چشم اندازهفته نامه

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

جایزهٔ خودروی سال اروپا یکی از معتبرترین جوایز در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. برگزاری رقابت انتخاب خودروی سال در اروپا از سال ۱۹۶۴ آغاز شد و تاکنون هرساله برگزار شده است. در ابتدای برگزاری این رقابت، ۲۶ روزنامه‌نگار از ۹ کشور مختلف به‌عنوان هیئت‌داوران، خودروی سال را انتخاب می‌کردند اما هم‌اکنون تعداد اعضای هیئت‌داوران رقابت خودروی سال اروپا به ۶۰ نفر از ۲۳ کشور مختلف رسیده است. امسال کراس‌اوور کوچک ولوو XC40 پیروز این رقابت شده و عنوان خودروی سال ۲۰۱۸ اروپا را کسب کرده است. حال اما قصد داریم طی سری مطالبی در سه قسمت نگاهی داشته باشیم به تمامی خودروهای سال اروپا از ابتدا یعنی از سال ۱۹۶۴ تاکنون.

خودروی سال ۱۹۶۴ اروپا

روور ۲۰۰۰

همان‌طور که گفته شد، رقابت‌های انتخاب خودروی سال اروپا از دههٔ ۶۰ میلادی آغاز گردید یعنی زمانی که صنعت خودروسازی بریتانیا هنوز خودروهای خلاقانه‌ای را تولید می‌کرد. یکی از این خودروها روور ۲۰۰۰ بود که با غلبه بر مرسدس بنز ۶۰۰ و خودروی موتور عقب هیلمن ایمپ توانست عنوان اولین خودروی سال اروپا را از آن خود کند.

خودروی سال ۱۹۶۵ اروپا

آستین ۱۸۰۰

در سال ۱۹۶۵ نیز بازهم عنوان خودروی سال اروپا به یک خودروی بریتانیایی رسید. این خودرو آستین ۱۸۰۰ بود. ممکن است این ماشین امروزه قدیمی به نظر برسد اما در آن سال‌ها یکی از معدود خودروهای دیفرانسیل جلوی بازار محسوب می‌شد. در رقابت خودروی سال ۱۹۶۵، اتوبیانچی پریمولا و فورد موستانگ به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۶۶ اروپا

رنو ۱۶

رنو تاکنون شش بار موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا شده و پس از فیات دومین خودروساز پرافتخار این رقابت محسوب می‌شود؛ اما این شرکت فرانسوی اولین پیروزی خود در رقابت خودروی سال اروپا را در سال ۱۹۶۶ با مدل ۱۶ به دست آورد که انتخاب کاملاً درستی بود زیرا رنو ۱۶ هاچ‌بک بسیار مدرنی به شمار می‌رفت. در جایگاه‌های بعدی نیز رولزرویس سیلور شادو و اولدزمبیل تورنادو قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۶۷ اروپا

فیات ۱۲۴

فیات با ۹ عنوان پیروزی در رقابت‌های خودروی سال اروپا، رکورد بیشترین پیروزی را در اختیار دارد. کسب این افتخارات در سال ۱۹۶۷ با مدل ۱۲۴ آغاز شد که در شوروی با نام لادا ۲۱۰۱ تولید و عرضه می‌شد. حتی بخش زیادی از DNA جعبه‌ای شکل لادا ریوا که تا چند سال پیش همچنان به تولید می‌رسید نیز به فیات ۱۲۴ بازمی‌گشت. رقبای این خودرو در رقابت سال ۱۹۶۷ ب‌ام‌و ۱۶۰۰ و جنسن FF بودند.

خودروی سال ۱۹۶۸ اروپا

NSU Ro 80

NSU Ro 80 نخستین خودروی آلمانی به‌حساب می‌آمد که در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی رسید. این خودرو به پیشرانهٔ وانکل مجهز بود و همچنین تنها خودرویی با موتور وانکل محسوب می‌شود که در این رقابت‌ها به پیروزی رسیده است. در رقابت خودروی سال ۱۹۶۸ خودروهای فیات ۱۲۵ و سیمکا ۱۱۰۰ هم به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۶۹ اروپا

پژو ۵۰۴

۵۰۴ که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود، یکی از بهترین و موفق‌ترین محصولات پژو بوده و فروش بالایی را برای این شرکت به همراه داشت. یکی از موفقیت‌های این سدان فرانسوی نیز کسب عنوان خودروی سال ۱۹۶۹ اروپا بود. در این سال ب‌ام‌و ۲۵۰۰ و آلفارومئو ۱۷۵۰ نیز دوم و سوم شدند.

خودروی سال ۱۹۷۰ اروپا

فیات ۱۲۸

فیات در سال ۱۹۷۰ نیز با مدل ۱۲۸ در رقابت خودروی سال اروپا پیروز شده و بدین ترتیب به نخستین شرکتی تبدیل شد که دو بار جایزهٔ بهترین خودروی سال اروپا را کسب کرده است. در پس فیات ۱۲۸ نیز خودروهای اتوبیانچی A112 و رنو ۱۲ قرار گرفته بودند.

خودروی سال ۱۹۷۱ اروپا

سیتروئن GS

در سال ۱۹۷۱ سیتروئن با مدل GS برای اولین بار موفق به دریافت جایزهٔ خودروی سال اروپا شد. در آن سال فولکس‌واگن K70 هم در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی‌که در رتبهٔ سوم رقابت خودروی سال ۱۹۷۱ اروپا محصول دیگری از سیتروئن یعنی SM قرار گرفته بود.

خودروی سال ۱۹۷۲ اروپا

فیات ۱۲۷

و بازهم فیات. دو سال بعد از کسب عنوان خودروی سال اروپا توسط مدل ۱۲۸، فیات برای سومین بار با مدل ۱۲۷ موفق به دریافت این جایزه شد. این موضوع نشان می‌دهد که فیات در آن سال‌ها چه خودروهای مدرن و خوبی تولید می‌کرده است. در رتبه‌های بعدی رقابت سال ۱۹۷۲ نیز رنو ۱۵ و مرسدس بنز ۳۵۰SL قرار گرفته بودند.

خودروی سال ۱۹۷۳ اروپا

آئودی ۸۰

سرانجام در سال ۱۹۷۳ آلمان‌ها برای دومین بار با آئودی ۸۰ در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی رسیدند. آئودی ۸۰ با اختلاف تنها پنج امتیاز بیشتر از رنو ۵ در جایگاه نخست قرار گرفت درحالی‌که پس از رنو ۵ نیز آلفارومئو آلفتا موفق به کسب مقام سوم شد.

خودروی سال ۱۹۷۴ اروپا

مرسدس بنز S کلاس

موضوع عجیبی است که درست در آغاز بحران نفتی دههٔ ۷۰ یک سدان لوکس به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شده است. این ماشین مرسدس بنز S کلاس بود و تا به امروز تنها پیروزی مرسدس در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. پس از مرسدس بنز آلمان‌ها، مقام دوم در آن سال به فیات X1 و مقام سوم هم به هوندا سیویک رسید.

خودروی سال ۱۹۷۵ اروپا

سیتروئن CX

با توجه به معرفی نسل اول فولکس‌واگن گلف در سال ۱۹۷۴، ممکن است انتظار داشته باشید این هاچ‌بک آلمانی به‌عنوان خودروی سال ۱۹۷۵ انتخاب شده باشد اما در هیئت‌داوران خودروی سال اروپا فقط روزنامه‌نگاران آلمانی حضور نداشته‌اند و به همین دلیل در سال ۱۹۷۵ سیتروئن CX به‌عنوان خودروی سال انتخاب شد درحالی‌که گلف در جایگاه دوم قرار گرفته و مقام سوم هم به آئودی ۵۰ رسید.

خودروی سال ۱۹۷۶ اروپا

سیمکا ۱۳۰۷

ممکن است امروزه نامی از شرکت سیمکا نشنیده باشید. این یک خودروساز فرانسوی بود که در سال ۱۹۷۹ به زیرمجموعهٔ پژو تبدیل شد اما پیش از آن در سال ۱۹۷۶ توانست عنوان خودروی سال اروپا را با سری ۱۳۰۷ خود کسب کند. پس از سیمکا نیز ب‌ام‌و سری ۳ و رنو ۳۰ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۷۷ اروپا

روور ۳۵۰۰

در سال ۱۹۷۷ یعنی ۱۳ سال پس‌ازاینکه روور اولین جایزهٔ خودروی سال اروپا را از آن خود کرده بود، با جانشین مدل ۲۲۰۰ یعنی مدل جدید ۳۵۰۰ برای دومین بار به جایزهٔ خودروی سال اروپا دست پیدا کرد. روور ۳۵۰۰ بیشتر به خاطر طراحی جذاب و پیشرانهٔ V8 خود این جایزه را کسب نمود. این آخرین پیروزی یک خودروی بریتانیایی در رقابت خودروی سال اروپا محسوب می‌شد. در رتبه‌های بعدی این سال هم آئودی ۱۰۰ و فورد فی‌یستا قرار گرفته بودند.

خودروی سال ۱۹۷۸ اروپا

پورشه ۹۲۸

چهل سال پیش، پورشه ۹۲۸ اولین خودروی اسپرتی بود که موفق به کسب جایزهٔ خودروی سال اروپا شد. همچنین این تنها پیروزی پورشه در کل تاریخ این رقابت‌ها تا به امروز محسوب می‌شود. رقبای ۹۲۸ در سال ۱۹۷۸ نیز ب‌ام‌و سری ۷ و فورد گرانادا بودند که به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۷۹ اروپا

سیمکا هورایزون

شرکت فرانسوی سیمکا یک‌بار دیگر در سال ۱۹۷۹ نیز توانست با هاچ‌بک مدرن هورایزون جایزهٔ خودروی سال اروپا را کسب نماید. این خودرو بعداً با برند تالبوت به بازار عرضه گردید. پس از هورایزون خودروهای فیات ریتمو و آئودی ۸۰ رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

خودروی سال ۱۹۸۰ اروپا

لانچیا دلتا

در این سال نهایتاً لانچیا توانست برای اولین بار هیئت‌داوران خودروی سال اروپا را تحت تأثیر قرار دهد تا مدل دلتای آن‌را به‌عنوان خودروی سال انتخاب کنند. لانچیا در سال ۱۹۸۰ با پیروزی در برابر واکسهال آسترا (مقام دوم) و پژو ۵۰۵ (مقام سوم) به جایزهٔ خودروی سال اروپا رسید.

خودروی سال ۱۹۸۱ اروپا

فورد اسکورت

نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که این پیروزی را باید به‌حساب آمریکا نوشت یا بریتانیا زیرا در سال ۱۹۸۱ فورد اسکورت به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد که توسط بخش بریتانیایی فورد توسعه پیدا کرده بود. درهرحال این ماشین با اختلافی جزئی بالاتر از فیات پاندا و آستین مترو قرار گرفت.

 

ادامه دارد…

 

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    فقط سه نماینده از المان با افتخار

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (522 ديدگاه)

      انگلیس چند تا نماینده داره!؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. hosseinbimmer

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (133 ديدگاه)

      شاید باورت نشه ولی آلمانیا سه برابر آمریکاییا نماینده داشتن. تازه اگه اون فوردو آمریکایی حساب کنی?

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. ژان وال ژان

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (166 ديدگاه)

      آخه چی میگی واسه خودت
      این که طرفدار خودروسازی امریکا واسه ماشین های آلمانی کُری بخونه و تیکه بندازه (هر چقدر هم که خنک و مسخره باشه) دقیقا مثل این میمونه طرفداری تیم های فوتبال واسه رئال مــادرید کری بخونن ! ??

      موافقم 0
      مخالفم 2
    4. کوروش

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      ???

      نه شما مشکلت با ماشین های المانی شخصیه …

      موافقم 1
      مخالفم 0
    5. مهدی

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      ماشالا نه تنها چلنجر رو از کل بی ام و و مرسدس محبوب تر مبدونی بلکه شمردن هم خوب بلد نیستی
      nsu سال 1968
      ایودی 80 سال 1973
      مرسدس اس کلاس سال 1974
      پورشه928 سال 1978
      این شد چند تا
      سه تا ؟؟؟؟!!!!!؟خخ
      البته از کسی که چلنجر رو محبوب تر از بی ام و ومرسدس میدونه بعید نیس چهار تا رو سه تا بشماره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. charger

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (396 ديدگاه)

    پورشه 928 عجب ماشینیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    پورشه متفاوت بود واقعا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. امیرحسین (Lion26)

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (257 ديدگاه)

    ممنون از پدال به خاطر این مقاله خوب و جذاب ??
    چند بار می خواستم بگم یه همچین مقاله ای تهیه کنید ولی یا منصرف میشدم یا یادم میرفت که بگم. حالا پدال خودش زحمتش کشید و در حال گردآوری این مقاله هستش.
    دست آقای دهقان درد نکنه. ?

    ?? ?

    Just France.???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. عصبانی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان جدل و دعوای یه عده شروع میشه که چون فلان کشور اینقدر نماینده داره بهترینه اونکه کمتر داره بدترینه
    بس کنین بابا
    ما چون تو عقب موندگی خودمون گیر کردیم و هیچ پیشرفتی رو قابل تصور نمیدونیم فکر میکنیم فلان کشور بهتره بقیه نه
    چون اینقدر بهمون گفتن بهترین فقط همون ۱۴۹۹ سال پیش که تو ذهنمون هک شده و هرچی که به جز این چیزا باشه رو بهتر نمیدونیم
    ای بابا مردم انسانن کشورا دارای انسانن پیشرفت میکنن پسرفتم میکنن
    کشوری که تا دیروز اصلا دانشگاه نداشت الان بهترین ماشینا رو میسازه چون پیشرفت میکنن
    یا کشوری که تا دیروز بهترین تکنولوژی رو داشت الان حرفی برا گفتن نداره مثل امپراطوری مجارستان یا روسیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. kazem

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (102 ديدگاه)

    مرسدس بنز s کلاس خیلی زیباس هنوز هم دوسش دارم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. charger

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (396 ديدگاه)

    پژو 504
    خودروی سال اروپا
    طراحی پینین فارینا
    تو ایران مونتاژ میشد
    ای روزگار از کجا به کجا رسیدیم؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (19 ديدگاه)

      کی 504 تو ایران مونتاژ شده ؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. MjM

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (720 ديدگاه)

    پژو 504 عالی بود….واقعا حرف نداشت… اگه یه ماشین پژو رو دوست داشته باشم اونم 504….یکی مدل 1971شو داشتیم تا سال 86 . یادش بخیر.قدرت و سرعت که کم نمی آورد، سگ جون، نرم و بی صدا انگار نه انگار 35 سال بود داشت کار میکرد. جا سیگاریشو که باز میکردی داخلش چراغ داشت دیگه بقیش ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Maximus

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (325 ديدگاه)

      ۵۰۴ بی‌نظیر بود ، ماشینی که خانوادگی عاشقش بودیم
      اصلا خرابی نداشت و اسطوره ی قابلیت اطمینان بود وقتی هنوز لکسوسی وجود نداشت !

      ۲۵ سال پیش نه موبایلی بود نه امداد خودرویی و نه اینقدر جاده ها پر رفت و آمد بود ، پدرم اون موقع تو داروپخش بود و همیشه در حال سفر بین شهر های مختلف

      الان آدم با این همه موبایل و دکل مخابرات و امداد خودرو به سختی جرات می‌کنه چله ی تابستون و در اوج گرمای مرداد جاده ی یزد-طبس رو حتی با بنز و لکسوس و‌ تویوتای آخرین مدل طی کنه ، سر ظهر که می‌رسی وسط اون بیابون که گرم ترین نقطه ی دنیاست ، تو اوج گرما ، در حالی که عرق از سر و بدنت میریزه و صندلیت خیس شده ، چشات خوب نمیبینه و‌ داغی بی طاقتت کرده تک و تنها رانندگی می‌کنی و در سرت فقط این فکر می‌چرخه که اگه این ماشین خراب بشه تو جاده ای که هر ساعت یک نفر ازش عبور میگه چه بلایی به سرت میاد؟!

      من خودم این مسیر رو چند سال قبل بار ها با پیکان طی کردم و این ترس رو همیشه با خودم داشتم .

      حالا حساب کن پدر من سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ ماهی ۱ بار با یه پژو ۵۰۴ دست دوم مدل ۱۹۷۲ (اگه اشتباه نکنم) تک و تنها سفر می‌کرده و ۵۰۴ هرگز وسط هیچ جاده ای به نفس نفس نیفتاده و همیشه پدرم رو سالم و سلامت به مقصد رسونده ،

      گاهی وقتا به اندازه ی وزن ۸ نفر چمدون بارش میکردیم و میزدیم به جاده … چه تابستون چه زمستون چه شمال چه کویر لوت واسمون فرقی نمی‌کرد . تجربه ی اولین باری که رفتیم شمال و اولین باری که شیراز رو دیدم هر دو با ۵۰۴ رقم خورد

      یه موتور ۲ لیتری داشت با 70 «اسب بخار» … اما به نظر من و‌ پدرم 70 «شیر بخار» برای توصیف اون موتور با صلابت خیلی بهتر‌ه

      کابین بسیار جادار ، صندلی های راحت و‌ مسافرتی ، سواری نرم ، ترمز دیسکی (!!!) ، و حتی نشانگر فرسایش دیسک ترمز (!!) ، از ویژگی های برجسته ۵۰۴ هستن که من یادم مونده ، الان پدرم اینجا نیست که ازش بپرسم اما فکر کنم ۴ دنده داشت و اهرم تعویضش کنار فرمون بود

      یه باک‌ ۶۸ لیتری داشت که خیلی واسه مسافرت طولانی به درد می‌خورد

      بدنه‌ ی قرص و استخون بندی بسیار محکمی داشت و بسیار خوش فرمون بود . چیزی که الان بهش میگیم هندلینگ رو ۵۰۴ بهتر از همه ی رقباش داشت

      چند سال بعد فروختیمش و وقتی دیگه تو پارکینگ نبود متوجه شدم یه مرد ۵۰ ساله هم می‌تونه به قدری به یک ماشین وابسته بشه که با دیدن جای خالیش تو پارکینگ اشکاش جاری بشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. The R

        ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (93 ديدگاه)

        فکر کنم موتور دو لیتری 100 اسبی برای مدل های GL و 1.8 لیتری 80 اسبی برای مدل L داشتن. البته ممکنه خروجی تو مدل های پایین تر (مثلا 1975) به قبل کمتر بوده باشه (که این مورد رو مطمئن نیستم)
        تو این عکسها کاملا روند طراحی خودرو و تفاوت سبک طراحی برندهای مختلف مشهوده.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  9. مهدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (263 ديدگاه)

    جالبه که طراحی پیکان فیس لیفت یا همون چراغ بنزی توسط طراح سیمکا ۱۳۰۷ انجام گرفت و چراغای جلو و عقب این ماشین را روی پیکان گذاشتن حتی داشبورد پیکان چراغ بنزی هم از این ماشین میومد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. ahmad

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    اقای دهقان ، فکر کنم در مورد رنو 5 اشتباه کردید ، چون که قبلا یه جا خونده بودم که در سال 1974 رنو 5 خودروی سال اروپا شد ، حتی تو یک مستندی که درباره رنو 5 دیدم ، اونجا هم اشاره شده بود که رنو 5 در سال 1974 خودروی سال اروپا شد .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. پرهام

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (200 ديدگاه)

    بین این همه اتومبیل هم برنده ها و هم دومی و سومی ها کم نیستن مدلایی که تو این مملکت تردد میکردن تازه واردات به صورت شخصی هم کار خیلی سختی نبوده واقعا چه تنوعی بوده مخصوصا مدلهای اقتصادی چه اتفاقی افتاده که الان اینطوریم ؟؟؟؟!!!! حیف .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم تو نمایشگاه 1374 سیمکا هوریزان رو به نام دانا آورده بودن و قصد مونتاژ و جایگزینی با پیکان داشتن که مثل همیشه اتفاق نیافتاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. دوچرخه سوار

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (182 ديدگاه)

    فقط بنز s کلاس و بعد با ارفاق پورشه و پژو 504

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. Sajjad

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    به غیر از بنز و پورشه
    الباقی خیلی ابتدایی و ضعیف بودن
    چون معمولا خودروهای اروپایی تو اون زمان اصلا تکامل یافته نبودن و خیلی ابتدایی بودن (منظورم همه خودروهای اروپا نیست)
    ابهت نداشتن، قدرت نداشتن و امکانات کمی داشتن (نسبت به امریکایی ها)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. Hamid.Hellcat

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    اینجا تفاوت دیدگاه اروپایی های و امریکایی ها مشخص میشه.
    90 درصد ماشینهای سال اروپا سدان های خانوادگی کوچک یا هاچبک بودند
    درست زمانی که امریکایی ها کادیلاک فلیت وود و شورلت ایمپالا و جیپ گرند چروکی رو میپسندیدن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Hamid.Hellcat

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      ببخشید منظورم جیپ گرند واگنیر بود

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. احمد

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (15 ديدگاه)

    از نظر طراحی بدنه NSU روور ۳۵۰۰و پورشه ۹۲۸
    واقعاً پیشتاز بودن و اصلا ظاهرشون به سال تولیدشون نمیخوره
    یک نکته دیگه اگر جلو پنجره روور ۲۰۰۰ رو در نظر نگیریم فرم کلی بدنش شباهت زیادی با پیکان داره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا