چشم اندازخودروهای چینیطراحیهفته نامه

شرم‌آورترین کپی‌های چینی خودروها!

اوضاع بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!
تنها مسئله‌ای که پیش روی خودروسازان چینی برای ورود به بازار آمریکا وجود داشته زمان بوده است. بسیاری از تلاش‌های چینی‌ها در سال‌های قبل به در بسته خورده اما هم‌اکنون زوتی چین اعلام کرده شاسی‌بلند خود را از سال ۲۰۲۰ در آمریکا عرضه خواهد کرد. با توجه به این مورد حدس می‌زنیم الآن زمان برجسته ساختن خودروهای چینی‌ای است که به‌صورت بی‌شرمانه‌ای از محصولات مرسدس بنز، جیپ، بنتلی، فراری و پورشه کپی شده‌اند.


اگرچه برخی از خریداران چینی تحت تأثیر این دزدهای آشکار طراحی قرار می‌گیرند اما غربی‌ها اصلاً از این کار خوششان نمی‌آید. خب ما سری به آرشیو خودرویی زده و برخی از خودروهای چینی را که کپی واضحی از مدل‌های مشهور جهانی داشته‌اند را پیدا کرده‌ایم. قوانین شل و یک‌طرفه‌ی چینی‌ها باعث شده شکایت خودروسازان مطرح جهانی از کپی کاری‌های چینی‌ها بی‌ثمر باقی بماند؛ بنابراین انتظار نداریم این همانندسازی‌ها به این زودی‌ها متوقف شود.

  • ایگل کیم

خب بیایید لیست را بدترین کپی آغاز کنیم. ایگل کیم در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و ترکیبی از فراری و پورشه می‌باشد. چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ی این خودرو کاملاً مشابه فراری کالیفرنیا T بوده درحالی‌که باقی بدنه نیز کپی آشکاری از پورشه ۷۱۸ کیمن محسوب می‌شود. حتی نشان‌های نصب شده نیز از پورشه کپی شده است.

این خودروی الکتریکی توسط سوژو ساخته شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیه‌ای دارد.

  • BYD S8

آیا این یک مرسدس بنز CLK کانورتیبل با لوگویی متفاوت است؟! نه با BYD S8 طرف هستیم. BYD مخفف کلمات Build Your Dreams (رویاهاتو بساز) بوده اما در این یک مورد تلاش داشته رویاهای یک نفر دیگر را بسازد! S8 کانسپت برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ ظاهر شد و سال ۲۰۰۹ نیز نسخه تولیدی آن پدیدار گشت. خوشبختانه این خودرو تنها یک سال تولید شد و تنها ۷ دستگاه از آن به فروش رفت.

برخلاف مرسدس، S8 خودرویی دیفرانسیل جلو بوده و از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۴۰ اسب بخاری استفاده کرده است. سقف خودرو نیز از نوع فلزی تا شونده می‌باشد. موضوع جالب اینکه BYD در گذشته توافقنامه‌ای فنی با مرسدس امضا کرده بنابراین به جرات می‌توان گفت مرسدس چشم خود را روی این کپی کاری بسته است.

  • بایک BJ80

این شاسی‌بلند دو دیفرانسیل کاملاً شبیه مرسدس بنز G کلاس است. البته نیمه پر لیوان اینکه قیمت آن بسیار کمتر بوده و بهای پایه‌ی حدود ۴۳ هزار دلاری دارد. Bj80 در سال ۲۰۱۶ عرضه شده و از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر توربودیزل و گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک استفاده می‌کند.

BJ80 نیز همانند نسل اول G کلاس در ابتدا برای ارتش توسعه یافته بود اما درست در زمانی که فکر می‌کردیم بایک دیگر نمی‌خواهد خودرویی کپی تولید کند شاهد کپی کاری جدید آن بودیم. این خودرو را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • بایک BJ90

اشتباه نکنید! این جیپ گرند چروکی نیست بلکه BJ90 است و البته کمی هم به مرسدس بنز GL کلاس رفته است. بله واقعاً همین است. BJ90 بر پایه‌ی GL کلاس ساخته شده و بخشی از توافقنامه‌ی بایک با مرسدس است. کمپانی دایملر هم‌اکنون مالک ۱۲ درصد سهام بایک می‌باشد.

استفاده‌ی قانونی از پلتفرم یک خودروساز و کپی غیرقانونی از طراحی یک خودروساز دیگر؟ به چین خوش‌آمدید! قوای محرکه‌ی BJ90 هم از مرسدس گرفته شده است. دو پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ۳۳۳ اسبی و ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی ۴۲۱ اسب بخاری در دسترس خریداران هستند. حتی گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک ۴Matic هم از مرسدس گرفته شده‌اند. کابین نیز از مرسدس گرفته شده اما لوگوی ستاره‌ی سه پر مرسدس جای خود را به لوگوی بایک روی فرمان داده است.

  • هاوتای B35

خواهش می‌کنیم کمتر بخندید اما هاوتای B35 اساساً کپی پورشه کاین در سال ۲۰۱۱ بوده است. امروز هم شاهد کپی بنتلی بنتایگا هستیم که حداقل در بخش جلو این‌گونه است. همان‌گونه که گفتیم چینی‌ها خجالت نمی‌کشند. زیر پوست زشت این خودرو پلتفرم اولین نسل هیوندای سانتافه قرار دارد. نیروبخش خودرو هم پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۸۴ اسب بخاری یا ۱.۸ لیتری توربوی ۱۶۰ اسبی است. دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در دسترس هستند.

  • جیلی GE

شاید تاکنون کاملاً عصبانی شده باشید اما بازهم موارد بدتری وجود دارد. جیلی GE یک کپی کامل از رولزرویس فانتوم می‌باشد. خودروی یاد شده در سال ۲۰۱۰ معرفی شده و در ابتدا مدلی کانسپت بود اما در سال ۲۰۱۴ وارد خط تولید شد. البته جیلی برای بهبود وجهه‌ی خود در سال‌های اخیر وارد صنعت خودروی جهانی شده و اقدام به خرید ولوو و لوتوس کرده است.

GE ثابت کرد چینی‌ها می‌توانند خودروی لوکس بسازند هرچند که طراحی آن کپی باشد. با نگاهی دقیق به GE حتی کپی کردن از مجسمه مشهور رولزرویس را نیز خواهید دید؛ اما GE خیلی ارزان‌تر بوده و حدود ۴۵ هزار دلار قیمت دارد.

  • جینما JMW 2200


این خودرو خیلی تلاش کرده که یک ب ام و i3 باشد. فقط به جلوپنجره کلیوی شکل و پانل‌های بدنه‌ی آن نگاه کنید! واقعاً افتضاح است! این خودروی تمام الکتریکی از باتری سرب-اسیدی استفاده کرده و حداکثر سرعت آن تنها ۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. شارژ کامل باتری آن نیز ۷ ساعت طول می‌کشد. چرا فردی باید این خودرو را بخرد؟ خرید موتورسیکلت یا اسکوتر بهتر است.

  • لندویند X7

Landwind X7

برای دیدن این خودرو باید به سال ۲۰۱۷ و نمایشگاه خودروی شانگهای برویم. لندویند X7 کاملاً شبیه لندروور رنجروور اووک است. بریتانیایی‌ها حتی از جیانگ لینگ موتور به خاطر کپی طراحی شکایت کردند اما دولت چین اهمیتی به آن نداد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Car Lover

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (688 ديدگاه)

    اولش همینه
    کی با کپی کردن شروع نکرده؟؟؟!!
    داریم میبینیم چین به کجا رسیده!
    به جا اینکه این مقاله هارو بخونیم ببینیم اصن خودمون میتونیم ی ماشین رو کاغذ بکشیم اصن تقلید از دیگران اصن روبه رومون یه ماشین بشه از روش بکشیم مباحث فنی پیشکش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ash

      ۱۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (376 ديدگاه)

      من واقعا واسم سواله اونی که اینو سوار میشه مثلا فکر میکنه بنز سواره یا بقه ماشینو بنز میبینن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (85 ديدگاه)

    جالبن که… برای اونایی که پول ندارن خوبه(فرض کن طراحی 911 بخری با قیمت پراید که مثه یه ماشین معمولی کار هم بکنه)
    چینی توی نمایشگاه های بزرگ عملا با متر و خط کش ماشین هارو متر میکنن و اطلاعات برمیدارن. اگه فکر میکنین این کپی ها صرفا کپی هستند و بعدا منبع الهام نمیشن یا درنهایت به پیشرفت بیشتر صنعت خودرو سازیشون منجر نمیشه سخت در اشتباهید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. charger

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (396 ديدگاه)

    بایک واقعا قیمتاش فضاییه 43000 دلار ؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. ایمان

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    کارشون درست نیست ولی هیچ ایرادی وارد نیست چون صنعت خودروسازی ایران عرضه همین کار رو هم نداره اگه قرار به شکایت باشه اروپایی ها باید این کار رو بکنن
    هر موقع اومدن از روی پراید ، تیبا ، ساینا ، کوئیک و سمند کپی کردن ما هم میتونیم مسخرشون کنیم یا ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (659 ديدگاه)

      جلو پنجره دنا کپی از روی میتسوبیشی لنسر هستنش دوست عزیز
      فرم چراغ عقبش هم از بنز کپی شده
      فرم چراغ عقب کوییک هم کپی از سبک چراغ های بی ام و سری ایکس است

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. PHILIPP

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        چراغ عقب ساینا هم از روی c کلاس 2015 کپی شده

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. حسین دهمرد

      ۱۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2432 ديدگاه)

      بی انصاف مشکل خودروسازی ایران مدیریتیه وگرنه از نظر عرضه مطمئن باش جوون با عرضه زیاده تو مملکت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. فرشید

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    خیلیم عالی ، دمشونم گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. N.I.M.A

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (85 ديدگاه)

    به نظر من اصلا شرم‌آور نیست!
    بالاخره از جایی باید شروع کرد و به نظر من این کارها جسورانه هم هست.
    با وضعیت خودرویی ایران که مردم ندیده خودروها رو اسم نویسی میکنن و میخرن بازار ایران بهترین بازار برای طراحی و تولید خودرو بود و شاید حتی اگر همون BYD S8 در ایران ساخته می‌شد به جای 7 عدد 70000عدد فروخته بود. بیایید قبول کنیم که خودروسازان با این بازاری که میتونستن بهترین ایده‌ها رو بدون دغدغه برای فروش اجرایی کنند، هیچ تلاشی نکردند و به جایی رسیدیم که حاضر به استفاده از پلتفرم‌های چینی هستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. Omid

      ۱۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (186 ديدگاه)

      دست بردار برادر من ، من منکر پیشرفت چینی ها نیستم و هستن شرکتایی که نون بازوی خودشونو میخورن ، ولی این وسط حق اون شرکت هایی که میلیون ها دلار صرف تحقیق و توسعه یه خودرو کردن چی میشه ؟!تا یه شرکت با دزدی بیشرمانه بیاد تموم زحمات و دسترنج اونا رو در کمال پررویی به باد بده ؟! دزدی یه اثر به نظر شما جسورانه ست ، پس اخلاق و انسانیت سهمش این وسط چیه؟!من کاری به شرکتای خودروکار وطنی که ایشالا به زمین گرم بخورن ندارم که کپی کاری رو هم بقول دوستان بلد نیستن ، ولی دفاع بی چون و چرای بعضی از دوستان از این عمل زشت و شرم آور واقعا عجیبه!!!اگه دزدی عملی جسورانه ست و جای تقدیر داره ، نمیشه اون رو به انواع دزدیها تعمیم داد؟!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. Maskvich

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (73 ديدگاه)

    نمیدونم چرا نمیخوان طراحی های جداگانه داشته باشن! استخدام کردن چندتا طراح واس اینا که اینهمه بودجه دارن کار سختی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما

      ۱۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (20 ديدگاه)

      جا انداختن طراحی ها کار واقعا سختیه
      این ماشینایی که الان ما میبینیم شاید حتی نا خودآگاه واقعا ذهنیت خوبی ایجاد میکنه
      باید در نظر داشت که البته همه خریدارای ماشین مثل دوستان پی گیر اخبار خودرو نیستن
      به نظر من تو فروش میتونه خیلی تاثیر مثبت داشته باشه تا طراحی هایی جدید( نظر شخصیمه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Dante

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (99 ديدگاه)

    اونایی که از کپی کاری دفاع میکنند توی عمرشون حتی یک ایده به درد بخور نداشتند که دارند از *** این دزدهای ***دفاع میکنند .

    از وقتی گوشی تاشو تو بازار بود ، کپی چینی اون گوشی هم بود ، این چرت و ورت ها راجب پیشرفت و اینا مثل مسئولان خودمون بهونه است ، یک شرکت کار درست بنا رو از اول روی درست کار کردن میزاره .

    یکم خجالت بکشید و از هر کثافتکاری دفاع نکنید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      کامنت شما بسیار توهین آمیز آقای محترم!…وقتی آدم می تواند قشنگ صحبت کند چه احتیاجی دارد به فحاشی؟ سئوال من از شمایی که ظاهرا به چینی ها انتقاد دارید این است که امروزه خیلی از لوازم الکتریکی موجود در بازار ایران و حتی جهان از جمله کولر،یخچال،ماشین لباسشویی،لپ تاپ،دوربین های عکاسی،پوشاک،باتری و ….ساخت چین و یا مونتاژ چین است و اکثر ما ایرانی حداقل یک وسیله ساخت و یا مونتاژ چین در خانه های خودمان داریم،پس آیا شما در مورد این وسایل و لوازم همان حساسیتی را دارید که نسبت به خودروهای چینی دارید؟ فقط ماشین های چینی مزاحم کسب و کارتان هستند و ناراحت تان می کنند اما بقیه کالاهای شان نه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. اردشیر سوم

      ۱۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (326 ديدگاه)

      البته اگر قدری مطاله کنید می بینید حتی ژاپنی ها هم با کپی کار شروع کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. سام

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    خیلی از خودروهایی که در بالا اسمشان برده شد مال سال ها پیش است.مثل جیلی GE و BYDS8 که در همان زمان هم بارها از آنها مطلب در نشریات خودرویی داخل چاپ شده بود،همچنین، لندویند X7 هم بارها از آن نیز در پدال مطلب چاپ شد.سئوال این است که آیا این خبرنگار تازه از خواب زمستانی بیدار شده و چنین ماشین های را در چین دیده است و یا اصلا این متن زیرخاکی است و امروز بنا به دلائلی بیرون آمده است؟ واژه هایی هم که در ترجمه این متن به کار رفته است بیشتر رنگ و بوی ایرانی می دهد تا غربی.واژه هایی مثل دزدهای آشکار،خجالت و….واژه هایی که گواهی بر غیض و عصبانیت و ناراحتی شدید نویسنده آن است و تا آنجایی که بنده می دانم سایت های خارجی خیلی به ندرت از چنین واژه هایی برای توصیف یک خودرو استفاده می کنند.امیدوارم که ترجمه این متن با مقاله اصلی آن همسان باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. David

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (55 ديدگاه)

    حتی به خودشون زحمت ساختن لوگو رو هم ندادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. net

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3131 ديدگاه)

    واقعا زشته برای امریکا که ابر قدرت دنیا هست و میخواد اجازه واردات خودرو چینی بده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. ایلیا

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    چندش اور
    میتونن ایده بگیرن ولی نه اینکه عین همون ماشین رو بزنن و لگو رو هم تغییر ندن.
    خیلی از کشورای دنیا با روش درست پیشرفت کردن و این کثافت کاریا رو هم انجام ندادن، خودرو سازی کدوم کشور با کپی کردن آرم بی ام و و رولزرویز پیشرفت کرد که شما میگید همه جا همینه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. بهراد

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    فقط اون طراحی شخمی جیلی انگار توالت فرنگی گذاشتن پشت ماشین خخخ

    وقتی یه وسیله ای کپی میشه یا توسط شخص ثالث مونتاژ میشه دیگر هیچوقت کارایی مدل اصلی رو نداره.مثل شکاری های روس که از آمریکا اسکی میرفتن. این حرفو یه ایرانی آمریکایی که 30 سال دور از وطن بوده میگفت.وقتی اومد ایران یک 206 صفر مشکی خرید فکر میکرد کیفیت پژو فرانسه رو داره ولی وقتی سوارش شد نظرش بکل عوض شد.
    بنده خدا الان خبر نداره ماشینیم که 40 تومن خریده بود الان 80 تومنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. احمدرضا

    ۱۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (877 ديدگاه)

    یه بار این مقاله رو تحت عنوان “معرفی فاحش‌ترین خودروهای کپی چینی” نوشته بودید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Iman

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    ژاپنی‌ها هم اولش کپی میکردن همین الانم کپی میکنن
    کپی کاری تو محصولات کره ای الان که خیلی زیاده
    چینی ها هم کپی میکنند
    کلا به نظرم تگنولوژی خودرو تو المان و انگلیس به خصوص هست و البتقی کپی اینها رو میکنند نه فقط تو طراحی تو همه چیز،
    حتی ایتالیا، امریکا هم کپی کاری ‌ هرچند کوچک البته

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. ستار

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    وقتی بخای به سرعت از یک صنعت سوداوری کنی
    و از صفر شروع میکنی
    راهش همینه
    تازه اکثر این خودرو ها قدیمیه و از کارخونه های ناشناخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. emad1990

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    این چینیا شرم و حیا سرشون نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. GM

    ۱۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستانی که مدام میگید چون تویوتا و فلان کمپانی معروف با کپی شروع کردن؛ اینا دلیل نمیشه که یه کار غلط توجیه بشه!!! کپی کاری فقط یه دلیل داره و اونم سود اقتصادی هست. چون اکثرا افرادی ماشین بی اصالت میخرن که اصطلاحا ماشین باز نیستن و دنبال این هستن که یه چیزی شبیه بهترین ماشینا رو با قیمت کمتر بدست بیارن و پیش امثال خودشون پزشو بدن!! همین و بس. وگرنه کپی کاری کمکی به پیشرفت نمیکنه. شاید مونتاژ کاری کمک کنه. اما کپی هرگز.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمد.س

    ۱۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام

    واقعیت اینه که ژاپنی ها از روی خودروهای اروپایی و آمریکایی کپی کردن تا به اینجا رسیدن.

    کره ای ها از ژاپنی ها و …

    حالا چینی ها از کره ای ها و ژاپنی ها و …

    ما در اوج پیشرفتمون بتونیم از چینی ها تقلید کنیم ؛ شاخ غول ور شکستیم ، که اون کار روهم نمی تونن بکنن خودروسازهای محترممون.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا