چشم اندازهفته نامه

5 خودرویی که با کاهش حجم پیشرانه بهتر شده‌اند

کاهش حجم و اندازه کم‌کم بر اکثر خودروهای اسپورت سایه می‌اندازد و برخی از بزرگ‌ترین برندهای این صنعت نیز به این روند سرعت بخشیده‌اند. به علت تغییرات چشمگیر در قوانین آلایندگی و مصرف سوخت، حتی خودروهای پرفورمنس بازار نیز تصمیم گرفته‌اند تا از حجم پیشرانه بکاهند و بجای آن از توربو استفاده کنند.

2017 Mercedes-AMG C63 coupe twin-turbocharged 4.0-liter V-8 engine
۲۰۱۷ Mercedes-AMG C63 coupe twin-turbocharged 4.0-liter V-8 engine
علیرغم اینکه در ظاهر امر این تغییر رویه و استفاده از پیشرانه کوچک‌تر غیر جذاب است اما بسیاری از خودروسازان از این قوانین به عنوان یک مزیت بهره گرفته و در واقع خودروهایی بهتر نسبت به عصر سوخت‌های فسیلی ساخته‌اند. همچنین این خودروها نقاط قوتی چون قدرت زیاد و گشتاور در دسترس تر دارند که در دورهای پایین حاصل می‌شود. در این مطلب ۵ خودرویی را ذکر کرده‌ایم که پس از کاهش حجم پیشرانه عملکرد بهتری دارند.

  • پورشه ۹۹۱.۲ کررا

cooling fans
نماد همیشگی پورشه به مدت ۵ دهه با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر تخت خود که به آرامی شاهد افزایش حجم و قدرت بوده شناخته می‌شود. هنگامی پورشه تصمیم گرفت تا توربو را تقریباً در همه‌ی مدل‌های ۹۱۱ بکار بگیرد غوغایی برپا شد.

با ترسی که درباره‌ی کاهش حجم پیشرانه از ۳.۸ به ۳ لیتر در کررا S وجود داشت، پورشه اما سلاح خود را با توربو عرضه کرد و در بحث پرفورمنس همه‌ی نسل‌های ۹۱۱ را پشت سر گذاشت. برای داشتن دیدی بهتر نسبت به این کارایی باید گفت که کررا S هم‌اکنون می‌تواند در زمان ۳.۹ ثانیه (برابر با کررا GT) به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این موارد به همراه سیستم فرمان الکتریکی و گشتاور آنی، نسل جدید ۹۱۱ این خودروساز را وارد عصر جدیدی از پرفورمنس کرده است.

  • مرسدس-ای ام جی C63
2017 Mercedes-AMG C63 coupe
۲۰۱۷ Mercedes-AMG C63 coupe
خب پیشرانه‌ی قوی ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری را فراموش کنید و حالا محبوب‌ترین خودروی قلدر مرسدس پیشرانه‌ی ۴ لیتری با دو توربو و آرایش V شکل دارد. نسخه‌ی استاندارد توان ۴۶۹ اسب بخاری و مدل S قدرت خروجی بیش از ۵۰۰ اسبی دارد و این خودرو هنوز هم یک سوپر سدان جذاب است. این خودرو با داشتن پیشرانه ۸ سیلندر، جذاب‌تر از رقیب سنتی خود یعنی ب ام و M3 احساس می‌شود.

  • فورد موستانگ اکوبوست

2015-Ford-Mustang-EcoBoost-front-side-motion-view-sun-reflection
از دهه ۶۰ میلادی تابه‌حال موستانگ بدون هیچ بحثی به عنوان نماد خودروهای عضلانی مطرح بوده است. این خودرو همیشه از یک پیشرانه قوی ۸ سیلندر استفاده کرده ولی هم‌اکنون در عصر جدید قربانی کاهش حجم پیشرانه‌ها شده است. فورد هم‌اکنون موستانگ را با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی اکوبوست نیز تولید می‌کند که قدرت ۳۱۰ اسب بخاری دارد. اگرچه که این مقدار خروجی پیشرانه کمتر از قدرت نسخه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری کنونی است اما خب در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها یک ثانیه از مدل ۸ سیلندر کندتر می‌باشد.

نسخه ۴ سیلندر وزن کمتری نسبت به مدل قوی‌تر دارد و هزینه‌های سواری آن نیز کاهش یافته است. موستانگ ۲.۳ لیتری نشان داده که در بحث سواری، کم کردن سیلندرهای یک خودروی عضلانی خالص جواب می‌دهد. البته هنوز هم پیشرانه‌ی ۸ سیلندر در دسترس شما است.

  • استون مارتین DB11

Aston Martin DB11 Launch. Siena, Italy. July 2016.Photo: Drew Gibson
واضح است که DB11 جدید دستورالعمل‌های مربوطه را از مدل DB9 قدیمی فراگرفته و به خوبی با حال و هوای مدرن امروزی تطابق دارد. استون مارتین پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۵.۹ لیتری قبلی را کنار گذاشته و از پیشرانه‌ی ۵.۲ لیتری سود می‌برد. با اینکه حجم پیشرانه کاهش یافته اما این خودرو تواناتر بوده و لذت بالاتری دارد.

شاید این خودرو شجره‌نامه یک سوپرکار همانند فراری F12 را نداشته باشد اما جدیدترین پرچم‌دار استون در جنگ کاهش حجم پیشرانه‌ها برنده است. شما نمی‌توانید درباره‌ی قدرت ۶۰۰ اسبی استون بحث کنید و اگر هنوز هم می‌خواهید دور پیشرانه را بالا ببرید باید گفت که حداکثر قدرت تا دور ۶۵۰۰ به دست نمی‌آید و البته ردلاین نیز در دور ۷ هزار شروع می‌شود.

  • فراری ۴۸۸ GTB

Novitec Rosso Ferrari 488 GTB
اگرچه خبرنگاران زیادی عقیده دارند که ۴۸۸ فاقد وجهه‌ی ۴۵۸ قدیمی است اما شکی نیست که توانایی فنی ۴۸۸ در دنیای سوپرکارها یک فاکتور غالب است. این خودرو از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو استفاده کرده و حداکثر گشتاور ۷۶۱ نیوتون متری خود را تنها در دور ۳ هزار ارائه می‌کند (حداکثر گشتاور ۵۴۰ نیوتون متری مدل ۴۵۸ در دور ۶ هزار به دست می‌آید). این عملکرد مزیتی بزرگ را به فراری جدید در بخش دسترسی بیشتر به پرفورمنس می‌دهد.۴۸۸ تست فیورانو را نیم ثانیه زودتر از مدل قبلی انجام می‌دهد.

۴۸۸ نسبت به مدل افسانه‌ای انزو ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتر دارد. این قدرت عظیم با یک شاسی فوق‌العاده ترکیب شده است. ۴۸۸ نشان داده که کاهش حجم پیشرانه حتی در خودروهای بسیار کارا نیز چیز بدی نیست.

Ferrari 599 GTB Manual Nicholas Cage
Ferrari 599 GTB Manual Nicholas Cage

با آغاز فرایند کاهش حجم و کوچک شدن پیشرانه از چندین سال قبل، بسیاری از کارشناسان و افراد عادی چندان اعتقادی به این عملکرد نداشتند. اما حالا باید به مهندسان این فرصت را داد تا خودشان را اثبات کنند. دسته‌ی جدید هیولاهای توربو پرفورمنس فوق‌العاده را بدون اینکه اثری بد روی تجربه رانندگی داشته باشند به ارمغان آورده‌اند.

ford-gt
با موج عظیم کوچک‌سازی پیشرانه‌ها که از فیستا اکوبوست تا استون مارتین DB11 را در بر گرفته، به نظر می‌رسد که عصر جدیدی از خودروهای توربو آغاز شده است. با پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه تفاوت بین مدل‌های قبلی و جدید می‌تواند کاهش یابد. این خودروها توانایی‌های سواری خود را افزایش می‌دهند و این چیز خوبی است.

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    این عصر توربو زیاد دوام نمیاره چون دنیا و منابعش همچین اجازه ای بهش نمیده جدا از عوض شدن سلیقه مردم و تمایل به سمت برقی و خودران ها نمونش هم قانون ممنوعیت خوردو احتراقی در سال های نزدیک در اروپا و جایگزینی اتوبوس و تاکسی های خودران هرچند در سطح محدود در کشور های غربی است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. reza

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (309 ديدگاه)

    به نظرم فورد gt جا مونده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Elemento

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    هر چه قدر بگن 488 فلان شده بهمان شده من همون 458 قدیمی رو دوست داشتم.
    درسته سریع تر شده ولی به نظر من قدرت و سرعت 458 کافی بود. این بالا بردن اسب بخار تا ابد که نمیتونه ادامه پیدا کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (984 ديدگاه)

      488 که واقعا بهتر از 458 هه
      ولی 458 یه فراری تنفس طبیعیه که حس و حال بهتری داره ، تا دورموتور رو9 هزار بالا ببری و اون صدای خالص (بدون نویز توربو) 8 سیلندر و جذاب یه فراری رو بشنوی !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۴ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        عشق است همه محصولات فراری.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. (ali (CHEVY NOVA

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    زنده باد فورد موستانگ پر فروش ترین کوپه دنیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسام

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    درود بر امریکایی عضلانی دوست داشتنی،،که در همه جا اسمی از موستانگ هست،این ماشین فراموش نشدنیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مجید

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من شخصا طرفدار پرفورمنس بالا بوده و هستم و یکی از فاکتورهایی که خیلی برام مهم بود نسبت نیرو به وزن و راندمان پیشرانه بود تو موتور های تنفس طبیعی اکثرا به خوبی الان نبود ولی موتورهای جدید تو این زمینه ایده ال هستند مثلا همین مدل جدید موستانگ که موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری از مدل قدیمی V6 چهر لیتری قویتر و بهتر و چابک تره ولی مشکل اینه ک موتورهای پرخوران تو اکثر مقالات ذکر شده که تاخیر دارن و به خاطر پیچیدگی استهلاک و هزینه نگه داریشون خیلی بالاست و تو عمل مشکلات خودشونو دارن به خاطر همین قضاوت سخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مسعود

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    به نظر من توربو هم یه بهانه دیگه اس که باهاش استیلای غولهای بزرگ نفتی به دنیا رو حفظ کنند .
    همین توربوهای مظلوم مادر مرده به سلاطین نفت یه فرصت طولانی قریب به نیم قرن میدن تا حربه بعدی شون رو آماده کنن ، یکم در مورد این تئوری توطئه فکر کنید .
    آیا این توطئه مشترک صنعت نفت و خودرو نیست که خودروی با پیشرانه درونسوز رو همچنان روی خط تولید نگه دارند، وگرنه الان باید تمامی خودرو ها الکتریکی میبودن.
    اونها این کار رو تا خشکیدن چاههای نفت تمام جهان ادامه میدن و پس از اون به سراغ سوخت های جایگزینی میرن که فرمولهاش رو این همه سال مخفی کرده بودن .
    تمامش بخاطر حفظ تسلط بر اقتصاد و پایدار نگه داشتنش به نفع یک اقلیت خاصه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      یعنی اگه اونور دنیا تو سواحل ماداگاسکار یکی عطسه هم کنه ایرانی جماعت باید ازش یه تئوری توطئه دربیاره! از وقتی به دنیا اومدم و چشامو باز کردم هی دارم میشنوم توطئه دشمن ، توطئه رسانه های فلان ، توطئه شرکت های بیسار
      انصافا تموم کنید این توهم ها رو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهدی drift

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    فقط ماسل کار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بهنام

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (984 ديدگاه)

    تشکر ویژه از نویسنده ی فعال سایت خدمون اقا شاهین دارم
    و عکس اخری فورد GT. شاهکاریه واسه خودش
    دستمون که بهش نمیرسه بیاد تو نید فور اسپید یه دوری باش بزنیم ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دمت گرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. uss zumwalt DDG-1000

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    پورشه میدونستم ولی فراری و بقیه رو ن
    خبر جالبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Saied

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    فراری و ٩١١ رو عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Mehdi TuRbO

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1948 ديدگاه)

    نمیدونم چرا پورشه برا من این شکلیه بین همه ی این ماشین های خفن پورشه بد جور به دلم نشست تا صبحم نگاش کنم سیر نمیشم تازه بیشتر میخوامش البته برای ما یی ک فقط تو عکسم میبینیم این حس بیشتر میشه چون تو عکس خوشگل میکنند منظره رو رنگارو و وقتیم ن تا حالا دیدیش از نزدیک و فقط از تو عکس میبینی حریص تر میشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به جز 911، بقیه همه ماشینهای عالی ای هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا