چشم اندازهفته نامه

کدام خودروها بیشترین استهلاک و اُفت قیمت را دارند؟

iSeeCars طی مطالعه‌ای بیش از ۴.۸ میلیون خودرو را موردبررسی قرار داده است تا مشخص شود پس از سه سال استفاده، چقدر از ارزش اولیهٔ خود را از دست می‌دهند. با توجه به یافته‌های این مطالعه، میانگین استهلاک و افت قیمت سه‌سالهٔ خودروها ۳۸.۲ درصد است اما برخی خودروها بسیار بدتر از این هستند. طبق نتایج این مطالعه، هرچند خودروهای لوکس به ویژگی‌های رفاهی زیادی مجهز هستند که قیمت آن‌ها را بالا می‌برد اما افت قیمت زیادی داشته و می‌توان نمونه‌های دست‌دوم آن‌ها را با قیمت مناسبی خریداری کرد.

آکورا RLX بیشترین استهلاک را دارد به‌گونه‌ای که پس از سه سال استفاده، ۵۵.۸ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد. این یعنی می‌توان یک نمونهٔ دست‌دوم کم‌کار از این ماشین را با تنها ۲۸,۲۵۹ دلار خریداری کرد. اگر این هم زیاد است، می‌توان سراغ لینکلن MKZ رفت که بعد از سه سال ۵۵.۶ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد و می‌توان یک نمونهٔ سه سال کارکردهٔ آن‌را با قیمتی در حدود ۱۹,۸۵۵ دلار در بازار پیدا کرد. لیست کامل خودروهایی که بیشترین استهلاک و افت قیمت دارند را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید که همهٔ آن‌ها از سدان‌های لوکس هستند.

این نرخ استهلاک و افت قیمت خودروهای جدول فوق بسیار بدتر از میانگین است و به همین دلیل به گفتهٔ iSeeCars، خریداران می‌توانند با انتخاب خودروهای سه سال کارکرده بجای نمونه‌های صفرکیلومتر، به‌طور متوسط ۳۲,۳۷۵ دلار پس‌انداز کنند. کسانی که می‌خواهند کمتر از ۲۰ هزار دلار برای خرید خودرو هزینه کنند، علاوه بر لینکلن MKZ مذکور، گزینه‌های زیادی پیش رو خواهند داشت. این افراد می‌توانند یک کیا کادنزای سه سال کارکرده را خریداری کنند که به لطف استهلاک ۵۰.۲ درصدی، قیمت آن به ۱۹,۵۰۸ دلار رسیده است. فورد فیوژن هیبریدی با ۴۹.۷ درصد، شورلت ایمپالا با ۴۹.۴ درصد و کیا اپتیما هیبریدی با ۴۹.۴ درصد استهلاک نیز از دیگر خودروهای سه سال کارکردهٔ زیر ۲۰ هزار دلار هستند.

هرچند این روزها کراس‌اوورها و اس‌یووی‌ها با تقاضای بسیار زیادی در بازار مواجه هستند اما بسیاری از آن‌ها پس از سه سال استفاده نیمی از ارزش خود را از دست می‌دهند. این مدل‌ها شامل لینکلن نویگیتور L با ۵۱.۶ درصد، اینفینیتی QX80 با ۴۹.۱ درصد و لینکلن MKT با ۴۹ درصد استهلاک می‌شود. در این لیست اما ارزان‌ترین قیمت را فولکس‌واگن تیگوآن دارد که پس از سه سال استفاده، ۴۷.۷ درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت آن به‌طور میانگین به ۱۶,۲۳۵ دلار می‌رسد.

این روزها پیکاپ‌های نیز بسیار محبوب هستند و میانگین استهلاک آن‌ها تنها ۳۲.۵ درصد است ولی بااین‌حال نیسان تایتان XD پس از سه سال، ۴۵.۹ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد و بیشترین افت قیمت را دارد درحالی‌که رم ۱۵۰۰ هم با استهلاک ۳۷.۱ درصدی در رتبهٔ دوم قرار دارد.

پیش‌تر در مطالعهٔ میزان استهلاک iSeeCars، خودروهای الکتریکی در دستهٔ خودروهایی با قیمت بیش از ۸۰ هزار دلار قرار می‌گرفتند اما امسال برای این خودروها گروه مجزایی در نظر گرفته شده است. این مطالعه نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی پس از سه سال استفاده به‌طور میانگین با افت قیمت ۵۶.۶ درصدی مواجه می‌شوند. در این بخش فیات ۵۰۰e با ۶۹.۷ درصد، بیشترین استهلاک و افت قیمت را دارد درحالی‌که ب‌ام‌و i3 هم با استهلاک ۶۳.۳ درصدی، شرایط چندان بهتری ندارد. نیسان لیف محبوب نیز پس از سه سال ۵۹.۶ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد.

و نهایتاً در بخش خودروهای لوکس رده‌بالا، ب‌ام‌و سری ۶ با استهلاک ۵۶.۱ درصدی، پس از سه سال بیشترین افت قیمت را خواهد داشت. پس ‌از این کوپهٔ آلمانی نیز مازراتی گیبلی با ۵۵.۸ درصد، مازراتی کواتروپورته با ۵۵.۵ درصد و جگوار XJ با ۵۴.۴ درصد استهلاک قرار دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Ahmadreza 2002

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    حضور اکورا یکم عجیبه و همین طور ایفینتینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Meysam

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (48 ديدگاه)

      اینجور چیزا تو ایران زیاد اهمیتی ندارن
      برای مثال ما سال 86 یه ال نود صفر کارخانه خریدیم با قیمت 11 میلیون
      بعد گذشت 12 سال، با اینکه نزدیک 300 هزار تا روندیمش و دیگه هیچی ازش نمونده، نزدیک 45 میلیون قیمتشه تو این بازار???

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (10203 ديدگاه)

        چند ماه پیش ، سایت خودروبانک ، مقاله ارائه داده بود در مورد تسلا مدل S
        اومده بود ریز به ریز استهلاک تسلا را مورد بررسی قرار داده بودند ، که جالب بود با اینکه سوخت فصیلی مصرف نمیکنه ، اما هزینه شارژ و استهلاک بالایی داره .
        به جز ایران ، در همه جای دنیا هزینه انرژی بالاست ، حتی امارات که بقل دستمونه و جالبه که با این حال بنزین به صرفه تره و برای همینه که هیبرید فعلاً بهترین گزینه هست و زمانی خودروهای الکتریکی ارزش پیدا میکنند که با هر بار شارژ ، بیشترین پیمایش (( بالای ۱۰۰۰ km )) داشته باشند .

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. MAHDI

          ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          منم اون مطلب خودروبانک رو مطالعه کردم.درسته

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Elmiraj

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    بینید اینا با چه قیمت هایی چه خودرو هایی می تونن بخرن……!!!!!!!!!!!!!!!
    .
    خدایی ارزششو داره آدم با دیدن اینا از خرید صفر کیلومتر شون بگذره………آخه سه سال که چیزی نیست اونم با کیفیت بالایی که خودروها و جادهای اینا دارن به علاوه فرهنگ رانندگی چندیدن برابر بهترشون از ما…..
    .
    .
    لینکلن ناویگیتور ۳۸ هزار دلار…‌!
    بی ام و سری هفت ۵۰ هزار دلار …!
    آئودی a8 فقط ۴۲ هزار دلار….!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. sina

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    این RLX منو پیر کرده به خدا
    هم گرونه، هم نمی فروشه ، هم افت قیمتش زیاده و ….
    امیدوارم نسل جدید TLX که میاد و بزرگتر هم هست منجر به بازنشستگی RLX بشه و اکورا با دو تا سدان و دو تا کراس اور ادامه بده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      وجود RLX به این لیست و صدر جدول برای من هم تعجب آور بود .
      اما یه چیزی که هست ، اینه که دوستان میگن بعد ۳ سال که چیزی نیست ، اما این رو بدونند ۳ سال میانگین آنها با اینی که مَد نظر ماست ، فرق میکنه ، چرا که اونجا ماشین را میدَوونند و باید ببینیم میانگین KM استفاده شده چقدره ، مثلاً تو ایران حدوداً سالی ۲۰ تا ۳۰ هزار km هست .

      اگر شنیده و دیده باشید ، اولین گزینه ای که محاجران تازه وارد به خاک آمریکا به اون اِذعان میکنند ، واجب بودن خرید و داشتن خودروئه که پهناور بودن سرزمین آمریکا و بزرگ بودن شهرهای آمریکا را نشون میده که بدون وجود خودرو نمیشه مثل اروپا یا آسیا از وسایل عمومی استفاده کرد و نیاز به خودرو اَمری واجبه برای عموم جامعه ، که حتی دانش آموزان دبیرستان از سن ۱۶سال میتوانند گواهینامه بگیرند و اجازه رفت و آمد به دبیرستان با خودرو شخصی را دارند .

      من خودم به شخصه با اینکه سعی میکنم از خودرو کمترین استفاده را بکنم ، ولی باز حداقل سالی ۱۰هزار km ، پیمایش دارم ، تازه بیشتر در شهر با موتور رفت و آمد دارم .

      مثلاً شهری مثل لُس آنجلس با اون آب و هوایی که بیشتر خشک و گرمه ، جون میده برای لذت بردن از هارلی دیویدسون .

      این مقاله یه مفهوم دیگه ای هم داره ، و اون باارزش بودن تویوتا و لکسوس برای تمام مدلهاست که با این حجم تولید کمترین اُفت را دارند و بیشترین مخاطب خرید را دارند در نمونه دست دوم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (2643 ديدگاه)

        حالا در این مورد خاص RLX افت قیمتش بخاطر خواهان نداشتش هست.
        یعنی وقتی صفرش سالی 1000 تا میفروشه شما تصور کن چه مصیبتی هست فروختن دست دومش. لذا باس آتیش بزنی به مالت تا فروش بره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. امیر

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    چه لیست جالبی
    عشق منم ک اینجاس
    حیف ک نمیشه رمو با ۳ سال کارکرد بخرم..!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مانی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    بین ماشینهای لوکس معمولان مرسدس تو این لیست‌ها وضعیت خوبی‌ داره
    فقط نمیدونم چراE-class و CLS که می‌شه گفت همونE هست عملکرد بدی دارن
    فکر کنم تقصیر آقا مهدی هست،اینقدر از سری ۵ تعریف کرد و کوبید تو سرE اینجوری شد
    ببین چیکار کردی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      خخخخخخخخخخ!!!!
      جدا ازشوخی خودروهای لوکس معمولا این شرایط رو دارن وفرقی نداره بین مرسدس وب ام و وآیودی!!!
      البته سری5 امسال به عنوان کم استهلاک ترین خودروی لوکس سال انتخاب شد.این شرایط خوراک خودروسازان هستش چون فروش بیشتری میتونن داشته باشن.
      راستی فیس لیفت مرسدسE کلاس هم تصاویر جاسوسی اش نشون میده طراحی چراغ ها بیشتراسپرت شده وحالتی خشن تر خواهد داشت.فکر کنم هیجان انگیز ترشده واحتمالا جلوپنجره هم تاحدودی تغیر کرده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اگر همین الان مجوز واردات خودروی کار کرده رو بدن ایران میشه پر از کیا کی 900 چون همه این برند رو فوق لوکس میدونن و خیلی دوسش دارن
    جدا از شوخی هزینه نگهداری از این خودروها خیلی بالاست برای همین معمولا افت قیمت زیادی دارن اوناییم که کارکرده میخرن معمولا دستکاریش می کنن و تقویت و این جور چیزا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. هادی 8سیلندر

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    تویوتا خدا برکت به مالت

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا