چشم اندازهفته نامه

بررسی تغییرات جدول کیفیت خودروهای داخلی در تیرماه

چند وقتی است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هرماهه اقدام به انتشار جدول کیفیت خودروهای داخلی نموده و سطح کیفی آن‌ها را با اعطای ستاره‌هایی از یک تا پنج اعلام می‌کند. طبق روال گذشته، چندی پیش جدول کیفی تیرماه نیز از سوی این سازمان منتشر شده و حالا قصد داریم در این مطلب نگاهی داشته باشیم به تغییرات جدول کیفی خودروهای داخلی در تیرماه نسبت به خردادماه. البته در جدول کیفی خردادماه تغییرات بیشتری نسبت به قبل صورت گرفته است چراکه در خردادماه برای اولین بار خودروهای چانگان CS35، دنا پلاس، تندر پلاس اتوماتیک، دانگ‌فنگ H30 کراس، سورن و ساینا هم به خودروهای موردبررسی اضافه شدند؛ اما بپردازیم به بررسی جدول کیفی تیرماه.

بررسی را با اولین گروه خودروهای سواری این جدول یعنی گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان آغاز می‌کنیم. همان‌طور که مشخص است این قسمت به‌طور کامل در اختیار محصولات سایپا یعنی خانوادهٔ پراید و تیبا قرار دارد. پرایدها که مثل قبل همچنان یک ستاره دریافت کرده و کماکان در قعر جدول کیفیت جا خوش کرده‌اند؛ اما مهم‌ترین تغییر این قسمت، افزایش یک ستاره‌ای تیبا سدان و کسب دو ستارهٔ کیفیت است.

اما شلوغ‌ترین قسمت به بخش خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان اختصاص دارد که اکثر آن‌ها از محصولات ایران‌خودرو هستند. نکتهٔ جالب در این بخش این است که تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ‌بک و همین‌طور ساینا که در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شده و گران‌تر تیبا است، هردو تنها یک ستاره دریافت کرده‌اند آن‌هم درحالی‌که تیبا سدان موفق به کسب دو ستاره شده است و این خود موردی عجیب بشمار می‌رود.

تک‌ستاره‌ای‌های دیگر این بخش نیز عبارت‌اند از پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند درحالی‌که ام‌وی‌ام ۱۱۰ S هم با کسب یک ستاره در انتهای این قسمت قرار دارد. در جایگاه‌های بالاتر، خودروهای دوستاره قرار گرفته‌اند که شامل سورن، دنا، دانگ‌فنگ H30 کراس و ام‌وی‌ام ۳۱۵ می‌شود؛ بنابراین سورن و H30 کراس در دومین ماهی که موردبررسی قرار گرفته‌اند، تغییر رتبه‌ای نداشته‌اند.

در این قسمت، تندر ۹۰، رانا، خانوادهٔ پژو ۲۰۶ و دنا پلاس نیز سه ستارهٔ کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که دنای معمولی دو ستاره دریافت نموده اما به دنا پلاس سه ستاره اعطا شده که از لحاظ کیفیت طبق این جدول هم‌سطح پژو ۲۰۶ قرار می‌گیرد.

اما صدر این قسمت، به باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل یعنی پارس تندر، تندر ۹۰ اتوماتیک، ساندرو و تندر پلاس اتوماتیک اختصاص پیدا کرده است که همگی موفق به کسب چهار ستاره شده‌اند. رتبه‌ای که به علت عدم وجود خودرویی با رتبهٔ پنج‌ستاره، بالاترین رتبهٔ جدول کیفیت خودروهای داخلی محسوب می‌شود. بااین‌حال در اینجا هم اختلاف یک‌ستاره‌ای تندر پلاس با تندر معمولی جالب‌توجه است. خودرویی که صرفاً در چراغ‌های عقب با تندر معمولی متفاوت است.

اما بزرگ‌ترین تغییر این قسمت، بررسی پژو ۲۰۷ اتوماتیک برای اولین بار است. این در حالی است که مدت‌زمانی طولانی از عرضهٔ ۲۰۷ جدید به بازار می‌گذرد اما خبری از آن در جدول کیفیت نبود؛ اما حالا که به‌تازگی ایران‌خودرو فروش نسخهٔ اتوماتیک آن‌را آغاز کرده است، نام ۲۰۷ اتوماتیک در جدول کیفیت دیده می‌شود درحالی‌که هنوز هم خبری از ۲۰۷ دستی نیست. بااین‌حال این خودرو در نخستین بررسی خود موفق به کسب چهار ستارهٔ کیفیت شده که آن‌را هم‌سطح خودروهایی چون رنو ساندرو و تندر اتوماتیک قرار می‌دهد. به‌طورکلی صدر بخش خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان جدول کیفیت، تحت سلطهٔ خانوادهٔ خودروهای رنو ساندرو و L90 قرار دارد که حالا پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم به آن‌ها اضافه شده است.

بخش بعدی متعلق به خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان قرار دارد که به‌جز یک مورد، بقیه همگی چینی هستند. قعر جدول این بخش به خودروهای چینی لیفان X60 و ام‌وی‌ام ۵۵۰ اختصاص پیدا کرده است؛ بنابراین این دو خودرو به همراه ام‌وی‌ام ۱۱۰S، پژو پارس، پژو ۴۰۵، سمند، تیبا ۲، ساینا و خانوادهٔ پراید، بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شوند.

اما چینی‌های بی‌کیفیت این قسمت در همین‌جا پایان میابند چراکه خودروهای چری آریزو ۵، چانگان CS35، جک J5 و برلیانس H330 همگی سه ستارهٔ کیفیت را دریافت نموده‌اند. تنها خودروی دوستارهٔ این قسمت نیز آریو اتوماتیک است درحالی‌که صدر آن‌هم هیوندای i10 با چهار ستارهٔ کیفیت قرار گرفته است.

و نهایتاً به بالاترین قسمت جدول کیفیت یعنی بخش‌های خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسیم که به‌طور کامل به خودروهای مونتاژی اختصاص دارد. در این دو بخش، کمترین رتبه، امتیاز سه‌ستاره است که به خودروهای چری تیگو ۵ و جک S5 اختصاص دارد. این در حالی است که جک این ماه با افزایش امتیاز یک ستاره‌ای مواجه شده و به جمع سه‌ستاره‌ای‌های جدول پیوسته است.

و درنهایت خودروهای مزدا ۳، سوزوکی گرند ویتارا، هیوندای i20 و کیا سراتو نیز با کسب چهار ستارهٔ کیفیت، در صدر جدول قرار گرفته و از باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل بشمار می‌روند. درکل اگر بخواهیم اطلاعات این جدول را ملاک قرار دهیم، باید گفت خودروسازان داخلی در محصولات جدید خود بیشتر به کیفیت اهمیت داده‌اند درحالی‌که خودروهای چینی نیز به‌جز یکی دو مورد، اکثراً از کیفیت‌های مناسبی برخوردارند که شاید همین امر، علت توجه سازندگان داخلی به موضوع مهم کیفیت در محصولاتشان باشد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    هممممه اش دروغه کیفیت تو ایران معنی نداره همون یه ستاره پرایدم خالی بندیه مزدا 4 ستاره ال نودم 4 ستاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      حیف مواد أولیه که صرف سأختن أین اشغالها بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. aston martin

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      آشغال های داخلی حتی ارزش نداره براشون چار خط متن بخونی
      سرمایه دار های رذل با قبضه کردن صنعت و کالا مردم رو تحت فشار قرار میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ali

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (30 ديدگاه)

      با توجه به قیمت هستش
      واب اگر به خودرو آریو توجه کنید میبینید که هرچه بالاتر میرید ستاره های گروه پاینن تر به اندازه یک ستاره کم ارزش تر میشه
      مثلا اریو(یا تیبا) در رنج 25 تا 50 سه ستاره داره ولی در رنج 50 تا 75 2 ستاره پس خودرو هایی مثل آریزو و چانگان و جک باید هم کیفیت تندر باشند(اگر بهتر نباشند کمتر نیستند)
      البته اینا همش حدسه و نظر شخصی :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کاوه

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    میدونید آگه فکر کنید ارتقاء یک ستاره تیبا ربطی به از رده خارج شدن پراید داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امید

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    حتما مرجعی هم که تعداد ستاره ها رو تعیین میکنه خودش زیر مجموعه خودروسازها هستن!! مثلا اختلاف کیفی تندر و تندر پلاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    قبلا که بر اساس نمره منفی بود خیلی بهتر میتونستی شرایط بررسی کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. الف.ی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1642 ديدگاه)

    ما خودمون تندر پلاس داریم
    انصافا راضی هم هستیم ازش به عنوان ماشین ایرانی البته به جز ظاهر نسبتا زشتش
    تندر پلاس واقعا از نظر کیفیت ماشین خیلی بدی نیست در حد 15 سال پیش یه ماشین خارجی کاملا معمولی ( منظورم مثلا یه چیزی تو مایه های کمری الآن که یه ماشین کاملا معمولیه ولی حدود 15 سال پیشش)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدرضا

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (211 ديدگاه)

    به این ستاره ها شک کنید چون :
    در بدو ارزیابی شرکت بازرسی استاندارد این ستاره ها همراه با ضعف خودروها اعلام میشد مثلا جلوبندی ، صدای بیش از حد کابین ، ضعف مونتاژ و …
    اما از سال قبل رویه شد فقط اعلام ستاره ها !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. OMID-LAMBO

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (415 ديدگاه)

    بی کیفیت ترین و مزخرف ترین و آشغال ترین ماشینها رو با قیمتهایی معادل یه هاچبک محبوب مثل گلف یا یه خودروی دو در کوپه مثل جی تی 86 یا یه سدان متوسط مثل کمری و سوناتا و … میرونیم و هیچکدومشون به ایمنی ماشینایی که نام بردم نیست و نخواهد بود !
    پراید گرون شده ولی نه خبری از جعبه ابزار هست توش و نه کیفیت و ایمنی و نه محض رضای خدا یدونه توش ضبط 150 تومنی بزارن !
    فقط پول مردم رو بچاپن وخودشون کاین و سری 6 و اس کلاس برونن !
    بگن چرا مگان سوار میشی ؟ جواب بدن تورو سنه نه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نخود آش

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (294 ديدگاه)

      بیاید یه کار خوب انجام بدیم. {{{ماشین صفر نخریم}}} مجبورمون نکردن.
      یه کار دیگه هم که باید انجام بدیم اینه که به جای اینکه تقصیر رو گردن خودروساز و دولت و گمرک و … بندازیم، اشتباهمون (خرید ماشین ایرانی) رو قبول کنیم و تلاش برای درست کردنش بکنیم. نه اینکه فقط تقصیر رو گردن بقیه بندازیم.
      پناه بر خدا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Fit Demon

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    گرگ جاده
    سلطان جاده
    سبک زندگی
    اوج امنیت خودرهای ایران با پلت فرم 405
    پس چراهمشون که یه ستاره دارن؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگر ماشین چینی وارد این مملکت نمیشد خیلی خوب بود.ماشینی که شناسنامه نداره و کارخونش تا چهار ماه قبل داشته بیل و کلنگ میساخته حالا شده خودرو ساز.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. روح الله

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (134 ديدگاه)

    قشنگ تابلوئه کیلویی ستاره دادن به اینا.خخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بهداد

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اگه واقعا هم ارزیابی کرده باشند فکر نمی کنم بصورت رندوم و تصادفی از خط تولید نمونه برداشته باشند ، حتما یه مدل مونتاژی ویژه صادراتی رو برای تست می فرستند والاه کیفیت ماشینهای ایرانی مثل هندونه ست که نتیجش یه نمودار سینوسی از کیفیت برای ماه های مختلف بدست می اومد نه خط ثابت با شیب ملایم مثبت!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا