زنی هوا از داخل موتور با جریان توربو مقابله میکنه در ضمن این موضوع واسه ماشینای معمولی هم صدق میکنه یعنی اگر اکتان بره بالا موتور راحت تر کار میکنه ( نرم کار میکنه ) وهمون دریچه گاز دیگه افت فشار نداره وهم اینها یعنی افزایش قدرت ورودی و در نتیجه قدرت خروجی موتور ( خلاصه وار ) خوب حالا اگر تو صیه میکنن واسه اینه حداکثر قدرت خروجی رو داشته باشن والبته که از خرابی توربو شار ها در طولانی مدت جلو گیریشه البته این زمان انقدر طولانی هست که نمی ارزه به خاطرش از توربو متنفر باشیم البته این برای توربو استاندارد کارخانه ای تقریبا صدق نمیکنه چون مثلا ماشینای المانی یه مهندس قوی و حساب شده دارن بیشتر برای تیونینگ این موضوع صحت داره که حجم توربو یا نوع و….. 100 تا چیز دیگه رو برای افزایش قدرت عوض میکنن بدون در نظر گرفتن ظرفیت موتور واسه همینه که ماشینای تیون شده خیلی زود به زود خراب میشن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. mg

          ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (139 ديدگاه)

          برای روغن موتور بحث خیلی تخصصی تر میشه ولی ساده اش میشه برای اینکه تو شتاب گیری توربو ها سریع دور موتو میره بالا پس باید با اصطکاک مقابله کرد چون ممکنه به راحتی موتور داغون شه برای همینه توصیه میشه از روغن هایی خاص( با ویسکوزیته کمتر ) استفاده شه که سریع روانکاری کنه دوم وارد نشدن فشار به سیستم روغن رسانی ( حالا اویل پمپ قدیمی داخل موتور یا بیرون از موتور مثل بنز) چون نمیتونه سریع همون روغن سفت قبلی رو پمپ کنه و دلایل دیگه حالا اگر روغن توربو رو ریختی تو همون ماشین ولی بدون توربو اونقدری توفیق نداره ولی بعد از یه مدت به روغن سوزی میفته ( بیشتر به خاطر گیت های سوپاپ)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Mohammadreza

          ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (223 ديدگاه)

          جناب ام جی اولا که بگید شما از کجا میدونید که بنده تجربه‌ای در این ضمینه ندارم و تحصیلاتم مرتبط نیست؟ دوم اینکه هرچه پرفورمنس بالاتر باشه استهلاک هم بالاتر میره و این تقریبا ثابت شده هست. توربوشارژ هم که کاملا مشخصه و از دیدگاه مهندسی کلا قطعه‌ی حساسی محسوب میشه. خودروهای توربو نسبت به شرایط روغن بسیار حساس تر از موتورهایی با تنفس طبیعی هستن بنابراین برای خودروهای عملیاتی مثل وانت که شرایط کارکردشون متفاوته این یک عیب محسوب میشه. توربوها حساس به کیفیت بنزین هستن. از نظر الکتریکی پیچیده محسوب میشوند. به خنک‌کاری بیشتری احتیاج دارن توربو شارژها، تا به خاطر حرارت بالا تیغه‌ی پره‌ها تغییر شکل پیدا نکنن برای همین اینتر کولر هم در این خودروها قرار داده شده و کافیه یه تصادف از جلو داشته باشید که اینترکولرها هم آسیب ببینند اونوقت هزینه‌ی سرسام‌آوری‌رو واستون محتمل میشه اینم در نظر بگیرید که یک وانت ممکنه زمان خیلی طولانی در حرکت باشه اونم با بار بنابراین به خاطر حرارت زیاد در بلند مدت هزینه‌های خودرو افزایش پیدا میکنه. محیطی که یک وانت در اون کار میکنه مثل بقیه خودروها نیست حالا از سوی دیگه تیغه کمپرسور اصلی توربو که وظیفه فشرده سازی هوای ورودی به موتور رو بر عهده داره، در صورت تماس با جسم های ریز مانند ذرات گرد و خاک به سرعت آسیب می بینه و شکل ایده آل خود را از دست میده. از جهت دیگه استفاده از فیلتر هوایی با جنس خوب و مرغوب و اصلی برای موتورهای توربو نسبت به موتورهای تنفس طبیعی با حساسیت بیشتری همراهه.شرایط نسبتا مشابهی هم در مورد تیغه های توربین وجود داره. اینایی که گفتم همشون هزینه‌های بیشتری در مقابل عمر کمتر در پی داره. حالا تعویض زودتر روغن و فیلتر در این خودرو ها همچنین استفاده همیشگی از مکملهای سوخت و … به کنار.

          در کل این سیستم به نظر بنده هنوز به درد خودروهای عملیاتی و تجاری نمیخوره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. mg

          ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (139 ديدگاه)

          اقا محمد اول اینکه هر چیزی نسبت به گرد وخاک اسیب پذیره خوب!! دوما کی گفته وقتی وانت طولانی مدت حرکت میکنه تیغه ها به خاطر حرارت افزایش طول میدن که باعث گیر یا خرابی میشه اگر اینجوریه پس هواپیما هم نباید بپره چون تیغه ها تغییر طول میدن خوب پس این وسط مهندس متالوژی چه کاره هست ؟ جلو گیری از این امر سوما مگه هر ماشینی قراره تصادف کنه یا موقع تصادف بی خرج درست شه ؟؟ اونی که میزنه به جایی با ید اینتر کولر هم درست کنه چون یه عمر قدرت بیشتری در اختیار داشته به خاطر اون چهارما توربو ها اینقدر نسبت به گرد وخاک حساس نیستند شاهد بر این ماجرا هم مسابقات رالی صحرایی هست که شاید ماشینها چند روز تو بیابون فقط گاز میخورن واین یعنی هم طولانی مدت میرن هم تو خاکن هم تحت فشار پس چرا وسط کار خراب نمیشن ؟؟ پنجما تو امریکا خیلی ها فورد رپتور رو میخرن فقط واسه افرود یا صحرا نوردی یعنی اینا همه هالو هستند واگر عیبی باشه متوجه نمیشن؟؟؟؟؟ پس چرا اینقدر پر فروشه ؟؟؟؟ ششما شما میخوایید بگید از اون مهندسای کارخانه ی فورد بیشتر میدونید یعنی اونا الکی وبدون هیچی الکی یه توربو بستند که بیشتر بفروشن ؟؟؟؟؟هفتما اینکه توربو وقتی مخصوص یه موتور ساخته شه وبر اساس توانایی وتحمل اون موتور اصلا موتور رو تحت فشار نمیزاره ( البته نه اونی که میخوا 200 اسب بیشتر بکشه ) یعنی چی؟؟ یعنی اینکه موتور های حجیم فورد خودشون قدرت کافی دارن پس با یه توربو یه خرده قوی تر میشن واین قدرت واسشون کافی هست پس لازم نیست از یه توربوی حرفه ای مخصوص مسابقات پیست ( همونی که محیط پره اش خیلی زیاده وفاصله ی کمی با حلزونی داره ) استفاده شه که تو صحرا ها وشن تو چند ثانیه خراب شن وبه صدا بیافتند اما در اخر باید گفت هرکی چشم میخواد باید ابروشم بخواد اونی که دنبال قدرت وسرعت وشتاب بیشتر هست پس باید هزینه توربو رو هم به جون بخره

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. F۲۲RAPTOR

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    فورد اف ۱۵۰ بهترین پیکاب تراک جهان هست
    همچنین جیمس ۳۵۰۰ هم تو رده خودش بهترینه
    با چنین گشتاوری و این ابعاد یه کابین لوکس هم باشه محشره,
    ضمنا حضور کلورادو بین این فول سایزها نشون دهنده بهترین بودن تو مید سایزها ست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3897 ديدگاه)

    هرجا سخن از پیکاپ قدرتمند هست اسم فورد میدرخشد
    ? Ford F_150 Raptor vs Ford F_150 Platinum ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    کلا از شکل ماشین کاری خارج شدن همشون شدن لوکس ولی برای بازار امریکای شمالی و اون جاده ها و فضاهای پارک زیاد کاملا مناسبن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Hamid...Audi

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    فورد F150 Raptor تعریف کلمه ی عشقه.
    اصلا نمیشه دوستش نداشت.توی کانادا شیب برفی و یخی رو با یه لاستیک پنچر به راحتی میرفت بالا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ali actros

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مثل همیشه سربلند ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا