چشم اندازهفته نامه

آشنایی با خودروهای دوستدار محیط‌زیست (قسمت اول)

امروزه سرعت ظهور فناوری‌های جدید به‌‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و اصلاً با قرون گذشته قابل مقایسه نیست. دانشمندان در حوزه‌های مختلف هر روز یک اختراع جدید به ثبت می‌رسانند و پیشرفتی جدید رقم می‌زنند. صنعت خودرو هم از این امر مستثنی نیست. طی صد سال گذشته شاهد پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در این عرصه بوده‌ایم که شاید کمتر کسی حتی تصورش را می‌کرد! یکی از مهم‌ترین اختراعاتی که در حوزه حمل‌ونقل بخصوص صنعت خودرو ایجاد شده، استفاده از انرژی الکتریسیته بجای بنزین است. این فناوری تا کنون تأثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوای شهرها و کشورهای مختلف جهان داشته و به‌عنوان سرفصلی جدید در تاریخ این صنعت شناخته می‌شود. علت اصلی ساخت خودروهای برقی و هایبرید را می‌توان افزایش آلایندگی ناشی از مصرف روزافزون بنزین و معضل کمبود سوخت در دنیا دانست. البته یک تفاوت اساسی هم بین این دو وجود دارد: خودروهای برقی با استفاده از یک منبع تغذیه خارجی شارژ می شوند، درحالی‌که انواع هایبرید نیازی به منبع انرژی بیرونی ندارند.


اولین اتومبیل برقی دنیا سال ۱۸۸۴ میلادی توسط مخترعی بنام توماس پارکِر ساخته شد. انگیزه اصلی پارکر انگلیسی برای ساخت این خودرو مشکل آلودگی هوا بود، درنتیجه می‌توان این‌طور برداشت کرد که این قضیه در قرن ۱۸ میلادی نیز بسیار مهم و موردتوجه بوده است. ۷ سال بعد در ۱۸۹۱ میلادی خودروی برقی دیگری این بار در آمریکا و به دست ویلیام موریس متولد شد. رفته‌رفته تولید چنین خودروهایی با تیراژ محدود رواج یافت و میزان استقبال از آن‌ها بین سال‌های ۱۸۹۱ تا ۱۹۱۰ روندی صعودی را تجربه می‌کرد که دلیل اصلی آن روشن شدن راحت‌تر خودرو نسبت به انواع بنزینی و آلودگی صوتیِ کمتر بود. جالب‌تر این‌که طی آن سال‌ها اتومبیل‌های بخار سوز هم تولید می‌شدند اما هرگز نتوانستند به محبوبیت انواع برقی دست پیدا کنند. اما متأسفانه این استقبال خوب دوام چندانی نداشت. از دهه ۱۹۲۰ میلادی به بعد عملکرد بهتر و سریع‌تر خودروهای بنزینی موجود سبب شد تا عموم مردم دیگر به سراغ اتومبیل‌های برقی نروند. از طرفی قیمت تمام‌شده بسیار بالای این فناوری در صنعت خودرو باعث شد تا به‌تدریج از گردونه رقابت حذف گردد.


حتی با شروع جنگ جهانی دوم و کمبود شدید سوخت استقبال چندان چشم‌گیری از این خودروها صورت نگرفت. درسال ۱۹۷۰ میلادی نیز این موضوع مجدداً مطرح گردید اما بازهم خیلی مورد توجه واقع نشد. طی این سال ها بسیاری از افراد و مخترعین در گاراژ و حتی کارخانه های خود اقدام به طراحی و تولید وسایط نقلیه برقی و هایبرید کردند که همگی ناشی از نگرانی‌های موجود در بحث کمبود سوخت و افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی بود؛ موضوعی که هنوز هم برای دانشمندان و متخصصین این حوزه حائز اهمیت بسیاری است. از جمله افرادی که طی دوره موردبحث تلاش‌های زیادی در جهت ساخت خودروهای هایبرید کردند می توان فردیناند پورشه، بنیان‌گذار کمپانی پورشه را نام برد. پورشه در ۱۸۹۹ میلادی موفق به ساخت یک اتومبیل هایبرید بدون سقف با ظرفیت حمل چهار سرنشین شد و آن را لونِر (Lohner) نامید. اما این هم نتوانست پایانی بر بدشانسی‌های فناوری الکتریسیته در صنعت حمل‌ونقل باشد.


از طرفی مشکلات استفاده از وسایل نقلیه برقی نیز چندان قابل چشم‌پوشی نیست. خودروهای مجهز به این فناوری بسته به میزان مسافت قابل پیمایش خود باید در جایگاه‌های خاصی توقف کنند تا باتری‌هایشان دوباره شارژ شوند. درنتیجه در هر کشوری امکان تأمین و ساخت زیرساخت‌های لازم برای توسعه خودروهای الکتریکی وجود ندارد.


در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی سوخت‌های جدید دیگری برای خودروها عرضه شد. ازجمله این‌ها می‌توان به CNG و LPG اشاره کرد که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفتند اما بخاطر معایبی که داشتند در بسیاری دیگر از کشورها نیز از آنان استقبال نشد. CNG و LPG که به ترتیب گازهای فشرده طبیعی و گازهای مایع نفتی هستند طی سالیان گذشته در ایران به دلیل وجود منابع گسترده گاز طبیعی بیشتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و انرژی‌بخش بسیاری از خودروها بوده‌اند. این دو نسبت به بنزین آلایندگی کمتری دارند اما در مقایسه با فناوری هایبرید آلاینده‌های بیشتری منتشر می‌کنند. از طرفی CNG به گاز خشک معروف است و به‌سرعت موجب فرسودگی و کاهش عمر قطعات پیشرانه می‌شود.


البته در ایران هم وجود مشکلات متعدد در خصوص تأمین و توزیع این سوخت ها همچنان به‌عنوان یک معضل مهم پابرجاست. اُکتان CNG از بنزین بالاتر است و بهتر می سوزد، اما LPG نسبت به هردو این‌ها پربازده‌تر است. البته LPG در کنار این مزیت، معایب بزرگی هم دارد که ازجمله آن می‌توان به این مورد اشاره کرد: مخزن LPG به دلیل فشرده بودن آن وزن بیشتری نسبت به سوخت دیزل و بنزین دارد و فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند. از طرفی معایب CNG شامل نیاز به احداث ایستگاه‌های سوخت‌گیری متعدد، فضای محدود در خودروها برای نصب مخازن گاز، کاهش مسافت قابل پیمایش در مقایسه با بنزین، لزوم بهینه‌سازی و تقویت بخش های مختلف خودرو بخصوص اِکسل و سامانه تعلیق بخاطر وزن بالای مخزن و کاهش عمر قطعات پیشرانه نیز اصلا قابل چشم‌پوشی نیستند. در کنار همه این‌ها، خطر انفجار مخزن سوخت هم یکی از بزرگ‌ترین معایب هردو گزینه به شمار می‌رود که متأسفانه تا کنون نیز به‌دفعات رخ داده و خسارات زیادی به بار آورده است.


درمجموع منطقی است که استفاده از این گازها با توجه به معایب فراوانی که دارند و نیز کاهش عمر قطعات خودرو و افت توان خروجی ناشی از آن‌ها، خیلی مورد استقبال عموم واقع نشود. در دهه ۱۹۹۰ میلادی تعداد خودروسازانی که سراغ تولید خودروهای هایبرید و الکتریکی رفتند بسیار کم بود، اما دقیقاً در همین بازه زمانی کمپانی تویوتا ژاپن اولین خودروی هایبرید تولید انبوه دنیا را با نام پریوس (Prius) روی خط تولید بُرد؛ خودرویی که سال‌هاست رکورد فروش را از آن خود کرده و بی‌شک طی دو دهه اخیر تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و انرژی داشته است. دقیقاً به همین خاطر پریوس را می‌توان یک خودروی دوستدار طبیعت واقعی نامید. از طرفی اگر سفر کوتاهی به کشورهای اروپایی داشته باشید خواهید دید که استقبال از انواع اتومبیل‌های هایبرید و پاک رشد چشمگیری پیدا کرده و در این میان تویوتا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.


ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Mahdi US CARS

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    LPG خطراتی هم داره که بهش اشاره نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. پرهام

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    من همیشه برام یه سوال وجود داشته!
    اگه کسی میدونه لطفا جواب بده
    فرض میگیریم سالیان آینده کلا ماشین های الکتریکی جایگزین سوخت های فسیلی شدن(هایبرید ها نه!)
    تامین انرژی مورد نیاز هر ماشین هم باید از طریق برق حالا به هر نوع صورت بگیره
    حالا
    تامین این حد برق برای تمام خودرو های کشور (اعم از خودرو های شخصی با کارکرد کم تا تاکسی با کارکرد فوق بالا)، همون آلودگی ماشین های قبلی رو نداره؟
    حالا اون ماشین بنزینی خودش بنزین میسوزونده آلودگی داشته
    یه ماشین الکتریکی هم اون نیروگاهی ک برقش رو تامین میکنه آلودگی درست میکنه
    همیشه این برام سوال بود!!!
    جواب بدید ممنون میشم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ehsan

      ۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (46 ديدگاه)

      بله حق با شماست یک نیروگاه تولید برق با سوخت فسیلی هم آلودگی ایجاد می کند اما توجه داشته باشید نیروگاه های بزرگ تولید برق از موتور احتراق داخلی استفاده نمی کنند بلکه معمولا با استفاده از توربین گازی کار می کنند. آلودگی ایجاد شده بوسیله یک توربین بسیار کمتر از موتور احتراق داخلی می باشد. نکته دوم این است که بخشی از برق تولیدی حاصل منابع پاک و تجدید پذیر مانند نور خورشید ، سدها و حتی باد می باشد. و نکته آخر این می باشد که نیروگاه های تولید برق در وسط شهر های بزرگ قرار ندارند که آلودگی تولید شده از آنها مستقیماً وارد ریه انسان ها شود.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. پرهام

        ۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (741 ديدگاه)

        بله حق با شماست
        من به سه نکته توجه نکرده بودم!
        یک ) این که با پیشرفت ماشین ها و گذشت زمان ، نیروگاه ها هم پیشرفت میکنن
        دو ) مقدار بسیاز زیاد انرژی ب دست اومده از نیروگاه های هسته با سوخت کم!
        سه )همین انرژی های پاک?

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. هرمز

          ۲ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (22 ديدگاه)

          اینم در نظر بگیرید که خودروی تمام برقی در شب شارژ میشه که نیروگاه ها دارای بار اضافی هستن و خود این نیروی که مصرف نمیشه به نیروگاه ها آسیب میزنه و نمیشه نیروگاه رو خاموش کرد از نوع اتمی هم که کلا خاموش بشو نیست و شارژ در شب خیلی هم مزیت داره و اینکه تکنولوژی باطریها و بازدهی شون در این چند سال اخیر چندین برابر شده و البته خودروهای هیبرید حتما لازم نیست به پریز وصل باشن و بوسیله خود موتور ماشین شارژ میشن

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. میلاد

      ۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (60 ديدگاه)

      Ehsan درست و کامل پاسخ داد مثلأ برای شهری مانند تهران، برق تولیدیش از استان یا شهری میاد که آلودگی خیلی پایینی داره و انرژی های تجدید پذیر مانند آب، باد و خورشید هم بخشی از نیاز رو تامین میکنن. توی لوس انجلس دارن روی تولید برق از انرژی جنبشی مردمی که پیاده روی میکنن و انرژی جنبشی خودروها با کار گذاشتن پنل هایی زیر جاده ها پژوهش انجام میدن. اکنون توی باشگاه های پیشترفته، بخشی از نیاز برقشون رو از دستگاه هایی مانند تردمیل و چرخ زدن ورزشکارها تامین میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سامان اذری

      ۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      داش پرهام جان
      اون کشورهایی که دارن ماشینهاشون رو برقی میکنند مثل اکثر کشور های اروپایی قبل هر چیزی به فکر تامین انرژی شون بودند
      انرژی باد -پنل خورشدی- راکتورهای هسته ای
      و انرژی درونگرمایی و امواج دریا راههایی هستند که میشه ازش برق تولید کرد
      در میان کشورهای جهان، آلمان با 38.250 مگاوات، چین با 28.330 مگاوات، ژاپن با 23.409 مگاوات تولید انرژی خورشیدی برترین مقام ها را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسین

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    بنظر من با توجه به روند اتمام ذخایر نفتی ایران ، باید خودرو های سبک و سنگین را مجهز به پیشرانه گاز سوز (از نوع cng ) کرد که در کنار موتور برقی ، بازده بالاتری داشته باشد!
    خیلی از شرکت های معروف دنیا در کشور های خاصی خودرو های گازسوز تولید میکنند که عمر بالایی هم دارد ، ایران هم باید سریعا این اقدام رو بکند تا موتور های بنزین سوز و دیزل را با موتور های برقی-گازی جایگزین کند!
    مخصوصا اینکه موتور های برقی گشتاور خوبی دارند و میشود در تریلی ها ازشون استفاده کرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خودروی ما از نوع سی ان جی هست بزرگترین ایراد این سبک خودروها کندی زیاد موقع حرکت هست و اینکه خیلی باید به موتور فشار وارد کرد جایگاهای سوختم که قبلا کلا در اختیار تاکسی بود ولی الان یکم بهتر شده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا