چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین و گران‌ترین خودروهای حراجی RM Sotheby پاریس

امسال نیز به‌رسم سالیان گذشته حراجی RM Sotheby در تاریخ ۸ فوریه در پاریس برگزار خواهد شد و در آن ۷۸ خودرو به حراج گذاشته خواهند شد. این حراجی از سال ۱۹۷۶ هرساله در پاریس برگزار می‌گردد و محل برگزاری آن نیز همان محل برگزاری نمایشگاه خودروی پاریس است. در حراجی امسال خودروهای کلاسیک فوق‌العاده نادری همچون محصولات فراری، چند خودروی مسابقه‌ای جذاب و مجموعهٔ کاملی از پورشه‌ها به حراج گذاشته خواهند شد. لیست خودروهای به حراج گذاشته‌شده در حراجی RM Sotheby امسال عمدتاً از خودروهای عملکردی و اسپرت تشکیل شده است اما خودروهای اقتصادی کوچکی مانند یک فولکس‌واگن بیتل مدل ۱۹۵۲ و یک خودروی بسیار کوچک الهام گرفته از هواپیما نیز برای فروش عرضه خواهند شد؛ بنابراین ما در این مطلب جذاب‌ترین و گران‌ترین خودروهای شرکت‌کننده در حراجی RM Sotheby پاریس ۲۰۱۷ را انتخاب کرده‌ایم.

جگوار SS 100 مدل ۱۹۴۱

برآورد قیمت بین ۳۸۵ هزار تا ۴۴۵ هزار یورو

pa17_r101_001

این جگوار دونفرهٔ جذاب و بکر، در طول جنگ جهانی دوم ساخته شده و مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر تخت است که ۱۰۲ اسب بخار قدرت دارد. گفته می‌شود تنها شش دستگاه SS 100 در سال ۱۹۴۱ ساخته شده و خودروهای ساخته شده در این سال آخرین نمونه‌های سری خود هستند. این نمونهٔ به حراج گذاشته‌شده بسیار دست‌نخورده است چراکه تنها ۸۴ هزار کیلومتر کار کرده است که معادل حدود ۱۱۰۰ کیلومتر در هرسال می‌شود.

رنو ۵ توربو II مدل ۱۹۸۳

برآورد قیمت بین ۷۵ هزار تا ۹۵ هزار یورو

pa17_r102_001

این رنو یک هاچ‌بک داغ در دههٔ هشتاد میلادی بود که بر اساس رنو ۵ ساخته شده بود. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربو با ۱۶۰ اسب بخار قدرت است که در قسمت عقب نصب شده و نیروی خود را هم به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. رنو ۵ توربو II در بسیاری از قطعات با نسخهٔ استاندارد خود اشتراک داشت. این نمونهٔ به حراج گذاشته‌شده نیز تنها ۱۶ هزار کیلومتر کارکرد دارد.

فراری F430 GTC مدل ۲۰۰۸

برآورد قیمت بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار دلار

pa17_r117_001

یکی از فراری‌های متعدد به حراج گذاشته‌شده در حراجی امسال، این F430 GTC است که مجهز به یک پیشرانهٔ V8 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال است. این خودرو که یک نمونهٔ مسابقه‌ای است، در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ Spa سال ۲۰۰۸ در کلاس GT2 با تیم BMS Scuderia موفق به کسب پیروزی شده است. پس از پیروزی، این ماشین تعمیر شده و سپس به یک مجموعه‌دار خصوصی فروخته شد.

اینتر ۱۷۵A برلین مدل ۱۹۵۶

برآورد قیمت بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار یورو

این یک خودروی غیرمتعارف است که از صنایع هوایی الهام گرفته است. این ماشین مجهز به یک پیشرانهٔ تک سیلندر دو زمانه است و تنها حدود ۳۰۰ دستگاه از آن ساخته شده است. از این تعداد در حال حاضر تنها ۳۰ دستگاه باقی‌مانده است که این نمونهٔ به حراج گذاشته‌شده یکی از آن‌ها است. اینتر ۱۷۵A که رقیب مسراشمیت K-175 محسوب می‌شد، دارای یک سقف بازشو و دو صندلی پشت سر هم است. این خودرو نه‌تنها بسیار کمیاب که بسیار هم عجیب‌وغریب است.

فولکس‌واگن بیتل مدل ۱۹۵۲

برآورد قیمت بین ۵۵ هزار تا ۸۰ هزار یورو

pa17_r137_001

ممکن است این فولکس‌واگن بیتل زنگ‌زده باشد اما ۶۵ سال سن داشته و یکی از آخرین نمونه‌های ساخته شده با شیشهٔ عقب دوتکه است. این خودرو بیش از ۵۰ سال از عمر خود بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۴ را خوابیده بوده و تنها ۷۷ هزار کیلومتر کارکرد دارد. این بیتل هنگامی‌که از خط تولید بیرون آمد برای اولین بار به شرکت اسکانیا وابیس در سوئد تحویل داده شد و می‌توان نشانه‌هایی از استفاده در زمستان‌های سخت سوئد را در آن دید مانند چوب اسکی‌هایی که در قسمت عقب آن قرار دارند.

پورشه ۹۱۷/۱۰ پروتوتایپ مدل ۱۹۷۰

برآورد قیمت بین ۴.۶ میلیون تا ۵.۵ میلیون یورو

pa17_r166_001

این پورشه و دیگر نمونه‌های همنوع آن خودروهای افسانه‌ای در مسابقات هستند. پورشه ۹۱۷ در اشکال و انواع مختلفی ساخته شد و در چندین نوع مختلف از مسابقات اتومبیلرانی به رقابت پرداخت. از نمونهٔ ۹۱۷/۱۰ تنها ۱۳ دستگاه ساخته شد که مجهز به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری ۱۲ سیلندر عظیم با ۶۰۰ اسب بخار قدرت بودند. شاسی این ماشین برای توسعهٔ و آزمایش‌های کارخانه‌ای نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت.

لامبورگینی جاراما ۴۰۰GT مدل ۱۹۷۰

برآورد قیمت بین ۱۳۰ هزار تا ۱۷۵ هزار یورو

pa17_r138_001

جاراما یکی از نادرترین ساخته‌های تاریخ لامبورگینی است و مسلماً کمتر از دیگر محصولات این شرکت شناخته شده است. جاراما در اصل یک لامبورگینی ایسلِرو است که به جهت مقررات ایمنی و آلایندگی ایالات‌متحده مجدداً طراحی شده است. از این ماشین تنها ۱۷۷ دستگاه ساخته شده است که این نمونۀ به حراج گذاشته‌شده هجدهمین دستگاه آن است. جاراما مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V12 است که ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی انتقال میابد. این ساختهٔ لامبورگینی می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و این نمونه از آن ۷۷ هزار کیلومتر کارکرد دارد.

پورشه ۹۵۹ اسپرت مدل ۱۹۸۸

برآورد قیمت بین ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون یورو

pa17_r155_001

پورشه ۹۵۹ اوج فناوری و پیشرفت در زمینهٔ سوپراسپرت‌ها در دههٔ ۸۰ بود و در طول زمان خودروهای جاده‌ای به‌سختی توانسته‌اند به عملکرد آن نزدیک شوند. پیشرفت‌های فنی ۹۵۹ شامل سیستم تعلیق قابل تنظیم، سیستم چهارچرخ محرک هوشمند، سنسور فشار باد تایرها و رینگ‌های منیزیومی می‌شد. این نمونهٔ به حراج گذاشته‌شده از نوع ۹۵۹ اسپرت است که از این نسخه تنها ۲۹ دستگاه ساخته شده است. ۹۵۹ اسپرت با حذف تجهیزاتی چون سیستم تهویه و سیستم صوتی تا ۲۲۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسخهٔ استاندارد شده بود. نمونهٔ به حراج گذاشته‌شدهٔ این ماشین نیز به رنگ سفیده بوده و بسیار بکر و کمیاب است.

فیات ۶۰۰ مولتی‌پلا مدل ۱۹۶۳

برآورد قیمت بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار یورو

pa17_r140_001

فیات با عرضهٔ مدل ۵۰۰ در اروپا، انقلابی در خودروهای کوچک ایجاد کرد اما بااین‌وجود ازآنجایی‌که ۵۰۰ خودروی بسیار کوچکی بود، برای استفاده‌های خانوادگی یا تجاری چندان مناسب نبود؛ بنابراین فیات تنها حدود شش ماه پیش از عرضهٔ ۵۰۰، خودروی بزرگ‌تری بنام ۶۰۰ مولتی‌پلا را معرفی کرد. البته دو سال قبلاً از معرفی ۵۰۰، نسخهٔ استاندارد ۶۰۰ نیز معرفی شده بود. ۶۰۰ مولتی‌پلا مانند بسیاری از خودروهای دههٔ ۵۰ و ۶۰ میلادی بدنه‌ای دورنگ دارد و این نمونهٔ به حراج گذاشته‌شده به‌طور کامل بازسازی شده و شکوه سابق خود را به دست آورده است. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر ۶۳۳ سی‌سی است که ۲۲ اسب بخار قدرت داشته و می‌تواند تا شش نفر را حمل کند.

آلفارومئو Tipo B P3 مدل ۱۹۳۴

برآورد قیمت بین ۳.۸ میلیون تا ۵ میلیون یورو

pa17_r113_001

آلفارومئو Tipo B P3 یک ماشین مسابقهٔ گرند پری بود اما با چندین ویژگی منحصربه‌فرد. این خودرو مانند یک پَر سبک‌وزن بود به‌گونه‌ای که فقط ۷۰۰ کیلوگرم وزن داشت یعنی حدود ۵۰۰ کیلوگرم کمتر از یک سوزوکی سلریو. همچنین این اولین خودرو با ترکیب Monoposto (این اصطلاح به خودروهای مسابقه‌ای بدنه باز یعنی بدون سقف و بدون در اطلاق می‌شود) بود. این نمونهٔ به حراج گذاشته‌شده در فصل‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ مسابقات جایزه بزرگ توسط اسکودریا فراری مورداستفاده قرار گرفته است. Tipo B P3 مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری هشت سیلندر خطی است که ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس سه سرعتهٔ دستی انتقال می‌دهد.

پورشه ۹۱۱ R مدل ۲۰۱۶

برآورد قیمت بین ۴۵۰ هزار تا ۶۵۰ هزار یورو

pa17_r176_001

جدیدترین خودرو لیست ما، این پورشه ۹۱۱ R است. ما این خودرو را با عبارت «کمال مطلق» توصیف می‌کنیم و رانندگان آزمایش‌های دیگر نیز با استفاده از کلماتی مشابه، عملکرد فوق‌العاده و درخشان این ۹۱۱ را ستایش کرده‌اند؛ اما شرم‌آور است که خودروهایی ازاین‌دست صرفاً در طول عمر خود با قیمت‌هایی بسیار بالا خریدوفروش می‌شوند اما با آن‌ها رانندگی نمی‌شود. این نمونهٔ به حراج گذاشته‌شده به رنگ مشکی و با خطوط خاکستری است و از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت استفاده می‌کند. این پیشرانه ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشته و ۹۱۱ R را قادر می‌سازد ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

فراری ۵۵۰ Barchetta پینین‌فارینا مدل ۲۰۰۱

برآورد قیمت بین ۳۷۵ هزار تا ۴۲۵ هزار یورو

pa17_r179_001

این خودرو یک نسخهٔ ویژه و تولید محدود از فراری ۵۰۰ مارانلو محسوب می‌شود. ۵۵۰ Barchetta به مناسبت جشن ۷۰ سالگی پینین‌فارینا ساخته شد و تنها ۴۴۸ دستگاه از آن تولید گردید. این خودرو همچنین یک نمونهٔ رودستر است اما فراری یک سقف پارچه هم برای آن ارائه کرده بود که البته تنها در گاهی مواقع مورداستفاده قرار می‌گرفت تا جایی که به مالکین گفته شده بود که در صورت متصل بودن سقف به خودرو، با آن با سرعتی بیش از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت نکنند. این نمونه‌ای که در اینجا مشاهده می‌کنید تنها ۳۹۲ کیلومتر کارکرد دارد.

 

منبع: Auto Express

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. MPH

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    .
    *لطفا ببخشید که بی ربط به موضوع اینجاست
    ⚠⚠⚠⚠
    در حالیکه شرکت سایپا امید داشت با امضای قرارداد جدید همکاری با شرکت کیا موتورز، همکاری خود با این شرکت کره ای را احیا کند اما شرکت کیا موتورز حاضر به پذیرش شرایط شرکت سایپا نشده است. این در حالی است که شرکت سایپا مدتی است به حیاط خلوت شرکت‌های درجه دو چینی در ایران تبدیل شده است و به تولید خودروهای چینی با قیمتی چندین برابر کشور چین در ایران می پردازد.

    مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا گفته است همکاری مشترک با کیاموتورز منتفی شده است.

    وزارت صنعت، معدن و تجارت، حضور خودروسازان خارجی در ایران و مشارکت آنها با شرکت های داخلی را منوط به ساخت داخلی ۴۰ درصدی و صادرات ۳۰ درصدی کرده است.

    آنگونه که برخی منابع در ایران گزارش داده اند شرکت کیا موتورز حاضر به پذیرش این شروط نشده است.

    تکنولوژی پراید اصلی‌ترین محصول سایپا و ارزان‌ترین خودروی بازار ایران متعلق به دهه ۸۰ میلادی و برای ۳۵ سال پیش است.

    منبع:رادیو فردا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ferrari zonda SV

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      نمیدونم چرا این پورشه 911 r عمیقا به دلم نشست….رنگ مشکی به پورشه خیلی میاد??
      جواب خودم رو خودم دادم….ولی جدا به دل نشست ااا.
      یه تیونینگ راف بزنی بش، چه شود!!!!
      .
      .
      959بهترین ساخته پورشه تا همین الان هست و البته هم دوره با بهترین ساخته لامبورگینی یعنی کانتاش و بهترین خودرو اسپورت تمام تاریخ یعنی فرراریf40 افسانه ای……….
      959 فوق العاده بود انقدر خوب بود که باش توی رالی قهرمان شدند ولی با این وجود هنوز هم f40 بهترین خودرو اسپورت تمام ادوار نامیده میشود..چرا؟؟؟؟
      جواب:فکر میکنید تحمل شتاب جانبی f40چقدره! اگر بگم کله تون سوت میکشه!!!
      بذارید تعدادی از شتاب جانبی های خوده فرراری رو براتون بنویسم:
      F50: 0/96
      Enzo:1/06
      F12 tdf:1/1
      Laferrari:1/4
      و اما برای خودرویی برای 40سال پیش
      F40:1/11
      از انزو بهتره!!!! همه دنیا از هندلینک انزو متعجب شدند. فکرش رو بکنf40 از F12 Tdf هندلینک بهتری داره!!!
      هنوز که هنوزه خود فرراری هم نتونسته خودرویی بسازه که انقدر از زمان خودش جلوتر باشه.
      .
      .
      .
      آلفا رومءو هم که جای حرف نمیذاره.
      عشق منه آلفا دهه 30 2/9لیتر 255اسب….هنوز توی کف شم این قدر قدرت کشیدن از یه موتور 2/9واس همین الانم عالیه…..فرراری یه زمان رویاش رسیدن به سطح آلفا بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. alpha

        ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        درسته.
        انزو سال 2002 عرضه شد. کاررا جی تی و اس ال آر سال 2003.
        اما انزو از هر دوتاشون بهتر بود.
        واقعا بهترین ماشین دوران خودش بود.
        البته قیمت نحومی هم داشت.
        15 سال پیش ، 700 هزار دلار.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حامد

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    به نظرم بعضی هاشون حقیقتا جواهرن : جگوار، لامبو جاراما،959. آلفارومئو : 2.9 لیتر، 255 اسب ، دهه 30 و این بازدهی برام خیلی جالبه. انجین 917 هم با اون فن عظیمش خیلی قابل توجه هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      پورشه 959 هم با موتور 2.9 لیتری 515 اسب بخار قدرت 3.2 ثانیه شتاب و 317 کیلومتر تاپ اسپیدش بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        959 حقیقتا ستودنی هست.اما به 917 توجه کنین:
        انجین 917 با تنظیم های متفاوت از حدود 600 اسب تا 1500 اسب! قدرت داشته.
        وجالبتر اینکه با هوا خنک می شده نه مثل بوگاتی با 8تا رادیاتور.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. alpha

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    برای پورشه 959، 917، 911R هر چقدر پول بدی ارزش داره. مخصوصا 917 و 959 که دیگه تکرار نمیشن.
    من خودم به شخصه این حرف رو در مورد Lamborghini Jarama هم میزنم که مثل مدل هتی پورشه هر چی پول بدی ارزش داره. هر چند میدونم خیلی ها موافق نیستن.

    فولکس واگن بیتل هم خیلی عشقه !! برای یک ماشین باز ، بیتل دربردارنده ی خیلی از مفاهیم عمیق دنیای خودروسازیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. General

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام
    یه سوال داشتم
    به نظر شماها با 9 میلیون چه ماشینی از این گزینه ها خوبه بگیرم؟
    از داخلیا:
    پراید هاچ بک تمام رنگ مدل 83 به بالا
    پی کی مدل 85 به بالا
    206 مدل 81 داغون

    از خارجیا:
    BMW 518 مدل 1978
    https://www.digikala.com/Product/DKP-133186/BMW-518-E12-1972-Automatic-Car/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%8A-%D8%A8%D9%8A-%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%A8%D9%84%D9%8A%D9%88-518-E12-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%D9%8A%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1972
    Honda Civic مدل 1992
    ؟؟؟
    با توجه به خرجشون، مصرفشون، کیفیت رانندگی برای مسافرت و نرم بودنشون بگین
    شکی م بدجور…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرحسین (Lion26)

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (257 ديدگاه)

      https://bama.ir/car/all-brands/all-models?price=0-10
      اگه دوست داشتی یه سر به سایت باما بزن ، فکر کنم گزینه های بهترم باشه. من شنیده بودم که این مدل بی ام و ها روغن سوز دارن ولی خب دوستان بهتر می دونن، البته خودمم دیده بودم که روغن سوزی دارن.
      لینک بالا هم از قیمت 0 تا 10 میلیون هستش.

      Just France and Japan.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ace

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      از داخلی ها پراید
      از خارجی ها بستگی به تمیز بودنشون داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیرحسین (Lion26)

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (257 ديدگاه)

    گرن توریسمو Ps2 ، رنو 5 توربو رو بر می داشتم و باهاش تو شتاب اولیه همه رو می گرفتم مثل ام 5 و … ولی خب تو سرعت نهایی اونا می گرفتنم :) یادم نیست دقیق سرعت نهاییش چقدر بود ولی فکر کنم 250 یا 260 بود یا شایدم 240 خرده ای بود، رنگشم آبی با قرمز بود. ( دو نفره)

    Just France and Japan.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi DODGE

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      قبلا یه پی کی داشتیم
      وقتی عکسشو دیدم یاد اون سالا افتادم اصلا با پی کی تو رانندگی ماهر شدم
      اون فراریا خیلی چشممو گرفتن
      پدال چرا ایمیل تاییده اکانتم نمیاد حتی رمز اکانت قبلیم رو نتونستم بازیابی کنم با گوشی و کامپیوتر و مرورگرای مختلف تست کردم لطفا پیگیری کن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (24 ديدگاه)

    به نظرم ارزشمندترین ماشین لیست بالا همون آلفاست…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا