چشم انداز

ده ابرخودروی شگفت‌انگیز ناشناخته

چند هفته‌ای از برپایی نمایشگاه خودروی ژنو می‌گذرد. برخلاف نمایشگاه‌های خودرویی آمریکا در نمایشگاه ژنو شاهد حضور خودروهای گران‌قیمت میلیون دلاری بودیم. حالا با گذر از نمایشگاه خودروی ژنو بد نیست با سوپراسپرت های سطح بالا از کمپانی‌های ناشناخته آشنا شویم.

top-10-boutique-supercars-you-didnt-know-existed
DS مدل E-Tense
سیتروئن با رونمایی این مدل در نمایشگاه ژنو نشان داد که برند پریمیوم DS واقعاً یک برند لوکس است.E-Tense با ظاهری جذاب یک سوپراسپرت تمام الکتریکی است که ۴۰۲ اسب بخار نیرو و ۵۱۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودروساز فرانسوی ادعا می‌کند که این کانسپت می‌تواند مسافت ۳۶۰ کیلومتری را در جاده و مسافت ۳۱۰ کیلومتری را در حالت ترکیبی طی کند. شاسی این خودرو که از جنس فیبر کربن مونوکوک است وزن ۱۶۳۴ کیلوگرمی این خودرو را تحمل می‌کند. به نظر می‌رسد که سیتروئن قصد دارد برای گسترش برنامه‌های DS، این برند را با خود به آمریکا ببرد.

DS E-Tense Concept
DS E-Tense Concept
تریون نِمسیس RR
شرکتی را سراغ دارید که از تریون از خودراضی‌تر باشد؟ واقعاً تولید ۲۰۰۰ اسب بخار نیرو در نمسیس RR ضروری به نظر می‌رسید؟ طراحی این خودرو با اندیشه‌ی آمریکایی قدرت بیشتر توسعه یافته است. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه هشت سیلندر (V8) حجیم ۹.۰ لیتری توربوی دوقلو قرار گرفته است که همان‌طور که اشاره شد قادر به تولید ۲۰۰۰ اسب بخار نیرو است. نمسیس RR به لطف پیشرانه قدرتمندش تنها در ۲.۸ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۴۳۴ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. مشخصات این خودرو به طرز عجیبی مضحک است بااین‌حال هر کسی دوست دارد با این خودرو رانندگی کند.

Trion Nemesis RR
Trion Nemesis RR
آپولو آرو
شاید نام گامپرت آپولو به گوشتان خورده باشد اما آرو (به فارسی پیکان) خودروی جدید کمپانی آپولو است. این خودروساز آلمانی که در چند سال اخیر با بحران مالی مواجه بود با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه می‌خواست که با قدرت به این عرصه بازگردد بنابراین با معرفی اررو در نمایشگاه ژنو بازگشت پر سروصدایی را رقم زد. رولند گامپرت هنوز در رأس کار قرار دارد اما این شرکت با حذف نام گامپرت درصدد احیای برند خود برآمد.

Apollo Arrow
Apollo Arrow
این سوپراسپرت جذاب به کمک پیشرانه هشت سیلندر ۴.۰ لیتری توربو دوقلوی آئودی می‌تواند ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۰۰۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. وقتی خودروی آرو را از نزدیک می‌بینید تمام جزییات آن شما را به خود جذب می‌کند. به نظر می‌رسد که این خودرو در این کلاس ماندگار می‌شود.

زنوو ST1
زنوو که تاریخچه جالبی دارد اولین بار ST1 را با قدرت ۱۱۰۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲۹ نیوتن متری معرفی کرد؛ اما قضیه‌ی این خودروساز دانمارکی زمانی جالب شد که تاپ گیر ST1 را مورد بررسی قرار داد. در تست جاده‌ای برنامه‌ی تخت گاز وقتی‌که استیگ پشت فرمان بود این خودرو نتوانست سریع‌تر از فورد فوکوس ST حرکت کند و بعد از پشت سر گذاشتن مشکلات مختلف آتش گرفت. البته زنوو فاجعه‌ی برنامه‌ی تاپ گیر را به‌نوعی تکذیب کرد و اعلام کرد که استیگ خودرو را در دمای پایین و شرایط بارانی شدید که رانندگی توصیه نمی‌شود رانده است. به‌صورت غیررسمی هم اعلام شده که این خودرو سرعت ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت را در مسیر تست تخت گاز ثبت کرده که بیشترین سرعت ثبت‌شده در زمان خود بوده است. این شرکت که از نحوه بررسی برنامه‌ی تخت گاز شاکی بود همچنین اشاره کرد که این برنامه حتی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۶۹ ثانیه‌ای این خودرو را در شرایط آسفالت مرطوب اعلام نکرده است.

Zenvo ST1
Zenvo ST1
در حال حاضر زنوو با معرفی ST1 به دنبال پشت سر گذاشتن داستان‌های قبلی است. این خودرو با هدف کاهش وزن، پایین آوردن مرکز گرانش و افزایش نیروی رو به پایین، تغییراتی در آئرودینامیکی و استایل داشته است؛ اما بزرگ‌ترین تغییری که در این خودرو دیده می‌شود پیشرانه‌ی آن است. پیشرانه ۵.۹ لیتری هشت سیلندر (V8) این خودرو با یک جفت سوپرشارژر همراه شده است. متأسفانه زنوو در نمایشگاه ژنو اطلاعات و مشخصات عملکردی ST1 را اعلام نکرد اما می‌توان حدس زد که این خودروی جدید عملکردی فراتر از ST1 دارد.
ST1 مثل مدل پیشین تنها به تعداد محدود ۱۵ دستگاه به تولید می‌رسد.

ماروشا B2
ماروشا B2 به‌واقع مثل یک سورپرایز است چرا که واقعاً در روسیه تولید شده است. دومین سوپر اسپرت روسیه که به دنبال ماروشا B1 تولید شده است چهره‌ای تهاجمی مانند خودروهای بازی‌های رایانه‌ای نید فوراسپید دارد. این خودرو از روی همان پلت فرم B1 ساخته شده است اما یک پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری کازورث شش سیلندر (V8) در قلب آن قرار گرفته است که قدرتی بین ۲۴۵ تا ۴۲۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این میزان نیرو به‌اندازه‌ی قدرت ۱۰۰۰ اسبی خودروهای دیگر نیست اما این خودرو واقعاً شگفت‌انگیز است. ماروشا B2 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۲۰۰۹ به نمایش گذاشته شد.

Marussia B2
Marussia B2
W موتورز فنیر سوپراسپرت
شاید با خودروی لیکان هایپراسپرت شرکت W موتورز که در قسمت هفتم فیلم سریع و خشمگین (Fast and Furious 7) هم حضور داشت آشنا باشید اما آیا می‌دانستید که خودرویی بهتر هم وجود دارد؟ لیکان هایپراسپرت اولین سوپراسپرت عرب‌ها بود که با پیشرانه‌ی ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی ۷۸۰ اسب بخار نیرو و ۹۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد؛ اما فنیر سوپراسپرت با موتور ۴.۰ لیتری شش سیلندر توربوی دوقلو می‌تواند ۹۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این حجم بالا از قدرت تولیدی باعث شده که این خودرو در ۲.۷ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. در قیاس با لیکان هایپراسپرت تمرکز گروه طراحی این خودرو بیشتر به سمت طراحی مسابقه‌ای بوده است. از آنجایی که تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو تولید می‌شود. احتمالاً تنها در اینترنت این خودرو را می‌بینید!

W Motors Fenyr Supersport
W Motors Fenyr Supersport
مازانتی اِوانترا
محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سوپراسپرت ها در ایتالیا تولید می‌شوند اما این خودرو برخلاف سایرین چندان شناخته شده نیست. مازانتی اوانترا در نمایشگاه خودروی تاپ مارکز موناکو ۲۰۱۳ رونمایی شد. سالانه تنها ۵ دستگاه از این خودرو به تولید می‌رسد و خریداران دو پیشرانه را پیش روی خود می‌بینند: پیشرانه شش سیلندر توربوشارژ با قدرتی بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو و پیشرانه‌ی هشت سیلندر ۷.۰ لیتری با ۷۰۱ اسب بخار نیرو و ۸۴۷ نیوتن متر گشتاور. این سوپراسپرت ۱۳۰۳ کیلوگرمی با پیشرانه‌ی قدرتمندش قادر است در ۳.۲ ثانیه از صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.

Mazzanti Evantra
Mazzanti Evantra
ریماک کانسپت وان
ریماک کانسپت وان و کانسپت S به صورت رسمی در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش گذاشته شدند. بازدیدکنندگان از این نمایشگاه به‌اتفاق این خودرو را تحسین می‌کردند. با این‌که هر دو خودرو بسیار قدرتمند هستند کانسپت S به‌عنوان خودروی قوی‌تر و با آئرودینامیک بهتر معرفی شده است. این شرکت سوپراسپرت کرواتی اخیراً بر روی مهندسی باتری‌ها فعالیت داشت بنابراین مواجه با خودرویی الکتریکی چندان دور از ذهن نبود. به گفته‌ی این شرکت، مدل‌های به نمایش گذاشته‌شده همان مدل‌های تولیدی بودند.

Rimac Concept One
Rimac Concept One
قدرت خروجی کانسپت وان که با باتری‌های لیتیوم یونی ۸۴۵۰ سلولی تغذیه می‌شود به ۱۰۷۳ اسب بخار نیرو و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. ریماک ادعا می‌کند که کانسپت وان می‌تواند ۳۳۰ کیلومتر را در حالت الکتریکی بپیماید. البته این شرکت دقیقاً مشخص نکرده است که این ۳۳۰ کیلومتر در چه شرایطی از رانندگی حاصل می‌شود. این خودرو با وزن ۱۸۵۲ کیلوگرم چندان سبک به نظر نمی‌رسد؛ اما این وزن با احتساب چهار موتور الکتریکی و چهار گیربکس معقول به نظر می‌رسد.
کمپانی ریماک به خودروی کانسپت وان بسنده نکرده است و مدل قدرتمندتر این خودرو یعنی کانسپت S را معرفی کرده است. قدرت تولیدی کانسپت S که ۵۴ کیلوگرم سبک‌تر از کانسپت وان است به ارقام شگفت‌انگیز ۱۳۶۵ اسب بخار نیرو و ۱۸۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است!

آرش AF10
کمپانی آرش ادعا می‌کند که AF10 یک پیشرانه‌ی پیچیده دارد و در حالی که توضیحات پیرامون این خودرو ما را به دنیای فیلم‌های علمی تخیلی می‌برد این خودرو واقعاً واقعی است و در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شده است. این سوپراسپرت خاص ۲۰۸۰ اسب بخار نیرو را از پیشرانه هیبریدی‌اش بیرون می‌کشد. پیشرانه‌ی این خودرو که ترکیبی از یک موتور ۶.۲ لیتری هشت سیلندر (V8) سوپرشارژ و چهار موتور الکتریکی است همچنین قادر است گشتاور حیرت‌انگیز ۲۲۸۰ نیوتن متری را به چرخ‌ها منتقل کند. آرش دو گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک با آپشن تعویض دنده از پشت فرمان را برای این خودرو تدارک دیده است.

Arash AF10
Arash AF10
مدل هیبریدی استاندارد این خودرو قیمتی ۱.۶ میلیون دلاری دارد و آپشن تریم مسابقه‌ای با ویژگی‌های ساختار محافظ سرنشین، پوشش ویژه، سیستم اطفا حریق و سیستم مخابره داخلی ۱۰۰ هزار دلار دیگر آب می‌خورد. البته اگر تنها به دنبال یک سوپراسپرت جذاب هستید می‌توانید با هزینه‌ی پایین‌تر ۴۹۵ هزار دلاری این خودرو را با پیشرانه هشت سیلندر ۵۵۰ اسب بخاری تحویل بگیرید.

دِویل ۱۶
در این لیست شاهد خودروهایی با قدرتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار و یا خودروهای هیبریدی با نیروی ۲۰۰۰ اسب بخاری بودیم؛ اما چه خودرویی واقعاً هیجان‌انگیزتر است؟ نظرتان در مورد یک خودروی ۴۵۱۵ اسب بخاری چیست؟ این اعداد دقیقاً مطابق با چیزی است که شرکت عربی دویل ارائه کرده است.

Devel Sixteen
Devel Sixteen
دویل سال گذشته خودروی دویل ۱۶ با پیشرانه‌ی ۱۲.۳ لیتری شانزده سیلندر (V16) با چهار توربوشارژ را معرفی کرده است. طبق ادعای این خودروساز این خودرو قادر است ۵۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند، در ۱.۸ ثانیه از صفر تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و نهایت سرعت دیوانه‌وار ۵۶۳ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. البته فعلاً نمونه پروتوتایپ (آزمایشی) این خودرو تولید شده است و نمونه صنعتی تولیدی آن هنوز در مرحله‌ی ساخت است.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. امیرمحمد احسانی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اون آخری دهن منو بست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. m4

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (294 ديدگاه)

      شاید باورت نشه دهن منم بست !!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. بهنام طیبی

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دوست عزیز زیاد تعجب نکن این خودرو ساختن و دست انداختن عرب ها زودباور رو.
      سریعترین خودروها متعلق به بوگاتی و کوینخ زگ و هنسی ونوم میباشد و بس.

      موافقم 2
      مخالفم 2
    3. Carbonado Aventador

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      البته یه سالی هست که معرفی و رونمایی شده!
      با 5000 اسب کنار میام چون الان تلنولوژی گرفتن این توان اومده!
      ولی 563کیلمتر بر ساعت به صورت تئوری میشه!
      چون از سرعت بالای 400 تا اصطکاک ماشین با سطح جاده خیلی ناچیزه و به کمک بالچه و اسپویلر رو زمین نگهش میدارن!
      درکل این سرعت به صورت تئوری با این قدرت میشه…ولی الان کدوم پیست وجود داره که بشه تو اونجا به 563کیلومتر درساعت رسید؟؟؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. pagani

        ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (479 ديدگاه)

        تو خوزستان اتوبان هایی هست درسته که کیفیت بالایی ندارن ولی بیشتر از 100 کیلومتر مسیر مستقیمه.
        خب تو عربستان اتوبان با 500 کیلومتر طول هست بدون یه پیچ.با کیفیت پیست. 20 کیلومترشو میبندن تستش میکنن.

        موافقم 2
        مخالفم 0
    4. pagani

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      آپولو آرو=p1+یکم خط خطی
      آپولو انگار p1 برداشته تیون کرده.
      نگاش کنین……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. pouya

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      خیلی شبیه لامبورگینیه دهنه منم بست ))))

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. عقیق

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (18 ديدگاه)

      حالا واقعا به چه دردی میخوره؟؟؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. بهنام طیبی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    دویل 16 یک خودرو کاملا خالی بندی که فقط عرب ها سرکیسه کرده و همین.
    این خودرو عمرا 5000 اسب بخار باشه و نهایت سرعتش زیر 380 کیلومتر در ساعت.
    دویل 16 فقط خودروی مدل مفهومی و جذاب و هیچ وقت ن تست میشه و ن تولید محدود.
    این خودرو فقط جنبه نمایشی داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Mr Agusta

      ۲۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام اما من تست موتورشو دیدم و دیدم که رو مانیتور داینو انجین 4500 اسب تولید کرد

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. king 918

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    تمام این ده تارو با یه 918 عوض نمیکنم حتی تو رویا ……..

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Ashkan

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      ریماک وان حرف نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. rasa

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      منم با f12 ترجیحا تردوفرانس :)) D:

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Infinite

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (452 ديدگاه)

    تریون نِمسیس RR به نوعی بهترین خودرویی هست که در آسفالت 8 میشه خرید (به شرط تقویت کامل خودرو) . ماروشا B2 و مازانتی اوانترا دوست داشتنی هم در این بازی هستند.
    انتخاب من در این لیست بی شک خودروهای ریماک هستند. ریماک رو دوست داشتم و دارم…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. احمد باقری

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دنیای این سوپر اسپرت ها هم دنیاییه، عشق سرعت وشتاب.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Amir amini

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    فنیر سوپر اسپرت خیلی خوب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ارمان

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    این ماشینا با تمام زیباییشون سره 2000 کیلومتر اتیش میگیرن
    اگر واقعا دلتون هایپر کار میخواد و میخواین سالم از ماشین بیاین بیرون بایدو باید برین و از برند های خاص خرید کنید
    به نظرم اینا فقط طراحی بدنه دارن اخرشم 6تا موتور تویوتا یاریس میبندن به هم 18 تا توربو میزارنیاریس
    فقط یه نگاه به تویوتا f-1 بندازین کمپانی به اون عظمت 10 ساله داره روش کار میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      به قول کلارکسون
      وقتی شرکت هایی مثل لامبورگینی و فراری و امثالهم هستن چرا من باید برم از یک شرکت تازه تاسیس یه ماشین ناشناخته بخرم!!!!!!
      الان با پول زنوو میشه یه آونتادور یا f12 گرفت!!!!
      الان کی حاضره از f12 و آونتادور بگزره و st1 رو بخره؟؟
      هرکی حاضره اعلام حضور کنه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        عشق است لامبورگینی و فراری

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Archi KHAN

        ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (2165 ديدگاه)

        والا …

        اصلا :
        ” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. سجاد محمدپور

        ۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        حالا پولشو جور کن بعد تصمیم میگیریم که کدومشو بخریم😜😜😜😂😂😂

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. علیرضا

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولا 5000 هزار اسب گرفتن کار غیر ممکنی نیست الان جتهای جنگنده 150000 اسب قدرت دارن دوما این ماشینا رو تو پیست تست نمیکنن مثه تراست که دیوار صوتی رو شکست میرن کنار دریاچه نمکی صحرایی چیزی سوما هیشکی نمیتونه با سرعت 500 کیلومتر رانندگی کنه حتی کمتر کسی از صاحبان بوگاتی با ماکسیمم سرعتش رانندگی کردن پس دلیلی بر خالی بندی بودن نیست

    موافقم 0
    مخالفم 2
  9. مهدی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    داداش موتور جنگنده کلا ساختارش با موتور این ماشینا فرق داره هاااا
    حالا بگذریم وقتی لامبو و پاگانی و مکلارن و امثالهم که مطمعنم تو تست جاده ای از زمین تا اسمون از این ماشینا سرترن ،هستن چرا بیان ماشینی بخرن که ایمنیش در حد پراید باشه تازه یه نکته امید وار کننده هم هست که باید بگم :دقت کردین پراید اتیش نمیگیره!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. سجاد محمدپور

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقاااااا😂😂😂😂😂😂

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. behrouz

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    یه چیزی یادتون رفته af10 ارش یه ماشین فوق العاده هست ، صاحبشم یه ایرانی هست، نبوغ ایرانی رو ببین ؟تو انگلیس خیلی مورد توجه قرار گرفته دمت گرم ارش فربود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. behrouz

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    تو امریکا هم رضوانی موتورز هست که یه ایرانیه سوپر اسپرت میسازه ! اسم ماشینش رضوانی بیست هست تو یوتیوپ سرچ کنین میاد فیلمش! جالب اینه که جی لنو هم سراغ ماشینش رفته و به برنامش برده! ایران و ایرانی عشقه* عربها که چیزی از خودشون ندارن او ماشین دویل هم ساخت یه امریکایی هست تو دبی!؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا