چشم انداز

معرفی جذاب‌ترین خودروهای با چراغ‌های مخفی

در دههٔ ۸۰ و ۹۰ میلادی، چراغ‌های جلوی مخفی به‌عنوان راهی برای بخشیدن نمایی زیبا، آئرودینامیک و اسپرت به قسمت جلویی خودروها بسیار محبوب شدند. هرچند چراغ‌های مخفی به‌عنوان یکی از شیوه‌های رایج در طراحی خودروها حتی هنوز هم جذاب هستند اما متأسفانه این چراغ‌های امروزه از صنعت خودروسازی کنار رفته‌اند. یکی از دلایل این موضوع قوانین ایمنی عابر پیاده به‌ویژه در اروپا بودند چراکه این چراغ‌ها در هنگام باز بودن می‌توانستند در تصادفات به عابرین پیاده آسیب برسانند. علاوه بر این، مقررات کارایی و مصرف سوخت هم دلیل دیگر کنار گذاشتن چراغ‌های مخفی بود زیرا این چراغ‌ها روی آئرودینامیک خودروها تأثیر منفی می‌گذاشتند. با همهٔ این‌ها، چراغ‌های مخفی یکی از جذب‌ترین شیوه‌های طراحی در طول تاریخ صنعت خودروسازی بوده‌اند. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب جذاب‌ترین خودروها با چراغ‌های مخفی را معرفی کنیم.

آلفارومئو مونترآل

هرچند چراغ‌های آلفارومئو مونترآل از نوع مخفی نیستند اما طراحی بسیار جالبی دارند و به همین دلیل شایستگی حضور در این لیست را دارد. در حالت طبیعی، نیمی از چراغ‌های این خودرو با پانل‌های کرکره‌ای پوشیده شده‌اند که مانند مژه به نظر می‌رسند اما هنگامی‌که چراغ‌ها روشن می‌شوند، این پانل‌ها کنار رفته و پشت چراغ‌ها قرار می‌گیرند.

ب‌ام‌و M1

طراح مشهور خودرو «جیورتو جیارو» در دوره‌ای به طراحی خودروهای اسپرت کم‌ارتفاع و زاویه‌داری می‌پرداخت و برای اینکه دماغهٔ کاملاً آئرودینامیکی را در این خودروها طراحی کند، در بسیاری از آن‌ها از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد. یکی از مشهورترین خودروهای طراحی شده توسط جیورتو جیارو ب‌ام‌و M1 بود که استفاده از چراغ‌های مخفی در آن موجب شده بود دماغهٔ خودرو بسیار باریک شود. به همین دلیل جلوپنجرهٔ کلیوی شکل ب‌ام‌و در M1 در اندازهٔ بسیار کوچکی طراحی شده بود.

فراری تستاروسا

طی چندین دهه، چراغ‌های مخفی به ویژگی مشخصی در جلوی محصولات فراری تبدیل شده بودند به‌گونه‌ای که از مدل ۳۶۵ GTB دیتونا در دههٔ ۷۰ گرفته تا مدل ۴۵۶M در اواخر دههٔ ۹۰، همگی از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کردند. دراین‌بین اما یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های فراری که در آن از چراغ‌های مخفی استفاده شده بود مدل تستاروسا در دههٔ ۸۰ بود. البته بعدها در مدل‌های جدیدتر تستاروسا این چراغ‌ها با نمونه‌های معمولی جایگزین شدند.

فورد پراب

فورد پراب نشان داد نیازی نیست افرادی که خواهان خودرویی با چراغ‌های مخفی هستند حتماً ثروتمند باشند. این خودرو محصول همکاری فورد مزدا بود و فورد تصمیم داشت آن‌را جایگزین موستانگ کند اما بعداً متوجه شد که این ایدهٔ بسیار بدی است؛ بنابراین در عوض فورد مدل پراب را به‌عنوان رقیبی برای خودروهای اسپرت دیفرانسیل جلویی که آن سال‌ها در ایالات‌متحده عرضه می‌شدند مثل هوندا پریلود، میتسوبیشی اکلیپس و تویوتا سلیکا روانهٔ بازار کرد. در همان سال‌ها مزدا هم مدلی بنام MX-6 را تولید کرد که اشتراکات فنی زیادی با پراب داشت اما پیشرانهٔ آن کاملاً متفاوت بود و از چراغ‌های معمولی استفاده می‌کرد.

لامبورگینی کانتاش

یکی از نمادها و ویژگی‌های اصلی لامبورگینی کانتاش، چراغ‌های مخفی آن بود به‌گونه‌ای که نمی‌شد آن‌را بدون این چراغ‌ها تصور کرد. لامبورگینی ابتدا کانتاش را به‌عنوان یک کانسپت در سال ۱۹۷۱ رونمایی کرد و سپس نسخهٔ کمی اصلاح‌شدهٔ آن‌را به‌عنوان نمونهٔ تولیدی در سال ۱۹۷۴ معرفی نمود. تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت و در طول این سال‌ها انواع مختلفی از کانتاش با پیشرانه‌های قدرتمندتر، بال‌های گوناگون و استایل تهاجمی‌تر ساخته شد اما چراغ‌های مخفی همواره در آن حفظ شدند.

لوتوس اسپریت

نسل اول لوتوس اسپریت توسط جیوجیارو طراحی شد. وی برای این کار شیوهٔ طراحی خود را با استایلی گوه مانند ترکیب کرد که نتیجهٔ آن ساخت خودرویی با استایلی تیز و ارتفاعی کم بود درحالی‌که چراغ‌های مخفی هم یکی از ویژگی‌های برجستهٔ آن محسوب می‌شد.

مزدا MX-5

از میان تمامی خودروهای این لیست، نسل اول مزدا MX-5 احتمالاً تنها خودرویی با چراغ‌های مخفی است که امروز هنوز هم در جاده‌ها دیده می‌شود. این خودرو زمانی که صفرکیلومتر بود، کاملاً مقرون‌به‌صرفه و کاملاً قابل‌اعتماد بود؛ اما در نسل‌های بعدی، MX-5 هم مانند بسیاری از خودروها چراغ‌های مخفی را کنار گذاشت.

پورشه ۹۴۴

در دورانی که تب استفاده از چراغ‌های مخفی بسیار همه‌گیر شده بود، پورشه هم به این مُد پیوست به‌گونه‌ای که در بسیاری از محصولات این شرکت، از مدل ۹۲۴ گرفته تا نسخهٔ تولید محدودی از ۹۱۱ نسل ۹۳۰، از چراغ‌های مخفی استفاده شده بود؛ اما یکی از مشهورترین محصولات پورشه که از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد، مدل ۹۴۴ بود که در سال ۱۹۸۲ معرفی شده و تولید آن تا سال ۱۹۹۱ ادامه پیدا کرد. پورشه با انجام ارتقاءهایی مانند تجهیز به پیشرانه‌های حجیم‌تر و ارائهٔ نسخه‌های توربو، ۹۴۴ را برای سال‌ها به‌عنوان خودرویی تازه‌نفس حفظ نمود.

تویوتا سلیکا

نسل اول تویوتا سلیکا که در سال ۱۹۷۰ به‌عنوان یک کوپهٔ اسپرت کوچک به بازار آمد، به یک موستانگ اقتصادی شباهت داشت؛ اما طراحان تویوتا که طبق رویهٔ معاصر خود حرکت می‌کردند، در دههٔ ۸۰ سلیکا را با استایلی گوه‌ای شکل و با چراغ‌های مخفی طراحی کردند. این شیوهٔ طراحی چراغ‌ها در نسل بعدی هم ادامه پیدا کرد اما در نسل ششم که در سال ۱۹۹۴ معرفی شد چراغ‌های مخفی با چهار چراغ دایره‌ای شکل ثابت جایگزین شدند.

ولوو ۴۸۰

ولوو ۴۸۰ محصول پایهٔ این سازندهٔ سوئدی بود که در سال ۱۹۸۶ با آن به بخش خودروهای کامپکت در اروپا وارد شد. این خودرو یک هاچ‌بک دودر بود و اولین ساختهٔ دیفرانسیل جلوی ولوو محسوب می‌شد. تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت. در نمای جلوی ۴۸۰ اما فضای کافی برای تعبیهٔ چراغ‌های ثابت معمولی وجود داشته و به همین دلیل چراغ‌های باریکی در بالای سپر کار شده‌اند اما بااین‌حال طراحان ولوو تصمیم گرفته‌اند چراغ‌های مخفی را هم به آن اضافه کنند. به همین دلیل دماغهٔ ولوو ۴۸۰ واقعاً عجیب به نظر می‌رسد.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین وی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    چرا این چراغ ها منسوخ شدن ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      تاثیر منفی روی ایرودینامیک و مصرف سوخت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۲۹ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (2956 ديدگاه)

        مصرف سوخت و ایرودینامیک؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. HAMID.HEMI

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      یک دلیل دیگه اینه که زمانی که شما روز در جاده نیاز دارید سریع از نور بالا استفاده کنید به مشکل میخورید چون چند ثانیه طول میکشه تا چراغها بیرون بیان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سام

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    فراری تستاروسا،لامبورگینی کانتاش و لوتوس اسپریت سه عشق دوران کودکی و نوجوانی ام بودند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mohammadrr

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (125 ديدگاه)

    وااای اون پورشه ۹۴۴ واقعاااا یه ماشینه فوق العادس از وقتی توی تخت گاز جرمی روندش عاشقش شدم?
    واقعا ماشینه محشریه از همه نظر

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سام

      ۳۰ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      این ماشین جز مدل های نسبتا ارزان و خوش فروش پورشه بود و در زمان خودش خیلی طرفدار بین جوانان داشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. M.us

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کاش کوروت هم میبود تا اونجا که یادمه نسل دو و سه چراغ مخفی داشتن یا دودج دیتونای معروف همینطور پونتیاک gto1968 یا لینکلن کانتینتال همشون لیاقت بودن تو این پست رو داشتن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مرصاد

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (96 ديدگاه)

      دقیقا
      انگار لامبورگینی دایابلو یا مزدا rx-7 افسانه ای هیچ جایی تو این لیست نداشتن??

      موافقم 0
      مخالفم 1
  5. HAMID.HEMI

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    زیباترین چرا غ مخفی به نظر من متعلق به Buick Riviera 1967 هست.
    خودنون قضاوت کنید:

    http://s8.picofile.com/file/8332298526/968D2ED5_AE0E_407B_888E_397BE59B3DD8.MOV.html

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas us.c

      ۳۰ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (269 ديدگاه)

      اسم ریویرا رو اوردی (بدون بازکردن عکس)دیوونمون کردی بخدد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۳۰ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      ایوول …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سامان اذری

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    پس مزدا RX7 و
    هوندا (اکورا) NSX کووووووو
    ?????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Sajjad

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    چارجر و کامارو های قدیمی هم همینطور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سروش

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (176 ديدگاه)

    بزرگترین غایب این لیست لامبو دیابلو
    جا داره از کوروت هم یادی کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا