چشم انداز

ده تکنولوژی برتر نظامی که در خودروها استفاده شدند‎ (قسمت اول)

به عقیده عده‌ای شیطان برترین ایده‌های بشریت را می‌قاپد و آن‌ها را در جهت تحقق اهداف پلیدش به‌کار می‌گیرد. همین افراد عاشق منفجر کردن این و آن‌اند و تجهیزات نظامی را به چشم بهترین ساخته‌ها می‌بینند. البته تجهیزات نظامی همیشه هم چیزی شبیه کلاشینکف و آرپی‌جی نیستند، همین خودروهایی که در شهرهایمان جولان می‌دهند هم کم از سلاح ندارند.

Military Technologies
Military Technologies
هدف این چند خط مقاله ما نیز مثل روز روشن است: ده مورد از والاترین تکنولوژی‌های نظامی که دست‌آخر به دنیای خودروها راه یافتند. می‌پرسید چرا سوزنمان روی ده گیر کرد؟ خب چون پنج مورد برای پوشش شاگرد اول‌ها کافی نبود و دیگر اینکه عملاً جای دادن همه نوآوری‌های مهم در قالب واژه، امری محال است. شاید ندانید اما از سلول‌های سوختی گرفته تا سپر جلو، بیشتر اجزایی که برای سرهم‌بندی یک خودرو نیاز است از دل کوره جنگ نشأت گرفته‌اند. چه می‌دانیم، شاید چرخ‌ها هم از ارابه‌های جنگی عصر برنز برایمان به یادگار مانده است.

بد نیست بدانید که در این مقاله تنها بر ابداعات ایالات‌متحده آمریکا در طول تاریخ جنگی‌اش متمرکز خواهیم شد و شاید به دلیل تاریخی بودن کمی از حوصله شما ماشین دوستان عزیز خارج باشد اما با پدال بمانید و ما را تحمل کنید. این لیست می‌توانست تا ده‌ها گزینه ادامه یابد اما در روزگاری که سوپر ماشین‌های هیبریدی که رسیدن به سرعت ۳۰۰ مایلی برایشان مثل آب خوردن است دور و بر ما هستند و لامبورگینی‌هایی را می‌شناسیم که ظاهرشان را از جنگنده‌های رادار گریز به امانت گرفته‌اند؛ فکر کنیم همین‌هایی که اینجا خواهید دید، کافی باشند.

رادار، لیزر و سونار

آغاز جنگ الکترونیک به ۱۹۳۹ برمی‌گردد، سالی که نیروی دریایی ایالات‌متحده سیستمی فوق سری با نام رادار (خلاصه شده ” تشخیص و اندازه‌گیری فاصله با امواج رادیویی “) را توسعه داد (تاریخچه ظهور رادار بس طولانی است که علاقه‌مندان قادرند خارج از پدال به دنبال آن باشند). نخستین نمونه‌های رادار حامی کشتی‌ها بودند تا مبادا گرفتار حملات مخفیانه هوایی شوند و علاوه بر این قابلیت‌های هدف‌گیری و اندازه‌گیری مسافت را نیز به آن‌ها اعطا می‌کردند.

Laser and Sonar Ranging
کاربردی بودن این تکنولوژی به سرعت برای متفقین اثبات شد، خصوصاً زمانی که ناوگان هوایی آلمان با بمب‌های وی-۱ فکر پاک‌سازی کامل بریتانیا از روی نقشه را در سر می‌پروراند اما این سیستم با ارائه هشداری زودهنگام مانع آن شد و این‌چنین شد که نیروی هوایی سلطنتی پیروز نبرد بریتانیا شد.

دست‌آخر پای رادار به ماشین‌های پلیس هم باز شد – اما خیلی طول نکشید تا کابوس رادارهای پلیس هم متولد شود. تنها زمانی می‌توان شیئی را با رادار شناسایی کرد که امواج فرستاده شده توسط رادار به خودش برگردد و در همین جای داستان پارازیت اندازها وارد می‌شوند؛ آلمان اندکی بعد از افشا شدن راز متفقین پارازیت اندازها را به میدان آورد تا مبادا قائله را ببازد. پارازیت اندازها فرکانس مورد استفاده اسلحه‌های راداری مملو از انرژی می‌کنند تا از برگشت امواج جلوگیری شود. رادارها و دشمنشان پارازیت اندازها، فرزندان آن نخستین سیستم‌هایی‌اند که در جنگ کشتی‌های متفقین با جنگنده‌های شب نقشی تعیین‌کننده بازی می‌کردند.

این روزها رادارهایی که در خودروها نصب شده‌اند اغلب برای فاصله‌یابی و تشخیص خودروها و عابران پیاده به‌کار می‌روند تا در صورت لزوم به کمک دستیارانی چون کروز کنترل تطبیقی و ترمزهای خودکار به کمک راننده بشتابند؛ اما این اواخر دو فناوری فاصله‌یابی نظامی دیگر هم در این خصوص به رادار پیوسته‌اند. پیش از تولد رادار، از سونار برای عملیات‌های تشخیصی زیردریایی‌ها استفاده می‌شد و این تکنولوژی نظامی امروزه به‌قدری همه‌گیر شده که در سیستم هشدار عقب SUV-ها از آن استفاده می‌کنند. خب چرا رادار را پشت خودرو نصب نکرده‌اند؟ دلیل اینکه در این مورد سونار بر رادار برتری دارد، چراکه امواج رادیویی از مواد آلی مانند کودکان و حیوانات خانگی عبور می‌کند و این اصلاً خوب نیست!

Laser and Sonar Ranging
به هر حال، محدوده پوشش سونار در فضای آزاد زیاد نیست و اگر برد بیشتری نیاز دارید مجبورید سراغ LIDAR بروید، سیستمی بسیار شبیه به رادار که با لیزر کار می‌کند. LIDAR خوراکش گرفتن تصاویر دیجیتالی سریع، دقیق و رزولوشن بالاست. دهه‌هاست که جت‌ها به این وسیله مشغول نقشه‌برداری از زمین هستند و با ارتفاع پایین در بین کوه‌ها و ساختمان‌ها مانور می‌دهند. اتومبیل‌های خودران هم دقیقاً به همین صورت از آن استفاده می‌کنند، اما جای «کوه‌ها و ساختمان‌ها» را با «عابر پیاده و ماشین‌های دیگر» عوض کنید.

ناوبری جی‌پی‌اس

شاید بدانید که سیستم ناوبری جی‌پی‌اس خودروی شما متکی بر اطلاعات شبکه‌ای از ماهواره‌ها است. موضوعی که شاید از آن بی‌خبر باشید آن است که این ماهواره‌ها را وزارت دفاع ایالات‌متحده در سال ۱۹۹۵ به آن بالا انداخت تا کشتی‌ها و موشک‌هایش را راهنما باشند.

GPS Navigation
اما قدمت موقعیت‌یابی ماهواره‌ای از بیست سال پیش نیز فراتر می‌رود. به سال ۱۹۶۰، نیروی دریایی ایالات‌متحده اولین سیستم موقعیت‌یابی ماهواره‌ای خود را به حیطه آزمایش کشاند. این سیستم متشکل از مجمعی از پنج ماهواره بود که آن را با نام «ترانزیت» می‌شناختند. هفت سال بعد، نیروی دریایی ساعتی اتمی با نام «تیماتون» را به‌عنوان پیش‌نیازی برای عملکرد سیستم جی‌پی‌اس، در فضا به خدمت گرفت. جالب اینکه به دلیل اتساع زمان گرانشی که توسط انیشتین پیش‌بینی شد، زمان در فضا کندتر از زمین در جریان است. به همین دلیل ساعت‌هایی که در ماهواره‌ها سکنی گزیده‌اند به‌عمد تندتر می‌گردند تا با ساعت‌های روی زمین همگام بمانند.

GPS Navigation

توربوشارژ

راستش ایده توربوشارژر نخستین بار در سال ۱۹۰۵ به ذهن بشر رسید اما هیچ کس تا پیش از ۱۹۱۵ یکی از آن ها را نساخت تا بر روی موتورهای آن زمان آزمایشش کند. در این سال مهندسی فرانسوی با نام Auguste Rateau، تعدادی چند از نمونه‌های اولیه توربو را بر موتورهای رنویی که به هواپیماهای جنگی فرانسوی نیرو می‌بخشیدند امتحان کرد. سه سال بعد آن مهندس جنرال الکتریک، سانفورد ماس، دمنده‌ای را به یک موتور هواپیمای لیبرتی V-12 متصل کرد.

un-turbo-ou-un-bchi_4
شاید تعجب کنید اما آن روزها وجود توربو روی یک هواپیما به معنای افزایش قدرت خالص آن نبود. موتورهای هواپیما همیشه در ارتفاع‌های بالاتر نیرویشان را هدر می‌دهند چراکه با نزدیک شدن به استراتوسفر هوا رقیق و رقیق‌تر می‌شود. پس وظیفه توربو حفظ فشار ۱۴ psi صرف‌نظر از تغییرات ارتفاع بود.

engine-turbo

تیتانیوم

آدمی از ۲۲۴ سال پیش درباره تیتانیوم می‌داند اما تا همین یک قرن و ۵ سال پیش قادر نبود آن را به خلوص لازم برساند. حتی آن موقع هم کار با تیتانیوم خالص بسیار مشکل بود و اساساً به‌زحمت و هزینه‌اش نمی‌ارزید، مخصوصاً با در نظر گرفتن این حقیقت که بسیاری از ذخایر تیتانیوم جهان در روسیه بود (و همچنان هم هست). در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۶۰ میلادی، اتحاد جماهیر شوروی از تیتانیوم در ساخت زیردریایی‌های کلاس آلفا و مایک خود بهره برد.

DN-SN-87-04292
همان روزها بود که آمریکا به اعجاز تیتانیوم پی برد و اولین بار از آن در جت جنگنده سوپر سابر اف ۱۰۰ استفاده کرد. پس از آن، تیتانیوم بدل ماده غالب تشکیل دهنده لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک‌برد افسانه‌ای گشت. ازقضا اکثر تیتانیومی که در ساخت این هواپیمای جاسوسی استفاده می‌شد از خود روسیه می‌آمد، آن هم از طریق زنجیره‌ای فوق سری از رابط‌ها. تیتانیوم‌های روسیه سرانجام به خانه برگشتند … اما در آسمانش و با سرعت ۲۲۰ مایلی.

North American F-100C
North American F-100C

ترمزهای ضد قفل

ترمزهای ضد قفل نخستین بار درسال ۱۹۲۹ ظاهر شدند. ترمزهایی ساخته شده به‌وسیله دستان توانمند پیشگام هوانوردی و نابغه مهندسی، گابریل وویسن. در آن دوران هواپیماهای بمب افکن سنگین به خدمت گرفته شدند که متوقف کردنشان کاری بس مشکل بود. باور کنید اگر ترمزها زنده بودند و می‌توانستند خواب ببینند حتماً این بمب‌افکن‌ها کابوس شبانه‌شان می‌شد. سیستم ABS وویسن که از نوع چرخ طیار بود به بمب‌افکن‌ها اجازه داد تا در باندهای کوتاه‌تری به هوا برخیزند و به خط مقدم جنگ نزدیک‌تر باشند. این سیستم‌های ABS مکانیکی تا پنج دهه پس از آن هم بدون تغییر در هواپیماها استفاده شدند و تازه در اوایل دهه ۱۹۷۰ بود که ABS های الکترونیک پایشان به هواپیماها باز شد. همان دوران سیستم ضد قفل مشابهی در خودروهای جنرال موتورز دیده شد.

Gabriel Voisin and aviation pioneer
Gabriel Voisin and aviation pioneer

ده فناوری برتر نظامی که به خودروها راه یافتند (قسمت دوم)
منبع: topspeed

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. farzad

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    ممنون اقا مهدی خیلی جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. asa

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (569 ديدگاه)

      اقا این گابریل وویسن کجایی؟ لطفا بگید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Frankenstein

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (45 ديدگاه)

        فکر میکردم تو دهه 90 شرکت بنز abs رو اختراع کرده……

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. وینسنت پرایس

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (578 ديدگاه)

        آقای asa آقای گابریل وویسن فرانسوی بودن { به این دلیل میگم بودن چون در سال ۱۹۷۳ فوت کردن } .
        https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=gabriel+voisin

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. پویا

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سلام ببخشین که اینو اینجا میپرسم
      BMW M5 فقط دیفرانسیل عقبه یا تمام چرخ هم داره؟؟
      ممنون میشم اگه جواب بدین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        M5 نسخه AWD نداره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Hitler

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (499 ديدگاه)

        فک کنم بصورت یک آپشن 1800دلاری دسترس باشه(مطمئن نیستم یجایی خوندم)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. HELL CAT

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    11-بمب هسته ای
    بمب هسته ای دارای قابلیت ویران کنندگی بالایی است که اولین بار توسط شرکت سایپا روی خودرویی به نام پراید نصب شد این قابلیت توانایی کشتن تمام افراد داخل ماشین را داراست بدون کوچکترین مصدومیتی تمام سر نشینان را در یه لحظه کوتاه که طبق فرمول e=mc^2 قابل محاسبه هست سلاخی میکند هنوز هیچ اطلاعات کاملی راجب قدرت این محصول خارق العاده خطرناک به بیرون درز نکرده است نکته جالب اینجاست که این محصول دارای فروش بالایی میباشد جدیدا شرکت بنز جهت همکاری با این برند معتبر اعلام آمادگی کرده که هنوز هیچ اطلاعی از آن بیرون نیامده است بعید است چنین خودرو ساز بزرگی دست به همکاری با شرکت کوچکی مانند بنز بزند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. asa

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (569 ديدگاه)

    اقای مهدی بازیار ضمن تشکر از متن فوق العاده زیباتون این رو هم در نظر داشته باشید که طبق نظریات فیزیک هر جسمی که با سرعت بیشتری حرکت کند زمان در مقابل او کند تر میگذرد و گرچه جسمی به مرز سرعت 300000 کیلومتر در ثانیه[ سرعت نور] برسد زمان به طور کامل متوقف میشود. پس میشه این نتیجه گیری رو کرد که این که ساعت اتمی سوار بر ماهواره کاسینی با سرعت زیاد و بدون تغییری به دور مدار زمین در گردش است به این علت است که هریک از ۵ ماهوارهای که خود زکر کردید باید در مقعیت معین و بدون تغییر در حرکت باشند تا با استفاده از داده های ۴ ماهواره ی دیگر موقعیت دقیق فرد را بدست اورد. چرا که اگر ساعت ساکن باشد زمان سریعتر از زمین در حال حرکت میگذرد. بازم تشکر ، فوق العادست متنت. واگر من ازت انتقاد کردم نه به خاطر زیر سوال بردن متنت بلکه به خاطر بهتر شدن متون ایندت بوده. اگه ناراحت شدی ببخشید…….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    بسیار عالی متشکریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. « شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (137 ديدگاه)

    نصف تکنولوژی های خطرناکی که تا حالا بشر ساخته رو توی ماشین های وطنی میتونید پیدا کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. asa

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (569 ديدگاه)

    اکثر تکنولوژی ها مال امریکا بود!!!!!!!!! دمش گرم . فکر کنم همین که الان به جای گاری سوار پراید میشیمم بخاطر همون همکاری فورد و کیا سر پراید هاچ بکای قدیمه. حالا که اینا این قدر ادمای گلی هستن بیان یک کار خیری کنن این پرایدو از رو خط تولید برش دارند. اخه سایپا بدجوری بهش وابسته شده تفلک……،،]]]]]]]]

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    سلاح اول دست سرباز یک نارنجک انداز موسوم به Punisher XM-25 یک پروژه مشترک بین شرکت آلیانت آمریکا و هلکر اند کوخ آلمان هست
    یکی از پیشرفته ترین سلاح های انفرادی ساخته دست بشر که با کمک مسافت یاب لیزیری ، توان انفجار نارنجک ضد نفر شلیک شده به منظور هدف گیری افراد پشت سنگر ها رو داراست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    فقط سالانه دولت امریکا بودجه ای بالغ بر 612 میلیارد دلار صرف نیرو های مسلحش می کنه
    و ایضا ارتش های چین و روسیه و انگلستان و هند و فرانسه و ترکیه و … سالانه بودجه هنگفتی از سوی دولت دریافت می کنند. این رقم برای ارتش ایران رقمی در حدود 6.5 میلیارد دلار و برای ارتش اسرائیل حدود 3 برابر این مقدار است…
    اگر درصد کمی ار این مجموع این بودجه ها صرف رفاه حال انسان ها و توسعه زندگی بشری (به جای خراب کردن آن) می شد شاید تا به حال هیچ کشور فقیر و هیچ انسان گرسنه ای وجود نداشت و همه از بهترین و بالاترین سطح رفاه و زندگی با صلح و آرامش در کنار هم لذت می بردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. asa

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (569 ديدگاه)

      دمت گرم واقعا راست و منتقی میگی. به این میگن کامنت. لااااااااااااایک

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. f22raptor

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (43 ديدگاه)

      شما و امثال شما که همیشه و در طول تاریخ به بهانه های مختلف به آمریکا می تازید که چنین کرد و چنان می کند فقط یک بار فارغ از عقده های سیاسی و تاریخی و مذهبی و چه و چه…. عمیق به این مساله فکر کنید که اگر آمریکا این بودجه نظامی رو صرف نمی کرد آیا در دنیا ثباتی هم بود ، اصلا اگر آمریکا نبود یا اگرکشوری باقدرت آمریکا غیر از آمریکا روی کره زمین بود الان جز بردگی برای بقیه دنیا چیزی تصور می شد و هر چنگیزو طاعونی قصد بلعیدن و ویرانگری تمام دنیا رو داشت ،مگه سن ما چقدره کافیه از نیم قرن پیش شروع کنی بری به عقب تا ابتدای تاریخ بشر ……

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

        ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        جنای مهندس!
        الان آمریکا این همه قدرت نظامی داره شده لازمه ی ثبات در جهان؟!؟!؟!
        چندین هزار کلاهک هسته ای (سلاحی که چند صد تاش میتونه تمدن بشریو از بین ببره) امنیت ایجاد میکنه؟!
        کشته های هیروشیما و ناکازاکی لابد از طاعون مردند!
        4 میلیون تلفات در ویتنام کار عمه من بود؟
        حمله به عراق و … به بهانه وجود تسلیحات اتمی (که هیچوقت یافت نشد) چی؟
        شما به وضعیت کنونی دنیا میگی صلح و آرامش؟
        توی خود آمریکا برای هر خانه 4-3 تا اسلحه میزارن به انضمام این آزادی که اگه کسی وارد خونه ت شد (بدون اجازه) بزن آبکشش کن….ماشالله به اینهمه امنیت…
        اینهمه گروه های نظامی و شبه نظامی تسلیحاتشونو از کجا میارن؟!
        بعدشم منظور من همه کشوراست که اینهمه بودجه سالیانه خرج ساخت زندگی شهرنشینی میشه و دوباره میلیارد ها دلار پول صرف خراب کردنش میشه…آمریکا و چین و روسیه و انگلستان و فرانسه و غیره و غیره هیچ فرقی ندارن با هم همشون یکین و به دنبال به بردگی کشیدن مردمان جهان به خاطر منافع خودشونن فقط بعضا روش هاشون با هم فرق داره
        .
        .
        شما هم اگه قبول نداری میتونی بری زیر سایه آمریکا و از امنیتی که این اسطوره پوشالی واست درست کرده لذت ببری!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. حسین

        ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        منظورت از ثبات جنگ ویتنام و بمبهای ریخته شده بر سر ناکازاکی و هیروشیما و به خاک و خون کشیده شدن افغانستان و عراق و سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه و کل جنگ و کشتار مردم بی دفاع در سرتاسر جهانه؟
        نظرت چیه بیاد ایران و خونواده و هموطنات رو به خاک و خون بکشه تا ثبات بیشتری ایجاد کنه؟
        ثبات زمانی بوجود میاد که افرادی مثل شما از این طرز تفکر دست بکشن و واقع بین باشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی عالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. AHMADREZA

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. وینسنت پرایس

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    عالی بود . منتظر دومیش هستیم ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mohsen

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    mer30

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ARASH//LANCER//EVO//1987

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    دقیقن در آن سالها بود که سایپا و ایرانخودرو به تکنولوژی مخرب پراید و پژو دست یافتند و از آن زمان خون ملت را در شیشه کردند…
    نویسنده شرمنده یهویی شد..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. M3 RS 4D

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    توربو شارژ و ABS از مهمتریناش بوده …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا