چشم اندازسایر خودروهای اروپایی

خودرو های سال از 1964 تا 2013

همان طور که می‌دانید مراسم سالانه انتخاب خودروی برتر سال پیشینه ای دیرینه دارد. تاریخچه انتخاب خودروی سال به سال ۱۹۶۴ میلادی بر می‌گردد و از آن سال به بعد ۵۸ روزنامه نگار، کارشناس و نویسندهٔ خودرو از ۲۲ کشور اروپایی گرد هم می‌آیند و خودروی سال اروپا را انتخاب می‌کنند. داوران، خودروی سال را آخر سال قبل معرفی می‌کنند، یعنی خودروی سال ۲۰۱۳ را آخر سال ۲۰۱۲ معرفی می‌کنند.

Car of the Year since 1964
Car of the Year since 1964

خودروی های کاندید برای انتخاب باید جدید یا فیس لیفت شده باشند در ضمن یکی دیگر از شرایط، دسترسی ۵ کشور اروپایی به آن و فروش سالیانه حداقل ۵ هزار عدد می‌باشد.
در ادامه با خودروهای قدیمی و جدید منتخب سال، به طور خلاصه آشنا خواهید شد:
۱۹۶۴- rover 2000
در سال ۶۴ میلادی رُوِر ۲۰۰۰ فاتح این رقابت شد، رُوِر ۲۰۰۰ این پیروزی را مدیون سواری و هندلینگ فوق‌العاده و همچنین مقرون به صرفه بودنش است،اگرچه موتور این خودرو ضعیف بود اما در آن زمان رقابت در همین رنج بود.

1964 - Rover 2000
۱۹۶۴ – Rover 2000

۱۹۶۵-austin 1800
آستین ۱۸۰۰ با داشتن ویژگی‌های رانندگی خوب،دیفرانسیل جلوی عالی و داشتن فضای بار و سرنشین زیاد موفق شد لقب خودروی سال را در سال ۶۵ از آن خود کند.در آن سال فوردموستانگ رقیب اصلی این خودرو به حساب می‌آمد.

1965 - Austin 1800
۱۹۶۵ – Austin 1800

۱۹۶۶- رنو ۱۶
چرخ‌های ۱۶ اینچی ، دیفرانسیل جلو بودن و عملکرد خوب سیستم تعلیق باعث شد که رنو ۱۶ این قهرمانی را از رولز رویس silver shsdow بگیرد.نا گفته نماند که این خودرو جزو خودرو های چابک آن زمان بوده است.

1966 - Renault 16
۱۹۶۶ – Renault 16

۱۹۶۷-فیات ۱۲۴
کارآمد،مقرون به صرفه و بزرگ از ویژگی‌های این خودرو است.البته یک سبک نو در صنعت خودروسازی همین خودرو بود که از فناوری‌های زیادی استفاده کرده بود مخصوصاً در موتور خود.

1967 Fiat 124
۱۹۶۷ Fiat 124

۱۹۶۸- NSU Ro 80
یک خودروی لوکس جمع و جور با ظاهری پر زرق و برق به همراه موتورهای نوآورانه قهرمان سال ۶۸ شد،این خودرو دارای انتقال نیروی نیم اتوماتیک می‌باشد.در آن سال فیات ۱۲۵ و Simca 1100 به ترتیب دوم و سوم شدند.

1968 - NSU Ro 80
۱۹۶۸ – NSU Ro 80

۱۹۶۹-پژو ۵۰۴
سبک Pininfarina و اصلاح‌های قابل تحسین، خودرویی همیشه برنده برای برند پژو بجود آورد به نام ۵۰۴.چهار ترمز دیسکی با عملکرد خوب و طراحی دوست داشتنی از نقاط قوت این خودرو است،اگرچه از موتوری با تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کند.

1969 - Peugeot 504
۱۹۶۹ – Peugeot 504

۱۹۷۰-فیات ۱۲۸
اولین ماشین واقعاً مدرن فیات که با ظرافت خاصی ساخته می‌شد و اگرچه در ابعاد کوچکی قرار دارد اما قیمت نسبتاً کم آن،خودرویی خانوادگی در آن زمان به وجود آورده بود.

1970 - Fiat 128
۱۹۷۰ – Fiat 128

۱۹۷۱-سیتروئن GS
یکی از خودروهای برجسته سال ۷۱ با ویژگی‌های پیشرفته.دیسک‌های ترمز همه جانبه و سیستم تعلیق مستقل کاری کرد که GS خودروی سال شود.

1971 - Citroën GS
۱۹۷۱ – Citroën GS

۱۹۷۲-فیات ۱۲۷
۱۲۷ یک خودروی کوچک و مدرن برای فیات بود.با وجود ابعاد کوچکش،فیات ۱۲۷ فضای خوبی برای سرنشینانش فراهم می‌کند.فیات ۱۲۷ با امتیاز ۲۳۹ فاتح این رقابت شد و با اختلاف زیادی رنو ۱۵/۱۹ را شکست داد،رنو تنها ۱۰۷ امتیاز کسب کرده بود.

1972 - Fiat 127
۱۹۷۲ – Fiat 127

۱۹۷۳-آئودی ۸۰
۴۰ سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،قبل از عرضه این مدل همه از فولکس واگن پاسات تعریف می‌کردند اما طراحی منسجم‌تر و وزن کمتر سبب پیروزی این مدل شد.

1973 - Audi 80
۱۹۷۳ – Audi 80

۱۹۷۴-مرسدس بنز ۴۵۰ S
در سال ۱۹۷۴ جایزهٔ خودروی سال به شهر اشتوتگارت رسید،گل سرسبد بنز یعنی کلاسs 220اسب بخار قدرت،تزریق سوخت در موتور V8،عملکرد قوی و دنده سه سرعته اتومات از نکات برتر این خودرو است البته ظاهر مدرن و لوکس آن هم باید در نظر گرفت.

1974 - Mercedes-Benz 450 S
۱۹۷۴ – Mercedes-Benz 450 S

۱۹۷۵-سیتروئن CX
فناوری‌های پیشرفته،طراحی فرانسوی و مقرون به صرفه بودن سبب شد که جایزه خودروی سال به Citroën CX برسد.در آن سال بیشتر مردم فکر می‌کردند فولکس واگن Golf Mk1 خودروی سال شود اما چنین نشد.

1975 - Citroën CX
۱۹۷۵ – Citroën CX

۱۹۷۶- Simca 1307 and 1308
این دو مدل با وجود عدم سرمایه گذاری صاحبان کارخانه و موتورهای از رده خارج شده خودروی سال شدند اما ۱۳۰۸ و ۱۳۰۷ هر دو خودروی کاربردی و بزرگ بودند و حمل و نقل با آن‌ها به راحتی صورت می‌گرفت.

1976 - Simca 1307 and 1308
۱۹۷۶ – Simca 1307 and 1308

۱۹۷۷-ROVER SD1
بیشتر مردم دوست داشتند از این خودرو داشته باشند در نتیجه در سال ۱۹۷۷ Rover SD1 خودروی سال شد.نکاتی که این خودرو را متمایز می‌کرد قیمت پایین و موتور قدرتمند V8 آن بود.این خودرو سبب شد تا آئودی ۱۰۰ و فورد فیستا طعم شکست را تجربه کنند.

1977- Rover SD1
۱۹۷۷- Rover SD1

۱۹۷۸-پورشه ۹۲۸
پورشه ۹۲۸ یک خودروی اسپرت بود که موفق شد خودروی سال شود.پیروزی آن مربوط به ۳۵ سال پیش است و قطعاً می‌توانیم نمونه کامل‌تر آن را در ۹۱۱ امروزی ببینیم.موتور V8 پیشرفته و کارکرد فوق‌العاده آن سبب شد تا سری ۷ و فورد گرانادا به ترتیب در مکان دوم و سوم جای بگیرند.

1978 - Porsche 928
۱۹۷۸ – Porsche 928

۱۹۷۹-کرایسلر/تالبوت Horizon
Horizon بجای SIMCA 1100 به عنوان یک خودروی جهانی وارد بازار شد.در سال ۱۹۷۹،با امتیاز ۲۵۱ فیات Ritmo را شکست داد.این خودرو دارای سواری نرم و راحتی بود اما کمی در سیستم فرمان و موتور مشکل داشت.

1979 - Chrysler/Talbot Horizon
۱۹۷۹ – Chrysler/Talbot Horizon

۱۹۸۰- Lancia Delta
حتی مدل اصلی و بدون توربو شارژ آن هم محبوبیت داشت و مردم آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی یا ظاهری جذاب می‌شناختند.به هر حال داوران برتری این خودرو را نسبت به واکسهال آسترا و پژو ۵۰۵ اعلام کردند.

1980 - Lancia Delta
۱۹۸۰ – Lancia Delta

۱۹۸۱-فورد Escort Mk3
این سری از فورد یک سری اصلاح شده و دیفرانسیل جلو می‌باشد.موتور های این مدل از نوع CVH می‌باشند که بسیار کم تعمیر هستند و هزینه نگهداری آن هم پایین است.این پیروزی سبب شکست فیات پاندا شد.

1981 - Ford Escort Mk3
۱۹۸۱ – Ford Escort Mk3

۱۹۸۲-رنو ۹
رنو ۹ قطعا خودروی رده بلایی نبود به خصوص با موتور ضعیفش،اما راحتی،لوازم مطلوب و گیربکس ۵ سرعته به اندازه کافی برای پیروزی مناسب بود.

1982 - Renault 9
۱۹۸۲ – Renault 9

۱۹۸۳-آئودی ۱۰۰
آئودی ۱۰۰ به عنوان خودرویی لوکس شناخته می‌شد،دیفرانسیل جلو بدون آن بسیار معنی دار بود.اصلاح ویژگی‌های آیرودینامیکی این خودرو کار فوق‌العاده ای بود.آئودی ۱۰۰ طیف وسیعی از موتور های ۵ سیلندر را در اختیار داشت از جمله موتور ۵ سیلندر دیزلی.

1983 - Audi 100
۱۹۸۳ – Audi 100

۱۹۸۴-فیات Uno
در سال ۱۹۸۴ مسابقه بین Uno و پژو ۲۰۵ بود رقابت بین فرانسه و ایتالیا.فیات توانست امتیاز بالاتری بگیرد و قهرمان شود.در این سال مقام سوم به فولکس واگن گلف MK2 رسید.

1984 - Fiat Uno
۱۹۸۴ – Fiat Uno

۱۹۸۵-واکسهال آسترا MK2/اپل Kadett
مدل‌های اصلاح شده و بهبود یافته اپل و واکسهال توانستند فاتح رقابت خودروی سال شوند.موتور های کارآمد و در عین حال قدرتمند،ظاهر خوب و آیرودینامیک مناسب و طیف گسترده ای از وسایل اسپرت از ویژگی‌های این مدل‌ها است که باعث شد در سال ۱۹۸۵ قهرمانی را از رنو ۲۵ و LANCIA THEMA بگیرند.

1985 - Vauxhall Astra Mk2/Opel Kadett
۱۹۸۵ – Vauxhall Astra Mk2/Opel Kadett

 ۱۹۸۶-فورد Scorpio
جایگزینی برای فورد گرانادا که برنده خودروی سال ۱۹۸۶ شد.این خودرو نسبت به گرانادا دارای طراحی و کیفیت ساخت بهتر و بالاتری است و کمی هم بزرگ‌تر شده است.این خودرو دارای لوازم استاندارد زیادی است. از ویژگی‌های مثبت این خودرو می‌توانیم به ترمز ضد قفل(ABS) اشاره کنیم که ایمنی خودرو هم افزایش می‌دهد.

1986 - Ford Scorpio
۱۹۸۶ – Ford Scorpio

۱۹۸۷-واکسهال Carlton/اوپل امگا
یک سدان لوکس اما نه در سطح عالی که هنر آلمان‌ها در آن دیده می‌شود.این خودرو سبب شد تا آئودی ۸۰ و بی‌ام و سری ۷ سر جای خودشان بنشینند.این خودرو به عنوان یک مدل اصلاح شده با فضای بزرگ به حساب می‌آید.

photos_opel_omega_1987_1_b
۱۹۸۷ – Vauxhall Carlton/Opel Omega

۱۹۸۸-پژو ۴۰۵
خودرویی آشنا برای ایرانیان حتی بعد از ۲۵ سال !اما باید بدانید همین خودرویی که روزانه آن را صدها بار در خیابان ها می بینید، روزی با ۲۱۲ اختلاف امتیاز سیتروئن AX را شکست داده است.ظاهر شیک،هندلینگ فوق‌العاده و موتور دیزل پیشرفته پیروزی ۴۰۵ را تضمین می‌کند.

1988 - Peugeot 405
۱۹۸۸ – Peugeot 405

۱۹۸۹-فیات Tipo
هاچ بک سنت شکن فیات با سیستم تعلیق عقب با کارکرد عالی توانست خودروی سال شود.این خودرو در مقابل پول پرداختی بسیار می صرفد اما موتور های بنزینی آن ضعیف و فضای آن هم کم می‌باشد.

1989 - Fiat Tipo
۱۹۸۹ – Fiat Tipo

۱۹۹۰-سیتروئن XM
یک پیروزی راحت توسط XM در سال ۱۹۹۰.سیتروئن در این سال با اختلاف ۱۷۵ امتیاز مرسدس بنز SL را راهی خانه کرد.تنها ضعف این خودرو طراحی آن است که بسیار جسورانه و آیرودینامیکی می‌باشد اما سواری عالی و موتور های فوق‌العاده این ضعف را به فراموشی می‌سپارند.این خودرو در حقیقت پدر زانتیاای است که روزی سایپا آن را تولید می کرد.

1990 - Citroën XM
۱۹۹۰ – Citroën XM

 ۱۹۹۱-رنو کلیو
کلیو نشان دهندهٔ یک تغییر بزرگ در سوپر مینی‌ها می باشد.یک ظاهر جذاب طرفداران زیادی را برای این خودرو فراهم کرده بود.البته سطح تجهیزات و فضای آن هم باید در نظر گرفت.

1991 - Renault Clio
۱۹۹۱ – Renault Clio

۱۹۹۲-فولکس واگن گلف MK3
نسل سوم گلف سبب شد تا فولکس واگن برای اولین بار فاتح رقابت خودروی سال شود.کیفیت و سطح ساخت این نسل نسبت به نسل دوم افزایش چشمگیری داشته است که موجب شد واکسهال آسترا و سیتروئن ZX از رقابت جا بمانند.

1992 - VW Golf Mk3
۱۹۹۲ – VW Golf Mk3

 

۱۹۹۳-نیسان Micra
Micra اولین خودرو با طراحی کاملا ژاپنی می‌باشد که صرفا برای خودروی سال شدن راهی بازار شد.کیفیت ساخت عالی،محدوده موتور های پیشرفته و طراحی جذاب از نکاتی است که رقبای این خودرو را به زانو درآورند.

1993 - Nissan Micra
۱۹۹۳ – Nissan Micra

۱۹۹۴-فورد موندئو
اولین نسل از موندئو پیشرفت چشمگیری برای فورد به حساب می‌آمد.موتور های zetec شروعی خوب برای فورد بود که نکات مثبتی را در پی داشت.طراحی مدرن به همراه قیمت رقابتی از ویژگی‌هایی است که موجب برتری این خودرو شد.

1994 - Ford Mondeo
۱۹۹۴ – Ford Mondeo

۱۹۹۵-فیات Punto
زور آزمایی سوپرمینی ها برای دست یابی به جایزه به سال ۱۹۹۵ بر می‌گردد.در این سال فیات Punto، فولکس واگن پولو را شکست داد.فضای داخلی فوق‌العاده،طراحی جذاب و مقرون به صرفه بودن آن موجب شد تا خودروی سال شود.

1995 - Fiat Punto
۱۹۹۵ – Fiat Punto

۱۹۹۶-فیات Brava/Bravo
یک پیروزی خاطره انگیز برای فیات،چرا که فیات در این سال رقبای قدری همچون پژو ۴۰۶ و آئودی A4 را شکست داد.طراحی متمایز،ارزش برای پول پرداختی و بهبود کیفیت ساخت برای پیروزی کافی بود.

1996 - Fiat Brava/Bravo
۱۹۹۶ – Fiat Brava/Bravo

۱۹۹۷-رنو مگان Scenic
می‌توان گفت یکی از برجسته‌ترین ام پی وی‌های تاریخ همین رنو مگان است که در سال ۱۹۹۷ خودروی سال شد.بازخورد های خوب خانواده‌ها از این خودرو،مگان mpv را به یک خودروی جهانی تبدیل کرده بود.در آن سال مگان توانست ۴۰۵ امتیاز بگیرد و از فوردکا ۲۹۳ امتیازی و فولکس واگن پاسات ۲۴۸ امتیازی پیشی بگیرد.

1997 - Renault Megane Scenic
۱۹۹۷ – Renault Megane Scenic

۱۹۹۸-آلفارومئو ۱۵۶
یک پیروزی شکفت انگیز برای این سری از آلفا.آلفا ۱۵۶ با اختلاف امتیاز ۱۸۸ گلف را شکست داد.داوران به طراحی ظریف،هندلینگ عالی و عملکرد خودرو بیشترین نمره را دادند.

1998 - Alfa Romeo 156
۱۹۹۸ – Alfa Romeo 156

۱۹۹۹-فورد فوکوس
به نظر می‌رسد فوکوس جانشین خوبی برای اسکورت باشد چرا که با ۴۴۴ امتیاز(۱۷۲ امتیاز بیشتر از مکان دوم یعنی واکسهال آسترا)توانست خودروی سال شود.طراحی بروز،سیستم تعلیق پیشرفته و موتورهای zingy از عوامل این پیروزی بودند.

1999 - Ford Focus
۱۹۹۹ – Ford Focus

۲۰۰۰-تویوتا یاریس
اولین پیروزی برای تویوتا توسط یاریس انجام شد،در حالی که همه فکر می‌کردند فیات Multipla خودروی سال می‌شود یاریس با ظاهری زیبا و موتورهای عالی VVTI با اختلاف ۱۹ امتیاز این پیروزی را از ام پی وی فیات گرفت.

2000 - Toyota Yaris
۲۰۰۰ – Toyota Yaris

 ۲۰۰۱-آلفارومئو ۱۴۷
۱۴۷ برای جانشینی ۱۴۵ و ۱۴۶ راهی بازار شد که در سال ۲۰۰۱ به عنوان خودروی سال معرفی شد.یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو موتور دیزلی با عملکرد فوق‌العاده آن است.این خودرو با ۲۳۸ امتیاز نسل سوم فورد موندئو را شکست داد.(تنها با ۱ امتیاز اختلاف).

2001 - Alfa Romeo 147
۲۰۰۱ – Alfa Romeo 147

۲۰۰۲-پژو ۳۰۷
پژو در این سال توانست رنو لاگونا فرانسوی و فیات stilo ایتالیایی را شکست دهد.این دو خودرو به ترتیب دوم و سوم شدند.بیشتر امتیازها به دلیل ظاهر جذاب،راحتی سواری و فضای داخلی کاربردی به ۳۰۷ داده شد.

2002 - Peugeot 307
۲۰۰۲ – Peugeot 307

۲۰۰۳-رنو مگان
رنو مگان،خودرویی که هنوز در ایران جزو انتخاب‌های خوب بین ۶۰ تا ۷۵ میلیون به حساب می‌آید، در سال ۲۰۰۳ خودروی سال شد.ظاهری جذاب و جسورانه یکی از ویژگی‌های این خودرو است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.همچنین موتور ۱.۹ لیتری کارآمد و قدرتمند سبب شد تا مزدا ۶ به جایگاه دوم نقل مکان کند.

2003 - Renault Megane
۲۰۰۳ – Renault Megane

۲۰۰۴-فیات پاندا
همه فیات پاندا را به خاطر ویژگی‌های عالی‌اش می‌شناختند.خودرویی کوچک، مقرون به صرفه با موتوری کارآمد و به همراه کابینی زیبا خودروی سال ۲۰۰۴ شد.

2004 - Fiat Panda
۲۰۰۴ – Fiat Panda

۲۰۰۵-تویوتا پریوس
تحولی در صنعت خودروسازی،نسل دوم این خودروی هیبریدی با بهبود ضعف‌هایش توانست خودروی سال شود.این اصلاح‌ها بیشتر در ظاهر و عملکرد خودرو به چشم می‌خورد.پریوس با اختلاف ۱۳۹ امتیاز سیتروئن C4 را شکست داد.

2005 - Toyota Prius
۲۰۰۵ – Toyota Prius

۲۰۰۶-رنو کلیو
نسل سوم کلیو هم ادعای خودروی سال شدن کرد و خودروی سال هم شد.پس از ۱۵ سال از عرضه سری اول،سری سوم هم نتیجه گرفت این یعنی یک موفقیت برای رنو در کلاس سوپر مینی.کلیو با پنج امتیاز بیشتر اول شد و فولکس واگن هم به مقام دوم رسید،در این سال آلفارومئو ۱۵۸ هم سوم شد.

2006 - Renault Clio
۲۰۰۶ – Renault Clio

۲۰۰۷-فورد S-MAX
یک رقابت نزدیک در سال ۲۰۰۷ که با اختلاف ۲ امتیاز واکسهال کورسا دوم شد و ام پی وی فورد فاتح جایزه خودروی سال شد.مقرون به صرفه بودن،وجود ۷صندلی و هندلینگ عالی این خودرو را به پیروزی رساند.

2007 - Ford S-Max
۲۰۰۷ – Ford S-Max

۲۰۰۸-فیات ۵۰۰
بازهم رقابت سوپر مینی‌ها اما این بار بین فیات و مزدا.فیات توانست از مزدا ۲ ۳۳ امتیاز بیشتر در یافت کند و خودروی سال شود.طراحی زیبا و ظریف،کیفیت ساخت و فضای داخلی عالی از جمله ویژگی‌هایی است که مورد توجه داوران قرار گرفت.

2008 - Fiat 500
۲۰۰۸ – Fiat 500

۲۰۰۹-واکسهال insignia
باز هم یک رقابت نزدیک که سبب شد تنها با ۱امتیاز اختلاف، فورد فیستا دوم و واکسهال اول شود.واکسهال توانست ۳۲۱ امتیاز بگیرد،طراحی زیبا،کیفیت ساخت و امکانات زیاد بیشترین امتیاز را دریافت کردند.

2009 - Vauxhall Insignia
۲۰۰۹ – Vauxhall Insignia

۲۰۱۰-فولکس واگن پولو
بالاخره پولو هم توانست خودروی سال شود.پولو از تویوتا iQ 10 امتیاز بیشتر گرفت و مقام اول را به خود اختصاص داد.طراحی منسجم،فضای داخلی جادار و کارآمد و موتورهای پیشرفته این خودرو را به این پیروزی رساندند.

2010 - Volkswagen Polo
۲۰۱۰ – Volkswagen Polo

۲۰۱۱-نیسان لیف
اولین خودروی کاملاً الکتریکی هم در سال ۲۰۱۱ توانست خودروی سال اروپا شود.لیف ۲۵۷ امتیاز کسب کرد و جولیتای محبوب را با ۲۴۸ امتیاز راهی مقام دوم کرد.

2011 - Nissan Leaf
۲۰۱۱ – Nissan Leaf

۲۰۱۲-واکسهال آمپرا
خودرویی هیبریدی که برادر دوقلوی شورولت ولت می‌باشد.این خودرو از یک موتور ۱.۴ بنزینی و یک موتور الکتریکی با توان ۱۴۸ اسب بخار که از یک باتری یون لیتیوم ۱۶ کیلووات ساعتی تغذیه می‌کند،استفاده می‌کند.این خودرو با ۳۳۰ امتیاز اول شد و فولکس واگن آپ هم با ۲۸۱ امتیاز به مقام دوم دست یافت.

2012 - Vauxhall Ampera
۲۰۱۲ – Vauxhall Ampera

۲۰۱۳-فولکس واگن گلف
پس از نسل سوم،حالا نوبت نسل هفتم است تا خودی نشان دهد.نسل هفتم گلف خودروی سال امسال شد.داور های بیشتر به کارآمدی موتور و سطح بالایی از تجهیزات ایمنی رای دادند.در این سال گلف توانست ۴۱۴ امتیاز دریافت کند،تویوتا جی تی ۸۶ هم به ۲۰۲ امتیاز رضایت داد و ولوو V40 هم با ۱۸۹ امتیاز مقام سوم را از آن خود کرد.

2013 - Volkswagen Golf
۲۰۱۳ – Volkswagen Golf

آنچه در این مطلب به چشم می‌خورد،پیشرفت سریع صنعت خودروسازی اروپا می‌باشد اما متأسفانه در کشور ما اصلاً به این مسئله توجه نمی‌شود و صنعت خودرو سازی ما مانند یک آب راکت است که گاهی نوساناتی را تجربه می‌کند.(مثلاً تولید پژو ۴۰۵ ۲۵ سال پیش)به هر حال با خودروهای سال اروپا به طور خلاصه آشنا شدید،به نظر شما با این تفاسیر کدام خودرو می‌تواند خودروی سال ۲۰۱۴ اروپا شود؟

جدول کامل نتایج خودروی سال 
سال       برنده     جایگاه دوم    جایگاه سوم
۱۹۶۴ Rover 2000 Mercedes 600 Hillman Imp
۱۹۶۵ Austin 1800 Autobianchi Primula Ford Mustang
۱۹۶۶ Renault 16 Rolls-Royce Silver Shadow Oldsmobile Toronado
۱۹۶۷ Fiat 124 BMW 1600 Jensen FF
۱۹۶۸ NSU Ro 80 Fiat 125 Simca 1100
۱۹۶۹ Peugeot 504 BMW 2500/2800 Alfa Romeo 1750
۱۹۷۰ Fiat 128 Autobianchi A112 Renault 12
۱۹۷۱ Citroën GS Volkswagen K70 Citroën SM
۱۹۷۲ Fiat 127 Renault 15/17 Mercedes 350SL
۱۹۷۳ Audi 80 Renault 5 Alfa Romeo Alfetta
۱۹۷۴ Mercedes 450S Fiat X1/9 Honda Civic
۱۹۷۵ Citroën CX Volkswagen Golf Audi 50
۱۹۷۶ Simca 1307-1308/Chrysler Alpine BMW 3-series Renault 30 TS
۱۹۷۷ Rover 3500 Audi 100 Ford Fiesta
۱۹۷۸ Porsche 928 BMW 7-series Ford Granada
۱۹۷۹ /Chrysler/Talbot Horizon Fiat Ritmo Audi 80
۱۹۸۰ Lancia Delta Opel Kadett/Vauxhall Astra Peugeot 505
۱۹۸۱ Ford Escort Mk.III Fiat Panda Austin Metro
۱۹۸۲ Renault 9 Opel Ascona/Vauxhall Cavalier Volkswagen Polo
۱۹۸۳ Audi 100 Ford Sierra Volvo 760
۱۹۸۴ Fiat Uno Peugeot 205 Volkswagen Golf
۱۹۸۵ Opel Kadett/Vauxhall Astra Renault 25 Lancia Thema
۱۹۸۶ Ford Scorpio/Granada Mk.III Lancia Y10 Mercedes-Benz 200-300E
۱۹۸۷ Opel Omega/Vauxhall Carlton Audi 80 BMW 7-series
۱۹۸۸ Peugeot 405 Citroën AX Honda Prelude
۱۹۸۹ Fiat Tipo Opel Vectra/Vauxhall Cavalier Volkswagen Passat
۱۹۹۰ Citroën XM Mercedes-Benz SL Ford Fiesta
۱۹۹۱ Renault Clio Nissan Primera Opel/Vauxhall Calibra
۱۹۹۲[۲] Volkswagen Golf Opel/Vauxhall Astra Citroën ZX
۱۹۹۳ Nissan Micra Fiat Cinquecento Renault Safrane
۱۹۹۴ Ford Mondeo Citroën Xantia Mercedes-Benz C
۱۹۹۵ Fiat Punto Volkswagen Polo Opel/Vauxhall Omega
۱۹۹۶ Fiat Bravo/Brava Peugeot 406 Audi A4
۱۹۹۷ Renault Mégane Scénic Ford Ka Volkswagen Passat
۱۹۹۸ Alfa Romeo 156 Volkswagen Golf Audi A6
۱۹۹۹ Ford Focus Opel/Vauxhall Astra Peugeot 206
۲۰۰۰ Toyota Yaris Fiat Multipla Opel/Vauxhall Zafira
۲۰۰۱ Alfa Romeo 147 Ford Mondeo Toyota Prius
۲۰۰۲ Peugeot 307 Renault Laguna Fiat Stilo
۲۰۰۳ Renault Mégane Mazda 6 Citroën C3
۲۰۰۴ Fiat Panda Mazda 3 Volkswagen Golf
۲۰۰۵ Toyota Prius Citroën C4 Ford Focus
۲۰۰۶[۳] Renault Clio Volkswagen Passat Alfa Romeo 159
۲۰۰۷ Ford S-Max   Opel/Vauxhall Corsa Citroën C4 Picasso
۲۰۰۸ Fiat 500 Mazda2 Ford Mondeo
۲۰۰۹ Opel/Vauxhall Insignia Ford Fiesta Volkswagen Golf
۲۰۱۰[۴] Volkswagen Polo Toyota iQ Opel/Vauxhall Astra
۲۰۱۱ Nissan Leaf Alfa Romeo Giulietta Opel/Vauxhall Meriva
۲۰۱۲ Chevrolet Volt/Opel Ampera Volkswagen up! Ford Focus
۲۰۱۳ Volkswagen Golf
Toyota GT-86/Subaru BRZ۲ Volvo V40

در این میان خودروساز های زیادی توانستند مقام بیاورند اما فیات با ۹ پیروزی،بیشترین عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. jaguar

    ۶ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    و قطعا بین همه اینا پژو 405 برترینه!
    افسانه زنده اس لامصب
    پهلوانان نمیمیرند همینه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. feri 007

      ۷ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      این موضوع خیلی خیلی عالی بود سایت پدال….
      آقای سیادتی ممنون از این مطلب جالبتون…

      بعد از مدتی بالاخره یه چیز متفاوت و آموزنده توی این وب سایت قرار گرفت و مارو با ماشینای قدیمی آشنا کرد و یه مقدار هم نوستالژی بود(آخه ماهم قدیما یه دونه پژو 504 داشتیم)

      امیدوارم بازم از این کارا ببینیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. hesan

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (484 ديدگاه)

      اون بالا بالاییارو اصلا دوس ندارم سوارشم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. پژمان

    ۶ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    2 نکته>

    1- ظاهرا چون تو اروپا بوده سلیقه ها هم اروپایی بوده به همین خاطر اکثریت اروپایی هستن

    2- پژو 405 خودروی سال اروپا بوده، بدین معنا که ایران خودرو اون زمان خودروی سال اروپا رو وارد ایران کرد ولی الان یه چه بدبختی خوردیم که آشغال ترین خودرو رو از آشغال ترین خودروسازان چینی باید سوار بشیم ، خودروهایی خود چینی ها هم سوارش نمی شن

    این همان پیشرفتی بود ایران خودرو و سایپا مد نظر داشتن، 40 سال خودروسازی فقط پسرفت

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. V10 Hemi

      ۶ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ایران خودرو اینو 10 سال بعد وارد کرد شایدم بیشتر…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پژمان

        ۷ خرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (1126 ديدگاه)

        نه جناب

        سال 1371 اولین سری وارد شد که می شه سال 1992 یعنی 4 سال بعد از تولید اون در فرانسه

        توجه کنید که اون موقع تازه خودروسازی ایران می خواست جون بگیره و هر خودروسازی هم حاضر به همکاری نبود ، با این وجود رفتن بهترین خودروی ممکن رو آوردن برای مونتاژ

        اصلا با شرایط امروز ایران متفاوته. الان هم مگر نیسان و مزدا و کیا حاضر به همکاری نیستن؟ ولی خود مدیران انتخاب کردن به سمت چینی حرکت کنن. بهانه تحریم هم نیست. تحریم ها الان 2 ساله سنگین شده

        همین 2 سال پیش که می خواستن سراتو رو بیارن، در واقع منتظر بودن که نسل جدید توسط کیا تولید بشه و بعد اینها نسل قدیم رو برای ملت سرافراز مونتاژ کنن مثل کاری که برای ریو کردن/// که در آخر هم به نتیجه نرسید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. وحید

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      به این میگن تبدیل طلا به مس (کیمیا گری معکوس)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ahmad

    ۶ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ژاپنیا چقد تو این لیست کمرنگ بودن!یعنی چی؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۸ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      به نظر من معیارها بیشتر نوآوری بوده تا قدرت و محبوبیت! نکته عجیب اینه که اکثراً کمپانی های درجه دوی اروپا (فورد، فیات، فولکس، اوپل یا واکسهال، رنو، پژو، سیتروئن و ….) مقام آوردن. مثلاً مرسدس فقط یه دونس که اونم نمیشه با ماشین های زمان خودش مقایسه کرد. پورشه یکی. فراری، بی ام و، لامبورگینی، استون مارتین و …. با این که همه اروپایی هستن و ظاهراً نسبت به خودروهای آمریکایی شانس بیشتری دارن هم جایزه ای نبردن. ضمناً بگم که این مدل های فورد تو اروپا هم تولید میشه و من تا چند وقت پیش نمیدونستم. از نظر مردم مدل های فورد اروپا در سطح فولکس و اوپل هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۱ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (30 ديدگاه)

        جناب فرامرز فولکس واگن بزرگترین خودروساز اروپاست و درجه 2 نمیباشد.همچنین فورد نیز درجه 2 نیست تمامی خودروسازان معتبردر نقاط دیگر دنیا سایت تولیدی دارند و ازتکنولوژی و طرحهای شرکت مادر استفاده میکند.
        خودروهائی مثل فراری و لامبورگینی تولید انبوه ندارند و توسط عموم قابل خرید نیستند.مگر مدلهائی در این دسته تولید کنند تا در لیست ارزیابی قرار گیرند.
        مشخص است که نمونه های مرسدس در رای گیری شرکت کردند و در چندمورد دوم و سوم شده است پس این نتایج از اعتبار کافی برخوردارند.اینکه مرسدس و ب ام و نتوانسته اند نه نشانه ضعف اونهاست و نه نشانه اعتبار پائین نتایج بلکه نشانه قدرت دیگر خودروسازهاست که اگر مرسدس و ب ام و کمی غفلت کنند توسط دیگران تهدید خواهند شد و فاصله این گروه از خودروسازها با هم بسیار کم است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. کامل

      ۲ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      از بس تولیداتشون محافظه کارانه ست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ahmad

    ۶ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مال اروپا بود؟قضیه چیه ؟
    :-s

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۶ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    بعضی از این قهرمانان خیلی جالب تر از خودرو سال بعدشون هستند مثل پژو 504

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامل

      ۲ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      به این میگویند پیشرفت از مونتاژ504 و 405 و 206 که خودروهای سال اروپا بودن رسیدیم به مونتاژال90.حتی خواسته ها و دیدگاه مردم هم پسرفت داشته.تنها خودروسازها نیستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سوپراستار

    ۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خیییییییییییییلی نامردن
    انصافا جای پراید خالیه!
    2014 کاشکی پراید خوردروی سال بشه!
    مخصوصا با اون تغییرات بسسسسسسسسسسیییییییار متنوع در پراید های جدید الشکل
    پراید همیشه زنده است متاسفانه سواران مرده اند
    و این داستان ادامه دارد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محسن

    ۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    انگاری به ظاهر زانتیای ایران یکم خوش قیافه تره.چرا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام*

      ۷ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      زانتیا چند نسل عوض کرده.سیتروئنی که اینجا خودرو سال شده احتمالا نسل اول بوده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. داوود

        ۴ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (45 ديدگاه)

        بله مدل xm که در سال 1990 خودرو سال شد مدل پایه و یا به قول نویسنده پدر زانتیا بوده و خود زانتیا در سال 1994 دوم شده که واقعا جالبه این طراحی و ماشین اینقدر قوی بوده که به فاصله 4سال در جائی که تنوع و تازه بودن حرف اول را میزند 2بار به این مقام رسیده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Behrooz

    ۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عالی بود . ممنون از لطفتون . خسته نباشید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمودرضا

    ۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    مطلب جالب و جذابی بود
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. عليرضا

    ۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    واقعا با حاه بود.آقای سیادتی دستت طلا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. amjad

    ۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    روا از قلم افتاده خداییش اخر تکنولوژیه موتور 1346 بدنه 1392 نباید از صنعت خودرو در دنیا سبقت بگیریم همگام با دنیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. کیا

    ۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خواهشا خودرو های سال ایران رو هم بزارین که تو دهنی ی بزرگی باشه واسه این خارجیا!!!
    نشون بدین که تغییر لازم نیست…میتوان با تغییر نام و چراغ هم خودرویی نو…و یا به اصطلاح خودروی سال آفرید!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سینا

    ۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    سلام،بچه ها دیدید که یه آونتادرو وارد ایران شد اونم با هدف پلاک شدن!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Yashar

    ۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بنز S 1974 , پژو 405 در سال 1988 واقعا انقلابی در طراحی بودند

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. Arash66

    ۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (433 ديدگاه)

    نقل قول از پدال :

    [40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،]

    این جمله اشتباهه، آئودی قدیمی تر از فولکس هست و 40 سال پیش فولکس، آئودی رو خریداری میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Yashar

    ۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    ولی این پشتکار و ممارستی که شرکت سایپا داره احتمالا یه روزی می رسه که مثلا پراید 199 خودرو سال دنیا بشه …
    سایپا بسی کند و کاوید و کوشش نمود *** کز آن ماشین داشگا ، خودرویی برگشود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امیر

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چرا اسمی از بی ام دبلیو توی لیست نیست؟!
    بنز هم حضور کمرنگی داشت فقط یک بار!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. hatef

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا مقاله جالبی بود،
    1- مرسی از نویسنده و یا مترجمش که زحمت کشیده.
    2- نکته جالب قدرت کمپانی های ایتالیایی رو نشون میده، با بیشترین تعداد برنده ها.
    3- جالبتر اینکه ژاپنی ها زیاد موفق نبودن و کره ای ها اصلا وجود نداشتند!
    4- این آمار نشوندهنده برتری تکنولوژیکی اروپا در صنعت خودرو حتی بعد از 40 ساله
    5- افت فرانسویها نسبت به دهه های قبل مشهوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. hatef

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    البته این نکته رو مد نظر داشته باشیم که این آمار مربوط به European car of the year هستش.
    یعنی داورها از نشریات معتبر اروپایی هستند.

    World Car of the Year هم وجود داره که جهانی تر هست ولی قدمت،سابقه و اعتبار European car of the year از همه بیشتره.

    International Car of the Year هم هست که توسط نشریات آمریکایی داوری میشه

    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      جناب هاتف ممنون از اطلاعاتتون.
      از 2000 تا 2013 از مجموع 42 مقام اول و دوم و سوم 7مقامش متعلق به فرانسویهاست.یعنی یک ششم که وضعیت ضعیفی به نظر نمیرسه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. هومن

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    قدمت آئودی بیشتر از فولکس هست سال شروع به کار فولکس 1938 هست ولی آئودی1909 هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. peyman

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    واقعا فیات تو این تاریخچه فوق العاده موفق بوده. حیف که حضورش تو ایران کمرنگه وگرنه تو رده خودروهای اقتصادی میتونست خوب عمل کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. سام

    ۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    به زانتیا ایمان دارم ولی فکرشم نمیکردم در سال 94 مرسدس بنز سی کلاس رو شکست داده باشه و دوم بشه.تازه اگر فورد که امریکائیست را کنار بزاریم بین اروپائیها اول شده.آفرین زانتیا .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سام

    ۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    جناب سیادتی بینهایت سپاسگذار.بسیار بسیار گزارش جالب و مفیدی میباشد.نمیدونم در دسترس هست که امتیازهای خودرو اول,دوم,وسوم لطف کنید بگذارید و یا آدرس مربوطه را اعلام بفرمائید.درسته واقعا جای تامل و تاسف است که ما اینقدر از صنعت خودرو دنیا عقب موندیم که خودرو 25 سال پیش اروپا هنوز در گروه پر تیراژترین خودروهای تولیدی ماست.ولی باز جای شکرش باقیست که دست کم چندتا از خودروهای سال اروپا و یا دومی اروپا را مونتاژ کردیم که مردم با یک خودرو خوب هرچند مال چند سال پیش اشنا باشن.مانند1-504 و2-405 و3-زانتیا 4-206 5-مگان 6-مزدا3 7-مزدا2 8-یاریس
    موضوع جالب در مورد زانتیا جد زانتیا مدل axدر سال88 دوم شده و پدر زانتیا مدل xmدر سال90 اول شده و مدلzx در سال 92 سوم شده و زانتیا در سال 94 دوم شده که نشان دهنده قابلیتهای بالای این خودرو میباشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ارمین

    ۴ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وای وای 405 با هندلینگو موتوره فوق العادش در تاریخه خودروسازی به نیکی ماند خدا اجرش بده اخه این چیبود ساخت بخدا بچه ها من باهاش با جنسیس کوپه کل میزارم نمیدونید بخدا چه هندلینگی داره البته جنسیسه بنزین تموم کرده بود:d

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. ارمین

    ۴ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اخه چرا همش از خودروهایه خارجی میگید بابا خودروهایه خودمون چشن اخه؟ یکم از سایپا 131sx ,131exکویربگید که هرکدام انقلابی در تاریخه خودروسازیه ایران بودند حالا 132 و111 دیگه بماند که برترین خودرویه ساله ایران شدند :d

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. mahdi

    ۱۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مجید جون اون «آب راکد» هستش نه «راکت»

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. عرفان

    ۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من جایی خوانده بودم که در سال 2007 خودروی سال هیوندای i30 بوده!
    کسی از این مطلب اطلاعی دارد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. احسان

    ۱۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (172 ديدگاه)

    سلام بچه ها توی ویکیپدیا سرچ کننین
    european car of the year
    همه ی این لیست بالا رو با امتیازاتشون میاره کلا 5 یا 6 تا خودرو بالای 400 هستن جالب اینکه پژو 405 با 464 امتیاز تا سال 2014 اوله هنوز !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. اسماعيل

    ۲۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط داتسون 180 بی خودم
    با 38 سال (1976) هنوز سالار جاده های های ایران زمان خودش دیگه هیچی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. محمدعرشیا

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایناتوانتخاب ازمردم نظرخواهی میکنن .بخاطرهمین خودروهای نسبتا گرون مثل بی ام دبلیوانتخاب نشده.راستی پرااااااااااااااااااید کو؟؟؟؟؟؟
    فک کنم بخاطر قیمت خیلی بالاش نزاشتن بیادتورقابت!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا