چشم اندازهفته نامه

9 محبوب زیر صد میلیونی در ایران سال 1395

سام کاویانی: خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی در بازار کشورمان عمدتاً در دو رده متفاوت تقسیم بندی می‌شوند:
الف – خودروهای تولید انبوه داخلی ازجمله پراید، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵، پارس، رانا، تیبا و… خودروهای این رده از کیفیت ساخت چندان مطلوبی برخوردار نیستند و به‌نوعی می‌توان کیفیت آنها را «شانسی» دانست. شانسی بدین معنا که برخی از نسخه‌های تولیدی، بنا به دلایلی چون استفاده از قطعاتی مرغوب‌تر و یا وجود نظارتی شدیدتر در یک برهه خاص زمانی، کیفیت ساخت بهتری دارند و برخی دیگر از نسخه‌ها، سخت بی‌کیفیت و دردسرساز هستند. ضمن اینکه، خودروهای این رده به‌رغم فروش بالا، از محبوبیت چندانی نیز نزد صاحبان خود برخوردار نبوده و حس رضایت کاملی را به آنها القاء نمی‌کنند. بنا به اعتراف شماری از مالکان این دسته از خودروها، خریدشان کمتر از روی شوق و علاقه، بلکه بیشتر به دلایلی چون دسترسی آسان به لوازم یدکی، سهولت فروش نسخه کارکرده، دلالی در بازار، محافظه‌کاری، عادت و یا حتی از سر اجبار و ناچاری بوده است.
ب – اما رده دیگری هم وجود دارد که گاه ممکن است برخی از تولیدات آن، تفاوت بهای چندانی نیز با معدودی از نسخه‌های تولید انبوه نداشته باشند ولی بی‌شک اکثریت مطلق آنها از بهایی بالای ۴۰ میلیون و کیفیت ساخت بهتری برخوردارند و عمدتاً هم با شور و شوق بیشتری خریداری می‌شوند. این دسته از خودروها حس رضایت فزون‌تری را نیز در قیاس با محصولات تولید انبوه به صاحبان خویش القاء می‌کنند. ضمن اینکه، طیف متنوعی از دهک‌های درآمدی و گروه‌های سنی را به خود جذب نموده و از پرستیژ کاری بیشتری هم نسبت به دسته نخست بهره می‌برند. عمده محبوبان زیر ۱۰۰ میلیونی هم در این گروه جای دارند.

best-selling-iran
در این نوشتار، همه سعی بنده بر آن بوده که برخی از این محبوبان زیر ۱۰۰ میلیون تومانی را به شما عزیزان معرفی نمایم. ممکن است برخی از آنها با ذوق و سلیقه بنده و شما و برخی از دیگر صاحب‌نظران محترم دنیای خودرو چندان همخوانی نداشته باشد ولی به‌واقع، گزینش تمامی این خودروها حاصل ماه‌های متمادی از غور و کنکاش بنده در بازار، رسانه‌ها و گوش سپردن به حرف دل عامه مردمان بوده است. مردمانی چون دوستان، بستگان، آشنایان، یاران و همراهان و در کنارش، بسیاری دیگر از خرد و کلان ناآشنای کوچه و بازار و…در این مدت تنها و تنها گوش سپردم و کمتر از طرف خویش سخن گفتم؛ چه آنکه بیشتر قصد بر آن بود که سلایق خلایق را دریابم نه آنکه از خود سلیقه‌ای تحمیل کنم. درنهایت نیز به جمع‌بندی ذیل رسیدم. باشد که این مقال مقبول افتد.

رنو ساندرو

2011-renault-sandero
نسخه‌ای از ساندرو که در ایران تولید می‌شود مربوط به نسل اول آن است، نسخه‌ای که برای نخستین بار، اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی وارد بازارهای جهانی شد؛ اما به‌رغم ظاهری قدیمی و نه‌چندان ایرانی پسند، بازار کشورمان چنان تشنه یک خودروی باکیفیت از یک برند اروپایی تبار است که از همان آغاز، صف‌های طویلی برای خرید آن تشکیل شد. در کل، این خودرو از پیشرانه‌ای مناسب و درخور، ترمزهای قوی، پایداری مناسب و صندلی‌های نسبتاً راحت سود می‌برد و خلاصه کلام آن را فعلاً می‌توان باکیفیت‌ترین خودروی بازار در میان تمامی هم‌رده‌های قیمتی‌اش دانست. رنو ساندروی ساخت کشورمان در دو گونه متفاوت از بدنه اعم از هاچ‌بک ساده و یا هاچ‌بک کراس (STEPWAY) عرضه می‌شود. البته ناگفته نماند که نسخه کراس یا STEPWAY از ارتفاعی بیشتر، ملحقات اسپرتی بدنه و باربند سقفی سود می‌برد که تمامی این موارد در کنار هم نمای جذاب‌تری را در قیاس با نسخه معمولی برای آن به ارمغان آورده است و صدالبته این جذابیت در رنگ مشکی آن نمود بیشتری دارد. رنو ساندرو از پیشرانه‌ای ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر بهره می‌برد که توان خروجی آن معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۱۴۸ نیوتن متر است.

این خودرو با دو گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود و بهای ثبت‌نامی نسخه هاچ‌بک ساده آن با دنده دستی معادل ۴۳ میلیون تومان و با دنده اتوماتیک معادل ۴۷ میلیون تومان است و نسخه STEPWAY هم با دنده دستی معادل ۴۶,۵ میلیون تومان و با دنده اتوماتیک معادل ۵۲.۵ میلیون تومان. البته ناگفته نماند که این ارقام در بازار آزاد چند میلیون تومانی بالاتر است که خود از کثرت تقاضا برای این خودرو ناشی می‌شود.

سانگ‌یانگ تیوولی

تیوولی، یک مینی کراس‌اوور و از جدیدترین ساخته‌های شرکت سانگ‌یانگ کره جنوبی به شمار می‌آید. این خودروی جذاب از زبان نوینی در طراحی بدنه خود سود برده و توانسته است نگاه بسیاری از مشتریان را در اقصی نقاط عالم به برند سازنده‌اش معطوف کند. سانگ‌یانگ تیوولی نسبت به کیفیت و مونتاژی که پیشکش صاحبان خود می‌کند از بهای بالنسبه مناسب‌تری نسبت به دیگر هم‌قطاران کره‌ای خود بهره می‌برد، هم‌قطارانی که این روزها بهایشان در بازار کشورمان سر به فلک کشیده است. در یک کلام، تیوولی را به‌نوعی می‌توان «مناسب‌ترین گزینه زیر صد میلیون تومانی» در بازار امروز ایران دانست.

SsangYong Tivoli 2015

قلب این بلندقامت جذاب شرقی را یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر به تپش می‌اندازد؛ پیشرانه‌ای با توان ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر. توان حاصل از این پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت AISIN ژاپن به چرخ‌های آن انتقال می‌یابد. بهای پایه شرکتی سانگ‌یانگ تیوولی معادل ۹۴ میلیون تومان است ولی به علت حجم تقاضای بالایی که برای آن وجود دارد، در بازار آزاد مرز ۱۱۰ میلیون تومان را هم رد نموده است.

جک S5

جک S5 محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوور چینی در بازار امروز ایران است، به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۴ شمسی توانست عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اوور کشورمان را از آن خود سازد. این خودرو از طرحی جذاب و مدرن و از پیشرانه‌ای نسبتاً قوی و سرحال سود می‌برد و برخلاف دیگر هم‌وطنان خود، از سرعت و شتاب خوبی هم برخوردار است. ضمن اینکه، افت قیمت معقولی نیز در بازار دارد.

JAC S5

جک S5، یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ به حجم ۲ لیتر را در دل خود جای داده است. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۲۳۵ نیوتن متر است. این کراس‌اوور زیبای شرفی در دو گونه ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود که گزینه دستی آن با بهایی معادل ۸۱,۹ میلیون تومان و گزینه اتوماتیک آن با بهایی معادل ۹۳.۹ میلیون تومان ثبت‌نام می‌شود.

پژو ۲۰۷ آی

پژو ۲۰۷ آی و همان ۲۰۶ پلاس، آخرین بازمانده از خانواده گسترده پژو ۲۰۶ است که به غیر از ایران، در ممالک دیگری همچون چین و آرژانتین نیز به تولید می‌رسد. خبر خوشی که در این باب وجود دارد مربوط به برگشت دگرباره آن به زیر سقف شرکت ایران‌خودروست؛ زیرا که شرکت مادر، یعنی پژوی فرانسه خط تولید آن را به‌طور کامل در اختیار طرف ایرانی خود قرار داده است. پژو ۲۰۷ آی از پیشرانه‌ای ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر بهره می‌برد. این پیشرانه توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتن متر را از خود تولید می‌کند.

پژو 207 جدید
پژو ۲۰۷ جدید
۲۰۷ آی جدید از نمای ظاهری جذاب‌تر و تجهیزاتی به‌مراتب پربارتری نسبت به‌پیش، روانه بازار شده است و فعلاً هم تنها در یک نسخه ۵ دنده دستی عرضه می‌شود. بهای ثبت‌نامی این خودرو معادل ۴۱,۹ میلیون تومان است که البته در بازار آزاد چند میلیون تومانی گران‌تر است.

کیا سراتو مونتاژی

نسل دوم کیا سراتو که از سال‌های ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۳ میلادی در مدار تولید بود، چند سالی است که جای خود را در بازارهای جهانی با نسل سوم تعویض نموده است اما این سری کماکان در کشورمان به‌صورت CKD و در دو نسخه متفاوت ۱.۶ و ۲ لیتری تولید می‌شود. پیشرانه‌های ۱.۶ و ۲ لیتری سراتوی ساخت وطن به ترتیب از توانی معادل ۱۲۴ و ۱۵۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۶ و ۱۹۴ نیوتن متر برخوردارند. در این میان، نسخه ۲ لیتری این خودرو از اقبال بیشتری در بازار برخوردار است و به‌رغم تکمیل نبودن آپشن‌های رفاهی و ایمنی در قیاس با دیگر رقبای وارداتی، بسیاری از ایرانیان به دلایلی چون: برند سابقه‌دار و امتحان پس داده کیا، عملکرد مناسب فنی، کیفیت ساخت خوب، استهلاک پایین، سهولت دسترسی به لوازم یدکی و بالاخره طراحی زیبا، هماهنگ و شبه اروپایی این خودرو، جذب آن شده‌اند. نسخه ۱.۶ لیتری سراتو با گیربکس ۶ سرعته دستی و نسخه ۲ لیتری آن با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند.

نسل دوم کیا سراتو

بهای صفر شرکتی نسخه ۱.۶ لیتری معادل ۷۵,۸ میلیون تومان و بهای نسخه ۲ لیتری نیز معادل ۹۰.۹ میلیون تومان است.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیو

برخلاف نسخه اولیه، نسخه فیس‌لیفت ۳۱۵ توانست در بازار داخلی‌مان سخت خوش بدرخشد و عنوان یکی از پرفروش‌ترین چینی‌های بازار را هم از آن خود سازد. طراحی زیبا و جذاب ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیو به همراه طرح کاملاً جدید داشبورد، بسیاری از جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت ایران‌زمین را جذب خود نموده است. گرچه راحتی قسمت عقب این خودرو از خانواده پژو ۲۰۶ بیشتر است ولی در مقولاتی چون شتاب و ترمز در پسشان جای می‌گیرد. ازلحاظ استهلاک نیز می‌توان این محصول را یکی از کم دردسرترین هاچ‌بک‌های شرقی بازار دانست.

MVM 315h facelift
ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیو از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر سود می‌برد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور آن مدل ۱۴۰ نیوتن متر است. این خودرو در دو نسخه متفاوت از بدنه اعم از معمولی و اسپرت تولید شده و فعلاً نیز تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی به بازار عرضه می‌شود. نسخه معمولی ‌ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیو با بهایی معادل ۴۴,۲ میلیون تومان و نسخه اسپرت لاکچری آن نیز با بهایی معادل ۴۷,۲ میلیون تومان ثبت‌نام می‌شود.

دنا

به‌رغم تمامی پیشرفت‌های صورت گرفته، هنوز نمی‌توان «دنا» را خودرویی کامل به شمار آورد و معضلات کیفی متعددی هم در آن قابل مشاهده است؛ اما با این وجود، این مرکب ساخت وطن از نقاط قوت چشمگیری برخوردار است، نقاط قوتی که آن را به گزینه‌ای «مطلوب‌تر» و «خواستنی‌تر» برای اکثر صاحبانش نسبت به دیگر همتایان قیمتی‌اش بدل نموده است. ازجمله نکات مثبت این خودرو می‌توان به فضای نسبتاً جادار و صندلی‌های فوق‌العاده راحت آن اشاره داشت. صندلی‌های نرم و مخملین دنا که اساس آن از رنو مگان اخذ شده واقعاً درخور و مناسب هستند حتی در قیاس با خودروهایی چند برابر گران‌تر از آن!

رونمایی از دنا
ضمن اینکه، دنا به‌رغم قدیمی بودن پلت‌فرم، از نمای ظاهری اصلاح شده‌ای بهره برده و در چه در نمای جلو و چه در عقب، چهره‌ای عامه‌پسند را از خود ارائه می‌دهد. این خودرو تنها با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری عرضه می‌شود. پیشرانه‌ای که توانی معادل ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر را برای این محصول ساخت وطن تولید می‌کند. نیروی حاصل از این پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. بهای شرکتی دنا در حدود ۴۲.۵ میلیون تومان است.

دانگ فنگ H30 CROSS

دانگ فنگ H30 کراس، شاید نخستین خودروی چینی در بازار ایران باشد که بدون هیچ سابقه قبلی از برند خود توانست ارقام فروش بالایی را کسب کند؛ و این مهم تنها به دلیل قیمت منصفانه‌ای است که توسط ایران‌خودرو برای آن تعیین شده است. شاید باورش سخت باشد ولی بهای فروش این خودرو در بازار داخلی حتی از مبدأ سازنده آن یعنی چین نیز چند میلیون تومانی ارزان‌تر است! و این امری است که تاکنون در بازار کشورمان کمتر سابقه داشته است. به غیر از بهای مناسب، دانگ فنگ H30 نسبت به دیگر هم‌قطاران چینی خود از چند مزیت عمده نیز سود می‌برد، یکی از آنها مربوط به استفاده از پیشرانه نام‌آشنای TU5 پژو برای قوای محرکه این خودروست، پیشرانه‌ای که از مزایای تعمیرات آسان و وفور لوازم یدکی در بازار ایران بهره می‌برد. مزیت دیگر نیز به استفاده این خودرو از گیربکس اتوماتیک برمی‌گردد، گیربکسی که ساخت شرکت مشهور AISIN ژاپن است. پیشرانه ۱.۶ لیتری این خودرو توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن متر را تولید می‌کند که این ارقام عیناً شبیه محصولات خانواده پژو ۲۰۶ است. نیروی حاصل از این پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌شود.

Dongfeng H30 Cross

بهای ثبت‌نامی این خودرو معادل ۴۵.۳ میلیون تومان است اما در کمال شگفتی در بازار آزاد تا چند میلیون تومانی بالاتر از این رقم است، امری پیش‌تر کمتر برای یک خودروی چینی سابقه داشته است.

چری تیگو ۵

زمانی که این خودرو وارد بازار کشورمان شد کمتر کسی به موفقیت آن ایمان داشت زیرا نه پیشرانه‌اش چندان توانمند بود و نه حتی از بهای فروش مناسبی برخوردار بود، بهایی که لااقل خریدش را برای مصرف‌کننده ایرانی توجیه نماید؛ اما برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، چری تیگو ۵ در اندک زمانی توانست به ارقام فروش بالایی دست یابد که البته فراتر از حد تصور بود و برای چنین خودروی تازه‌واردی موفقیت بزرگی محسوب می‌شد. طراحی زیبای این خودرو چه در بدنه و چه در داخل کابین و نیز کیفیت ساخت و مونتاژ برتر آن نسبت به دیگر هم‌قطاران چینی‌اش، خیلی زود این خودرو را در کانون توجهات بازار کشورمان جای داد و حتی برخی از ضد چینی‌ها را هم جذب آن نمود!

Chery Tiggo 5

چری تیگو ۵ از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲ لیتر نیرو می‌گیرد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۸۲ نیوتن متر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با دو نوع متفاوت از گیربکس اعم از ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT در بازار ایران عرضه می‌شود. بهای تیپ‌های متفاوت این خودرو به‌صورت ثبت‌نامی بین ۹۲ الی ۹۹ میلیون تومان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. اشکان

    ۱۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا بنظر من جک j5 از خیلی از این ها محبوب تره خیلی بخصوص نسخه اتوماتش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا